مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1164
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13107280

دورنمای از جهان پیش از ظهور


1- مقدمه

2- دورنمای از جهان پیش از ظهور

الف : گسترش ظلم و ستم

ب : حکومت زنان و

ج : دین کالای معاوضه ای

3- جایگاه اخلاق پیش از ظهور

4- ترسیم جهان قبل از ظهور توسط پیامبر ( ص )

5- ایرانیان پیش قراولان بیداری و عزت

6- روزنه های امید

7- مسئولیت دانشمندان و عالمان شیعه

8- انقلاب جهانی امام مهدی ( ع )

- پرچم و شعار امام زمان ( ع )

- ویژگیهای این رهبر الهی سن و چهره

مشخصات بدنی

کمالات اخلاقی

 

 

از پرسشهایی که ذهن اکثر انسانها را به خود مشغول داشته و دارد آن است، امام زمان ( عج ) چگونه نظامهای سیاسی گوناگون را – که دارای افکار و توانایی هایی مختلف هستند – از میان بر می دارد و نظام واحد جهانی تشکیل می دهد؟

سیستم و برنامه حکومتی آن حضرت چگونه است که در آن ظلم و ستمی در جهان نخواهد بود ؛ فسادی صورت نمی گیرد و گرسنه ای یافت نمی شود ؟

هنگامی که خورشید جهان افروز در پهنه آسمان می درخشد و به جهان حیات می بخشد ، کمتر بدان توجه داریم ولی آن گاه که در پس ابرها قرار گیرد، برای مدتی نور و گرما را از موجودات دریغ ورزد به ارزش آن آگاه می گردیم .

آن گاه که در روشنایی قرار داریم ، از ارزش آن کم تر آگاه می گردیم، زمانی به ارزش واقعی آن پی می بریم که در تاریکی قرار گرفته باشیم .

ضرورت ظهور خورشید ولایت را آن گاه احساس خواهیم کرد که از شرایط و اوضاع نابسامان پیش از ظهور آگاه شویم و شرایط سخت روانی آن دوران را درک کنیم .

تا زمانیکه احساس تشنگی نسبت به امام زمان ( عج ) نداشته باشیم ، و از نابسامانی ها خسته نشویم . و برای بهبود وضع موجود قیام نکنیم . هرگز دنبال نور سعادت نخواهیم رفت .

ما همچون فردی هستیم که در محیط تاریکی وارد شده است و نوري دیده

اولاً : تازه وارد است

ثانیا : محیط تاریک است

ثالثاً : نوری یافته

به دنبال نور می رود و برای توجیه کارش نیاز به دلیلی ندارد ما هم اگر باور کنیم در این دنیا

اولاً : تازه وارد هستیم

ثانیاً : او تاریکی جهل به مراتب سخت ترین و بدترین تاریکی هاست

ثالثاً : خداوند نور آسمان و زمین است

رابعاً : خداوند این نور را به خاندانی بنام خاندان عصمت و طهارت داده بدون چون و چرا دنبال آنها باید برویم

« کلامکم نور و امرکم رشد »

پس اگر ما بخواهیم به سعادت برسیم باید در تحت لوای حکومت اهل بیت عصمت و طهارت ( ع ) قرار گیریم

در غیر این صورت به بیراهه رفته و گوهرهای گرانبهایی چون امنیت ، رفاه ، هدایت ، عدالت را از دست خواهیم داد . و زندگی « معیشتاً ضَنکا[1] » خواهد بود

* دورنمایی از جهان پیش از ظهور *

پیش از ظهور امام زمان ( عج ) فتنه و آشوب ، هرج و مرج ، نابسامانی ، ناامنی و ظلم و بیداد ، نابرابری و اجحاف، قتل و کشتار و تجاوز ، همه جا را فرا می گیرد زمین سرشار از ستم و بی عدالتی

« ظهر الفساد في البر و البحر بما کسبت ایدی الناس »

امنیت مالی و جانی از میان ملتها رخت برمی بندد و راهها و جاده ها ناامن می گردد، ترس ، وحشت و هراس بشر را فرا می گیرد ، مرگهای زودرس و ناگهانی فراوان می شود .

شرایطی دشوار ، سایه های مخوف ناامیدی ، بشر را فرا می گیرد و مرگ بهترین هدیه الهی به انسانها تلقی می شود . و تنها آرزوی مردم پایان یافتن زندگی است . در آن هنگام چون شخصی از میان پیکر کشته شدگان و از کنار گورستان ها بگذرد . آرزوی می کند :

کاش یکی از آنان بود تا از زندگی ذلت بار آسوده می گشت .

در آن هنگام هیچ قدرت و سازمان و تشکیلاتی وجود ندارد که بتواند آن همه نابسامانی ، تجاوز و کشتار را مهار کند و ستمگران و قدرتمندان را به سزای کردار ننگینشان برساند .

همه مدعیان نجات بشر ، خائن ، و دروغگو از کار در می آیند و هیچ فریادی برای رهایی مردم بگوش نمی رسد .

در آن هنگام که ناامیدی همه را فرا گرفته است ، لطف و رحمت الهی ، مهدی موعود را ، پس از سالها غیبت و انتظار ، برای نجات انسانیت ظاهر می کند و سروش آسمانی در همه جهان به گوش می رسد که :

« ای اهل عالم ! دوران فرمانروایی ستمگران سرآمد و حکومت عدل الهی فرا رسید و مهدی ظهور کرد »

این ندای آسمانی ، روح امید را در پیکره بی رمق انسانها می دمد و به محرومان و ستمدیدگان مژده رهایی می دهد .

 

* گسترش ظلم و ستم *

از مسائلی که جامعه بشری پیش از ظهور امام ( ع ) از آن رنج می برد ، بیدادگری و ستمی است که به وسیله حکومتها بر مردم می رود .

رسول خدا ( ص ) در این زمینه می فرمایند :

« زمین از ستم و بیداد پر می شود ؛ تا جایی که در هر خانه ای ترس و جنگ وارد می شود » [2]

امام باقر علیه السلام :

مهدی ( عج ) هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد » [3]

در آن روزگار پیروان پیامبر ( ص ) تنها از تجاوز و هجوم قدرتهای بیگانه رنج نمی برند ، بلکه از سوی حکومتهای خودکامه و مستبد خودشان نیز در فشار و رنجند . به طوری که زمین با همه گستردگی اش بر آنان تنگ می شود و به جای احساس آزادی ، خود را در زندانی بزرگ احساس می کنند .

به راستی ، هنگامی مردم در آسایش و راحتی به سر می برند که کارگزاران حکومت ، افرادی صالح و کاردان باشند .

حال اگر افراد ناشایست بر مردم فرمانروا شدند ، طبیعی است که انسان ها از رنج و عذاب به ستوه آیند .

پیامبر اعظم ( ص ) می فرمایند :

زمانی خواهد آمد که فرمانروایان ، ستم پیشه ؛ فرماندهان ، خیانتکار ؛ قاضیان ، فاسق و و زیران ، ستمگر می گردند .[4]

هم اکنون در جهان اسلام جز ایران، باقی رهبران کشورهای اسلامی با اسلام و مسلمانان میانه خوبی ندارند و با آنان بیگانه اند .


« حکومت زنان »

یکی از دیگر از مسائل در حکومت های آخر الزمان مطرح است ، سلطه و نفوذ زنان می باشد .

که حضرت امیر علیه السلام می فرمایند :

« زمانی خواهد رسید که افراد فاسد و زناکار به ناز و نعمت می رسند و فرومایگان مقام و موقعیتی پیدا می کنند و انسان های با انصاف ضعیف می شوند »

سئوال شد : این دوره در چه وقت خواهد بود ؟

فرمود : « هنگامی که زنان و کنیزان بر امور مردم مسلط گردند و خردسالان به فرمانروایی برسند » [5]

حکومتی قادر است به مردم کشورش خدمت کند که دارای ثبات سیاسی باشد ؛ زیرا در صورتی که در حال تغییر باشد ، قادر به انجام کارهای بزرگ در کشور نیست .

امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید :

« چگونه خواهید بود ، هنگامی که بدون امام هدایتگر و بدون علم و دانش بمانید و از یک دیگر بیزاری جوئید : و این زمانی باشد که آزمایش شوید و افراد خوب و بد شما از هم جدا گردند و غربال و زیر و رو شوید . آن وقت که شمشیر

ها در رفت و آمد باشد و جنگ شعله ور . حکومتی در آغاز روز ، روی کار می آید و با کشتار در آخر روز بر کنار و سرنگون می شود » [6]

اما وضعیت دینی مردم در پیش از ظهور چگونه خواهد بود . در حالیکه از روایات فهمیده می شود که در آن روزگار از اسلام و قرآن جز نامی بر جا نمی ماند . مسلمانان تنها به نام مسلمان هستند .

مساجد دیگر جای ارشاد و موعظه مردم نیست .

فقها آن زمان بدترین فقهای روی زمین هستند و دین با کالای کم ارزش و بهای اندک معاوضه می شود .

شاید بتوان گفت : منظور ، عالمان درباری و وابسته ای هستند که جنایات پادشاهان و فرمانروایان خودسر را توجیه می کنند و به آن رنگ اسلامی می دهند . مانند وعاظ السلاطین وابسته به وهابیت ، که مبارزه با آمریکا و اسرائیل را خلاف شرع می دانند .

و جنایات وهابیان را در کشتن زائران خانه خدا را توجیه کردند، برایش آیه و روایت آوردند .

اما مسئله دین در آخر الزمان

انسان معاف است که اگر جانش به خطر افتد ، از مالش بگذرد تا جانش محفوظ بماند و اگر دینش را خطری تهدید کرد ، از جانش مایه بگذارد تا خطر متوجه دینش نشود .

ولی در آخر الزمان دین را به بهای کمی می فروشند و انسان هایی که صبح مؤمن بودند بعد از ظهر کافر می گردند .

 

* اخلاق پیش از ظهور *

سست شدن بنیان خانواده ، خویشاوندی ، دوستی ، و سردی عواطف انسانی و بی مهری از ویژگی‌های بارز آخر الزمان است .

پیامبر اکرم ( ص ) در این زمینه می فرمایند :

در آن روزگار ، بزرگ تران به زیردستان و کوچک تران رحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نماید . در آن هنگام ، خداوند به او ( مهدی « ع » ) اذن قیام و ظهور می دهد » . [7]

از انحرافات بسیار زشت و خطرناکی جامعه پیش از ظهور به آن گرفتار می شود ، بی امنیتی خانوادگی و ناموسی است .

قبح و زشتی کردارهای حیوانی گروهی انسان نما ، بر اثر گسترش فساد و تکرار آن از بین می رود و حالت عادی و طبیعی به خود می گیرد .

و فساد چنان فراگیر می شود که کمتر کسی می تواند و یا می خواهد از آن جلوگیری کند .

عمق فاجعه، از بین رفتن ارزشهای اسلامی و گسترش فساد در آن روزگار را با تأمل در روایات درک کنیم .

رسول خدا ( ص ) :

قیامت برپا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته ، در وسط راه به او تعدی کنند ؛ ولی احدی این کار را نکوهش نکند و از آن جلوگیری ننماید . بهترین آن مردم ، کسی است که می گوید : ای کاش کمی از وسط راه کنار می رفتی و کارت را انجام می دادی » . [8]

بر اثر تجاوز قدرت های بزرگ ، امنیت از میان حکومتهای کوچک و ملتهای ضعیف رخت بر خواهد بست و دیگر آزادی و امنیت مفهومی نخواهد داشت .

قدرتهای حاکم بر جهان آن چنان عرصه را بر ملل ضعیف تنگ می کنند و تجاوز به حقوق ملتها را تا آنجا گسترش می دهند که مردم اجازه نفس کشیدن نمی یابند .

* ترسیم جهان قبل از ظهور توسط پیامبر ( ص ) *

پیامبر ( ص ) آن دوران را چنین ترسیم می کنند : « به زودی امتها بر ضد شما وارد عمل خواهند شد؛ آن گونه که گرسنگان به ظروف غذا حمله ور می شوند » .

شخصی گفت : از آن جهت که در آن زمان در اقلیت بر سر می بریم ، این گونه مورد هجوم قرار خواهیم گرفت ؟ پیامبر ( ص ) فرمود : « تعداد شما در آن زمان بسیار خواهد بود ، ولی چون خس و خاشاک روی سیل خواهید بود . خداوند ، مهابت و عظمت شما را از دل دشمنانتان خارج ساخته ، بر دل‌های تان سستی خواهد فکند » .

کسی پرسید : ای رسول خدا ! این وهن و سستی به علت چیست ؟ فرمود : دنیا دوستی و ناخوش داشتن مرگ » [9]

به راستی، این دو خصلت دنیا دوستی و ناخوش داشتن مرگ، کافی است که ملتی را از رسیدن به آزادی و دفاع از ارزشهای خود باز دارد و آنان را به زندگی ذلت بار تحت هر شرایطی انس دهد .

* ایرانیان پیش قراولان بیداری و عزت *

در حالیکه این دو خصلت دنيا دوستي و ناخوش دانستن مرگ را جوانان ایرانی در خود كم رنگ کردند ، دنیا را با تمام مظاهرش رها کردند و عاشقانه به سوی مرگ می رفتند و با اين عمل خود به عزت و شرافت رسیدند . در سایه استقامت و شهادت چنان رعبی در دل دشمنان ایجاد کردند که سردمداران کفر از کلمه بسیج و بسیجی می ترسند .

و تفکر بسیجی در جهان موجی از بیداری ایجاد کرد، در لبنان جوانان حزب الله را چنان مقاوم کرد که در مدت 33 روز جنگ با ارتش قدرتمند اسرائیل غاصب آنها را به شکست وادار کرد اینها جوانان شیعی بودند .

اما در جنگ 22 روزه غزه ، فلسطين جوانان سنی با الهام از تفکر متعالی بسیجی ارتش سرتاپا مسلح اسرائیل را زمین گیر کرد و شکست سختی بر آنها وارد نمود .

دشمنان از این موج بیداری می ترسند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این روند رو به رشد بکار می بندند .

دشمنان خواهان این هستند که مردم سرگرم تجملات دنیایی کنند و مظاهر دنیا را ارزش شود. تا دلبستگی ها را زیاد کنند ، و زندگی زودگذر دنیا همه هم و غم بشر قرار گیرد ، تمام تلاش بشر همین زندگی دو روزه دنیا شود . تا بتوانند به راحتی بر مردم حکومت کنند و آن گونه که می خواهند در جهان اعمال نظر کنند .

با توجه به روایات بر اثرگسترش فساد و تباهی و از بین رفتن رحم و عاطفه و ایجاد جنگ ، جهان از نظر اقتصادی در وضعیت بدی به سر خواهد برد به طوری که آسمان نیز بر آنان رحم نمی کند و نزول باران که رحمت الهی است نیز برای آنان به غضب تبدیل شده ویرانگر می شود .

در آخر الزمان باران کم می شود و یا در غیر موسم فرود می آید و باعث نابودی کشاورزی می گردد .

محمد بن مسلم می گوید :

از امام صادق ( ع ) شنیدم که فرمود : « پیش از ظهور حضرت قائم ( عج ) از سوی خداوند برای مؤمنان نشانه هایی است » .

گفتم : خدا مرا فدای تو گرداند ؛ آن نشانه ها کدام است ؟

فرمود : آنها همان گفته خداوند است که فرمود : و لنبلونکم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین :

و شما را ( پیش از ظهور قائم ( عج ) ) به چیزی از ترس و گرسنگی و کمی دارایی ها و جان ها و میوه ها می آزمائیم : پس صابران را مژده ده »

آن گاه فرمود : خداوند مؤمنان را به سبب ترس از پادشاهان بنی فلان در دوران پایانی حکومت شان می آزماید و مراد از گرسنگی ، گرانی قیمت هاست و منظور از کمی دارایی ها ، کساد تجارت و کمبود درآمد است و مقصود از نقصان جان ها ، مرگهای فراوان و سریع و پی در پی است و مراد از کمبود میوه‌ها ، کمبود عایدات و محصولات کشاورزی است . پس صابران را بشارت باد به تعجیل ظهور
قائم (عج ) در آن هنگام » [10]

* روزنه های امید *

با توجه به مطالبی که گفته شد ، نابسامانی ها و مشکلات به حدی است که شاید انسانها را به یاس بکشاند در حالیکه روایاتی داریم که زمین هیچگاه از وجود مؤمنان خالی نمی شود و آنان در شرایط سخت پیش از ظهور نیز در سراسر جهان حضور دارند و بارقه های امید را به مردم ارائه می دهند و آنها را از این گناه بزرگ باز می دارند و با عمل و گفتار خود پرده های سیاهی و جهل را از جوامع بشری بر می دارند و آینده روشن و زیبا را نوید می دهند .

زید زراء می گوید : به امام صادق ( ع ) عرض کردم : می ترسم ما از مؤمنان نباشیم .

امام فرمود : « چرا چنین فکر می کنید ؟ » گفتم : زیرا می بینم در میان کسی نیست که برادرش را بر درهم و دیناری مقدم دارد : ولی این را می بینم که درهم و دینار را بر برادر دینی – که ولایت امیر المؤمنین ( ع ) ما را دور هم گرد آورده – ترجیح می دهیم .

امام صادق علیه السلام فرمود :

این چنین نيست که می گویی ، شما اهل ایمان هستید : اما ایمان شما کامل نمی شود مگر همگامی که قائم آل محمد ( عج ) قیام کند ؛ در آن هنگام خداوند خرد شما را کامل می کند و شما مؤمنان کامل می شوید .

سوگند به آن خدائی که جانم در دست قدرت اوست ، در سراسر ، جهان ، انسانهایی هستند که همه دنیا در نظرشان با پر پشه ای برابری نمی کند » .[11]

اینها مؤمنان حقیقی هستند که زمین از وجود آنها تهی نیست که با ارتباط قشنگ و زیبای خود با خداوند و انجام اعمال صالح و توصیه به صبر و توصیه به حق مفری برای رسیدن به نور سعادت باز می‌کنند تا انسانها به ورطه ناامیدی نرسند .

اما مسئولیت خطیر دانشمندان و عالمان شیعه در دوران قبل از ظهور ، آنگاه که سیاهی و تاریکی ها پرده های مخوفی را بر جوامع بشری می گسترانند که خطرناکترین و بدترین تاریکی ها ، تاریکی جهل و نادانی است پا به عرصه وجود

گذاشته و در جهت زدودن جهل و نادانی از اندیشه ها و فساد و تباهی از دامن مردم به خوبی نقش ایفا کرده ، و دین را زنده می کنند .

 

پیامبر اکرم ( ص ) درباره زنده کننده دین در هر قرن می فرمایند :

« خداوند بزرگ برای امت اسلام در آغاز هر قرن ، شخص را بر می انگیزد تا دین را زنده نماید » . [12]

اثبات این مطلب در عصر ما به دلیل و برهان نیازی ندارد : چون نقش حضرت امام خمینی ( ره ) برای از بین بردن نقشه های شوم دشمنان – که اساس دین را در جهان معاصر در معرض خطر قرار داده بودند – بر کسی پوشیده نیست .

بی شک عزتی که اسلام در این عصر یافته است به برکت انقلاب اسلامی ایران و بنیان گذار آن ، حضرت امام خمینی (ره) است اما این سئوال مطرح است که مرکز نشر فرهنگ اسلامی در روزگار غیبت کجاست .

با توجه به روایات و تأمل در آنها شهر قم در روزگار غیبت به عنوان مرکزی برای رساندن پیام اسلام به گوش مستضعفان زمین در خواهد آمد و عالمان و دانشمندان دینی آن ، حجتی بر جهانیان خواهند شد.

امام صادق علیه السلام : « اگر مردم قم نبودند ، دین از بین می رفت » . [13]

با این بیان ائمه معصومین ( ع ) شیوه عالمان قم را مورد تأئید قرار داده اند . البته دانشمندان متعهد که هوای نفس را سرکوب کرده اند نه عالمان دنیا پرست .

عفان بصری می گوید :

امام صادق ( ع ) به من فرمود : « آیا می دانی ، چرا قم را قم نامیده اند ؟ »

گفتم : خداوند و رسولش و شما بهتر می دانید .

فرمودند : « قم را به این جهت به این اسم نامیدند که اهل آن گرد قائم آل محمد ( ص ) جمع می گردند و با حضرتش قیام می کنند و در این راه پایداری از خود نشان می دهند و آن حضرت را یاری می نمایند » . [14]

صادق آل محمد ( ص ) در روایت دیگر در این باره چنین می فرماید :

« خاک قم ، مقدس است و اهل قم از ما و ما از آنان هستیم . ستمگری قصد بد به آن نمی کند ، مگر این که در کیفر او تعجیل می گردد . البته این تا زمانی است که به برادران خود خیانت نکنند و اگر چنین کردند ، خداوند ستمکاران بدکردار را بر آنان مسلط می کند ؛ اما مردم قم یاران قائم ما و دعوت کنندگان به حق ما هستند »

آن گاه امام ( ع ) سر به آسمان بلند کرد و چنین دعا فرمود :

« خداوندا ! آنان را از هر فتنه ای حفظ فرما و از هر هلاکتی نجات بخش »

 

* انقلاب جهانی امام مهدی ( ع ) *

روایات مختلفی درباره روز قیام حضرت مهدی ( عج ) وجود دارد .

برخی از نوروز به عنوان روز آغاز قیام ذکر کرده اند .

برخی از روز عاشورا به عنوان روز قیام ذکر کرده .

برخی روز شنبه را روز آغاز قیام معرفی کرد .

برخی روز جمعه را روز آغاز قیام بیان نمود .

به هر حال نوروز از سال شمسی و عاشورا از سال قمری است که می توانند بر هم منطبق شوند فقط اشکال در تعارض دو روز جمعه و شنبه است .

اما اعلان ظهور حضرت مهدی ( عج ) ابتدا به وسیله منادی آسمانی اعلام می گردد ، آن گاه حضرت در حالی که پشت به کعبه داده است ، با دعوت به حق ، ظهور خود را اعلام می کند .

امیر المؤمنین ( ع ) می فرماید :

« هنگامی که منادی از آسمان ندا می دهد : حق از آن آل محمد ( ص ) است ، شما اگر طالب هدایت و سعادت هستید ، به دامان آل محمد ( ص ) چنگ زنید ، حضرت مهدی ( ع ) ظهور می کند » .[15]

* پرچم و شعار امام زمان ( ع ) *

هر حکومتی دارای پرچمی است که به وسیله آن شناخته می شود و قیام ها و انقلاب ها نیز از پرچم مخصوصی برخوردارند که آرم آن تا حدودی نمایانگر اهداف رهبرانش می باشد .

انقلاب جهانی حضرت مهدی ( عج ) نیز پرچم مخصوصی دارد و بر آن شعاری نقش بسته است . اما آنچه مهم است شعار آن گونه است که مردم را به فرمانبری از حضرتش دعوت می کند .

امام باقر علیه السلام به ابوحمزه فرمود :

« گویا قائم اهل بیتم را می بینم که وارد نجف می شود و هنگامی که به بالاترین نقطه نجف رسید . پرچم رسول خدا ( ص ) را می گشاید زمانیکه پرچم باز شد ، فرشتگانی که در جنگ بدر حضور داشتند، بر او فرود می آیند » . [16]

 

اما شعار پرچم مهدی ( عج ) « البیعه لله ؛ بیعت برای خدا می باشد » . [17]

وقتی مروری بر روایات زمان ظهور داشته باشیم می فهمیم که قیام مهدی ( عج ) موجب خرسندی انسانها می شود . این شادی منحصر به انسانها نیست بلکه همه کائنات از این قیام خوشحال هستند .

پیامبر اکرم ( ص ) می فرماید : « همه اهل آسمان و زمین ، پرندگان ، حیوانات درنده و ماهیان دریا از ظهور حضرت مهدی ( عج ) شاد و خرسند می شوند » به قدری این شادی و رضایت حاکم می شود که مردگان نیز آرزوی زندگی دوباره دارند .

پس دورانی که زندگان آرزوی مرگ می کردند و جنایتکاران مرتکب وحشیانه ترین جنایت می شدند . حالا موقع آن رسیده که این شادی حتی در قبرها وارد شود و مردگان، ظهور با برکت او را به هم تبریک گویند .

او می آید و با قیام خود عدالت را برقرار و محرومیت را ریشه کن می کند چون او فریادرس انسانهاست .

 

اما ویژگی های این رهبر وارسته الهی :

1- سن و چهره

امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید :

« ... خداوند عمر حضرت مهدی ( عج ) را در روزگار غیبت طولانی می گرداند . پس از آن با قدرت بی پایانش او را

از چهره جوانی کمتر از چهل سال ظاهر می کند » . [18]

2 مشخصات بدنی

ابوبصیر می گوید :

به امام صادق علیه السلام گفتم : از پدر شما شنیده ام که امام زمان ( عج ) سینه ای گشاده و کتفهایی باز و عریض دارد .

حضرت فرمود : « ای ابا محمد ! پدرم زره پیامبر ( ص ) را پوشید : ولی برایش بلند بود ؛ به طوری که بر زمین می رسید من نیز آن را پوشیدم : ولی بر قامتم بلند بود : ولی آن زره بر قامت حضرت قائم چنان مناسب و اندازه است که بر بدن رسول خدا ( ص ) اندازه بود و قسمت پایین آن زره کوتاه است ؛ به طوری که هر بیننده گمان می کند اطراف آن را گره زده اند » . [19]

اندام حضرت قائم همانند اندام پیامبر ( ص ) است که زره ایشان بر قامت او راست می آید .

* اما کمالات اخلاقی آن جناب *

حضرت رضا علیه السلام می فرماید :

« مهدی ( عج ) داناترین ، بردبارترین ، و پرهیزگارترین مردمان است او از همه انسانها بخشنده تر ، شجاع تر و عابدتر است » [20]

او زاهدترین افراد است که امام صادق علیه السلام می فرماید :

« چرا در ظهور حضرت مهدی ( عج ) تعجیل می کنید ؟ خدا می داند که پوشاک او سخت و خشن، خوراکش نان جو و حکومتش ، حکومت شمشیر است و مرگ در سایه شمشیر » [21]

اما لباس و اسلحه حضرت :

امام صادق ( ع ) می فرمایند :

« حضرت مهدی ( عج ) به هنگام ظهور ، پیراهن پیامبر ( ص ) را که در جنگ احد پوشیده بود و عمامه و زره آن حضرت را بر قامت او آراسته است ، می پوشد و ذوالفقار ( شمشیر ) پیامبر ( ص ) را در دست می گیرد و شمشیر می کشد و در مدت هشت ماه از کشته بی دینان ، پشته ها می سازد » [22]

تفاوتی در کار پیامبر ( ص ) و امام زمان ( عج ) است که قابل تأمل می باشد پیامبر ( ص ) مأمور به ظاهر بودند و به شخصیت درونی افراد کاری نداشتند .

در حالیکه از ویژگی های حضرت مهدی ( عج ) این است که شخصیت درونی انسانها را از چهره شان می شناسد و افراد صالح را از ناصالح تشخیص می دهد و مفسدان را با همان شناخت به سزای اعمالشان می رساند .

آری ، به راستی او خواهد آمد و عدالتی که حضرت امیر علیه السلام آورد و مردم تحمل آن را نداشتند . در سراسر جهان اجرا خواهد کرد و محرومان و مستضعفان به عزت و جاه خواهند رسید و مستکبران و ظالمان نابود و خوار خواهند شد .

ای خدا ، و ای پروردگار متعال . این زمین تفتیده و این آسمان رنجیده را به نوایی زنده و شاد نما .

اما امروز که در عصر غیبت به سر می بریم . مرغ جانمان در قفس تن زندانی گشته صبح جمعه در فراق آن یار گریانیم .

زمین نالان است و آسمان گریان . و فریاد مظلومان بلند ، و ندای یابن الحسن هر صبح جمعه ، نور امیدی در دلها می تاباند و رایحه دلنواز انتظار ، به جان طراوت می بخشد .

و هاتفی بر گوش جان ندای می دهد که او خواهد آمد .

حال باید کوچه باغ دلمان را آذین ببندیم و با مژگان چشم راهش را جارو کنیم و با گوهرهای چشم ، آنجا را آب پاشی کنیم و چشم به راه بدوزیم و آه از نهاد برآریم و قلب خود را صفا دهیم و رذایل را به فضایل تبدیل کنیم .

تا رنگ و بوی مهدی نگیریم ، تا آشنا به شمیم معطرش نشویم تا در سایه سارش حرکت نکنیم و خود را محتاج او نیابیم و از فراقش گوهرها روان نکنیم و از اعماق وجود ، هجرش را فریاد نزنیم ، هرگز همسو با او نشده ایم .

پس بکوشیم تا همسو با امام خود شویم . و در پرتو ولایش قدم برداریم و دیوانه وار دنبالش باشیم و در فراقش ضجه بزنیم همچون فرزند گم کرده، برایش بگرییم تا دلش را بدست آوریم، تا با نگاهش ما را نیز بنوازد و دست رحمت و محبتش بر سرمان بگذارد و در مسیر درست هدایتمان کند .

این دل تفتیده ، این جان به لب رسیده ، او را خواهان است با این همه پلیدی که در خود دارم ، نمی دانم چه چیز مرا به سوی تو می کشاند من در خود جزء خبائث نمی بینم . من کجا ، شما کجا من که در منجلاب گناه دست و پا می زنم و شما که در ملکوت با حضرت دوست گرم مناجاتید .

چه چیز مرا به سوی شما می کشاند . به راستی این رشته پیوند دهنده چیست .

آیا جزء محبت و کرامت شماست، آقای من .

دلم بسیار غمگین و اشکم روان . نمی دانم در این روزگار چگونه ام .

مولای من ، هرگز در پی آزار شما نیستم . سایه های شوم جهل بر جانم افتاده در این تاریکی چه باید کرد . فریادم بلند است . صدای ضجه ام به آسمانها می رسد . کجاست آن هدایت کننده صادق تا دست مرا بگیرد و در صراط مستقیم قرار دهد و از غرق شدن در معاصی نجاتم دهد .

ای یاور مظلومان و ای فریاد رس بیچارگان ، بیچاره ام ، بیچاره : بیچاره .

گر دست نوازشت بر سرم کشیده شود تو را چه ضرر، اما من را از فرش به عرش خواهد رساند .

مولای من ، در این دنیای وانفسا احساس تنهایی می کنم به کرمت چشم دوخته ام . رهایم نکن . یابن الحسن .


فهرست منابع :

  • قرآن کریم
  • بحار الانوار
  • دعای عهد
  • کنزل العمال
  • ملاحم ابن طاووس
  • امالی شجری
  • اصول کافی
  • مستدرک حاکم
  • سنن ابی داوود
  • غیبه نعمانی
  • احقاق الحق
  • تفسیر برهان
  • ینابیع الموده
  • بصائر الدرجات

پایان

 

 

[1]- قرآن

دعای عهد

[2]- کنز العمال ج 14 ، ص 584

[3]- ابن طاووس ، ملاحم ص 77

[4]- شجری ، امالی ، ج 2 ص 228

[5]- کافی ، ج 8 ص 69

[6]- بحار الانوار ج 52 ص 380

[7]- بحار الانوار ج 52 ص 380

[8]- حاکم ، مستدرک ج 4 ص 495

[9]- ابن داوود ، سنن ج 4 ص 111

[10]- نعمانی ، غیبه ص 25

[11]- بحار الانوار ج 67 ص 351

[12]- سنن ، ابی داود ج 4 ص 109

[13]- بحار الانوار ، ج 60 ، ص 217

[14]- بحار الانوار ، ج 60 ، ص 218

[15]- احقاق الحق ، ج 13 ص 324

[16]- تفسیر برهان ج 1 ص 209

[17]- ینابیع الموده ص 435

[18]- اعلام الوری ص 401

[19]- بصائر الدرجات ج 4

[20]- غیبه نعمانی ، ص 233 و ص 234

[21]- ینابیع الموده ص 401

[22]- غیبه نعمانی ، ص 308

 

http://daneshjooqom.4kia.ir/

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1577

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما