مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1004
  • بازدید دیروز : 3290
  • بازدید کل : 13114376

مقاله بررسي ارتباط بين هيجان خواهي و رضايت از گذراندن اوقات فراغت


مقاله بررسي ارتباط بين هيجان خواهي و رضايت از گذراندن اوقات فراغت

فهرست مطالب

 

 

عنوان صفحه

فصل اول

مقدمه 1،2

بيان مسئله 2،3

هدف و اهميت پژوهش 3،4

فرضيه پژوهش 4

تعريف متغيرها 4

تعريف عملياتي 4

فصل دوم

هيجان خواهي 5،6

نوجوان و هيجان خواهي 6

اثر موقيت ها در رشد هيجاني 7

ابزارهاي مطالعه هيجان 7،8

هيجان خواهي و روابط بين فردي 8،9

تجارب هيجاني شديد 10،9

هيجان خواهي و ابعاد مختلف شخصيت در نوجوانان 10

ارتباط هيجان خواهي با سن و جنس 10

تجلي هيجان 11،12

نظريه مربوط به هيجان 12

نظريه كانن بارد 12

نظريه بازخورد 13

نظريه جيمز لانگه 14

 

فصل چهارم

تجزيه و تحليل داده ها 34،44

 

فصل پنجم

خلاصه تحقيق 45

ابزار تحقيق 45

مقايسه نتايج با پيشينه تحقيق45،46

محدوديت ها46

پيشنهادات 46

منابع 47،48

ضما ئم 49،50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

 

در این تحقیق به منظور مقایسه میزان سطح هیجان خواهی و رضایت از گذراندن اوقات فراغت در بین نوجوانان و جوانان 17و18 ساله قم صورت گرفت و به همین منظور از دو آزمون sss زاکرمن و جوان و اوقات فراغت را بصورت نمونه تصادفی ساده از نوجوانان وجوانان 17و18 ساله قم صورت گرفته شد .و از طریق تحلیل واریارنس یک راهه ورگرسیون تفاوت میانگین های دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید.نتیجه بدست آمده نشان می دهدکه 1- هرچه فردهیجان خواهی بیشتری داشته باشد. رضایت بیشتری خواهد داشت : ضریب 55/0 با احتمال خطای 0001/0 فرضیه اول ردمی شود. 2- تفاوت معنی داری بین هیجان خواهی ، میزان فراغت و میزان فراغت و میزان رضایت از اوقات فراغت در بین سه گروه وجود ندارد. بنابراین فرضیه دوم تایید نمی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

تنوع جوئي در احساسات و تجارب از نيازهاي آدمي است. چنانكه بعضي‌ها حتي خطر هم مي‌كنند. تا به چنين تجربه‌هايي دست يابند. براي اندازه‌گيري اين نياز ذاكر من آزمودني ترتيب داد. به نام مقياس هيجان خواهي اين مقياس شامل سلسله سؤالاتي است. براي ارزيابي تمايل فرد براي دست زدن به فعاليت‌هاي مخاطره انگيزه يا ماجرا جويانه، جستجوي تجارب حسی تازه، لذت بردن از هيجان تحريكات اجتماعي و اجتناب از كسل شدن. (بناب، 1375 .129)

از اوايل دهه 1970 ماروين زاكرمن در دانشگاه لاوير در مورد زمينه محدود شخصيت كه آن را هيجان خواهي مي‌خواند پژوهشي انجام داده است. هيجان خواهي صفت است. با مولفه ارثي كه ابتدا توسط آيزينگ مورد توجه قرار گرفت. زاكرمن هيجان خواهي صفتي كه ويژگي آن جستجو هيجان‌ها و تجربه متنوع، تازه، پيچيده و شديد و ميل اقدام به خطرات جسماني، اجتماعي قانوني و مالي به خاطر خود اين تجربه‌ها و تعريف كرده وي پرسشنامه هيجان خواهي را به صورت‌ها ماده‌اي تنظيم كرد. وي براي ساختن اين آزمون آن را در مورد افراد بسياري كه رفتارشان با تعريف هيجان خواهي او مطابقت داشت اجرا كرد. اينها افرادي شامل مي‌شدند كه داوطلب شركت در آزمايشهاي روان شناختي بودند كه آنها را با تجربه‌هاي جديد مواجه مي‌كردند. افرادي كه كارشان خطر جسماني در برداشت و اشخاصي كه به تجربه‌ كردن مواد مخدر و انواع تجربه‌هاي جنسي اعتراف كرده بودند. نمرات آنها با نمرات افرادي كه ترجيح مي‌دادند، نمره كمي كسب كردند(شولتز، 1378) زاكرمن با توجه بكارگيري روش تحليل عامل چهار مؤلفه هيجان خواهي را مشخص كرد:

1-هيجان زدگي و ماجراجويي: ميل پرداختن به فعاليتهاي بدني كه سرعت خطر تازگي و بر خلاف نيروي جاذبه در آنها باشد.

2-تجربه جوئي: جستجوي تجارب جديد از طريق مسافرت، موسيقي، هنر با سبك زندگي ناهمرنگ با جماعت، افرادي كه گرايش مشابهي دارند.

3- بازداري زدايي: نياز به جستجوي رهايي در فعاليت‌هاي اجتماعي بازداري نشده

4-حساسيت نسبت به يكنواختي: بيزاري از تجربه‌هاي تكراري كار عادي و افراد قابل پيش بيني و واكنش ناراحتي و بيقراري هنگام مواجهه با اين گونه فعاليت‌ها از نظر رفتاري.

فرد هيجان خواه بر خلاف فرد برون گرا علاقه به 1- جستجو تجربه جديد 2- در جستجوي كارهاي مخاطره آميز است 3- فعاليت‌ةاي جديد و غير معمول را مي‌طلبد(مارشال ريو، 1367) و از آنجا كه اوقات فراغت امروزه از چنان اهميتي برخوردار است كه حتي از آن به مثابه آيينه فرهنگ جامعه ياد مي‌:ند. به اين معني كه چگونگي گذراندن اوقات فراغت در يك جامعه تا حد زيادي به ويژگي‌هاي فرهنگ آن جامعه مربوط شود و از اين نظر گاه كوشش براي شناسايي چگونگي گذراندن اوقات فراغت در يك جامعه با يك گروه اجتماعي، حائز اهميت و اعتبار ويژه‌اي است. آنچه در خصوص اهميت چگونگي گذراندن اوقات فراغت مطرح مي‌باشد. چنانچه در محدودة نوجوانان و جوانان مطرح شود طبيعي است كه احساسات و اهميت مضاعف پيدا ميكند. با شناخت نحوه گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هم مي‌توان به كار كرد اوقات فراغت در تعالي روح، انديشه و شخصيت نوجوان و جوانان پي برد و هم مي‌توان نشانه‌هايي از فرهنگ حاكم بر اين قشر را شناسايي كرد.

 

بيان مسئله:

اگر تعريف هيجان خواهي را مرور كنيم كه مي‌گويد صفتي است با مولفه ارثي كه عبارت است از جستجوي هيجانها و تجارب متنوع تازه پيچيده و شديد و ميل به خطرات جسمي، اجتماعي، قانوني و مالي به خاطر خود اين تجربه‌ها در مي‌يابيم كه اين صفت شخصيتي داراي مولفه‌هاي توراث، تجربه جوئي، كنجكاوي و ميل به تحقيق حاضر در جامعه، به علت جمعيت جوان بستگي حوزه‌هاي قانوني و عرضي تخليه هيجاني، كمبود تفريح سالم و بحران جنسي و بحران هويت فردي و جمعي اين صفت شخصيتي ابعاد گسترده روانشناسي و جامعه شناسي پيدا مي‌كند. هيجانها به واسطة تأثير فراواني كه در رفتار، شخصيت و سلامت افراد دارند، از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند و از آنجا كه اوقات فراغت را مي‌توان مهمترين و دلپذيرترين اوقات حاد بشر دانست، طبيعي است كه نياز به اوقات فراغت مربوط به قشر خاصي نيست و هدايت و ايجاد امكانات براي گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مي‌تواند در شكل گيري شخصيت آنان و سازندگي جامعه نقش بسزايي داشته باشد.

ترديدي نيست كه صور مختلف گذراندن اوقات فراغت نوجوانان بر طبق هيجانها و علايق و رغبت قلبي آنان به گونه‌اي ترتيب داده شود كه هر نوجواني آزادانه و مختار نسبت به انتخاب سرگرمي‌ها و تفريحات اوقات اقدام نمايد. بي شك اين نيروها در جهت مطلوب و مفيد به كار خواهد افتاد. لذا با توجه به وضعيت فرهنگي، اجتماعي استان قم كه حاكي از اين ناهمگوني و عدم تجانس فرهنگي به خاطر مهاجرت گسترده و وسيع جمعيت روستاها و كشور و شهرهاي مجاور در سالهاي اخير به اين شهر و از سوي ديگر با توجه به حجم زياد جمعيت جوان و نوجوان اين شهر و با توجه به اين كه جمعي جوان و نوجوان سرمايه‌هاي انسان آينده هستند برنامه ريزي براي حل مشكلات آنها از اهميت خاصي برخوردار است. جهت رشد و خود اتكايي جوانان و روحيه مشاركت پذيري آنها تلاش مي‌گردد. اين بررسي مي‌توان شناخت لازم براي مسئولين را فراهم آورد. بنابراين هدفي كه ما در اين تحقيق دنبال مي‌كنيم اين است كه:

«آيا بين هيجان خواهي و رضايت از گذراندن اوقات فراغت رابطه وجود دارد؟

 

اهداف تحقيق (پژوهش):

عمده‌ترين هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه بين هيجان خواهي و رضايت از اوقات فراغت خود است كه اهداف جزئي زير را دنبال مي‌كند:

1- بررسي ميزان هيجان خواهي جوانان


مبلغ قابل پرداخت 21,060 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1241

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما