مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 4637
  • بازدید دیروز : 2122
  • بازدید کل : 13102072

مقاله 24-بررسي تاثير بياني پس زمينه‌ها در نقاشي پرتره ايران


مقاله 24-بررسي تاثير بياني پس زمينه‌ها در نقاشي پرتره ايران

فهرست مطالب

عنوان صفحه

بررسی تاثیر بیانی پس زمینه‌ها در نقاشی پرتره ایران

پیشگفتار.................................................................................................................... 1

مقدمه......................................................................................................................... 2

1. فصل یک

تعاریف و پيشينه تاريخي ......................................................................................... 3

1-1- تعریف چهره نگاری........................................................................................ 4

2-1-تعریف پس زمینه.............................................................................................. 6

3-1- پیشینه چهره نگاری در جهان......................................................................... 8

4-1- پیشینه چهره نگاری در ایران........................................................................ 12

5-1- پیشینه ایجاد بعد تصویری و تفکیک پس زمینه و پیش زمینه........................ 17

6-1- بوجود آمدن اولین نقاشی‌های تک چهره در ایران....................................... 21

7-1- بوجود آمدن اولین پس زمینه‌ها در نقاشی ایران.......................................... 25

2. فصل دو

سیر تحول چهره نگاری و معرفی هنرمندان در دورانهای صفوی تا معاصر........ 33

1-2- دوره‌ی صفوی............................................................................................... 34

2-2- دوران افشار و زند........................................................................................ 39

3-2- دوره‌ی قاجار(سلطنت فتحعلی شاه)............................................................... 42

- سلطنت محمد شاه و ناصر الدین شاه.................................................................. 46

4-2- دوران معاصر............................................................................................... 52

5-2- چهره نگاری آکادمیک.................................................................................... 52

6-2- چهره نگاری نوگرا......................................................................................... 54

7-2- خیالی نگاری و شمایل نگاری........................................................................ 57

8-2- چهره نگاری شهدا......................................................................................... 60

9-2 سیر تحول پس زمینه‌ها در چهره نگاری ایران............................................... 63

10-2- دوره‌ی صفوی............................................................................................ 64

11-2- دوران زند و قاجار...................................................................................... 67

12-2- اواخر دوره‌ی قاجار و مکتب کمال الملک.................................................... 71

13-2- چهره نگاری نوگرا...................................................................................... 74

14-2- خیالی نگاری و شمایل نگاری...................................................................... 77

15-2- چهره نگاری شهدا....................................................................................... 78

3. فصل سه

1-3- بررسی تحلیلی پس زمینه‌ها در هر دوره...................................................... 81

2-3- اهداف هنرمندان در پس زمینه سازی........................................................... 90

3-3- نتیجه گیری.................................................................................................... 95

- فهرست منابع و ماخذ........................................................................................... 97

-فهرست تصاوير..................................................................................................... 99

 

 

پیشگفتار:

انگیزه‌ی اصلی من در انتخاب این موضوع، دیدن بسیاری نقاشی چهره نگاری در دورانهای مختلف هنری ایران بود. این مسئله، خود موجب پیگیری و دنباله روی من در‌این مسیر و‌توجه به‌پس زمینه‌های این آثار شد. این نکته که اساسا این پس زمینه‌ها چگونه ارتباطی با چهره یا پیکره و فضای کلی کار دارند و چگونه ساخته شده‌اند. البته دسته‌بندی تاریخی‌از مشخصات و واضحات، در دورانهای هنری و مکتبی نقاشی چهره نگاری در ایران است که شاید بدون این دسته بندی‌ها، مسیر بررسی موضوع این رساله به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسید.

از مشکلات اصلی در روند این تحقیق، نبودن و یا کم بودن منابع نوشتاری بود که البته با مساعدت و یاری استاد بزرگوارم آقای مهدی محمدیان مرتفع گشت، که خود را موظف به قدردانی و تشکر از ایشان می‌دانم.........

 

مقدمه:

بررسی تاثیر بیانی پس زمینه‌ها در نقاشی چهره نگاری در ایران موضوع پژوهشی این رساله است و اهمیت آن شاید در این نکته باشد که اساسا هنرمندان در دوره‌های مختلف چه تمهیدی برای پر کردن فضای منفی چهره یا پیکره اندیشیده‌اند و چگونه از پس ایجاد هماهنگی و هارمونی مابین پیکره و پس زمینه برآمده‌اند. این سوال که آیا هنرمندان در هر دوره تلاشی در جهت ایجاد ارتباط و هماهنگی میان پیکره و پس زمینه در اثر هنری خویش داشته‌اند؟ از سوالات بنیادی در این تحقیق است که البته از فرضیات این تحقیق نیز اسناد به همین مطلب بود.

برای انجام این مهم، رساله به سه بخش تعاریف و پیشینه پیش از تاریخ، پیشینه و تاریخچه دورانهای سلطنتی ایران و دسته بندی در مسیر دگرگونی نقاشی تک چهره و توصیف پس زمینه‌های آنان در دو بخش سیر تحول چهره نگاری در ایران و سیر تحول پس زمینه‌ها در نقاشی ایران، و در نهایت بررسی تحلیلی این پس زمینه‌ها در هر دوره‌و اعلام اهداف هنرمندان در این راستا و نتیجه گیری نهایی تقسیم شده است.

به امید آن که این رساله جریان پژوهشی موثری را دنبال کرده باشد و مخاطب خود را به نتیجه‌ی درستی در این مسیر برساند.

 

 

 

 

 

 

 

فصل یک:

تعاریف و پیشینه تاریخی ........

 

تعریف چهره نگاری (پرتره):

شاید‌برای تعریف‌چنین اصطلاحی، چاره‌ای جز رجوع به دایره المعارف‌ها و کتاب‌های تخصصی هنر نباشد. اما لازم به ذکر است که این روند تاریخی در هر زمینه‌ای است که باعث ایجاد اصطلاحات می‌شود. برای مثال، اگر در روزگاری، نقاشی اقدام به ساختن چهره کسی نمی‌کرد، شاید چنین اصطلاحی نیز به وجود نمی‌آمد.

برای شروع ابتدا چند تعریف در دایره المعارف‌ها را می‌آورم:

در فرهنگ اصطلاحات هنری هنرهای تجسمی، تألیف محسن کرامتی، در مقابل واژه‌ی لاتین portrait نوشته شده است: «تک چهره، شبیه، تمثال، تصویر شبیه سازی شده‌ی انسان، از صورت، سر و سینه، سه چهارم قد و یا تمام قد».[1]

در دایره المعارف هنر تالیف سید ابوالقاسم سید صدر، در مقابل واژه‌ی چهره نگاری نوشته شده است: «قدیمی‌ترین نمونه‌های بازنمایی تصویری از رخساره‌ی اشخاص، که احتمالا به‌مصریان باستان مربوط می‌شود، ولی فردیت اشخاص در تک چهره‌های رومی بارزتر بوده است».[2]

همچنین در فرهنگ فارسی دکتر محمد معین، در مقابل واژه‌ی پرتره آمده است: «پرتره portreo [فر.Portrait] (اِ.) (نقـ .، نمک.) طرح و تجسم صورت انسانی».[3]

با توجه به تعاریف بالا و نگاهی اجمالی به تاریخ هنر، نتیجه می‌شود که چهره نگاری چیزی جز کشیدن تصویر صورت، نیم تنه، بالا تنه یا تمام قد یک نفر، در یک کادر نیست. شباهت توصیفی، عامل اولیه در ایجاد صورت سازی می‌باشد. و شاید در قرون مختلف، هنرمندان، هیچ هدفی در این رابطه جز ثبت شخصیت فردی نداشته‌اند.

لازم‌به ذکر است که به دنبال توسعه و تحول در سایر زمینه‌های هنری، راههای تلفیق هنر با اطلاعات در چهره سازی طی دوران مختلف بطور بنیادی دگرگون می‌شود. بنابراین سبک‌ها، شيوه‌هاي چهره نگاری را، همچون ترکیب بندی گروهی، منظره سازی و یا هر فرم زیبایی شناسانه‌ی دیگر متحول می‌کنند.

یک مقایسه سریع بین صورت سازی‌های ادوار مختلف هنری، آشکار می‌کند که هر دوره با مفهوم جدیدی از چهره سازی سرو کار دارد. هر نسل با تصویر ویژه‌‌ی خود از بشریت و چهره انسانها، هنر خاص خود را می‌آفریند. و این چهره در ابعاد وسیع چهره نگاری، تصویر سازی پوسته‌ها، واگهی‌ها در سطوح کاملا متفاوت بازتاب می‌یابد.

هنگامی که چهره سازی به عنوان یک اثر مستقل پایه گذاری شد، تکامل تغییرات عمومی را در سبک بوجود آورد. الف، در محتوای بصری به عنوان یک کار هنری ب، از جنبه‌ی روانشناسی به عنوان سندی از فردیت هویت انسانی که هر دم رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد.

در مشاهدات هنرمند ایرانی و به تصویر کشیدن آنها، هنرمند شیوه‌ای خاص را به خدمت می‌گیرد که نه کپی است و نه عکس. او در این راه، یافته‌هایش را بسیار تیز بینانه و به زیرکی عنوان می‌نماید و مخاطبین را به دیدن آثار فرا می‌خواند.

در هنر نگار گری ایران، سعی شده که با روش‌های خاص اشیاء و اجسام سه بعدی را به گونه‌ای دو بعدی جلوه دهند و شکل روایت گونه تصاویر ارائه شده را حفظ کنند. به گونه‌ای که فضای کلی تصویر شده، وجود خارجی نداشته و به وسیله‌ی قوه‌ی تخیل هنرمند ساخته و پرداخته می‌شود و همچنین با کمک مفاهیم و روش‌هاي خاص، تصویر گری ماورائی ایرانی به عینیت درمی‌آید.

تعریف پس زمینه (back ground):

برای هر چه بهتر روشن شدن مفهوم پس زمینه، بهتر آن است که واژه‌های مرتبط با این واژه، مثلا پیش زمینه، صفحه‌ی تصویر، تراز و فضای منفی، تعریف و روشن شوند. اما‌برای دریافت معنی اصطلاحی این واژه، ابتدا تعاریفی چند از کتب تخصصی هنر می‌آورم.......

در فرهنگ مصور هنرهای تجسمی تالیف پرویز مرزبان و حبیب معروف در مقابل واژه‌ی زمینه چنین آمده است:

«زمینه [در‌نقاشی]، پسینه (back ground) پس‌زمینه: اختصاصا به معنی دقیق‌تر زمینه‌ی پسین نقاشی، در مقابل پیش زمینه (for ground)»[4] و در فرهنگ اصطلاحات هنرهای تجسمی تالیف محسن کرامتی چنین آمده است:

«نمای زمینه- پس‌زمینه- پشت صحنه یا دورترین بخش از یک منظره®back ground زمینه- مکان یا فضایی که موضوع یا مضمونی را در خود جای می‌دهد».[5]

اما اساسا معنای زمینه یا تراز چیست؟ «تراز، عنصر ساختمان هندسی در نقاشی است. ترازها را در دو معنی به کار می‌برند؛ 1. سلسله صفحات فرضی موازی با صفحه‌ی تصویر و‌پس رونده در‌صحنه که اندازه‌و فاصله‌ی اشیاء و پیکره‌ها را نسبت به یکدیگر و‌نسبت به‌چشم نگرنده‌مشخص می‌کنند. در‌ارتباط با همین معنا، اصطلاحات «پیش زمینه»، «میان زمینه» و «پس زمینه» به کار برده می‌شود. 2. سلسله سطوح مستوی‌مجسم شده از یک زاویه‌ی دید، که ساختمان هر‌جسم- حتی یک شیء کروی- را می‌نمایانند».[6]

اما مفهوم فضای منفی چیست؟ «فضای منفی یعنی فضای زمینه، و برای این که بتوان آن را از موضوع تابلو که مرکز توجه است جدا نمود، منفی نامیده می‌شود».[7]

پس با تعاریف بالا، تعریف و چیستی پس زمینه آشکارتر شد. پس زمینه آخرین صفحه‌ی تراز در هر نقاشی می‌باشد که ارتباط تنگاتنگی با کل تصویر و اجزای سازنده‌ی آن در ترازهای مختلف دارد. هنرمندان در دوران مختلف و در سبک‌ها و مکتب‌های گوناگون، در تلاش جهت ایجاد تعادل و توازن میان شکل و زمینه بوده‌اند. این بدان معنی است که هر شکل موجود در تابلو بایستی بطور حساس در رابطه با شکل اصلی، موضوع اثر و کل تابلو و محل قرارگیری آن در فضایی تعریف شده و متعادل با پس زمینه باشد. شاید به همین دلایل است که پس زمینه و فضای منفی در چهره‌نگاری، از اهمیت خاص تجسمی، روانی و مفهومی برخوردار است. رابطه‌ی قرار گیری چهره با لبه‌های کادر و چگونگی جای گیری آن در زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است. و‌شاید به این دلیل که چهره در پس زمینه‌ای خالی، کمتر القای مفهوم و زیبایی می‌کند، همواره هنرمندان در ادوار مختلف بر آن بوده‌اند تا با ایجاد نقوش تزئینی، ضربه قلم و یا ایجاد ترکیب بندی خاص در پس زمینه و پشت سر چهره، به زیبایی شناسی تجسمی مورد نظر چه از لحاظ مفهوم و چه از لحاظ ترکیب بندی برسند.

 

پیشینه چهره نگاری در جهان:

در سپیده دمان تاریخ، در آن زمان که انسان برای کسب قدرت و تسلط بر شکار و استفاده از نیروی جادو، تصاویری از حیوانات را بر دیواره‌ی غارها تصویر می‌کرد، و با کمک آنها قدرت خویش در تیر اندازی و جادوی حیوانات را امتحان می‌کرد، گاه این سوال پیش می‌آید که چرا از چهره خود تصویری ایجاد نمی‌کرد و یا اصلا جایگاه انسان در آن تصاویر کجاست؟ آیا انسان در سپیده دمان پیدایش جادو خودش را تا بدان‌پایه از‌جانوران وحشی‌متفاوت می‌داند که نمی‌تواند تصویری مناسب شبیه سازی از چهره‌ی خودش پیدا کند؟

یا آنکه می‌ترسد آنچنان که جانور را جادو می‌کند، تصویر خویش را مرئی گرداند و خودش‌را نیز جادو کند؟ پیکره‌ی انسان در‌میان انبوه‌جانوران نقاشی شده بر دیوارها، تقریبا یکسره از قلم افتاده است. در اینجا دست کم دو مورد استثنایی قابل ذکر وجود دارد. در یک نقاشی بسیار شگفت آور در غار لاسکو (تصویر 1-1) مردی لاغر اندام نشان داده شده که در برابر یک گاو وحشی عظیم الجثه و شکم دریده دراز کشیده یا احتمالا به وسیله‌ی کرگدن سمت چپ که از صحنه خارج می‌شود نقش زمین شده است.

 

 

 

 

 

 

تصوير (1-1)-غار لاسكو،منظره چاه- حدود 15000- 10000 ق.م

در غار سه برادر واقع در کوههای پیرنه موجود انسان گونه‌ی عجیبی دیده می‌شود که بر چهره‌اش نقاب و بر سرش شاخ گوزن شمالی زده است. (تصویر 2-1) و این چهره‌ی احتمالی یک جادوگر است. ولی باز چنین به نظر می‌رسد که انسان عصر دیرینه سنگی نوع بشر را صرفا در رده‌ی جانوران قرار نمی‌دهد؛ دست کم باید پیکره‌ی وی دگرگون نمایانده شود- شاید برای اجتناب از درگیر شدن با جادو- تا به عنوان یک انسان غیر قابل شناخت باشد.[8]

 

تصوير (2-1) - غار سه برادر ،جادوگر،‌حدود 15000- 10000 ق.م

 

«اما، قدیم‌ترین نمونه‌های باز نمایی تصویری از رخساره‌ی اشخاص، محتملا به مصریان‌باستان مربوط می‌شود؛ ولی‌فردیت اشخاص در تک چهره‌های رومی [دوران امپراطوری] بارزتر بود.»[9]

در صد کیلومتری جنوب قاهره، در فیوم مصر که در روزگار حاکمیت یونانیان و رومیان، ایالتی شلوغ و پر جمعیت بود و از گورستانهایش نزدیک به 600 چهره‌ی فردی نقاشی شده بر روی چوب و نصب شده بر جعبه‌های حاوی مومیایی شخص متوفی به دست آمده است(تصویر 3-1). ساختن این گونه چهره‌های فردی، احتمالا یک رسم محلی بوده است، زیرا مشابه آنها در جاهای دیگر کمتر یافت شده است.

 

تصوير (3-1) – فيوم ، چهره‌ي موميايي يك مرد – سده‌ي دوم ب.م

 

گرچه از روی برخی از نقاشی‌های دیواری پومپئی می‌توان دریافت که نقاشی‌های دیواری یونانی دارای چه مشکل ظاهری بوده‌اند. چهره‌های فردی فایوم، بهترین تصور ممکن را از اسلوب‌های نقاشی یونان هلنی در ذهن ما زنده می‌کنند. بیشتر این نقاشی‌ها با استفاده از اسلوب موم مذاب، رنگ مخلوط با موم مذاب یا موم رنگ کشیده‌اند. ولی رنگ لعابی، رنگ مخلوط با زرده تخم مرغ نیز گاهگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت. چهره‌های فردی فایوم، احتمالا از روی مدلهای زنده نقاشی شده‌اند، و در این مورد، هنرمند تیز هوش با موضوعی روبرو می‌شود که نمایاندنش مستلزم به آزمایش گذاشتن تمامی مهارت وی است.[10]

چهره سازی فایوم را می‌توان مرتبط با برخی چهره‌های مینیاتور کاری شده بر روی شیشه دانست که ظاهرا در قرن سوم میلادي در ایتالیا به وجود آمد. شمایل‌های صدر مسیحیت به تقلید از چهره سازی‌های بدست آمده از فایوم مصر که یونانی مصری بودند ساخته می‌شوند.

 

[1] - محسن کرامتی، فرهنگ اصطلاحات هنرهای نجسمی (انگلیسی، فارسی)، چاپ اول، نشر چکامه، تهران 1370، ص 300.

[2] - سید ابوالقاسم سید صدر، دایره المعارف هنر، چاپ اول، نشر سیمای دانش، تهران 1383، ص 233.

[3] - دکتر محمد معین، فرهنگ فارسی (متوسط)، جلد اول (آ- خ)- انتشارات امیر کبیر، تهران 1360، چاپ چهارم، ص 721.

[4] - پرویز مرزبان و حبیب معروف، فرهنگ مصور هنرهای تجسمی (انگلیسی، فارسی)، چاپ اول، نشر سروش، تهران 1365، ص 29.

[5] - محسن کرامتی، فرهنگ اصطلاحات هنرهای تجسمی (انگلیسی، فارسی)، چاپ اول، نشر چکامه، تهران 1370، ص 43.

[6] - روئین پاکباز، دایره المعارف هنر، چاپ ششم، فرهنگ معاصر، تهران 1386، ص 159.

[7] - دیوید فرند، کمپوزیسیون در نقاشی، ترجمه عزت الله نور پرور، چاپ اول، نشر دنیای نو، تهران 1385، ص 58.

[8] - هلن گارونر، هنر در گذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، چاپ هفتم، انتشارات نگاه، تهران، پاییز 1385، ص 36 و 35.

[9] - روئین پاکباز، دایره المعارف هنر، چاپ ششم، فرهنگ معاصر، تهران 1386، ص 195.

[10] - هلن گاردنر، هنر در گذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، چاپ هفتم، انتشارات نگاه، تهران، پاییز 1385، ص 193 و 192.


مبلغ قابل پرداخت 16,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1123

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما