مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1138
  • بازدید دیروز : 1603
  • بازدید کل : 13040595

مقاله 22- طراحی هتل چهار ستاره


مقاله 22- طراحی هتل چهار ستاره

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

فصل اول:شناختمنطقهواقليم

خصوصیاتشاخصشهرقم دررابطهباموضوعپروژه4

اهمیتقمازنظرتاریخی... 4

اهميتقمازنظرمليومذهبی... 4

اهميت بين المللي قم.. 4

مطالعاتجمعیتیشهرقم.. 5

پراکندگیجمعیت... 6

مطالعاتکالبدی... 7

مطالعاتاقلیمی... 8

عواملاقلیمیشهرقم.. 9

بارندگیاستانقم.. 10

تأثير عوامل اقليمي بر بنا11

ملاحظات مربوط به استفاده از نوع مصالح.. 12

 

فصل دوم:آنالیز سایت

دسترسیهایسوارهوپیاده14

همسایگی ها14

شیب عمومی زمین.. 14

 

فصل سوم:اطلاعات مربوط به موضوع پايان نامه

تعريف مساله يا فرضيه. 16

تعريف واژگان.. 16

هدف از طرح مورد نظر و ضرورت انجام آن 16

هدف از انتخاب موضوع. 16

ضرورت و اهميت موضوع 16

روش های اجرایی طرح 17

بررسي مفاهيم و سير تحول گردشگري... 17

گردشگري يا جهان گردي... 18

گردشگر يا جهانگرد (توريست)19

ضرورت گردشگري... 19

اهداف گردشگري... 20

جهان گردي و اقتصاد. 20

كاروانسرا در ايران.. 20

سير و تحول در اروپا21

گراند هتل:21

هتل هاي امروزي... 21

عوامل موثر در طراحي هتل ها22

 

فصل چهارم:انواع فضا هاي اقامتي- توريستي در جهان

۱- متل.. 25

۲- هتل.. 25

۳-هتل آپارتمان.. 25

۴- هتل پانسيون.. 25

۵- رسورت هتل.. 26

ارزشيابی انواع هتلها26

ارزیابی امتیازات... 27

 

فصل پنجم:معرفی فضاهای مورد نیاز در يک هتل

معرفی و نحوه توزیع فضاهای هتل.. 31

صرفه جویی در مخارج سرویس هتل.. 31

انعطاف پذیری هتل.. 31

ویژگی های ذاتی... 31

درجه بندي هتل هاي چند ستاره32

فضاهای تشكيل دهنده یک هتل چهار ستاره ( بین المللی )32

فضای خانه داری طبقات اتاقهای میهمانان.. 41

دکوراسیون و تجهیزات داخلی اتاقها41

بالكن و تراس.... 42

فضاهای عمومی... 42

ورودیهای هتل.. 43

لابی Lobby.. 44

سیر کولاسیون ( Circulation )45

سیر کولاسیون خارجی... 46

سیر کولاسیون داخلی... 46

راهرو47

راه پله. 47

آسانسورها (Elevators)47

رستوران "restaurant". 49

سالنهای برگزاری کنفرانس ها و مراسم.. 50

قابلیت تقسیم بندی سالن جشن 53

تسهیلات تفریحی – ورزشی 53

استخر شنا 53

پار کينگ 54

فضاهای اداری 55

پیشخوان و دفتر لابی 55

حسابداری 57

مدیریت اجرایی ( Executive):58

فروش و تدارکات 58

فضاهای خدمات پشتیبانی 59

فضای بارانداز دریافت مواد اولیه ، زباله و انبار عمومی 60

آشپزخانه و فضاهای خدماتی وابسته به آن 62

بار انداز دریافت مواد اولیه. 63

انبار 63

فضاهای آماده سازی غذا 63

امور بهداشتی 63

سرو63

سایر 63

فضاهای انبارهای آذوقه و نوشیدنی 64

فضاهای مخصوص کارکنان :64

رختشوی خانه و خانه داری... 66

فضاهای تاسیسات مکانیکی و بخش مهندسی... 66

فصل ششم:بررسی چند نمونه هتل

نام پروژه: هتل میر عمار69

تصویر 1- پلان لابی اصلی و برخی واحدهای اقامتی هتل میرعمار70

تصویر 2 – پلان مجموعه هتل میرعمار در ساحل دریای سرخ - مصر. 71

تصویر 3- نمونه ای از واحدهای اقامتی هتل میرعمار72

تصویر 4- نمونه ای از واحدهای اقامتی هتل میر عمار72

تصویر 5- تنوع فرم در واحدهای اقامتی هتل میر عمار73

تصویر 6- لابی اصلی هتل و نمونه ای از حیاط های داخلی مجموعه هتل میر عمار74

تصویر 7- نما و مقطع از لابی اصلی هتل میر عمار75

تصویر 8- حیاط مجموعه هتل میر عمار75

تصویر 9- جزئیات بام ها و فضاهای ارتباطی در مجموعه هتل میر عمار76

تصویر 10- نمونه ای از واحدهای اقامتی مجموعه هتل میر عمار77

نام پروژه: هتل متحرک داوینچی... 78

تصویر 11- آسمان خراش متحرک داوبنچی در دبی... 78

تصویر 12- پلان هتل متحرک داوینچی... 79

تصویر 13- دید در شب هتل متحرک داوینچی... 80

هتل سنتی اصفهان.. 81

تصویر 14 – حیاط مرکزی هتل سنتی اصفهان.. 82

تصویر 15- حیاط مرکزی هتل سنتی اصفهان.. 82

تصویر 16- ارسی اتاق خواب ، هتل سنتی اصفهان.. 83

تصویر 17- ارسی اتاق خواب ، هتل سنتی اصفهان.. 83

تصویر 18- رستوران هتل سنتی اصفهان.. 84

تصویر 19- اتاق خواب یکی از واحدهای اقامتی ، هتل سنتی اصفهان.. 84

نام پروژه: هتل ارگ اورشلیم.. 85

تصویر 20- هتل ارگ دیوید ، اورشلیم اسرائیل.. 85

تصویر 21- راست؛نماهای اصلی و چپ؛ پلان طبقه همکف هتل.. 86

تصویر 23- ورودی اصلی هتل.. 86

تصویر22- تراس غذاخوری هتل ارگ دیوید اورشلیم.. 86

تصویر 24- موقعیت هتل در شهر اورشلیم.. 87

تصویر 25- دید به بیرون از یکی از واحدهای اقامتی هتل.. 87

 

فصل هفتم :مطالعات تکمیلی معرفی سازه و تاسیسات هتل

سیستمهای مکانیکی- الکتریکی... 89

هتل شیراز90

مصالح و بارهای وارده به ساختمان.. 90

بارهای وارده ساختمان.. 90

نوع اسکلت و سیستم های سازه ای... 91

مقایسه فنی، اقتصادی اسکلت های مناسب... 92

روشهای ساخت و سرعت اجرا93

آتش سوزی... 93

انتخاب نوع سیستم سازه ای هتل.. 94

ضوابط فنی و استانداردها در برنامه ریزی و طراحی سازه هتل.. 94

 

فصل هشتم:طراحی

منابع ومآخذ.. 112

 

مقدمه

مقصد عمومی خلاقیت در معماری تولید فضایی است که بهتر کار کند و کارآمد تر و موثرتر باشد، که دامنه آن محدود به شکل و فرم نیست. مطلوبیت و کارآیی فضاهای کاربردی، مشروط به قوام یافتن ارتباط مردم با آن است، در چنین فرآیندی مرزهای تخیه گرایی و عامه گرایی، سمت و سوی انسانی پیدا کند و تفاوت ها در قلمرو آن رنگ می بارند.

و چه غالب اجتماعی/فرهنگی معماری سنتی کشور، محوریت شان و مقام و حیث انسانی در تصمیم گیری های فضایی است که به طور اعم در عمومی بودن فضاها (در مقایسه با دیگر فرهنگ های معماری) متمایز می شود.

معماری نقش مهمی در معرفی تمدنها دارد و بیشتر کشورها و تمدنها بیشتر با توجه به آثار معماریشان مشهور و معروف هستند.

معماری در سرزمین کهن ایران و فارس با پیشنیه فرهنگی و تمدن غنی، جایگاه ویژه ای داشته است به گونه ای که جلوه هایی ارزشمند از هویت فرهنگی ما در این آثار متبلور است.

اما امروز با وجود پیشنیه غنی معماری، با فاصله گرفتن از معماری گذشته و گسست بین معماری قدیم و مدرن، بین سنت و نوگرایی معلق مانده ایم از طرفی آثار با ارزشی با اندیشه های فوق العاده گران قیمت و از طرفی زرق و برق معماری پیش روی معماران ماست و این بلاتکلیفی بین سنت و نوگرایی مشهود است.

مسلماً سرزمین من ایران ویژگی های نهفته ای به همان شیوه ای که تن آدمی خاطرات اصیلش را در جایی در درون خود نگه می دارد، در اختیار دارد منظور من بیرون کشیدن آن ویژگی ها و داشتن آن ها به اینکه در قالب معماری آشکار شوند می باشد. خلق معماری عبارتست از کاربرد واژگان کاملاً متفاوت در قالب بیان چیزی که با تمام وجود انسان لمس شده است.

بی شک پیشتینیان ما نیز این ویژگی ها را درک کرده و در آشکار سازی آن تلاش گسترده ای نموده اند. میراث موجود از مراحل تکوین معماری فاخر و بالنده تاریخ ایران به همراه ویژگی های طبیعی و آب و هوایی منحصر به فرد که به خلق مناظر شگفت انگیز طبیعی در کشور ما منجر گردیده است، کشور ما را در زمره ده کشور برجسته جهان به لحاظ گردشگری فرار داده است.

از سوی دیگر، گردشگری، امروزه به پردرآمدترین صنعت جهان تبدیل شده است و صنعت گردشگری تا پایان دهه آینده در صدر جدول صنایع پردآمد جهان فرار می گیرد و انتظار می رود بیش از 40 درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص دهد. این صنعت یا بخش های مختلف اقتصاد به طور مستقیم و غیر مستقیم در تعامل فرار دارد و با داشتن اثرات مثبت عمیق و متقاباً اقتصادی، اجتمایع و فرهنگی از بخش های حائز اهمیت و مهم به شمار می رود.

اگرچه ایران جزو 10 کشور نخشت جهان به لحاظ جاذبه های گردشگری است، اما سهم ناچیزی را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده است، در حالی که گزارش های ارائه شده از سوی سازمان تجارت جهانی (WTO) گویای آن است که سال 2004 و 2005 میلادی بهترین دوران برای گردشگری بین المللی طی 20 سال گذشته بوده و حل این مسئله از سوی دست اندرکاران گردشگری ایران نادیده گرفته شده است. جدای از بحث علل و موانع جذب گردشگران، خارجی، نهادینه شدن فرهنگ ایرانگردی میان مردم و مسافران داخلی از جمله دلایل نبود رشد و بالندگی در صنعت گردشگری و هتلداری ایران محسوب می شود بی شک مهمترین نیاز یک گردشگر در مکانی که بدان سفر می کند، اسکان می باشد لیکن در مقایسه نسبت جمعیت به تعداد اتاق هتلی، سهم کشور ما در بین ده کشور اول توریستی جهان تنها 48% متوسط آنها می باشد که این خود نشان از حداقل بهره وری در این صنعت درآمدزا را داشته و با ضرردهی هتل ها در شهر های کم جمعیت نیز همراه است.

لیکن امروزه با توسعه ارتباطات بازرگانی، صنعتی، فرهنگی، ورزشی و ... با دیگر کشورها و نیز گسترش صنعت گردشگری داخلی، نیاز به هتل های جدید بویژه در شهر و مناطق توریستی، تفریحی، تاریخی، مذهبی و ...، به سرعت افزایش می یابد.

در کل کشور 617 هتل یک تا پنج ستاره وجود دارد که از این میزان 65 هتل، دولتی و باقی خصوصی است. با احتساب مناطق آزاد، تنها 18 درصد هتل های ایران 5 ستاره است و این آمار برای کشوری که به لحاظ برخورداری از مزیت های نسبی و منابع گردشگری جزو 10 کشور نخست دنیا محسوب می شود. بسیار ناچیز است این در حالی است که برای دستیابی به اهداف برنامه 5 ساله چهارم توسعه در جذب گردشگران و جهانگردان، به 150 هتل 3 تا 5 ستاره نیازمندیم که باید مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شوند.

براساس آمارهای ارائه شده در پیش نویسی سند توسعه گردشگری و میراث فرهنگی، تهداد تخت های تاسیسات اقامتی درجه بندی شده در کشور طی سالهای 1379، 1380 و 1381 به ترتیب 6/8، 9 و 90/8 درصد رشد داشته است. به این ترتیب تعداد کل تخت های اقامتی کشور از 52 هزار و 429 تخت به 61 هزار و 770 تخت رسیده است. در صورتی که در سال 1382، در ایام نوروز، حدود 23 میلیون نفر در ایران سفر کرده اند که اگر حتی یک سوم این تعداد در هتل ها و سایر مراکز اقامتی شب را می گذراندند، در این ایام به 9 میلیون و 800 هزار تخت نیاز داشتیم. در حالی که طی این سال، تنها681 هزار و 577 تخت در کشور وجود داشته است. این تفاوت چشمگیر در تخت های مورد نیاز، سیاستگذاران گردشگری را بر آن داشته تا برای رسیدن به آمار جذب 20 میلیون گردشگر ورودی در چشم انداز 20 ساله، به جذب سرمایه گذاران خارجی در توسعه هتل ها بیندیشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

شناختمنطقهواقليم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خصوصیاتشاخصشهرقم دررابطهباموضوعپروژه

اهمیتقمازنظرتاریخی

محدوده‌یوسیعیازاستانقمدارایآثارتمدنقدیمیقمروداستوعناصریراازروزهایاولیه‌یحضورتمدندرخودحفظکردهاست. اولیننیایش‌گاه‌هایباستانیدرفلاتایراندراینمنطقهساختهشده‌اند. برخیازمورخانبنایاولیه‌یشهرقمرابهیزدگرد سوم وچندتنديگر،نسبتداده‌اندودراینمورداختلافنظروجوددارد. باستان‌شناسانیچونقمراقدیمی‌ترینمنطقه‌ایمی‌داندکهانساندرآن‌جااستقراریافتهوتمدن‌هایاولیهراپی‌ریزیکرده‌اند. نتایججدیدباستان‌شناسی‌ نیزقدمتقمرابهبیش‌از۷۰۰۰سالپیشمی‌رسانند. باستان‌شناسانادعامی‌کنندبهعلتوجودرودخانه‌یاناربارووجودشاه‌راهمواصلاتیمنطقه‌یقمازدوران‌هایاولیه‌یتاریخیمیزبانتمدن‌هایشکوفاییبوده‌است.
مهم‌ترینعاملموثربروضعاقتصادیاستان،صنعتگردشگریوبهویژهتوریسممذهبیاستودلیلآنوجودحرمفاطمهمعصومه ومسجدجمکران وتعدادزیادیازمزارهایامام‌زاده‌هاوعلویان دراستاناستکهدرتمامفصولسال،پذیرایزایرانبسیاریازنقاطمختلفایران وسایرکشورهااستکهاینامرموجبرونقبازارکاروخدماتدراینشهرشدهاست.

درسال۱۳۴۲خورشیدیباشروعحرکتانقلابیروح‌اللهخمینی ازاینشهر،قمبهمرکزیفعالبرایانقلابمردمایران تبدیلشدکهدرنهایتدرسال۱۳۵۷خورشیدیاینحرکتتوانستبهبراندازینظامسلطنتیدرایرانمنجرشودوپسازتأسیسیکحکومتتئوکراسی درایران،بهدلیلنقشواهمیتمذهبیقم،اهمیتآندرعرصه‌یسیاسیواجتماعیافزایشیافت.

شهرستانقمدرسال۱۳۷۵خورشیدیبراساسمصوبه‌ مجلسایران بهاستانمستقلتبدیلشد.
هشتراهاصلیمواصلاتیبهاستانقممنتهیمی‌شوند. آزادراه۵،آزادراه۷،جاده۶۵وجاده۷۱مهم‌ترینآن‌هاهستند.

 

اهميتقمازنظرمليومذهبی

مذهبيبودنشهرقمکهدرواقععلتاصليوجوديشهراست،قم رابهيکيازقطبهايجاذبجمعيتدرکشورتبديلکردهاست . علاوهبرجذبمهاجرانجمعيتي،مذهبيبودنقمهرسالتعدادزياديمسافررابهخودجذبميکندبهطوريکهجمعيتمسافرسالانهقم،چندينبرابرجمعيتساکنآنميباشد .

 

اهميت بين المللي قم

قمگذشتهازاهميتيکهدرسطحکشوردارد،ازنظربينالمللينيزيکيازمهمترينمراکززيارتيميباشد. علاوهبرآناينشهربهلحاظاقتصادييکيازنقاطمهممبادلاتبازرگانيوتجاريمنطقهميباشدکهاهميتآنپسازاستقلالجمهوريهاياتحاديهجماهيرشورويبسياربيشترشدهاست.

 

 

 

مطالعاتجمعیتیشهرقم

جمعیتاستانقمدرسال۱۳۹۰ برابربا۱.۱۵۱.۶۷۲نفربوده‌استکه۱.۰۹۵.۸۷۵نفرآندرنقاطشهریوبقیهدرروستاهازندگیمی‌کنند. همچنین۵۸۷.۶۶۱نفرجمعیتاستانمردو۵۶۴.۰۱۱نفرزنهستندکهاینجمعیتدر۳۲۱.۱۴۴خانوارزندگیمی‌کنند. قم۲۱.امیناستانایرانازنظرجمعیتاستوتراکمجمعیتدرآن۱۰۰نفربرهرکیلومترمربعاستکهازایننظر۵.امیناستانپرتراکمایران است. نرخرشدجمعیتاستاندرسال‌های۱۳۸۵تا۱۳۹۰۱.۹۳درصدبودهاست. ۶درصدازکلاتباعخارجیساکنایراندراستانقمساکنهستندو۹۰.۶درصدازجمعیتاستاناتباعایرانیو۹.۴درصداتباعغیرایرانی‌ اند.

 

جدول. موقعیتشهریوجمعیتیاستانقم

 

 

 

 

پراکندگیجمعیت

 

تصوير. موقعيتسايتدرشهرقم

 

شهرها

قم۱.۷۴.۰۳۶نفر
قنوات۹.۶۶۲نفر
جعفریه۷.۲۰۳نفر
کهک۲.۹۰۶نفر
دستجرد۱.۳۳۴نفر
۷۳۰نفر

 

 

مطالعاتکالبدی

شناخت بستر طرح

استانقم۱۱۲۴۰کيلومترمربعوسعتدارد. استانقمازنظروسعتپسازاستانالبرزکوچکتریناستانایران است. استان قم تنها یک شهرستان دارد. شهرهای قم،دستجرد،پردیسان وسلفچگان

مهم‌ترینشهرهایاستانبهشمارمی‌روند.مساحتاستانبرابر11238کیلومترمربعمیباشدکهاینمقدار68/0ازمساحتکلکشورراشاملمیشودوازمختصاتدر 15-35-50طولشرقی30-38-34عرضشمالیواقعشدهاست.استانقمتقریباًدرمرکزایرانقرارداردوازشمالبهاستانتهران،ازشرقبهاستانسمنانازجتوببهاستاناصفهانوازغرببهاستانمرکزیمحدودمیباشد.

جغرافیا

ایناستاندریکمنطقه‌یخشکونیمه‌خشکواقعشدهاستوآبوهوایگرموخشکدارد. جنوبوغرباستانپوشیدهازکوه‌هایمرتفعاستوآبوهوایمعتدلدارد. مناطقشرقی،مرکزیوشمالیاستاننیزپوشیدهازبیابان‌هایوسیعاستکهبزرگ‌ترینآن‌هادشتمسیلهاست.استانازشمالبهجلگه‌یمتصلاستودریاچه‌ینمکدرشرقاستانمحلسرریزرودهایسرچشمهگرفتهازکوه‌هایالبرزمانند"جاجرود است.

توپوگرافی

استانقمبهطورمتوسط۹۳۰مترازسطحدرياارتفاعداردکهدرپستتريننقطه‌یحاشيه‌یکوير۸۰۰مترودربلندتريننقطه‌یکوهستانیبه۳۳۳۰متر (کوهوليجا) می‏‌رسد. شهرستانقمدرارتفاعیبين۸۰۰متردرحاشيه‌یکويرتا۱۳۰۰متردرمناطقکوهستانیازسطحدرياقراردارد. شهرقمبين۸۳۰مترتا۹۵۰مترازسطحدرياواقعشدهاست.

زمینشناسی

رسوباتائوسن درايران مرکزینسبتبههمفاصلهدارندوبهعبارتديگربهحالتپراکنده‌اند. بهعقيده‌یگانسر (۱۹۵۹)،قديم‌ترينرسوباتائوسن فسيل‌داراينناحيهبهلوتسيسنتعلقدارد. درحالیکهرسوباتائوسن فوقانیگسترشبسيارکمترومحدودتردارند. درجنوبقم،ضخامتسنگهایائوسن به۲۰۰۰مترمیرسدوکوههایمرتفعیدرمنطقهتشکيلمی‌دهدکهمیتوانآنهاراتناولیازموادآتشفشانیورسوبیدانست. گانسر (۱۹۵۹)،رسوباتآهکیتوسيناينمنطقهرابهصورتعدسی‌هايیدرداخلسنگهایبازالتیگزارشکردهاست.

آبها

بهدليلويژگیهاىطبيعى،استانباکمبودمنابعآبسطحىوزيرزمينىمواجهاست. رودخانه‌هاى جريان‌هاىدائمىوسطحىراتشکيلمی‏‌دهندکهبااحداثسدهاى برروىآنهادرسالياناخيرمهارشده‌اند. رودخانه‌هایسلمان،زواریان،قره‌سو،طغرودوفردودیگررودخانه‌هایمهماستانهستند.از۲۷۰حلقهچاهعميق،۱۲۷چاهنيمهعميق،وتعدادزيادىقناتوچنديندهنهچشمهدرسطحاستان،آبىمعادل۶۴۰ميليونمترمکعبدرسالبرداشتمی‌شود.

پوششگیاهی

حوزه‌یشهرستانقمداراىيکميليونهکتارمرتعاستکهازاينمقدار۲درصدمراتعدرجهيک،۴درصدمراتعدرجهدو،۱۵درصدمرتعدرجهسه،۴۵درصدمراتعدرجهچهارو۳۴درصدمراتعدرجهپنج‌اند. گونه‌هاىگياهىباتوچهبهاقليممنطقهشاملانواعگیاهانشورپسند،گز،تاغ،درمنه‌ها وسايرگونههاىخشکپسندهستند.

 

مطالعاتاقلیمی

هدف نهايي مطالعات اقليمي و جغرافيايي دستيابي به راهبردهاي علمي است تا بتوان در روند طراحي از يافته ها نتايج مطالعات اقليمي به بهترين وجه استفاده کرد. زيرا عواملي مانند اقليم و آب و هوا و جغرافيايي منطقه ازديرباز در روند شکل گيري و چگونگي استقرار بناها تاثير زيادي گذاشته و هنوز هم دارد . زيرا برخورد ساده وغيرهدفمند با عامل اقليم دستيابي به نتايج مطلوب را غير ممکن مي کند.

 

 

 

تصويرتقسيماتاقليميشهرقم

عواملاقلیمیشهرقم

الف)آبوهوا

استانقمباتوچهبهاختلافزيادارتقاع (از۸۰۰تا۳۳۰۰متر) ازسطحدريا،داراىاقليم‌هاىمتفاوتومتنوعاستکهعبارتنداز:

اقلیمگرموخشک

اقلیمنیمه‌خشک

اقلیممدیترانه‌ای

اقلیمنیمه‌مرطوب

از نظر عرض جغرافيايى استان قم در عرض‌هاى ميانى نيم‌کره‌ی شمالى واقع است؛ بنابراين بايد آب و هواى معتدل داشته باشد ولى دخالت عواملى همچون نزديکى به کوير و عامل ارتفاع باعث پيدايش تغييرات و تفاوت‌هايى در آب‌وهواى آن شده است. به طورى که تأثير ارتفاع درنواحى غربى و جنوبى استان زياد بوده و کاهش چشم‌گير دما در ارتفاعات به چشم می‏ خورد.کل استان بدلیل دوری ازدريا رطوبت هواى کمى دارد. بادها به دليل تأثير بر روى دما، تبخير و بارندگى يک عامل مهم و موثر بر آب‌و‌هواى استان به حساب می آیند. ‏بادهاى غربى و شرقى از بقيه مهم‌ترند ولى اهميت بادهاى شرقى از بادهاى غربى هم بيش‌تر است. بادهاى شرقى از طرف بیابان های مرکزی ایران به نواحی مرکزی وشرقی استان می وزند و بدلیل آنکه از بیابان می وزند (مخصوصا در فصول پاییز وبهار)خششکی وگرد وغبار فراوان به همراه دارند و باعث آلودگی سطح شهر قم می شوند.در فصل زمستان گاهی بادهای شمال شرقی به داخل استان وزیده و باعث افت شدید دما می شود و پدیده ای اصطلاحا به نام سرما خشکه بوجود می آورند. بادهای غربی به خصوص درفصول پاییز وزمستان استان را تحت تاثیرقرار داده و اغلب باعث بارندگی در سطح استان می شوند. جهت وزش بادهای غالب در استان قم جهت شرقی است.بين نواحى کوهستانى و کوهپايه‌اى استان، نسيم کوه و دره و بالعکس نيز جريان دارد که جنبه‌ی محلى داشته و در روز و شب جهت آن ها عوض میشود.

براساسآمارواطلاعات،میانگینبارندگیسالیانهدرسطحاستانقمدریکدورهدهساله 135 میلیمتربودهکهاینمیزاننیزبهعلتاختلافارتفاعدرنواحیمختلفمتفاوتاست.

هرقدرکهازغرببهشرقوازجنوببهشمالاستانحرکتکنيمازمقداربارشکاستهمی‏‌شود

پراکندگىبارشسالانهدرسطحاستانبهگونه‌اىاستکه۷۴درصدبارشسالانهدرفصولبودهوکم‌باران‌ترينفصلسالتابستانبابارشحدود۹.۱ميلی‌متراست.. بادرنظرگرفتنميزاناندکبارشدراستانبهعلتهمجوارىبامناطقکويرىووزشبادهاىگرموخشکازطرفکويرميزانمتوسطتبخيرسالانهدرحدود۳۰۰ميلي‌متربرآوردشدهاست.

يکىازخصوصياتبارزمناطقبيابانىسرماىشديدزمستانوگرماىبالاىتابستانمی‏‌باشدبهطورىکهطبقآمارارايهشدهمتوسطحداقلدرجهحرارتسردترينماهسال۵.۱۶ـومتوسطحداکثرگرمترينماهسال۴۲.۵درجهوحداکثرمطلقدرجهحرارتهوا۴۹درجهدرماههاىوحداقلآن۲۴ـدرجهدرماهاست. باتوجهبهويژگىخاصتوپوگرافىدرمناطقمختلفاستان،اختلافدماىمحسوسىبهچشممی‏‌خورد؛بهطورىکههرچهازجنوببهطرفشرقوشمالاستانحرکتکنيمبرمقداردماىهواافزودهوازتعدادروزهاىيخبندانوتعدادروزهاىابرىسالکاستهمی‏‌شود.

 

بارندگیاستانقم

تصویر بارندگيسالانهقم

 

تأثير عوامل اقليمي بر بنا

جهت استقرار ساختمان

جهت استقرار ساختمان در قم همواره مي بايست با توجه به تابش آفتاب و جهت وزش بادهاي سرد زمستاني تعيين شود.در رابطه با تابش آفتاب مناسب ترين جهت ساختماني جهتي است که حداکثر انرژي خورشيدي را در مواقع سرد و حداقل آن را در مواقع گرم کسب کند.در رابطه با بادهاي سرد زمستاني، جهت باد نسبت به ساختمان ممکن است در يکي از محدوده هاي مؤثر ،نيمه مؤثر يا بي اثر قرار گيرد بديهي است جهت ساختمان را بايد در اين رابطه به نحوي پيشنهاد نمود که بادهاي زمستاني در محدوده ي اثر کمتری قرار گيرند.

براي تعيين مناسب ترين جهت در رابطه با وزش بادهاي سرد ،با توجه به اينکه بادهاي زمستاني از شمال شرقی وغرب و بادهاي پاييزي از شرق مي وزد در صورتي که ساختمانبصورت غربی شرقی قرارگیرذبهتر است،بادهاي زمستاني و بادهاي پاييزي زاويه ي برخورد کمتری با جداره ها دارد.

.البته اين نکته قابل ذکر است که براي ساختمان هاي کم ارتفاع 1 تا 2 طبقه تأثير بهترين جهت در رابطه با تابش آفتاب و ساختمان هاي مرتفع 4 به بالا تأثير بهترين جهت در رابطه با وزش باد از اهميت بيشتري برخوردار خواهد بود.

تعيينفرمبناباتوجهبهاقليممنطقه

ايجادهماهنگيبامحيطوسازگاريبانيروهايداخليوخارجيبرايادامهيبقايبنامؤثراست.

شکلساختمانتأثيرمهميدرهماهنگيساختمانبااقليمداردوباعثتعديلانتقالشرايطبحرانيهوايخارجبهداخلساختمانوايجادشرايطآسايشبرايانسانميشود.

بهترينشکلساختمانشکلياستکهکمترينمقدارحرارترادرزمستانازدستبدهدودرتابستاننيزکمترينحرارتراازمحيطوآفتابکسبکند . بنابرايندررابطهباشرايطزمستانيوتابستانيفشردگيساختمانونزديکشدنبهفرممکعبضروريبهنظرميرسد.

حجمهايتوپروفشردهمناسببودهوفرمهايمکعبشکليافرمهاييکهاضلاعشمالي –جنوبي آنها بزرگترازاضلاعشرقي –غربيميباشد مفيدترند. ساختمانبلندنيزنسبتبهکوتاهارجحيتدارد. تأثير ازدياد حجميکفرمدرکاهشتأثيرعواملاقليمياهميتفراواندارد. هرچهنسبتحجمبهسطحبيشترباشد،تحتتأثيرنيرويداخليقرارميگيردوعکسالعملکمتريدربرابرشرايطاقليميازخودنشانميدهد.

 

کيفيت رنگ و سطح مورد تابش

شدتتابشبرسطوحمختلفبستگيبهجهتقرارگيريآنسطحدارداماميزانحرارتايجادشدهدراثرتابشآفتاببريکسطحباروشنيرنگوسرعتجريانهوانسبتعکسداشتهوباجنسآنسطحنسبتمستقيمدارد. هرچهجنسسطحموردتابشزبرتروناصافترباشدانرژيبيشتريراجذبميکند.اگرسطحيدارايرنگروشنباشدمقدارحرارتجذبشدهدراثرتابشآنکماستوبيشترتحتتأثيرحرارتمحيطميباشد،دراينصورتجدارههايبارنگروشنبيشتربهکيفيتوجنسآنبستگيخواهدداشتواگررنگسطحموردتابشتيرهباشدتابشآفتابتأثيربيشتريبرمقدارحرارتجذبشدهتوسطديوارخواهدگذاشت.

رنگ هاي تيره فقط 15% خاصيت انعکاس دارند و رنگ هاي روشن 90% انرژي را منعکس مي کنند. با توجه به خصوصيات اقليم مورد مطالعه بهتر است رنگ هاي تيره در جداره هاي ساختمان مورد استفاده قرار گيرند زيرا با توجه به خصوصيات جغرافيايي با ايجاد سايه توسط درختان مي توان در تابستان از تابش آفتاب بر جداره اي تيره جلوگيري کرد اما در زمستان که امکان ايجاد سايه وجود ندارد رنگ تيره باعث جذب بيشتر گرما و استفاده بهينه از تابش آفتاب مي گردد.

 

کاهشنفوذبادسردواستفادهازانرژيخورشيددر

زمستانجلوگيريازتابشخورشيددرتابستانبهوسيلهدرختانبرگريز

تصوير_. قرارگيريدرختاندرجهتمناسببااقليمقم

 

تأثير آلودگي صوتي

نتيجه ي مشاغل و عملکرد هاي متعدد ،اصوات آزار دهنده است که عمده ترين آن در کشور ما ، ترافيک وسايل نقليه و کارگاه ساختماني مي باشد که اثر سوء دارد.

 

تأثير آلودگي هوا

ازدياد بيش از حد گازها و ذرات معلق مضر براي انسان و محيط زيست به آلودگي هوا منجر مي شود.

 

ملاحظات مربوط به استفاده از نوع مصالح

همانطور که مي دانيم عمده ترين و مورد توجه ترين ويژگي مصالح ساختماني ، ظرفيت و مقاومت حرارتي آنها بوده ، ويژگي مصالح يک ساختمان به شرايط اقليمي محيط آن بستگي داشته ودر نتيجه خصلت ضروري مصالح ساختماني در مناطق اقليمي مختلف متفاوت است. در مناطق سرد براي ثابت نگه داشتن شرايط مطلوب در فضاي داخل ساختمان بايد مقاومت حرارتي مصالح را افزايش داد و ضمنا ديوارهاي غربي و همچنين قسمت هاي داخلي ساختمان را با مصالح سنگين بنا نمود.

دراقليم سرد هدف، نگهداري گرما در داخل ساختمان بوده وعمده ترين عامل دراين مورد،مقاومت حرارتي ديوارهاي جانبي ساختمان است. بنابراين در اينگونه مناطق لازم است ديوارهاي جانبي ساختمان مقاومت حرارتي مناسبي داشته باشند تا از اتلاف گرماي داخل ساختمان جلوگيری نمای

 

فصل دوم:

آنالیز سایت

 

دسترسیهایسوارهوپیاده

ازشمال شرقی به بلوارجمهوری.ازجنوب غربی به خیابان گلستان دسترسی دارد

همسایگی ها

سایت از چهار جهت شمال غربی،شمال شرقی،جنوب شرق و جنوب غرب به ترتیب مدرسه معصومیه ، بلوار جمهوری ، پلاک مجاور ، خیابان گلستان میباشد .

 

شیب عمومی زمین

با توجه به گودبرداری که در سایت انجام شده، وضعیت فعلی را نادیده گرفته و تراز زمین را هم تراز با دسترسی ها درنظر می گیریم. شیب عمومی زمین بسیار ناچیز است.

 

فصل سوم:

 

تعريف مساله يا فرضيه

با توجه به نقش و اهميت صنعت توريسم در جهان امروز و جايگاه نه چندان مطلوب كشورما ايران در اين صنعت ،با وجود برخورداري از پتانسيل بالا و اعلام نياز از سوي سازمان ايرانگردي و جهانگردي موضوع پايان نامه خود را طراحي هتل انتخاب كردم

 

تعريف واژگان

سير و سفر

اگر مقصد در هاله اي از فراموشي پنهان است سفر به آدمي كمك ميكند تا لااقل گامها ،رفتن را از ياد نبرد و اين به ياد سپردن ، تقلايي است كه در هر سفر تجلي مي يابد .گويي انسان سفر ميكند تا آموزهاي كه به اجبار در مسير بهشت به زمين آموخته را همچنان در سينه حفظ كند . تا آن لحظه كه گاه بازگشت فرا رسد ، زانوانش توان رفتن و اراده اش عزم مقصد را داشته باشد.

انسان ميرود و باز ميگرددتا با سفر ، تغيير را بياموزد و تغيير نيازي است كه او براي بازگشت
افسانه اي اش چاره اي جز آن ندارد . او خود را از بلاي " روزمرگي" و"ايستايي و سكون" نجات ميبخشد . سفر تنها فرصتي است كه شما ، نتيجه يك عمر زندگي انسان رادر كنار
شگفتي هاي ديگرخلقت مشاهده كنيدو از دل آن راه درست زيستن را بياموزيد.

گردشگري

گردشگري به مجموعه مسافرت هايي گفته ميشود كه بين مبدإ و مقصد با انگيزه هاي استراحتي، تفريحي ، تفرجي ،ورزشي،ديداري،تجاري،فرهنگي،و يا گذراندن اوقات فراغت انجام ميگيرد.ودر آن شخص گردشگر در مقصد اشتغال و اقامت دائم ندارد.

هتل

اقامتگاهي است با كيفيت و درجه بندي مختلف كه متناسب با امكانات ،وسعت ،تجهيزات،تعداد اتاق و تخت از يك تا پنج ستاره طبقه بندي ميشود.

 

هدف از طرح مورد نظر و ضرورت انجام آن :

هدف از انتخاب موضوع:

با توجه به اينكه شهر قم شهري در حال توسعه است ،و از شرايط آب و هوايي گرم و خشک بر خوردار است و یک شهر زیارتی به حساب می اید از این رو این شهر نیاز مبرم به هتل دارد .

 

ضرورت و اهميت موضوع :

1-کمبود فضاي اقامتي مناسب و امكانات كافي در شهر بزرگ و در حال توسعه قم.

۳-قرارگيري حرم حضرت معصومه ع و مسجد مقدس جمکران وچندین مقبره از امام زادگان در این شهر و اطراف آن.

روش های اجرایی طرح :

برای آنکه گردانند هتل بتواند به سود خود دست یابد، تیم طراحی باید مساحت فضای اختصاص داده شده برای اتاق ها خواب را به حداکثر مقدار ممکن وبه عبارتی تعداد اتاق ها و فضای سیر کولاسیون و خدمات را به حداقل برساند.

تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از انواع مختلف پلان های هتل نشان می دهد که بعضی از ترکیب های طراحی شده راه حل های کاملتری نسبت به سایر انواع دارد. انتخاب و ارجحیت یک فرم و ترکیب بر دیگری ممکن است به معنای صرفه جویی در۲۰ درصد از زیربنای ناخالص برج، اتاق خواب ها و نزدیک به ۱۵ درصد کل ساختمان باشد.

این مطالعه همچنین تاثیر تصمیمات کوچک را بر کارایی پلان اتاق ها، سیرکولاسیون در طراحی، دسته بندی آسانسورهای خدمات و عمومی و دسترسی کارآمد به اتاقهای انتهایی یا گوشه ای نشان می دهد.

بخش های ذیل حاوی شرحی در مورد هر یک از فرمها و ترکیب های اصلی اتاق های خواب و تصمیمات مربوط به طرح ریزی است که بیشترین تاثیر را در ایجاد یک پلان مقرون به صرفه دارد.

 

بررسي مفاهيم و سير تحول گردشگري

سير و سفر

اگر مدت طول تاريخ زمين را يك ماه تصور كنيم ، در سفر يگانه خاطره انسان از آغازين روزهاي خلقت اوست. هبوط آدم از بهشت از زمين نخستين سفري بود كه او به حكم اجبار آنرا آموخت تا در تمام طول تاريخ پس از آن در پي بازگشت دوباره به بهشت ، مدام به آن توسل جويد تا رفتن براي رسيدن به موطن اصلي اش را فراموش نكند.

اگر مقصد در هاله اي از فراموشي پنهان است سفر به آدمي كمك ميكند تا لا اقل گامها ، رفتن را از ياد نبرد و اين به ياد سپردن ، تقلايي است كه در هر سفرتجلي مي يابد . گويي انسان سفر مي كند تا آموزه اي كه با اجبار درمسير بهشت به زمين آموخته را همچنان در سينه حفظ كند .تا آن لحظه كه گاه بازگشت فرارسد ،زانوانش توان رفتن و اراده اش عزم مقصد راداشته باشد.

از سوي ديگر سفر تنها تمريني براي رسيدن به بهشت نيست . بهشت براي آدم خلق شده و با تبعيدآدم به زمين و تجزبه روح آدم به ميليونها و ميليارد ها روح انسان ديگر كه در سر تا سر اين كره خاكي پراكنده اند ، گويا نقشه اين راه بازگشت طولاني به ميلونها و بلكه ميلياردها تكه تقسيم شده است كه بنا بر اين تقدير انسان ها ناگزيرند براي چسباندن اين تكه نقشه ها به هم ، با يكديگر ارتباط داشته باشند. با اين وجود سفر خاصيت ديگري نيز دارد و آن اينكه مي آموزد كه حضوري موقت دراين سرزمين دارد وآنچه نپايد دلبستگي راا نشايد.

انسان مي رود و باز ميگردد تا با سفر ،تغيير را بيامود و تغيير نيازي است كه او براي بازگشت افسانه اي اش چاره اي جز آن ندارد . اوخود را از بلاي" روز مرگي "و" ايستايي و سكون " نجات مي بخشد. سفرتنها فرصتي است كه شما، نتيجه يك عمر زندگي انسان را دركنار شگفتي هاي ديگر خلقت مشاهده كنيد و از دل آن راه درست زيستن را بياموزيد.

لذا انسان چنان آفريده شده و هستي گرفته كه بايد به سفر برود و بنابر اين سفر نياز حياتي انسان است نخست انسان ، انسان مسافر از پيامد هاي آن هيچ آگاهي نداشت وراه خود را نمي شناخت . او فقط به اقتضاي انسان بودن ، رفتن را آغاز كرد و بي هيچ مقصدي به راه افتاد ولي سفر دستاورد هايي براي او به همراه داشت كه روحي تازه به او بخشيد .اين دستاورد ها علاوه بر رفع نياز اقتصادي نياز رواني را هم براورده مي كرد .

امروزه انسان به دنبال غلبه بر طبيعت با تغيير نوع نگرش نسبت به مسائل طبيعي و انساني روبرو است كه از يكسو در براورده كردن نياز هاي اساسي خويش واز سوي ديگر تأمين اين نياز ها را در حفظ محيط زيست خود جستجومي نمايد . به عبارت ديگر نه تنها خواهان ايجاد روابط با هموطنان خويش است بلكه خواهان ايجاد روابط با طبيعت اطراف خودنبز مي باشد .

از اين رو بيشتر كشور هاي جهان در صدد خلق فعاليتي جديد تحت عنوان گردشگري بوده در واقع سخن از تمدن جديد با عنوان فراغت به ميان مي ايد .

 

گردشگري يا جهان گردي

تعريف

در زبان هاي انگليسي ، فرانسه و آلماني است كه بصورت مصطلح در tourism گردشگري معادل فارسي وكاملاّ دقيق واژه بصورت جهان گردي ترجمه شده است . زبان فارسي

گردشگري به مجموعه مسافرت هايي گفته مي شود كه بين مبدأ و مقصدي با انگيزه هاي استراحتي ، تفريحي ،‌ تفرجي ، ورزشي ، ديداري ، تجاري ، ويا گذراندن اوقات فراغت انجام مي گيرد و در آن شخص گردشگر درمقصد اشتغال و اقامت دائم ندارد .

ضوابط تعريف گردشگري

براي تعريف گردشگري از ضوابط متعددي استفاده مي شود كه براساس آن مي توان انواع گردشگري را تعريف و طبقه بندي كرد .

اهم اين ضوابط عبارتند از :

- ضابطه زمان كه فعاليت هاي گردشگري را به شكل كوتاه مدت (كمتر از يك روز) ، ميان مدت (يك تا سه روز ) و دراز مدت ( بيش از سه روز) از يكديگر تفكيكمي كند

- ضابطه مكان كه گردشگري را بصورت فعاليت هاي گردشگري در حوزه نزديك، حوزه مياني و حوزه خارج يا دور تقسيم بندي مي كند.

-ضابطه انگيزه كه بر اساس آن گردشگري با انگيزه هاي استراحتي ، تفريحي ، درماني ، زيارتي، فرهنگي ، اقتصادي ، ورزشي و .... از يكديگر تفكيك مي شوند.

- ضابطه فصل كه موسم گردشگري را بر اساس فصول طبقه بندي مي كند.

- ضابطه شكل و سازمان دهي سفر مانند انفرادي ، گروهي ، خانوادگي كه ترتيب گردشگري را تعيين مي كند.

- ضابطه وسيله نقليه مورد استفاده كه بر اساس نوع وسيله نقليه طبقه بندي مي شود .

- ضابطه نوع و محل اقامت كه گردشگران را بر اساس نوع و محل اقامت هم از نظر كيفي و هم كمي طبقه بندي مي كند. مانند گردشگران مقيم در هتل ها يا خانه هاي ويلايي ويا پانسيون هاي خانگي ، كمپينك و ......

 

گردشگر يا جهانگرد (توريست)

به مسافري گفته مي شود كه با انگيزه هاي گردشگري به مقصدي مسافرت نموده و بيش از يك شب و كمتر از شش ماه در مقصد اقامت نمايد ، بدون اينكه اشتغال و اقامت دايم در مقصد داشته باشد.

 

ضرورت گردشگري

نظريات موجود در مورد ضرورت گردشگري را مي توان به چهار بخش تقسيم كرد.

۱-دلايل اقتصادي: ايجاد درآمد ارزي ، ايجاد فرصت شغلي ، استفاده از درآمد گردشگري براي توسعه بخش هايي نظير كشاورزي و نيز توسعه زير ساختار ها .

2-دلايل فرهنگي : تشويق تعامل فرهنگي و اجتماعي ميان گروههاي مختلف مردم يك كشور به منظور ايجاد وفاق اجتماعي ، معرفي كشور و فرهنگ ها و هنر ها و سنن بومي
ومحيطي و برخي اوقات پيشرفت هاي اجتماعي ، اقتصادي آن به مردم ساير كشورها و
به منظور كسب اهميت بين المللي.

۳-دلايل اجتماعي : فراهم آوردن فرصت هايي براي گذراندن اوقات فراغت مردم ، ايجاد امكانات تفريحي و آموزشي براي گردشگري به منظور دريافت شناخت از پيشرفهاي اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي مناطق و تحكيم وحدت ملي .

۴-دلايل زيست محيطي: كمك به دستيابي به اهداف برنامه ها و حفاظت محيطي كه منابع ديگري براي آنها وجود ندارد.

دلايل فوق سبب شده است تا تمام كشور ها در بهره برداري از جاذبه هاي محيطي ، فرهنگي و تاريخي و ... جهت گسترش گردشگري سعي نمايند.

امروزه گردشگري با اهداف مختلف و گوناگوني صورت مي گيرد ، گروهي از گردشگران در تعقيب اهداف سياحتي ، تفريحي آشنايي با فرهنگ و آداب محل و بازديد از آثار فرهنگي ، تاريخي به كشورهاي مختلف سفر كرده و دسته ديگري تجارت و بازرگاني و ارائه خدمات فني و اقتصادي را سرلوحه اهداف خود قرار مي دهند، اما هر آنچه امروزه تحت عنوان گردشگري شناخته مي شود بيشتر مربوط به دسته اول مي باشد.

 


اهداف گردشگري

۱-شناخت فرهنگ اقوام ديگر

ممكن است كه يك جهانگرد يا گردشگر در پي شناخت آداب و رسوم سنتهاي يك گروه يا يك جامعه در يك منطقه باشد. لازم است دراين بخش زمينه اي فراهم شود كه اهداف و نياز هاي اين دسته از جهان گردان تأ مين گردد.

۲- ديدن آثار تاريخي

۳- زيارت اماكن مقدس

۴-سر گرمي و ورزش

۵- هدف هاي تخصصي و تجاري

 

جهان گردي و اقتصاد

اطلاق صفت" صنعت " به جهان گردي به خاطر ايجاد ارزش افزوده اقتصادي بالاي آن است. در دنياي امروز بودجه اي كه به مسافرت و تفريح تخصيص مي يابد سه برابر بودجه هاي دفاعي است .

ديگرمثل گذشته گردش و جهان گردي به تعداد انگشت شماري از خانواده هاي مرفه و ثروتمند تعلق ندارد. اكنون ميليونها نفر به ديدن مكان هاي تازه مي روند و در پي تغيير در محيط خود هستند و نيز در صدد كسب تجربيات جديد و شعور برتر مي باشند.

آمار هاي ارائه شده از طرف سازمان جهاني جهانگردي نشانگر اثرات مهمي است كه جهانگردي بر سيستم اقتصاد جهاني دارد . تعداد مسافران و جهان گردان در سال ۱۹۹۵به ۵۶۷ ميليون نفر و كل پولي كه از محل اين مسافرت ها به دست مي آيد به ۳۷۲ميليارد دلار آمريكايي رسيد و پيش بيني مي شود كه در سال ۲۰۱۰به ۹۳۷ميليون نفر برسد . هردو بخش خصوصي و عمومي در جهان گردي فعال هستند . ولي به دليل وجود پيچيدگي هاي بسيار ، تعيين نقش آن در كل سيستم اقتصادي جهاني به صورتي دقيق بسيار مشكل است . ولي گفته مي شود كه ده كشور اول در كسب جهان گرد ۸۰درصد مجموع درامد جهاني اين صنعت را به دست مي آورند و نيز درصد بالايي از درآمد برخي كشور ها از راه جذب جهان گرد تأ مين مي شود مثلاُ ۹۰درصد درآمد ناخالص ملي كشور كنيا از اين راه كسب مي گردد.

 

كاروانسرا در ايران

ساخت كاروانسرا با توجه به اوضاع اجتماعي، اقتصادي و مذهبي ،از روزگاران قديم در ايران مورد توجه خاص بوده است . به طور كلي كاروانسرا در ايران به دو گروه برون شهري و درون شهري تقسيم مي شوند.

توسعه راههاي زيارتي و تجارتي باعث شد كه در بين جاده هاي كارواني در سراسر كشور كاروانسراهايي براي توقف و استراحت كاروانيان بنا شود . موقعيت جغرافيايي ،سياسي و اقتصادي در ايران از علل ازدياد و گسترش اين بنا بوده است. در ايران به فاصله هرچهار فرسنگ (۲۶كيلومتر ) كاروانسراهايي براي استراحت بنا شده است

زيارت شهر هاي مذهبي مانند : قم ، مشهد و كربلا باعث شده بود تا كاروانسراهاي متعددي در مسير جاده هايي كه به اين شهر ها منتهي مي شدند احداث گردد. همچنين در زمان صفويه براي رفاه حال زائران ، كاروانسراهايي در اين مسير ها بنا شد كه در حال حاضر بقاياي پنجاه كاروانسرا باقي مانده است.

معماري كاروانسراهاي ايران بسيار متنوع است . معماران با توجه به موقعيت اقليمي سرزمين ايران، كاروانسراهايي با ويژگي هاي گوناگون احداث كردند. در ساخت كاروانسراهاي برون شهري از نقشه هاي چهار ايواني ، دو ايواني ، هشت ظلعي ، مدور ، كوهستاني و نوع كرانه خليج فارس استفاده شده است .

دراحداث كاروانسرا ها بيشتر از طرح چهار ايواني استفاده شده و اتاقهايي در اطراف حياط ، براي استفاده مسافران ساخته شده است . برخي از كاروانسراها با شيوه هاي آجر كاري ، گچبري و كاشيكاري مزين شده اند.

 

سير و تحول در اروپا

اشكال اوليه هتل در كشورهاي اروپايي بسيار ساده و اوليه بوده و اغلب در امتداد راههاي تجاري ،در محل تعويض اسبها ، اين نوع اقامتگاها احداث مي گرديدند كه قسمتي به صورت

مجلل و راحت تر براي اربابان و قسمت ديگر به صورت مجزا براي عموم در نظر گرفته مي شد . با گسترش تجارت و توسعه صنعت در رابطه با خصوصيات محلي هر كشوري شكل هتل صور گوناگوني به خود گرفت.

با تغيير شكل ماهيت زمين ، تغيير شرايط اقتصادي و به وجود آمدن طبقه شهري ( طبقه اي كه عميقاّ وابسته به شهر بودند.) همچنين با پديده متمركز شدن تدريجي سرمايه درمراكز شهري در تمام اروپا هتلهاي مجللياحداث گرديد.

 

گراند هتل:

همزمان با پيشرفت صنعت در اروپا و بوجود آمدن راه آهن و ارتباط وسيع ، همچنين توسعه وسايل ارتباطي و بسط تجارت و بلاخره ظاهر شدن طبقه جديد اجتماعي ( بورزوا) ، همه و همه علل اصلي به وجود آمدن اين فرم جديد هتل گرديدند . گراند هتل ها را مي توان جلوه گاه عظمت همه اين ارزشهاي اجتماعي جديد دانست . اين زمان نه تنها بقاياي خانواده هاي بزرگ ، نجبا، شاهزادگان وحكمرانان هنوز مورد احترام بودند، بلكه هدف اصلي جلب طبقه جديد شهري در فضاي معماري جديدي بود كه از امكانات مالي وسيعي برخوردار بودند. كميت و كيفيت احترام در گراند هتلها در رابطه با مقدار سرمايه واعتبار بانكي اشخاص صورت مي گرفت.

 

هتل هاي امروزي:

به عنوان يكهدف اصليدر آنچه امروز هتل هاي جديد مورد توجه طراحان مي باشد ، موضوع راحتي ميهمانان مي باشد، يعني محيطي خلق نماييم كه هرچه بيشتر گرم و دلشاد و فاميلي باشد و از همان امتيازات و تسهيلات زندگي فاميلي برخوردار باشد. فضاهاي فردي و دسته جمعي آن بتواند نيازهاي فيزيكي و ادراكي تازه واردين را جوابگو باشد . نه مانند سالنهاي مجلل گراند هتل ها مربوط به پنجاه سال پيش گكه فقط جلوه گاه يك زندگي پر زرق و برق و تشريفاتي بود و تنها مي توانست در اختيارتعداد معدودي قرار گيرد . امروزه سعي شده كه اين وضع دگرگون شده و كليه افراد بتوانند به سادگي از اين مجموعه استفاده نمايند .

در هتل هاي جديد رابطه و تماس كاركنان هتل و ميهمانان به حداقل خود رسيده است.

اين موضوع به علت پيشرفت تكنيك ، تجهيزات و تأسيسات آن مي باشد . از طرف ديگر نحوه اين برخورد هم با شكل قبلي خود بكلي متفاوت است . آن تشريفات و تعارفات و احترامات ساختگي به ميزان زيادي از بين رفته و روابط صحيح ترو انساني تر جانشين آن گرديده است. از طرف ديگر بايستي توجه داشت كه عظمت و ابهت گراند هتل ها با آن همه ظريفكاري ها و زيبايي هاي دروني آن ، امروزه همگي از بين رفته و فضاهاي سالمتر و كوچكتر جانشين آن گرديده است .

عملكرد بنيادي هتل در طي ساليان نسبتاّ طولاني كه انسان نيازمند به استفاده ازآن شده است تغيير نيافته و در انواع هتل ها ، چه كوچك و چه بزرگ ، در شهر و يا خارج از شهر ، براي برگزاري سمينار ها و يا هتل هاي تفريحي ، بايد جوابگوي خواسته هاي ميهمانان باشد.

قديمي ترين كاروانسراها و مهمانخانه ها نيز بر همين اساس فعاليت مي كردند . مسافر و ياميهمان از جلو درب وارد مي شد و در همانجا ضمن خوش آمد گويي ، قرار و مدار هاي لازم در مورد محل اقامت و غذا گذارده مي شد. اصطبلي نيز براي بستن اسبهاو نگهداري كالسكه ها در پشت ساختمان پيش بيني گرديده بود. حياط پشت به وسيله همسر كاروانسرا دار و يا ساير خدمه براي آماده كردن غذا مورداستفاده قرار مي گرفت. بدين ترتيب مجموعه به دو بخش مجزا تقسيم
مي شد . نيمه جلويي جايي بود كه از ميهمانان پذيرايي مي كردند و نيمه ديگر كه به اصطلاح خدماتي ناميده مي شد جايي بودكه غذا تهيه و تأمين مي گرديد. عدم تداخل اين دو قسمت بايد در ساختمان هتل ها مورد توجه قرار گيرد و در هيچ زمان ميهمانان نبايد متوجه اقداماتي كه در قسمت خدماتي صورت مي گيرد بشوند . در اين حال كه عملكرد روان قسمت پذيرايي كاملاّوابسته به فعاليتهايي است كه در قسمت خدماتي انجام مي شود . اين دو قسمت بايد در عين تفكيك كامل به نحوي با يكديگر ارتباط داشته باشند كه هر دو قسمت به شكل موثر و روان عمل نمايد.

 

عوامل موثر در طراحي هتل ها

هتل ها با اين هدف ساخته مي شوند كه بازده اقتصادي مناسبي براي سرمايه گذاري بعمل آمده ، داشته باشند. براي دستيابي به بهترين نتيجه در طرح بايد با دو مسئله روبرو شد . در مراحل اول تأمين راحتي كامل ميهمانان بايد مورد نظر باشد . اين آسايش از لحظه ورود به هتل ،گرفتن اتاق ،ورود به اتاق ، استفاده از غذا و نوشيدني هاي موجود و گذراندن شب در اتاقي پاكيزه ، بايد احساس شود و در روز بعد كه ميهمان به اتاقش مراجعه مي كند بايد آن را به راحتي و تميزي زمان ورودش به هتل ببيند .

تمامي عواملي كه در ايجاد اين آسايش كمك مي كند بايد در نظر گرفته شود . اين عوامل شامل سهولت دسترسي به قسمتهاي مختلف از قبيل پذيرش ،حسابداري ، غذاخوري و چايخانه،اتاق و ... از يك طرف و ارائه خدمات به بهترين شكل در تمام قسمتها از طرف ديگر مي باشد .

تأسيسات و در كل محيط فيزيكي بخش مهمي از هتل را در بر مي گيرد كه باز هم براي ايجاد راحتي و آسايش مسافر نقش مهمي را ايفا مي نمايند .اين فاكتور ها شامل : رنگ ،دكور ، نور، هواي سالم و مطبوع با درجه حرارت مناسب و مبلمان راحت و زيبا و بلاخره ايجاد يك محيط راحت و خوشايند مي شوند.

درسالهاي اخير ايجاد محيطي جذاب و در بعضي موارد غير متعارف در هتل ها بسيار مورد توجه قرار گرفته است و گر چه اين امر هزينه هاي نسبتاّ زيادي راطلب مي كند ،ولي متوجه شده اند كه جلب توجه ميهمانان با بوجود آوردن محيطي جالب و جذاب ، بخصوص در فضا هاي عمومي هتل ضرورت دارد . دراستفاده از فضاهاي مرتفع با بكارگيري عناصري مانند نورگير ، درخت و گياهان مختلف ، آبشارو آبنما ،مجسمه و يا تابلو هاي بزرگ ديواري و ... محيطي متفاوت با فضاهاي معمولي كه افراد به طور روزمره با آن سرو كار دارند جستجو مي شود ، تااقامت كوتاه مدت ميهمانان ر ابه صورت خاطره اي به ياد ماندني و قابل توجه در آورد.

تمام چيز هايي كه ميهمان انتظار دارد و بايد به دست آورد ،‌نتيجه فعاليت هايي است كه در قسمت خدمات صورت مي گيرد . دراين قسمت است كه تمام امكاناتي كه يك ميهمان را در مدت اقامتش در هتل راضي نگه مي دارد ، بايد بدون آنكه مرئي باشد بنحوي اقتصادي تأمين شود .

اقتصادي بودن كار يك هتل به طوركامل بستگي به فعاليت هاي قسمت خدمات دارد وازآنجا كه اين خدمات متكي به عملكرد كارمندان هتل مي باشد ، لذا طرح بايد به شكلي تهيه شود كه بيشترين كارايي از هر كارمند، بدون زحمت بسيار به دست آيد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم:

انواع فضا هاي اقامتي- توريستي در جهان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱- متل:

در خارج شهر و معمولاّ دور از شهر قرار مي گيرد و علاوه بر كليه وسايل موجود يك هتل داراي پمپ بنزين ،فضاي سبز وسيع ، ساندويچ فروشي وسوپرماركت نيز مي باشد.و ساختمان

آن بيشتر يك طبقه ويلايي است. دراتاق ها ، حمام و آشپزخانه كوچكي قرار دارد و دربعضي از متلها ، مسافران از آشپزخانه مشترك و عمومي استفاده مي كنند . در قسمتي از متل محوطه بزرگي به كساني كه چادر به همراه آورده اند اختصاص داده شده واز افرادي كه در اين محوه چادر مي زنند وايامي رامي گذرانند ، مبلغ كمي بهعنوان كرايه وصول مي شود. كساني كه از اين محوطه استفاده مي كنند ، مجازندازسايرامكانات متل مانند سوپر ماركت ،رستوران و غيره برخوردار شوند.

در متل علاوه بر ساندويچ فروشي ، رستوراني هم با نرخ مناسب وارزان داير ميكنند و وسايل تفريح از قبيل ميز پينگ پنگ ، بازي تنيس و نظير اينها بايد در متل وجود داشته باشد.

متل ها به علت دور بودن از شهر و وسعت محيط اطراف آن و لزوم اياب و ذهاب مكرر متحمل هزينه هاي بيشتري مي شوند و حتي بايد انبار هاي متعدد براي ذخيره مواد غذايي ولوازم و مايحتاج ديگر داشته باشند . چون هر اتاقي آشپزخانه مخصوص به خود دارد، كار در قسمت خانه داري نيز از لحاظ نظافت و غيره زيادتر از كار يك هتل خواهدبود. هزينه آب و برق آنهم به علت داشتن فضاي زيادتر ،بيشترازمخارج هتل ها است.

 

۲- هتل:

در شهرها يا اماكن تفريحي احداث مي شوند و داراي اتاق هاي متعدد براي اجاره و پذيرش مسافران و سالنهايي براي جشن ها ، ميهماني ها ،كنفرانسها ، سمينار ها و رستوران ، تريا ، استخر و ورزشگاه ها و نمايندگيفروش بليط و غيره مي باشند و كليه وسايل راحتي مسافران درآن مهيا مي گردد.

 

۳-هتل آپارتمان:

در شهر واقع شده و تعدادي سوييت ( يكخوابه ، دوخوابه و يا سه خوابه ) با سرويس كاملوبصورت آپارتماني دارد و نيز امكاناتي مانند استخر ،رستوران،وكافي شاپ و .... دارد.

 


مبلغ قابل پرداخت 10,692 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ آذر ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1273

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما