مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3664
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13109780

فرهنگ شهادت


مقدمه :

شهادت از جمله مفاهیم والایی است که ویژه‌ي قیامها و انقلابهای مکتبی و الهی است . انقلاب ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده ، بلکه با بهره گیری از فرهنگ غنی و متعالی اسلام ، شهادت را که می رفت به دست فراموشی سپرده شود ، روح و حیاتی تازه بخشید.

نباید از نظر دور داشت که در جامعه ما استمرار فرهنگ شهادت ، ریشه در سوگواریهای منبعث از قیام عاشورا داشته و احیای آن به دست مصلحان دین ، با غبار رویی از چهره تابناک قهرمانان صحنه کربلا صورت گرفته است . اگر سنت روضه خوانی و مراسم سوگواری نبود ، شاید هرگز خاطره ای از حماسه حسینی باقی نمی ماند و لذا هرگز نمونه ای عینی و مجسم از شهید و شهادت که به مدد آن بتوان پای در میدان جهاد نهاد و پای‌مردی و جان‌فشانی کرد در دست نبود .

شهادت در این قاموس فدا کردن جان خویش در راه ارزشهای الهی و دست یابی به حیاتی ابدی است ؛ به همین دلیل اگر کسی فاقد مایه های معنوی باشد ، شهادت طلبی او معنایی نخواهد داشت . این خداباوری و معاد اندیشی است که به شهادت معنا می دهد و از آنجا که در این نوع جهان بینی ، شهید به حیاتی بالاتر و لایزال دست می یابد ، جان نثاری اش معقول است ؛ و گر نه عاقلانه نیست که کسی برای دستیابی به رفاه و زندگی دنیایی خود یا دیگران ، از جان خویش در گذرد .

شهادت و شهادت طلبی ، میوه‌ي شجره‌ي طیبه‌ي اعتقاد به « احدی الحسنيین » است که یکی از دو پیروزی را برای مجاهدان در راه خدا نوید می دهد .

به فرموده‌ي حضرت امام خمینی ( ره ) مقام شهادت ، اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معناست و نهایت ایمان ، همانا ایمان عاشقانه است شهادت ارثی است که از اولیاء به ما می رسد . شهید خورشیدی است که بر انقلاب پرتو می افکند و شهادت چراغ هدایت ملتهاست .

این ملت با عشق به شهادت ، پیش رفت و این نهضت را به پیروزی رساند . اینکه ملت شهادت را خواست و گرایش به زندگی دنیوی را کنار گذاشت ، تحولی بود فرخنده که همواره باید آن را پاس داشت و نگذاشت با سرد و کمرنگ شدن شعله فروزان عشق و شهادت ، علایق دنیوی و مادی آنها را مسخ کرده ، از این سستی و فتور ، خونهای پاک شهدا هدر رود .

بی هیچ اغراق و تعارفی ، بار اصلی بر دوش طبقات محروم و مستضعف بود . پس چه جای شگفتی است اگر پیشوای مستضعفان بفرماید :

« یک تار موی این کوخ نشینان و شهید داده ها به همه کاخ نشینان جهان ، شرف و برتری دارد » و از همین جاست که می توان گفت :

چه مسئولیتی بزرگتر و سنگین تر از رسیدگی به بازماندگان این از جان گذشتگان و پیشتازان عشق و شهادت ؟ خدمتی که ارزشش از هر خدمتی بیشتر و در حکم خدمت به نبی اکرم ( ص ) است . بدیهی است که شهادت در راه خدا چیزی نیست که بتوان آن را با سنجش های بشری و انگیزه های مادی ارزیابی کرد ، لیکن مراقبت دلسوزانه از حال خانواده های شهدا و خدمتگزاری و احترام به ایشان یک تکلیف الهی است .

و این موضوع در حد امتیاز لفظی و عرفی کافی نبوده ، بلکه باید در متن قانون و در عمل پیاده شود تا آنجا که ، باید مصلحت پابرهنه ها و شهید داده ها ، بر مصلحت مرفهین بی درد ، مقدم باشد .

اما نزد امام ، دفتر فیض شهادت ، پرونده مختومه ای نیست که خدمت به خانواده شهدا آخرین برگ آن باشد ؛ بلکه برای آن عارف واصل ، فرهنگ شهادت چشمه پر فیضی است که فرزندان شهدا مظهر تراوش فیوضات آن محسوب می شوند و از این جهت می فرمایند :

چه افتخاری بالاتر از اینکه ما در تداوم انقلاب ، ذخیره های عظیمی چون فرزندان محترم شهدا داریم که حضورشان یادآور رشادتها و فداکاریهای رادمردانی است که به برکت خونهای پاک آنان ، انقلاب اسلامی بارور گردیده است ، آنان بار امانت پدرانشان را که میراث عزت و افتخار است ، به خوبی بر دوش کشیده ، با جدیت به تحصیل علم و کسب معرفت می پردازند .

بنابراین بر دست اندرکاران و مسئولین کشور است که بیش از پیش به امور فرهنگی این عزیزان اهتمام نمایند ، باشد که این شجره طیبه به بالندگی خود ادامه دهد و بشریت از ثمره پر برکت آن بهره مند گردد .

با این تلقی از شهادت است که باید ملتمسانه دعا کرد :

« خداوندا ، دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز بگذار و ما را هم از وصول به آن محروم مکن » .

 

فرهنگ شهید و شهادت

شهید و شهادت در ادعیه و زیارات

ابعاد مفهومی شهید و شهادت :

شهید و شهادت در لغت: شهید و شهادت از ریشه « شَهد » مشتق شده است . « شَهدَ » در وزنها و بابهای مختلف ، معانی متعددی دارد . برای این فعل معانی « حَضرَ ، خَبَر ، عایَنَ ، اَدرک ، حَلَف ، اِطلع علیه و اَدیّ الشَهادة » ذکر شده است . از این رو شهود و شهادت

به معنای حضور ، مشاهده ، معاینه ، ادراک ، گواهی و خبر قاطع می باشد و « شَهد » به معنای عسل است . از این ریشه دو فعل « اَشهد » و « أستشهد » ، به صیغه مجهول ، به معنای کشته شدن در راه خدا (القتل فی سبیل الله ) می باشد .

لغت نویسان عرب بر همین اساس برای واژه شهید معانی مختلفی را ارائه کرده اند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود :

1- شهید به کسی گفته می شود که شاهد و ناظر است.

2-شهید کسی است که هیچ امری از حیطه علم و دانایی وی خارج نیست بلکه بر همه چیز مطلع است.

3- شهید کسی است که در گواهی دادن امین است .

4- شهید کسی است که در راه خدا کشته شده است .

5- شهید کسی است که حاضر است و به حضور طلبیده می شود و علت تسمیه او نیز این است که ملائکه بر بالین او حاضر می شوند .

بنابراین واژه شهادت علاوه بر معانی خبر قاطع ، یمین ، گواهی دادن ، معاینه ، مشاهده و ... معنای کشته شدن در راه خدا نیز می دهد که معنای اخیر در عرف امروز جامعه بر سایر معانی غلبه یافته است . «مُشهَد » نیز به معنای کشته شده در راه خدا ( المقتول فی سبیل الله ) می باشد .

« مَشهَد » به معنای محل شهادت و محل کشته شدن در راه خدا است . در تفصیل معنای لغوی شهید علما گفته اند :

شهید از مصدر شهود است که معنای حضور را می دهد .

بنابراین شهید از شهود است که شهود عبارت است از مرحله لمس حقیقت و مشاهده عینی آن که در آن علم حصولی و اکتسابی به علم حضوری و عینی تبدیل می شود . شهید بیشتر در معنای کشته شده در راه خدا ( القتیل فی سبیل الله ) و « شاهد » در معنای کسی که گواهی شهادت می دهد ( الذی ادّی الشهادة ) به کار می رود .

اما بحث مورد نظر ما پیرامون شهید به معنای کشته شده در راه خدا می باشد .

علت تسمیه « کشته در راه حق » به شهید: همچنان که بیان شد یکی از معانی واژه شهید « کشته در راه حق » می باشد . اما این سئوال مطرح است که چرا در ادبیات وسیع عرب از میان همه الفاظ و مشتقات آنها ، واژه شهید برای این منظور به کار گرفته شده و بر سایر واژه ها غلبه یافته است .

در این زمینه نظریات زیادی ارائه شده است که به آنها اشاره می شود:

1- برخی معتقدند که کشته در راه خدا از آن جهت شهید نامیده می شود که فرشتگان الهی به هنگام کشته شدن در کنار جسدش حضور می یابند و شهادت و کشته شدن وی را مشاهده می کنند و گرد و غبار را از سر و صورت وی پاک می کنند و ورود او را به بهشت بشارت و تهنیت می گویند . حدیثی نیز در این زمینه وجود دارد که :

سر شهید در دامان دو فرشته قرار می گیرد در حالیکه آن دو گرد و غبار را از چهره او برگرفته و به او می گویند شهادت در راه خدا و ورود به ضیافت الهی بر تو مبارک باد .

2- برخی دیگر معتقدند از آن جهت کشته در راه حق شهید نامیده می شود که در بهشت ، خدا و فرشتگان گواهان وی هستند و به شهادت وی گواهی می دهند .

3- همچنین می توان گفت به این دلیل واژه شهید برای کشته در راه خدا اختصاص یافته که کشته در راه خدا روز قیامت در کنار پیامبران بر امت ها و نسل های گذشته گواهی می دهند . این آیه قرآن نیز می تواند دال بر این معناباشد . « ... و جایء بِالنَبیینَ وَ الشُّهداءِ ... » آیه 69 سوره زمر .

4- نظر دیگر این است که کشته در راه خدا « شهید » نامیده می شود زیرا کشته در راه خدا در حقیقت نمرده است بلکه در نزد خدا زنده و حاضر است .

5- عده ای معتقدند که کشته شده در راه خدا به این دلیل شهید نامیده می شود که او از لحظه شهادت به نعمت های خداوند و کرامتی که به وی تعلق گرفته گواهی می دهد و به آنها دست می یابد .

6- نظریه دیگر قایل به این است که کشته شدن در راه خدا در صحنه جنگ خود شاهدی به صدق و راستی خود مجاهد است و به همین دلیل کشته در راه خدا به همان صورت که کشته شده وارد بهشت می‌شود و با لباس و بدن خونین در بهشت حضور می یابد .

بنابراین وضعیت و حالت او گواه بر اوست . و خون وی بر کشته شدن وی در راه خدا شهادت می‌دهد . در حالی که او با خون خود که شاهد وی است وارد بهشت می شود .

7- برخی دیگر نیز گفته اند که چون کشته در راه حق برای ایثار جان ، مال و هستی خود در راه حق از همه چیز گذشته و حاضر و آماده بوده است و چون خداوند به رستگاری او گواهی می دهند شهید نامیده می شود .

علاوه بر موارد فوق علل دیگری نیز برای این تسمیه می توان ذکر کرد در مورد نظر کردن شهید به وجه الله حدیثی از پیامبر ( ص ) است که « برای شهید هفت خصلت وجود دارد و از جمله این که شهید به محض شهادت ناظر وجه الله می شود » و چون شهید ناظر روی کسی است که همیشه حاضر است پس شهید نیز نزد حق دارای حضوری جاودانه است .

همچنین می توان گفت چون کشته شدن در راه خدا برای فرد مجاهد همانند عسل شیرین و لذت بخش است و از آنجا که عرب برای عسل واژه شهد استعمال می کند ، گویا شهید با شهادت خود جرعه‌ای از عسل مصفای لقای پروردگار را سر می کشد . و از همین رو است که وقتی امام حسین ( ع ) به حضرت قاسم ( ع ) می فرماید مرگ در راه خدا نزد تو چگونه است ؟ او می فرماید « نزد من مرگ شیرین تر از عسل است » .

 

شهید و شهادت در قرآن و احادیث

نگاهی به حقیقت شهادت :

شهادت شکافتن کالبد جسمانی برای رسیدن به مقام شهود و حضور الهی است . شهادت رسیدن به مرتفع ترین قله های کمال و انسانیت است . کسی که مرگ شهادت را انتخاب می کند « شهید » نامیده می شود .

شهادت عبارت است از انقلاب درونی ناگهانی همراه با هشیاری و آزادی در پایان دادن به زندگی دنیوی و مادی و رسیدن به حیات طیبه .

در قرآن کریم آیاتی به صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند وجود دارد . از جمله مسائلی که در این آیات به آن اشاره شده است عبارت است از زنده بودن شهید ، رزق شهید ، آمرزش گناهان شهید ، ضایع نشدن عمل شهید ، مسرت و خوشحالی شهید ، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید.

در این نوشتار کوتاه اشاره ای به آنها خواهیم داشت:

حیات شهید :

یکی از ویژگیهایی که قرآن کریم برای شهیدان ذکر کرده است مسئله حیات و زنده بودن آنهاست . به چند آیه از قرآن كريم در این باره اشاره می شود :

« وَ لا تَحسَبنَّ الذَّینَ قُتلوُا فی سَبیلِ اللهِ امواتَا بَل اَحیاءٌ عندَ رَبِّهم یُرزَقوُنَ »

( آیه 169 سوره آل عمران )

البته شهیدان راه خدا را مرده نپندار بلکه ( به حیات ابدی ) زنده اند و در نزد پروردگارشان متنعم خواهند بود .

2- « وَ لا تَقوُلوُا لِمَن یُقتلُ فی سبیلِ اللهِ اَمواتُ بَل اَحیاءٌ وَ لکِن لا تَشعُروُنَ » . ( آیه 154 سوره بقره )

« و آن کسی را که در راه خدا کشته می شود ، مرده نپندارید ، بلکه زنده ( و ابدی ) است ، لیکن شما ( این حقیقت را ) در نخواهید یافت .

رزق و روزی شهید :

خداوند در قرآن کریم در سوره آل عمران در آیات 169 تا 171 می فرماید :

« وَ لا تَحسبنَّ الذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ أمواتَا بَل أحیاءٌ عِند رَبّهم یُرزقونَ ، فرِحینَ بِماء اتهُمُ اللهُ مِن فضلهِ وَ یَستبشِرون بِالذَینَ ... »

در این آیات خداوند بعد از اینکه می فرماید: «شهیدان را مرده مپندارید». اشاره می فرماید: «به اینکه شهیدان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند ( عند ربهم یرزقون ) ».که در این قسمت از آیه به ارتزاق شهیدان اشاره شده است . زیرا ارتزاق از ویژگیهای موجود زنده و حقیقی است .

چون خداوند درباره شهیدان فرموده است که نزد پروردگارشان ، ارتزاق می کنند . لذا شهید زنده حقیقی است .

در این آیات ، سپس خداوند می فرماید : «شهدا به خاطر آنچه که خداوند از فضل خود به آنها ارزانی نموده است خوشحال و شاد مانند» .

از پیامبر اکرم ( ص ) نقل شده است که شهید دارای سه خصلت است :

«یعنی با ریختن اولین قطره خون شهید همه خطاها و گناهانش بخشیده و نادیده گرفته می شود و دیگر اینکه جایگاه خود را در بهشت می بیند و از همسران بهشتی اختیار می کند و همچنین از فزع اکبر (گریه و زاری ) و عذاب قبر در امان است و از لباسهای بهشتی بر او می پوشانند» .

این حدیث و امثال آن دال بر جاودانگی و جایگاه رفیع و حیات حقیقی شهیدان دارد .

در حدیث دیگری از پیامبر ( ص ) نقل شده است که رسول اکرم ( ص ) در روز احد بالای سر «مصعب بن عمیر » ایستاد و برای او دعا کرد و سپس فرمود:

« رسول خدا گواهی می دهد که شهدا شاهدان من نزد خدا در روز قیامت هستند . بیایید و ایشان را زیارت کنید ، بر اینان سلام کنید ، که سوگند به آنکه جانم در دست اوست ، هیچکس نباشد که بر آنها سلام کند الا اینکه جوابش را می دهند . و آنها از میوه های بهشتی و هدایای آن روزی داده می شوند » .

این حدیث نیز دلالت بر زنده بودن شهدا دارد و نیز دلالت بر رزق و لزوم زیارت آنان دارد .

در آیه دیگری از قرآن کریم نیز به روزی شهدا اشاره شده است آنجا که می فرماید :

« وَ الذینَ هاجَروُا فی سبیلِ اللهَ ثُمَّ قُتِلوُا اَو ماتوُا لَیَرزُقنهُمُ اللهُ رِزقاً حَسناً و إنَّ اللهَ لَهو خیرُ الرَّازقینَ لَیُدخلَنَّهم مُّدخلاً یَرضونهُ ... » ( آیات 58 و 59 سوره حج )

« یعنی آنانکه در راه خدا از وطن خود هجرت نمودند و در راه دین خدا کشته شدند و یا مرگشان فرا رسید ، البته خداوند ، رزق و روزی نیکوئی در بهشت ابد نصیبشان می گرداند که همانا خداوند بهترین روزی دهندگان است . خداوند به آنان در بهشت منزلی عنایت کند که بسیار به آن راضی و خوشنود باشند و همانا خداوند دانا و بردبار است » .

در این آیه پس از اینکه از رزق و روزی شهدا با نام رزق حسن و نیکو یاد می کند جایگاه آنان را در بهشت معرفی و آنرا مقام رضوان و رفیع می داند .

 

آمرزش گناهان شهيد :

در قرآن کریم درباره بخشش گناهان شهید چنین آمده است .

« ... فَالذینَ هاجروُا و أخرجوا مِن دیارهم و أوذوُا فی سبیلي و قاتلوُا و قُتلوُا لأ کفِّرن عَنهم سَیِئاتهِم و لأدخلنَّهم جناتٍ تَجری مِن تحتها الانهارُ ثواباً مِن عنداللهِ و اللهُ عندهُ حُسن الثَّوابِ » .

( آیه 195 سوره آل عمران )

« آنان که از وطن خود هجرت نمودند و از دیار خود بیرون رانده شده و در راه خدا رنج کشیده و جهاد کرده و کشته شده‌اند ، همانا بدی های آنان را بپوشانیم و آنان را به باغ هایی در آوریم که از زیر (درختان ) آن نهرها جاری است در آنجا جاوید ( متنعم ) ند ( این ) پاداشی است از جانب خدا و پاداشی نیکو نزد خداست».

در این آیه اشاره شد که خداوند همه بدیهای کشته شدگان در راه خدا را نادیده می گیرد و به علاوه از جانب خود به آنان نیکوترین پاداش را عطا می کند .

در این زمینه حدیثی از پیامبر اکرم ( ص ) ذکر شده است :

« چون رزمندگان با اهل و خانواده خود خداحافظی کنند ، ماهی ها و خانه ها ، بر آنها می گریند و از گناهان خود خارج می شوند ، همانگونه که مار ، از پوست خود خارج می شود» .

( کشف الاسرار وعده الابرار ، ج 2 ، ص 347 )

در حدیث دیگری که قبلاً ذکر شد و پیامبر شش خصلت را برای شهیدان ذکر نمودند اولین خصلت این بود که : اولین قطره خونی که از شهید بر زمین ریخته می شود گناهانش بخشیده و آمرزیده می‌گردد . که این لفظ در احادیث دیگری هم تکرار شده است .

امام صادق ( ع ) نیز در روایتی می فرمایند :

« کسی که در راه خدا به شهادت نائل شود ، هیچیک از گناهان و بدیهایش به او ارائه نخواهد شد یعنی از همه آنها چشم پوشی خواهد شد » . ( وسایل الشیعه ، ج 11 ، ص 9 )

و در تفسیر آیه « ... ألا خوفٌ عَلیهِم و لا هُم یَحزنونَ » ( آیه 170 سوره آل عمران )

« نیز آورده اند که به شهیدان بشارت می دهند که از گناهان گذشته خوفی نداشته باشند . زیرا خداوند گناهانشان را با شهادت پاک می سازد » .

و در حدیثی دیگر از پیامبر ( ص ) سوال شد که چرا شهید مورد آزمایش و سوال واقع نمی شود ؟ پیامبر ( ص ) فرمودند: «زیرا شهید در زیر برق شمشیر آزمایش خود را به پایان رسانده است» .

 

- پاداش عمل شهید :

خداوند در چندین مورد به پاداش بزرگ و ضایع نشدن عمل شهید در قرآن اشاره فرموده است . از حمله :

« ... وَ الذینَ قُتلوا فی سَبیلِ اللهَ فَلَن یُضلَّ أعمالِهم سَیَهدیهم و یُصلحُ بالَهُم و یَدخلهم الجنَّة عرفها لَهم» ( آیه 6-4 سوره محمد )

« یعنی کسانی که در راه خدا کشته شدند ، خداوند هرگز اعمالشان را از بین نمی برد و به زودی آنان را هدایت نموده و کارشان را اصلاح می کند و در بهشتی که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد می کند » .

و جالب است که خداوند قبل از این قسمت از آیه می فرماید :

« اگر خداوند می خواست ، از کفار انتقام می کشید و همه را بدون زحمت جنگ شما ، هلاک می‌کرد ، برای آزمایش خلق نسبت به یکدیگر است » ( آیه 4 سوره محمد )

در آیه ای دیگر می فرماید :

« ... و مَن یُقاتل فی سَبیل اللهِ فَیُقتل أو یَغلَب فَسوفَ نُؤتیهِ أجراً عظیماً » . ( آیه 74 سوره نساء )

« و کسی که در راه خدا جهاد کند و در راه خدا شهید گردد یا پیروز شود ، زود باشد که او را ( در بهشت ابدی ) اجری عظیم دهیم » .

در آیه دیگری خداوند پیروزی یا شکست رزمندگان و شهید شدن یا نشدن آنها را یکی از دو نیکی قلمداد می نماید .

« قُل هَل تَربَّصونِ بِنا إلا إحدَی الحُسنیينِ و نَحن نتربصُ بِکم أن یُصیبکمُ الله ... » .

( آیه 52 سوره توبه )

« بگو آیا ( شما منافقان ) جز یکی از دو نیکویی را برای ما انتظار می برید ؟ یا به شهادت می رسیم و یا پیروز می شویم ... » .

در زمان پیامبر ( ص ) نیز منافقین می گفتند اگر مؤمنین نزد ما بودند و به جنگ نمی رفتند ، نمی‌مردند و کشته نمی شدند و خداوند در جواب آنها فرمود : که این آرزوهای باطل را حسرت دل آنها خواهد کرد و خداست که زنده می کند و یا می میراند در هر وقت که بخواهد .

« ... لَّو کانوا عِندنا ما ماتوُا و ما قتلوُا لِیجعلَ اللهُ ذلِک حَسرةً فی قلوبهِم و اللهُ یُحیی و یمیتُ ... » .

( آیه 156 سوره آل عمران )

« وَ یدخلهمُ الجنةَ عرَّفها لَهُم » . ( آیه 6 سوره محمد )

« و در بهشتی که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد می کند » .

« وَ لَئن مُّتُّم او قُتلتُم لإلیَ اللهِ تُحشرونَ » . ( آیه 158 سوره آل عمران )

« و اگر ( در راه خدا ) بمیرید یا کشته شوید قطعاً به سوی خدا محشور خواهید شد » .

در بیان مقام و درجات عالی شهدا و فضیلت شهادت و اجر عمل آنها احادیث فراوانی از ائمه معصومین نقل شده است که این مبحث را با ذکر ترجمه یک حدیث از پیامبر ( ص ) به پایان می رسانیم.

رسول گرامی اسلام فرمودند :

«نیروهای رزمنده هنگامی که تصمیم به شرکت در جنگ می گیرند ، خداوند مصونیت آنها را از آتش تضمین می کند. و چون آماده جنگ شوند ، فرشتگان به وجود آنها افتخار می کنند .

هنگامی که با خانواده خود وداع می کنند ماهی ها و خانه ها گریه می کنند و از گناهان خود خارج می شوند همانگونه که مار از پوست خود خارج می شود .

خداوند چهار هزار فرشته را بر او می گمارد تا از جلو و پشت سر او را محافظت نمایند .

کار نیکی انجام نمی دهد مگر اینکه مضاعف شود .

در مقابل هر روز او در جبهه ثوابی برابر عبادت هزار مرد عابد ... برای او می نویسند .

چون با دشمن روبرو می شوند قلم همه اهل دنیا از درک ثواب آنها عاجز است .

و چون به مبارزه با دشمن می ایستند و تیرها را آماده نشانه رفتن به دشمن می کنند و با یکدیگر در آویزند فرشتگان بالهای خود را بر سر آنها می گسترانند و برای پیروزی و ثابت قدمی آنها دعا می کنند .

هنگام ضرب و زخم همسر بهشتی و نعمتهای الهی بر او فرود می آید .

مرحبا به روح پاکی که از بدنی پاک و مطهر خارج شد ، بشارت باد بر تو کرامتها و نعمتهایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است و بر قلب هیچ کسی خطور نکرده است» .

( کشف الاسرار و عده الابرار ، ج 2 ، ص 248 و 249 )

فرازهایی از بیانات گهربار حضرت امام خمینی ( ره ) در خصوص شهید و شهادت :

- جمهوری اسلامی مرهون شهادت شهیدان است و هرچه انقلاب اسلامی ایران دارد ، از برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است .

- شهادت ارثی است که از اولیاء ما به ما رسیده است .

- ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد .

- ملتی که شهادت برای او سعادت است پیروز است .

فرازهایی از بیانات گهربار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مد ظله العالی ) در خصوص شهید و شهادت :

- شهیدان انقلاب اسلامی هرگز فراموش شدنی نیستند .

- شهداء ما مثل ستارگانی در تاریخ ما می درخشند و امروز زنده نگه داشتن یاد شهدا ، کمتر از خود شهادت نیست .

- باید فضای شهادت را در کشور حفظ کرد .

منابع :

1- قرآن کریم، سوره های آل عمران ، محمد ، توبه ، نساء ، حج ، بقره و زمر.

2- کشف الاسرار جلد 1 ، صفحه 417.

3- کشف الاسرار و عده الابرار ، جلد 2 ، صفحات 248 ، 249 و 347.

4- وسایل الشیعه ، ج 11 ، صفحه 9.

5- تفسیر مجمع البیان.

6- علی اکبر رضوانی ، فلسفه شهادت ( قم : انتشارات هجرت ، 1362 ) ص 173.

7- سید مجتبی ذاکری ، مقام شهید در پیشگاه پروردگار ( مشهد : چاپخانه سعید ، 1402 ) ص 75.

8- سایت اطلاع رسانی شاهد :

WWW.Shahed.Isaar.ir

9- سايت اطلاع رساني تبيان: www.tebyan.net

10- سايت اطلاع رساني شيعه: www.shiasearch.com

11- صحيفه حضرت امام خميني (ره)، ج21 ص 88 و 63 . ج 18 ص 74 . ج20 ص 37 .

ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی ( ره ) ، تبیان آثار موضوعی ( قم ، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ( ره ) ، 1385) .

12- رسول سعادتمند ، فرهنگ جهاد و شهادت در نامه ها و پیام های امام خمینی ( ره ) ( قم : انتشارات تسنیم ، 1385 ) .

 http://daneshjooqom.4kia.ir/

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1264

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما