مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2750
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13108866

اثبات ولايت علي


اثبات ولايت علي (ع) در آيات قرآن و حديث

 

راه هاي اثبات امامت علي (ع) وفرزندانش به عنوان جانشين پس از رسول اكرم (ص).

در اين مطلب قصد داريم به بررسي اثبات حقانيت علي (ع) و فرزندانش به عناون جانشينان پيامبر اكرم (ص) بپردازيم.

اين مطلب مخصوصا براي برادران اهل سنت تهيه شده است و تمامي نكته هاي آن صد در صد مورد تعييد علماي بزرگ اهل تسنن همچون طبري ، رازي ، ثعلبي ، قشيري ، خوارزمي ، ابن حجر ، ابن كثير ، احمد بن حنبل ، سنن بيهقي و... مي باشد.

 

راه هاي تعيين جانشيني علي (ع)

1-اولين بار تعيين جانشين در مراسم دعوت خويشان بود كه در آنجا پيامبر اكرم به حاضرين اعلام كرد كه علي (ع) به عنوان جانشي و وصي اوست.

ضيامب اكرم چنين فرمود : همانا اين ، برادر من ، وصي من و جانشين من در ميان شما خواهد بود ؛ فرمانش را بشنويد و از او اطاعت كنيد.

2- نزول آيه ولايت

در يكي از روزها ، نزديك ظهر فرشته وحي آمد و اين آيه را از سوي خداوند براي پيامبر آورد :

ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند .

پس از نزول آيه ، پيامبر اكرم (ص) برخاستند و در حالي كه آيه را ميخواندند شتابان به سوي مسجد آمدند و پرسيدند :

آيا كسي در حال ركوع صدقه داده است ؟

فقيري انگشتري در دست داشت ، به حصرت علي (ع) كه در حال نماز بود ، اشاره كرد و گفت :

آري اين مرد در حال ركوع ، انگشتري خود را به من بخشيد.

صداي تكبير ياران بلند شد و رسول خدا (ص) ستايش خدا را بجاي آورد.

3- نزول آيه تطهير

ام سلمه گويد : روزي ايشان در خانه استراحت مي كردند كه دختر بزرگوارشان فاطمه زهرا (س) وارد شد. پيامبر ايشان را به كنار خود دعوت كرد. پس از او به ترتيب علي (ع) ، حسن (ع) و حسين (ع) آمدند. رسول خدا آنان را نيز پيش خود خواند و سپس چنين دعا كرد :

" خدايا اينان اهل بيت من اند ؛ آنان را از هر پليدي و ناپاكي حفظ كن! "

در همين زمان فرشته وحي آمد و اين آيه نازل شد :

خدا اراده كرد كه آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را از هر گونه پليدي و ناپاكي كاملا پاك و پاكيزه گرداند .

ام سلمه گويد من هم پيش رفتم تا در اين افتخار سهيم باشم كه رسول خدا فرمود :

اي ام سلمه ، نه ، تو هسمر مني و عاقبت نيكويي داري اما اينان اهل بيت من اند.

نكته ( چون در آن زمان فقط اين پنج تن از اهل بيت بودند و حضور نداشتند اين پ نفر نام برده شده اند اما در حاهاي ديگر اسامي تمامي اهل بيت آمده است.

 

4- حديث جابر

وقتي آيه ي اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است.

نازل شد ، جابر بن عبدالله انصاري به ايشان گفت : " يا رسول الله ، ما خدا و پيامبر ايشان را شناختيم . لازم است كه اولوالامر " را هم بشناسيم ."

رسول خدا (ص) فرمود :

" اي جابر ، آنان جانشينان من و امان بعد از من اند. نخستين آنان علي ابن ابي طالب است و سپس به ترتيب : حسن ابن علي ، حسين ابن علي ، علي ابن حسين ، محمد ابن علي – كه در تورات به باقر معروف است- و تو هنگام پيري او را خواهي ديد و هر وقت او را ديدي سلام مرا به او برسان. پس از او جعفر ابن محمد ، موسي بن جعفر ، علي بن موسي ، محمد بن علي ، علي بن محمد ، حسن بن علي و پس از ايشان فرزندش مي باشد كه هم نام و هم كنيه من است . اوست كه از نظرها پنهان ميشود و غيبت او طولاني ميگردد تا آنجا كه عده اي كه فقط ايمان راسخ و استوار بر او دارند ، بر عقيده او بافي مي مانند.

5- حديث منزلت

پيامبر اكرم (ص) نيز بارها به امام علي (ع) مي فرمود :

تو براي من به منزله هارون براي موسي هستي ؛ با اين تفاوت كه بعد از من پيامبري نيست.

6- حديث ثقلين

پيابمر اكرم (ص) بارها در روزهاي آخر عمر خود مي فرمود :

من در ميان شما دو چز گرانبها مي گذارم ؛ كتاب خدا و عترت اهل بيتم را. تا وقتي كه به اين دو تمسك جوييد هرگز گمراه نم شويد و اين دو هيگ چاه از هم جدا نمي شوند تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

7-حديث غدير

در روز 18 ذي حجه سال ده هجري پس از پايان مراسم حج كه به حجه الوداع معروف شد و اينكه حدود 120 هزار نفر شركت كرده بودند پيامبر همه را جمع كرد و در محلي به نام غدير خم اين آيه نازل شد :

اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‏دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‏كند

با تامل در اين آيه در ميابيم :

1- خداوند ماموريتي را به پيامبر محول كرده است و اكنون از او ميخواهد تا آن را انجام دهد.

2- اهميت اين ماموريت به اندازه تمام رسالت ايشان است. ( پس نميتوان احمقانه فكر كرد و گفت كه ايشان ميخواستند بگويند من علاي رو دوست دارم . چون هم اينكه همه اين رو ميدونتسن و هم اينكه گفتن اين جمله لازم نبود كه همه افراد يعني اونايي كه رفتن و اونايي كه نرسيدن رو جمع كرد تا فقط بهشون گفت من علي (ع) رو دوست دارم پس حتما مسئله مهم تري بوده است)

3-انجام دادن اين ماموريت خطرهاي بزرگي را به همراه دارد ، ولي خود خداوند محافظ جان پيامبر است.

4- كساني هستند كه نميخواهند اين ماموريت انجام شو.د و اين خطر ها از جانب آنهاست.

5- بيان خداوند به گونه اي است كه تعجيل در انجام مامورت را از پيامبر اكرم (ص) را خواسته است.

سپس پيامبر اكرم (ص9 نماز ظهر را بجا آورد و سپس در يك سخنراني مهم و مفصل چنين گفتند :

اي مردم چه كسي به مومنان از خودشان سزاوار تر است ؟

گفتند خدا وپيامبرش بر ما ولايت و سرپرستي دارد.

سپس فرمود :

هر كس كه من مولا و سرپرست اويم علي نيز مولا و سرپرست اوست.

و در پايان سخنراني از حاظرين خواست تا مطالب گفته شده را به اطلاع غايبين برساند.

سوال من از برادران اهل تسنن اين است كه :

1- چرا مراسم غدير خم همزان با بزرگترين اجتماع مسلمانان برگزار شد؟

2- چرا خداوند انجام ندادن اين ماموريت را مساوي با انجام ندادن رسالت قرار داد؟

3- ايا ميتوان گفت معني " مولا" به معني دوست است ؟ آيا در اسين صورت ، نرساندن اين پيام ميتواند با عدم رسالت برابر باشد؟

4- تبريك و تهنيت مردم مخصوصا سه خليفه به علي (ع) پسا از پايان مراسم نشانه چيست؟

 

اثبات خلافت و جانشینی علی(ع) در کتب معتبر اهل سنت:

احادیثی که بزرگان علمای اهل سنت در کتب خود نقل کرده اند و صریح است در اینکه علی ابن ابیطالب علیه السلام، خلیفه بلافصل خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم ست و آنها بسیار زیاد است. تنها برای واقعه غدیر خم ۸۹ حدیث از کتب معتبر اهل سنت موجود است.

آیة الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی در کتاب الخلافه هشتاد حدیث را از میان انبوه احادیث نقل شده از کتب اهل سنت آورده است که در اینجا گلچینی را از آن احادیث نقل می کنم.

حدیث اول:

در فرائد السمطین فی تفصیل مناقب المرتضی و الزهرا والسبطین،کتاب خطی موجود در دانشگاه تهران صفحه 149 تالیف علامه الشیخ ابراهیم بن محمدبن ابی بکر بن حمویه الجوینی المتوفی سنه 722 که با سلسه سند خود نقل می کند از سعیدبن جبیر و او از عبدالله بن عباس که میگوید قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: إن خلفائی و اوصیائی و حجج الله علی الخلق بعدی الإثنی عشر اولهم اخی و آخرهم ولدی : قیل یا رسول الله صلی الله علیه وسلم و من اخوک قال علی ابن ابیطالب علیه السلام قیل فمن ولدک قال المهدی الذی یملأها قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما و الذی بعثنی بالحق بشیرا لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذاک الیوم حتی یخرج فیه ولدی المهدی ینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلفه و تشرق الارض بنور ربها و یبلغ سلطانه المشرق والمغرب.

یعنی رسولخدا (ص) گفت بدرستیکه خلفای من و اوصیای من و حجتهای خدا بر خلق بعد از من دوازده نفرند اول آنها برادرم و آخر آنها فرزندم. گفتند : یا رسول الله کیست برادر تو فرمود علی ابن ابیطالب گفته شد کیست فرزند تو فرمود مهدی آنچنانکه پر میکند زمین را از عدل و داد همچنانکه پر شده باشد از جور و ظلم .قسم به خدایی که مرا مبعوث گردانید که براستی و حقیقت بشارت دهنده باشم مطیعان را بإجر و ثواب، اگر باقی نماند از دنیا مگر یکروز البته طولانی خواهد گردانید خداوند این روز را تا آنکه خروج کند در آن روز فرزندم مهدی و نازل شود عیسی بن مریم و نماز بخواند پشت سر او و روشن شود زمین به نور پروردگارش و برسد سلطنت او به مشرق و مغرب.

 

حدیث دوم:

در کتاب فرائد السمطین صفحه 115 کتاب خطی موجود در دانشگاه تهران است.

پس از ذکر سلسه راویان نقل می کند از ابن عباس که یهودی بر پیغمبر خدا وارد شد و گفت ای محمد سوال می کنم تو را از چیزهایی که در سینه من خلجان پیدا کرده مدت زمانی پس اگر جواب دهی مرا از آن سوالات اسلام اختیار می کنم بدست تو پس سوالات خود را بیان کرد و جواب شنید تا آنکه یهودی گفت خبر ده مرا از وصی خودت کیست؟ پس هیچ پیغمبری نیست مگر آنکه برای او وصی ای است.چنانکه موسی بن عمران قرار داد وصی خود یوشع بن نون را.پس پیامبر گفت:بلی وصی من و خلیفه بعد از من علی ابن ابیطالب است و پس از آن دو سبط من حسن و حسین و پس از آن نه نفر از صلب حسین علیهم السلام ائمه ابرارند پس گفت ای محمد اسم آنها را برای من بیان کن فرمود وقتیکه حسین از دنیا برود فرزندش علی، و پس از او فرزندش محمد پس از او فرزندش جعفر پس از او فرزندش موسی پس از او فرزندش علی پس از او فرزندش محمد پس از او فرزندش علی پس از او فرزندش حسن پس از او فرزندش حجه ابن الحسن علیهم السلام . پس اینها دوازده نفر امامند به تعداد دوازده نفر نقبای بنی اسرائیل.....

 

حدیث سوم:

در کتاب لسان المیزان جلد دوم طبع حیدر آباد الدکن صفحه 14 نقل کرده از ابن عباس که بدرستیکه من شنیدم از رسول خدا (ص) در حالیکه گرفته بود دست علی را میفرمود این علی اول کسی است که به من ایمان آورده و اول کسی است که مصافحه کند با من در روز قیامت و اوست فارق بین حق و باطل پس اوست یعسوب( امیر) مومنین چنانچه مال امیر ظلمه است و علی است صدیق اکبر و اوست خلیفه بعد از من.

این حدیث در میزان الاعتدال جلد یک صفحه 316 نیز آمده است.

 

حدیث چهارم:

در کتاب شرح ارجوزه سعدیه از علامه السعدی الخزرجی الأبی الیمانی الشافعی المتوفی 1024 (ایشان در کتاب احقاق الحق جلد 4 صفحه 287 نیز این حدیث را نقل کرده است)

که پیغمبر خدا (ص) فرمود: سلام کنید به علی به امارت مومنین .

 

حدیث پنجم:

کتاب مناقب از فقیه ابی الحسن علی بن محمد الشافعی معروف به ابن المغازلی الواسطی متوفی در سال 483 بعد از بیان سلسله راویان می نویسد: رسول خدا (ص) فرمود هر کس مزاحمت علی را فراهم کند در امر خلافت بعد از من پس او کافر است و به تحقیق محاربه کرده با خدا و رسول او و کسی که شک کند در علی پس او کافر است.

 

  انتشار : ۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1036

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما