مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 523
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13110605

حجاب


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه. 1

واژه‌ي حجاب... 1

فلسفه حجاب... 2

لطيفه............................................................................................................................................. 3

گل‌هاي عفاف... 5

تركش‌هاي نگاه. 5

خود فراموشي.. 5

مرواريد نفيس.... 5

پشت ديوار ندامت... 6

صحنه‌هاي ضبط شده. 6

انتخاب، نه تحميل.. 6

ثمره باغ زندگي.. 7

شرافت... 7

نظر بانوي دانشمند درباره حجاب برتر. 8

نتيجه‌ي سخن.. 9

جدول.. 10


مقدمه

فاطمه جان اي بيكران عشق در دامان هستي و اي بي‌انتهاي خلقت در دايره‌ي امكان. خورشيد و ماه چله‌نشين كوي تواند و آيينه‌گردان روي تو. اي فانوس شب‌هاي علي و اي آفتاب ديدگان پدر سلام بر تو.

اميدواريم موفق باشيم در اين مجله چشمه ساري از معارف الهي را تقديم تشنگان فضيلت كنيم. وقتي با چشم دل مي‌توان ملكوت را ديد، وقتي مي‌توان به چشم خدا و فرشتگانش زيبا و آراسته جلوه كرد، وقتي مي‌توان جمال و جواني را نردبان عروج به بام آسمان كرد و با اين سرمايه آخرت و بهشت را خريد آيا حيف نيست كه چشم به گناه آلوده شود و چهره و تن و اندام براي دام ابليس آشكار گردد و انسان عرشي زير آوار هوس و عصيان دفن شود؟ بستن چشم به روي حرام صد دريچه به روي باغ معني بوستان كمال مي‌گشايد.

قهرمان كسي است كه بر هوس‌هاي شهواني و شيطاني غالب آيد و ... شيعه كسي است كه آن چنان زندگي كند كه بتواند سربلند و با عزت به روي محمّد و علي و فاطمه (عليهم‌السلام) بنگرد.

 

واژه‌ي حجاب

كلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حجاب يا حاجب. بيشتر استعمال آن به معني پرده است. اين كلمه از آن جهت به اين مفهوم مي‌باشد كه پرده وسيله پوشش است و شايد بتوان گفت كه حسب اصل لغت هر پوششي حجاب نيست آن پوششي حجاب ناميده مي‌شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت مي‌گيرد. استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبتاً جديد است. در قديم و مخصوصاً در اصطلاح فقها چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كه معترض اين مطلب شده‌اند كلمه «ستر» را به كار برده‌اند نه كلمه حجاب.

وظيفه پوشش كه اسلام براي زنان مقرر كرده است بدين معني نيست كه از خانه بيرون نروند. پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گري و خودنمايي نپردازد. اسلام مي‌گويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم.

 

فلسفه حجاب

فلسفه پوشش در فرهنگ اسلامي همان آرامش رواني، استحكام پيوند خانوادگي، استواري اجتماع و با ارزش بودن و محترم شمردن زن مي‌باشد. پوشش زنان و مردان قبل از هر چيز از خواسته‌هاي فطرت پاك و ساختار وجودي و ذاتي آنهاست زيرا از همان آغاز خلقت بشر هر يك از زن و مرد كوشيده‌اند تا به هر نحو ممكن خود را بپوشانند بي‌آنكه قبلاً اين آموزش را ببينند اين موضوع بيانگر آن است كه در نهاد انسان عامل بازدارنده و هدايت كننده‌اي به نام حيا وجود دارد كه مي‌خواهد انسان را از خطرها و انحرافات حفظ كند و او را به راه راست هدايت كند بر همين اساس در قرآن آمده هنگامي كه آدم و حوا پس از چشيدن ميوه آن درخت بهشتي كه از آن نهي شده بودند از بهشت خارج شدند خود را برهنه يافتند و شروع كردن به قرار دادن برگ‌هاي بهشتي به يكديگر تا همديگر را بپوشانند. آدم و حوا قبل از اين ماجرا برهنه نبودند بلكه داراي نوعي پوشش بهشتي بودند ولي بر اثر خطا آن كرامت و پوشش از تن آنها فرو ريخت و پس از هبوط به زمين سعي كردند همديگر را بپوشانند اين ماجراي قرآن بيانگر فطري بودن موضوع پوشش است و اينكه اين دستور از خواستگاه ساختاري انسان سرچشمه مي‌گيرد.

 

گل‌هاي عفاف

تركش‌هاي نگاه

آيا آمار مصدومين تركش نگاه را داريد؟

آيا ضايعات تيرهاي مسموم نگاه را مي‌شناسيد؟

آيا مي‌دانيد چه تعداد مبتلايان به ويروس هوس در بستر گناه آرميده‌اند.

خواهران ما بايد در سنگر حجاب موضع بگيرند و برادران ما بايد با واكسن تقوا خود را واكسينه كنند و گرنه عوارض نگاه و بدحجابي دامن دو طرف را مي‌گيرد.

 

خود فراموشي

هوشيار باشيم كه دام‌هاي فريب، جاذبه‌هاي گناه، آنتن‌هاي وسوسه‌گر و فيلم‌ها و سي‌دي‌هاي دجال‌گونه ايمان و عفاف ما را نربايند. خدا فراموشي خود فراموشي را در پي دارد. هر كه ارزش خود را نداند خويش را حراج مي‌كند و زير قيمت واقعي مي‌فروشد. ارزش اجناس دست دوم خيلي پايين‌تر است.

 

مرواريد نفيس

پاكدامني و عفاف گوهري قيمتي و مرواريدي ارزنده است كه بايد با هزاران چشم از آن مراقبت كرد.

اين گوهر اگر گم شود ديگر به دست نمي‌آيد و اين مرواريد اگر بشكند ديگر درست نمي‌شود. پس مواظب دزدان عفاف و غارتگران سرمايه حجاب باشيم. مگر مرواريد شكسته قيمتي دارد؟

پشت ديوار ندامت

آنكه «كودك عفاف» را جلوي صدها گرگ گرسنه مي‌برد و به تماشا مي‌گذارد. آنكه «يوسف زيبايي» را به چند سكه تقلبي و بدلي مي‌فروشد. آنكه بدون «لباس تقوا» به صحنه شعله‌ور گناه مي‌رود روزي هم پشت ديوار ندامت مي‌نشيند و اشك ندامت بر دامن حسرت مي‌ريزد سرانجام هم در آخرت در آتش بي‌پروايي و بي‌تقوايي خود خواهد سوخت.

آيا ديدن اين همه طعمه‌هاي تباه شده و پشيمان كافي نيست كه ديگران اين راه را دوباره تجربه نكنند؟!

 

صحنه‌هاي ضبط شده

آنان كه از بي‌حجابي و برهنگي و خودنمايي لذت مي‌برند شايد فراموش كرده‌اند كه دستگاه‌هاي دقيق خدا اين صحنه‌ها را ضبط و فيلم‌برداري مي‌كند و فرداي قيامت مورد سؤال قرار خواهند داد. آيا حاضريد فيلم تماس‌ها و روابط شما در قيامت به نمايش عمومي درآيد و رسوايي به بار آورد؟ محكمه الهي اسناد و مدارك فراوان از اعمال ما در اختيار دارد براي آنها چه جوابي داريم؟

 

انتخاب، نه تحميل

حجاب يك انتخاب است، نه تحميل.

آنان كه حجاب را آگاهانه بر مي‌گزينند مي‌خواهند گوهر عفاف خود را از تاراج مصون نگه دارند.

اين است كه بر انتخاب خود افتخار مي‌كنند و با حرف ديگران سست و بي‌انگيزه نمي‌شوند و تابع جو نمي‌گردند چون از قيمت گوهري كه دارند باخبرند.

ثمره باغ زندگي

باغبان محصول باغ و بوستانش را به تاراج و حراج نمي‌گذارد بلكه از آن مراقبت مي‌كند حجاب و عفاف ثمره‌ي باغ زندگي و بوستان عمر است چرا بايد گل حيا پرپر شود و لگدمال عابران بي‌خيال و رهزنان بي‌انصاف گردد؟

كسي كه نگهبان سرمايه‌اش نباشد شايسته هر نوع علامت است.

 

شرافت

شرافت زن اقتضاء مي‌كند كه هنگامي كه از خانه بيرون مي‌رود متين و سنگين و با وقار باشد. در طرز رفتار و لباس پوشيدنش هيچ‌گونه عمدي كه باعث تحريك و تهييج شود به كار نبرد. عملاً مرد را به سوي خود دعوت نكند. زبان‌دار لباس نپوشد. زبان‌دار راه نرود. زبان‌دار و معني‌دار به سخن خود آهنگ ندهد. چه آنكه گاهي اوقات ژست‌ها سخن مي‌گويد كه طرز حرف زدنش يك حرف ديگري را مي‌زند. حتي عشق‌هاي شهواني ممكن است سودمند واقع گردد و آن هنگامي است كه با تقوا و عفاف توأم گردد يعني در زمينه فراق و دست نارسي از يك طرف و پاكي و عفاف از طرف ديگر سوز و گدازها و فشارها و سختي‌هايي كه بر روح وارد مي‌شود آثار نيك و سودمندي به بار مي‌آورد.

عرفا در همين زمينه است كه مي‌گويند عشق مجازي تبديل به عشق حقيقي يعني عشق به ذات احديت مي‌گردد و در همين زمينه است كه روايت مي‌كنند «مَن عَشَقَ و كتَمَ و عَفَّ و ماتَ ماتَ شهيداً» آنكه عاشق گردد و كتمان كند و عفاف بورزد و در همان حال بميرد شهيد مرده است.

اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه اين نوع عشق با همه فوائدي كه در شرايط خاص احياناً به وجود مي‌آورد قابل توصيه نيست، واديعي است بس خطرناك. از اين نظر مانند مصيبت است كه اگر بر كسي وارد شود و او با نيروي صبر و رضا با آن مقابله كند مكمل و پاك كننده نفس انسان است خام را پخته و مكدر را مصفا مي‌نمايد.

 

نظر بانوي دانشمند درباره حجاب برتر

خانم دانشمند در ضمن گفتاري مي‌گويد: به عقيده بنده حجابي كه به صورت لباس گشاد و مانتو و روسري باشد چندان تأثيري در جلوگيري از نگاه آلوده مردان ندارد. من براي خود چادر و حجاب را يك عامل نجات‌بخش در رويارويي با مرد نامحرم مي‌دانم به ويژه وقتي كه متوجه مي‌شوم مردي يا مرداني نگاه‌هاي آلوده‌اي دارند در آن وقت است كه چادر محكم‌تر مي‌گردد تا صورت در تيررس نگاه‌هاي آنها نباشد در اين حالت يك احساس امنيت توأم با رضايت به من دست مي‌دهد و به خاطر اينكه توانسته‌ام آنها را ناكام بگذارم و خود را از نگاه آلوده و مسموم كننده آنها حفظ كنم احساس آرامش مي‌نمايم.

براي سالم سازي محيط و افراد از بي‌حجابي و بدحجابي بايد به سراغ علل و عوامل به وجود آورنده آن رفت و آنها را شناخت. بنابراين راه‌هاي مبارزه با بي‌حجابي و بدحجابي در امور زير خلاصه مي‌شوند:

1. جايگزيني اصالت فرهنگي به جاي تغافل فرهنگي و نيز مبارزه بي‌امان با استعمار غرب و غرب‌زدگي و قطع دست‌هاي آلوده و پليد كه به سوي كشورهاي اسلامي دراز شده‌اند.

2. آگاهي بخشي در مورد تقسيم آزادي به آزادي صحيح و غلط و سوق دادن انسان‌ها به خصوص نسل جوان به گزينش آزادي صحيح و مفيد نه آزادي غلط و زيان‌بخش.

3. نشان دادن ارزش‌هاي والا و راستين انساني و اسلامي و جايگزين كردن آنها به جاي ارزش‌هاي كاذب.

4. نشان دادن الگوهاي كامل و سالم و جايگزيني آنها به جاي الگوهاي دروغين مثلاً گزينش الگوهايي همچون حضرت فاطمه(س) و حضرت زينب(س) نه گزينش رقاصه‌هاي بي‌بند و بار به عنوان الگو و سرمشق.

5. تقويت اعتماد به نفس و استدلال فكري و دوري از خودباختگي.

 

نتيجه‌ي سخن

درباره لزوم حجاب و پوشش اسلامي براي زنان و علت و فلسفه پيدايش آن نظرها متفاوت است، اما آنچه كه در تمام اين نظرات نقطه مشترك دارد اين است كه حجاب يعني جلوگيري از چشم‌چراني مردان و خودآرايي زنان حجاب يعني حفظ حرمت و كرامت زن حجاب يعني جلوگيري از دامنه فساد.

آيين اسلام كه كامل‌ترين فاكتور سعادت بشر براي هميشه هستي است حجاب را پوشش و حريم عفت و حيا قرار داده و اگر او اين حريم را آگاهانه به خوبي حفظ كند عامل مؤثري براي مبارزه با تجمل‌گرايي و ايستادگي در برابر هجوم فرهنگ مبتذل غرب خواهد بود. پوشش اسلامي سمبل مقاومت زن مسلمان در برابر سرازيري كالاهاي فريبنده غرب است.

بعضي‌ها عرياني را دوست دارند و عرياني را نشان تمدن مي‌دانند و در اين‌جا به ياد گفته امام رحمت‌الله مي‌افتيم كه فرمودند اگر بي‌حجابي و عرياني تمدن است پس حيوانات متمدن‌ترند.

 

 

http://daneshjooqom.4kia.ir/

  انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1302

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما