مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 612
  • بازدید دیروز : 2064
  • بازدید کل : 13083365

کارآموزی آزمایشگاه کنترل و کیفیت 2


کارآموزی آزمایشگاه کنترل و کیفیت 2

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول

استاندارد چیست؟. 2

تاريخچه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و سير تحول آن. 2

اداره كل استان تهران. 4

علامت استاندارد ايران. 4

علايم استاندارد و كاربردهاي آن. 5

مزاياي استانداردهاي ايزو. 6

چشم انداز7

معرفی.. 7

زمینه های فعالیت... 8

سایر فعالیت ها10

 

فصل دوم

سس مایونز. 12

تاریخچه نام سس... 12

تاریخچه شیر. 13

اندازه گیری اسیدیته قابل سنجش در شیر خام:15

خواص فراورده‌های شیر و فرآورده های لبنی.. 16

تاريخچه مواد آرايشي و بهداشتي.. 17

شامپوها18

ترکیبات شامپوها18

فرآورده هاي ضد آفتاب.. 20

انواع ضد آفتاب 21

سلولزی.. 22

دستمال کاغذی.. 22

الف

ویژگی های دستمال کاغذی مناسب :22

انواع روغن های خوراکی - گیاهی - حیوانی - مایع و جامد و مقایسه آنها25

شیوه استخراج.. 29

نگهداري و مصرف روغن.. 29

برچسب و بسته بندي روغن.. 30

تاریخچه عسل.. 31

عسل.. 32

بنیان و طبیعت عسل.. 34

مراحل ساختن عسل.. 34

منابع موجود در عسل.. 35

خواص عسل.. 37

تاریخچه سوهان. 37

سوهان مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟. 38

روش تهیه سوهان. 39

خاصیت این ماده غذایی چیست؟. 39

تاریخچه زعفران. 39

گیاه زعفران. 41

خواص داروئی زعفران. 42

تاريخچه آب.. 43

مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی.. 43

کلرزنی.. 44

 

فصل سوم

ازمایش اول: اندازه گیری اسیدیته سس مایونز. 47

آزمایش دوم: تعیین اسیدیته شیرتازه47

آزمایش سوم: اندازه گیری دی اتانول آمین،ماده اولیه مورداستفاده درصنایع آرایشی بهداشتی.. 48

آزمایش چهارم: اندازه گیری رطوبت سس مایونز. 50

آزمایش پنجم: اندازه گیری چربی سس مایونز. 50

ب

آزمایش ششم: تست پایداری مکانیکی:51

آزمایش هفتم: تست پایداری حرارتی:51

آزمایش هشتم: (سلولزی)PH تست... 51

آزمایش نهم: اندازه گیری رطوبت دستمال. 52

آزمایش دهم: اندازه گیری درصد خاکستر. 52

آزمایش یازدهم: اندازه گیری اسیدیته روغن.. 53

آزمایش دوازدهم: تشخیص روغن حیوانی ازنباتی.. 53

آزمایش سیزدهم: اندازه گیری گلوکزعسل به روش یدومتری.. 55

آزمایش چهاردهم: اندازه گیری کلر باقی مانده درآب.. 56

آزمایش پانزدهم: اندازه گیری درصد آنیونیک اسید شامپو. 57

آزمایش شانزدهم: تست پروکساید. 59

آزمایش هفدهم: تست رنگ زعفران. 60

آزمایش هجدهم: روش قدرت رنگی در آب.. 61

آزمایش نوزدهم: اندازه گیری قند عسل به روش تیتراسیون. 61

آزمایش بیستم: عیارسنجی فهلینگ АوВ.. 64

آزمایش بیست ویکم: تهیه رسوب دهنده АوВ.. 65

آزمایش بیست ودوم: تست رنگ(ترکیبات رنگی مصنوعی یا طبیعی)65

 

استاندارد چیست؟

استاندارد در لغت به معنی نظم وقاعده، قانون ومفاهیمی از این قبیل است. اما معنی آن درارتباط با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که مسئولیت قانونی تهیه و تدوین استانداردهای ملی را بر عهده دارد ، عبارت است از تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یک فراورده یا انجام یک خدمت .

استاندارد كردن پديده جديدي نيست و در زندگي بشر از ديرباز وجود داشته است. استاندارد نيز مانند بسياري از پديده‌هاي طبيعي، شناخت و برداشتي است كه انسان از محيط پيرامون خود دارد. اين امر در ابتدا به صورت ناخودآگاه تحقق يافته است. براي مثال پيدايش سيستم شمارش دهي كه هم اكنون نيز مورد استفاده است، به گذشته‌اي بسيار دور باز مي‌گردد و در واقع الگو گرفته از تعداد انگشتان دو دست انسان است .

مطابق با بررسي‌هاي تاريخي انجام شده در ايران، در زمان حكومت داريوش اول پادشاه هخامنشي ، وزنه‌هاي استاندارد شده‌اي بر اساس واحدي به نام كرشه ساخته مي‌شد كه هر كرشه معادل 3/83 گرم بود.

 

تاريخچه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و سير تحول آن

  • طبق بررسي‌هاي انجام شده مي‌توان چنین اذعان داشت که استانداردهاي عمده در عهد باستان و قرون گذشته و به طور كلي قبل از رنسانس و انقلابصنعتي كه جنبه عمومي داشته و نياز به آن بيشتر از موارد ديگر احساس شده است، استانداردهاي اوزان و مقياس‌هاست. پس از انقلاب صنعتي با توجه به تحول بنيادي در طرز تفكر اجتماعي و رشد اختراعات و توليدات صنعتي،‌ استانداردهاي صنعتي نيز به وجود آمد كه مي‌توان به «اصل كاهش انواع» و در كنار «اصل تعويض‌‌پذيري» اشاره کرد. رشد تكنولوژي و استفاده از ماشين آلات جديد، افزايش توليدات صنعتي و در نتيجه رقابت در بازارهاي داخلي و خارجي را به دنبال داشته است. از اين رو در روند تكامل استاندارد كردن، استانداردهاي ديگري از قبيل روش‌هاي بررسي و آزمون، توصيف ويژگي‌ها، اصطلاحات، آيين كار، فنون كنترل كيفيت و سيستم‌هاي مديريت كيفيت اهميت يافته‌اند.

از عمر فرايند استاندارد كردن و استاندارد نويسي در ايران حدود 80 سال مي‌گذرد. اولين حركت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نويسي در ايران با تصويب قانون اوزان و مقياس‌ها در 1304 شمسي آغاز شد و در سال 1322 به لحاظ ضرورت تعيين ويژگي‌هاي كالاها و توجه توليدكنندگان به اهميت كالاهاي استاندارد شده، تشكيلاتي براي تهيه و تدوين استانداردهاي ملي به ويژه نظارت بر كيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي به صورت يك اداره در وزارت بازرگاني وقت ايجاد شد. در سال 1339 با تصويب قانون اجازه تاسيس موسسه استاندارد ايران،‌كار رسمي موسسه مذكور در چارچوب اهداف و مسئوليت‌هاي تعيين شده در اين قانون ادامه يافت و در راستاي فعاليت خود در سال 1344 به هنگام تصويب اساسنامه موسسه و با الحاق آزمايشگاههاي واقع در شهر صنعتي كرج، ‌عبارت تحقيقات صنعتي نيز به نام موسسه استاندارد ايران افزوده شد.

اولين استانداردهاي تهيه شده به موضوع ويژگي و درجه‌بندي كردن كالاهاي صادراتي پرداخته و به صورت آزمايشي تدوين شد. هدف از تدوين استاندارد آزمايشي در واقع اجراي آزمايشي اين استانداردها از طرف تهيه‌كنندگان و صادركنندگان و مشخص شدن نقايص و معايب آن بود.استاندارد به صورت آزمايشي تهيه شده بود كه عموماً مربوط به كالاهاي سنتي و به منظور كمك به بهبود صادرات بود. روش كار موسسه در اين سال تغيير كرد و تصميم گرفته شد تا در تمامي زمينه‌ها، استانداردهاي لازم تدوين شود و همچنين تهيه استانداردها نيز از حالت آزمايشي به حالت قطعي تغيير كرد.گفتني است در سال 1345 براي نخستين بار علامت استاندارد ايران بر روي كالاهاي ايراني مشاهده شد. در اين سال دو شركت ايراني سازنده كاشي و بيسكويت، موفق به دريافت پروانه استفاده از علامت استاندارد براي محصولات خود شدند.پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ضرورت‌هاي دگرگوني در ساختار اقتصادي كشور، توجه بيشتر به امر كيفيت و تدوين استانداردهاي ملي، ضرورت انجام تحقيقات و آزمايش درباره كيفيت كالاهاي توليدي و نيز تجمع مقررات پراكنده، منجر به تصويب قانون اصلاح قوانين و مقررات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در بهمن ماه سال 1371 توسط مجلس شوراي اسلامي شد. همچنين در خرداد ماه سال 1376 مجدداً‌ اصلاحاتي در قانون موسسه استاندارد اعمال شد.

براي ترويج كاربرد استانداردها مي‌توان به نقش موسسه‌هاي ملي استاندارد از طريق ايجاد تقاضا براي استانداردهاي كالاهايي به كمك تبليغ و تشويق، اجراي طرح‌هاي تاييد محصول، نقش تعليمي معلمان در مدارس، نقش دولت‌ها با توجه به اثر حمايتي آنها در كاربرد استانداردها، نقش شركت‌ها از نقطه نظر استانداردسازي در آنها و كاربرد استانداردها در زمينه‌هاي ويژه و بالاخره نقش اتحاديه‌هاي تجاري و صنعتي و اتحاديه‌هاي حرفه‌اي مهندسان استاندارد اشاره كرد.

روشن است كه به منظور اجرايي شدن هر چه بهتر استانداردهاي تدوين شده توسط موسسه استاندارد در كشور ما نيز لزوم توجه به عوامل فوق و تلفيق بين آنها بسيار مهم و ضروري است،‌ زيرا به طور كلي هدف نهايي آن است كه استانداردهايي كه موسسات ملي استاندارد تهيه كرده‌اند به طور كامل و وسيع مورد استفاده قرار گرفته و فرهنگ استاندارد جاي خود را در جامعه باز كند.

اداره كل استان تهران

يكي از ادارات كل پرمسئوليت و پرمشغله موسسه استاندارد، اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران است.

استان تهران با وسعتي حدود1/2 درصد مساحت كشور17 درصد جمعيت و حدود25 درصد توليدات ناخالص داخلي كشور را به خود اختصاص داده است.20 درصد از واحدهاي توليدي كشور تحت پوشش موسسه استاندارد استان تهران قرار دارد و25 درصد از مجموع پروانه هاي كاربرد علامت استاندارد معتبر در ايران، از سوي اداره كل استاندارد استان تهران صادر شده است. اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران يكي از ادارات استاني موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است كه از سال1339 به نام اداره اجراي استاندارد استان مركز تاسيس و در زمينه اجراي مقررات استاندارد اجباري كالاهاي صادراتي شروع به كار كرد. در سال1344 اداره انگ فلزات گرانبها نيز در تهران ايجاد شد. در سال1351 با تصويب و اجراي نمودار سازماني جديد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، مديريت استاندارد منطقه مركز ايجاد شد و ادارات اجراي استاندارد استان مركز و انگ فلزات گرانبها به همراه اداره اوزان و مقايسها و آزمايشگاه و ادارات مركز زير نظر مديريت استاندارد منطقه مركز قرار گرفت.

در حال حاضر اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران داراي10 اداره و واحد اجرايي است كه اداره امور آزمايشگاههاي آن شامل بخش هاي ميكروبيولوژي غذايي- كشاورزي، سلولوزي و بسته بندي، شوينده ها، رنگ و رزين، انگ فلزات گرانبها و بخش نساجي است.

علامت استاندارد ايران

واحدهاي داراي پروانه كاربرد علامت استاندارد ايران مجاز خواهند بود از علامت استاندارد ايران براي معرفي محصولات خود استفاده كنند. عدم رعايت ويژگي هاي استانداردهاي اجباري موجب پيگرد قانوني و ابطال پروانه كاربرد علامت استاندارد خواهد شد. كاربرد علامت استاندارد ايران نشانگر تعهد توليدكننده يا عرضه كننده محصول به رعايت ضوابط و موازين و استمرار انطباق مشخصات كالا با استانداردهاي ملي است. توليد، توزيع و فروش كالاهاي مشمول اجراي اجباري استاندارد با كيفيت پايين تر از استاندارد يا بدون علامت استاندارد ممنوع است.

علايم استاندارد مصوب در شواري عالي استاندارد همگي به استثناي يك مورد، داراي كادر اصلي به صورتЅ است که اشاره دارد به حرف اول کلمات (ایمنی) و(استاندارد) دارد.

طرح داخل علامت اصلي كلمه (ايران) است و در صورت نمايش وارونه علامت، نام اختصاري موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به زبان انگليسي مشاهده مي شود.

 

برحسب تعريف،2 نوع استاندارد به شرح زير تعريف شده و به اجرا در مي آيد.

استاندارد اجباري: توليدكنندگان و عرضه كنندگان اقلامي كه اجراي استاندارد آنها به موجب قانون

اجباري اعلام مي شود، موظفند محصولات خود را منطبق با استاندارد ملي ذيربط توليد و عرضه كند.

استاندارد تشويقي: محصولي كه مشمول استانداردهاي اجباري نباشد، مي تواند با رعايت استاندارد ملي توليد يا عرضه شود و توليدكنندگان آن پس از كسب مجوز از موسسه، از علامت استاندارد تشويقي استفاده كنند.

علايم استاندارد و كاربردهاي آن

علامت اصلي و كامل استاندارد ايران براي كالاهايي است كه ويژگي هاي آنها از هر حيث با استانداردملي ايران مطابقت دارند، همچنين اين علامت بر روي گواهي نامه ها، اوراق و بسته بندي كالاهاي استاندارد شده و مصنوعات مختلف نيز به كار برده مي شود.

علامتي كه مي توان در صورت لزوم با اضافه كردن علامت يا شكل براي هدف هاي مختلف استاندارد كالاها به كار برده شود.

علامت استاندارد ايمني فقط براي كالاهايي كه از نظر ايمني داراي اهميت بوده و با استاندارد مربوطه منطبق باشند، به كار برده مي شود.

اين علامت در موارد بسيار نادر و استثنايي كه كالا از نظر فني مواجه با اشكالاتي شود به كار برده مي شود.

علامت ويژه مصنوعات طلا با عيار24

علامت ويژه مصنوعات طلا با عيار18

علامت ويژه مصنوعات طلا با عيار14

علامت ويژه مصنوعات نقره با عيار90

علامت ويژه مصنوعات نقره با عيار84

ISO

به معناي »مساوي« مشتق شده است »ISOS « نام سازماني بين المللي است كه از كلمه يوناني

سازمان جهاني استاندارد در سال1948 در ژنو تشكيل شد و در حال حاضر بيش از156 كشور (از جمله ايران) در آن عضو هستند.

کار این سازمان تدوین استاندارد های بین المللی است اين سازمان يك سازمان غير دولتي است كه مستقل از سازمان ملل فعاليت مي كند. همچنين اعضاي اين سازمان نمايندگان دولتها نيستند بلكه اعضاي سازمانها و موسسات استاندارد ملي هستند.

 

مزاياي استانداردهاي ايزو

سازگاري فناوري ها در سراسر دنيا زماني كامل مي شود كه تمامي توليدات و خدمات ارايه شده، برمبناي استانداردهاي بين المللي باشد.

اين هماهنگي، روز به روز در حال گسترش است و به همين خاطر خريداران محصولات بيشتري را پيش روي خود مي ببيند كه مي توانند براحتي آنها را با يكديگر مقايسه كرده و از بين آنها گزينه بهتر را انتخاب كنند. اين مسئله رقابت شديدتري را ميان توليدكنندگان پديد مي آورد كه در نهايت باعث ارتقاي كيفيت محصولات و پيشرفت جامعه جهاني خواهد شد.

علاوه بر اين، استاندارد جهاني قوانيني را در زمينه هاي بهداشتي، ايمني و رعايت مسائل زيست محيطي براي دولتها تبيين مي كند.

تاثير استانداردهاي جهانيOЅI را مي توان در آب، هوا يا خاك نيز مشاهده كرد. اين استانداردها حتي در زمينه تشعشعات راديواكتيو يا انتشار گازها در هوا هم فعاليت داشته و محيط زيست را براي زندگي بشر سالم نگه مي دارند.

دامنه وسيع استاندارد: از سال1974 تاكنون، ايزو بيش از15 هزار استاندارد مختلف را منتشر كرده است. اين دامنه متشكل از حوزه هاي مختلفي (از كشاورزي تا كدگذاري ديجيتال سيگنالهاي صوتي و تصويري) است.

هم اکنون مجامع مختلفی باسازمان استاندارد های OЅI همکاری دارند.

مهمترین همکاران ایزو،کمیسیون بین المللی الکترونیک واتحادیه بین المللی ارتباط می باشد.

 

 

چشم انداز

امروزه نقش واهمیت بهداشت مواد غذایی وآرایشی بهداشتی در حفظ سلامت انسان وجلوگیری از بیماری ها بر همگان روشن است . عواملی که درسال های گذشته انسان های بسیاری را دچار بیماری های خطرناک وکشنده می کرد وشیوع آن ها موجب مرگ ومیر تعداد زیادی از مردم جوامع گوناگون می شد . امروزه با ابداع روش های صحیح بهداشتی به طور کلی منسوخ ویا به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یافته است ولی هنوز نکات بسیار مهم دور از ذهن ما نده در پیش روی انسان قرار دارد . از این رو ما بر

آنیم تا با تکنولوژی مدرن در سدد افزایش بهبود کیفیت وتعریف استاندارد های مدون در خصوص مواد غذایی و آرایشی ، بهداشتی باشیم .

 

معرفی

آزمایشگاه آریا آزما درسال 1386 به عنوان آزمایشگاه همکار کنترل کیفیت مواد غذایی و آرایشی ، بهداشتی معاونت غذاودارو وموسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران با دریافت گواهینامه 17025IEC-OЅI ، به عنوان اولین آزمایشگاه ملی شروع به فعالیت نمود.

این آزمایشگاه با به کار گیری فن آوری ها و پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی توسط کارشناسان متخصص ومجرب در جهت کنترل کیفیت مواد غذایی ، توانسته گامی موثر در جهت رعایت موازین اصول بهداشتی وحذف آلودگی بردارد .

آزمایشگاه آریا آزما شامل بخش های میکروبی، شیمی، سلولزی، کنترل بهداشت محیط وبخش توسعه و

تحقیق می باشد .

 

زمینه های فعالیت

انجام تمامی آزمون های میکروبی وشیمیایی فرآورده های:

 

گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر.......)


لبنی ( شیر، ماست ، دوغ ، خامه ، کشک ، بستنی و.........)

آشمیدنی ها (انواع نوشابه های گازدار،بدون گاز و آب معدنی)

 

آرایشی وبهداشتی( انواع لوسیون ،کرم ،شامپو، مایعات شوینده و ........)

 

سلولزی

 

غلات (آرد ، ماکارانی و.......)


مبلغ قابل پرداخت 17,172 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1145

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما