مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1016
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13107132

استهزاء و مسخره كردن


استهزاء و مسخره كردن

استهزاء اين است كه آدمى گفتار يا كردار يا صفات و خلقت مردم را به قول يا به فعل يا به ايماء و اشاره طورى نقل و حكايت و بازگو كند كه سبب خنده ديگران شود، و البته اين عمل از ايذاء و تحقير و آگاهانيدن بر عيوب و نقائص مردم خالى نيست، و اگر اين كار در حضور شخص مورد استهزاء نباشد، متضمن غيبت نيز خواهد بود.و باعث اين صفت و عمل يا عداوت است‏يا تكبر و كوچك شمردن شخصى كه به او استهزاء مى‏شود، در اين صورت از رذائل قوه غضبيه است.و يا به قصد خندانيدن و دلشاد كردن مالداران و اهل دنياست از راه طمع در چركهاى دست آلوده آنها و به دست آوردن پاره‏اى از اموال حرام ايشان.

 

شكى نيست كه اين خوى و عمل شيوه اراذل حزب شياطين است كه بهره‏اى از دين و ايمان ندارند، زيرا اينان سخن دروغين بر هم مى‏بندند و به كارهاى تعجب‏آور دست مى‏زنند، قيد و قلاده جوانمردى و آزادگى از گردن برمى‏دارند، و پرده‏هاى شرم و حيا را در برابر ديده مردم خردمند مى‏درند، و عيوب و نقائص و لغزشهاى مسلمانان را آشكار و علنى مى‏سازند، و افعال نيكان و اخيار را چنان نقل و حكايت مى‏كنند كه باعث مضحكه فرومايگان و اشرار گردد، و صفات خوبان و ابرار را به رسواترين صورت در انظار مردم تقليد مى‏كنند.بدون ترديد مرتكب اين افعال به مراحل بسيار از انسانيت دور است، و مستوجب عقوبت دنيا و عذاب آخرت خواهد بود، و در ديده اهل خرد و دانش لحظه‏اى از خوارى و پستى بر كنار نيست، و در دلهاى اهل ايمان هيچ وقع و اعتبارى ندارد. و در مذمت اين عمل همين بس كه چنين گناهان خبيثى را وسيله تحصيل مال پليد يا به دست آوردن اعتبار در نظر ابناى دنيا مى‏گرداند، گويى اعتقاد ندارد كه متكفل روزى بندگان خداى سبحان است.

 

راه دفع اين خوى ناپسند - بعد از تامل در بدى عاقبت و وخامت‏سرانجام آن، و در نظر آوردن ذلت و خوارى دنيوى كه لازمه آن است - اين است كه اگر باعث آن عداوت و تكبر است آن را از ميان ببرد، و اگر انگيزه آن به نشاط آوردن و شادمان گردانيدن دلهاى اهل دنيا به طمع مال آنهاست‏بايد بداند كه هر كسى آن قدر مال و روزى كه براى او مقدر شده است از سوى خداى سبحان به وى مى‏رسد، و هر كه تقواى الهى داشته باشد و بر خدا توكل كند خداوند گشايشى برايش پيش آورد و از آنجا كه گمان ندارد به او روزى مى‏رساند، و در آخرت سعادتمند خواهد بود.و اگر شيطان او را بفريبد و به تحصيل درآمدهاى پليد و حرام وا دارد، بيش از آنچه مقدر است‏به وى نخواهد رسيد، و در آخرت بدبخت و بيچاره خواهد بود.

و نيز بايد دانست كه هر كس بر خدا توكل كند و متصف به آزادگى باشد، توكل و آزادگى را براى دستيابى به پاره‏اى از اموال خبيث و پليد به اين افعال پست تبديل نمى‏كند، و نفس خود را عتاب و سرزنش مى‏كند و او را پند و نصيحت مى‏دهد، و آنچه از شريعت در مذمت مستهزئان و عذاب آنها در قيامت (به صورت استهزاء) رسيده متذكر مى‏شود.خداى سبحان مى‏فرمايد:

 

«لا يسخر قوم من قوم عسى ان يكونوا خيرا منهم‏» (حجرات، 11) .

«هيچ گروهى گروه ديگر را مسخره نكنند، شايد آن گروه از آنها بهتر باشند» .

 

و پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «كسانى كه مردم را مسخره و استهزاء مى‏كنند براى هر يك درى از بهشت را مى‏گشايند و مى‏گويند: بشتاب بشتاب! او با رنج و غم مى‏آيد كه داخل شود در را مى‏بندند، سپس درى ديگر را مى‏گشايند و به او مى‏گويند: بشتاب و زود بيا! و چون به نزديك در مى‏رسد در را مى‏بندند.و پيوسته با او چنين مى‏كنند، تا در ديگر گشوده مى‏شود و چون مى‏گويند: بشتاب و تند بيا! ديگر نمى‏آيد» .

و ابن عباس در تفسير اين قول خداى تعالى:

«...يا ويلتنا ما لهذا الكتاب لا يغادر صغيرة و لا كبيرة الا احصاها...» (كهف، 50) .

 

«...اى واى بر ما! اين چه نامه‏اى است كه هيچ كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته مگر آن را به شمار آورده است...» گويد: «آن كوچك: تبسم از روى استهزاء، و آن بزرگ، قهقهه و خنده تمسخر آميز به مؤمن است‏» .و اين اشاره است‏به اينكه خنده بر مردم از گناهان بزرگ است.

 

آنچه گفته شد در مورد كسى است كه مردم را با استهزاء و تمسخر خود اذيت و اهانت مى‏كند، و اما كسى كه خود را مورد مسخرگى قرار داده و شاد است از اينكه با او شوخى و تمسخر مى‏كنند، اگر چه نسبت‏به خود ستمكار است و از خلق و خوى مؤمنان بدور است، كه خود را خوار و ذليل ساخته، ليكن مسخره كردن ديگران نسبت‏به او از مزاح و شوخى به شمار مى‏رود، و بيان شوخى مذموم و شوخى پسنديده خواهد آمد، و حرام آن اين است كه به ايذاء و تحقير بيانجامد: به اينكه بر سخن اشتباه آميز و نامنظم وى، يا بر افعال آشفته و نامرتب او، يا بر چهره زشت‏يا قامت كوتاه يا دراز وى يا به عيب و نقصى كه دارد بخندند، كه خنده بر اين چيزها داخل در مسخرگى و مورد نهى است.

راه علاج آن - بعد از تذكر آنچه گفته شد - اين است كه استهزاء و مسخره كردن وى موجب خوارى خود او در قيامت در پيشگاه خداى تعالى و در نزد فرشتگان و پيامبران و همه مردم خواهد شد، پس اگر در حسرت و شرم و خجالت و خوارى خود در روزى كه بار گناهان كسانى را كه استهزاء كرده بر دوش دارد و به دوزخ رانده مى‏شود بينديشد، به وحشت مى‏افتد و از خوار كردن ديگران باز مى‏ايستد، و اگر حقيقت‏حال خود را در روز قيامت‏بداند در مى‏يابد كه سزاوارتر اين است كه گاهى بر خود بخندد و زمانى بگريد، زيرا با استهزاء كردن كسى در نزد اراذل مردم خويشتن را در معرض آن قرار مى‏دهد كه آن شخص در قيامت در برابر ديدگان مردم دست او را بگيرد و به ضرب تازيانه، چنانكه خر را مى‏رانند، وى را به سوى آتش جهنم ببرد و او را استهزاء كند و از خوارى او و از اجازه الهى براى انتقام از وى شادمان باشد.پس هر كه در اين باره بينديشد و دشمن جان خود نباشد، از استهزاء و مسخره كردن به كلى اجتناب خواهد نمود.

 

مزاح و شوخى كردن

مزاح در اصل مذموم و مورد نهى است، و سبب آن يا سبكى و كم وقارى نفس است، كه در اين صورت از رذائل قوه غضبيه به شمار مى‏رود، يا تمايل و خواهش نفس به آن است، يا شاد و خندان ساختن بعضى از اهل دنيا به طمع مال آنهاست، كه در اين صورت از رذائل قوه شهويه مى‏باشد.

مزاح از آنرو مذموم است كه موجب سقوط مهابت و وقار مى‏شود، و بسا باعث دشمنى و قهر و كينه مى‏گردد، و يا به هرزگوئى و استهزاء مى‏انجامد.

 

رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «لا تمار اخاك، و لا تمازحه‏» «با برادر خويش مراء و ستيزه مكن، و با او مزاح مكن‏» .

 

يكى از بزرگان به فرزند خود گفته است: «پسرم، با مردم شريف شوخى مكن كه كينه تو را در دل مى‏گيرند، و با مردم پست و فرومايه نيز شوخى مكن كه به تو جرات پيدا مى‏كنند» .

و ديگرى گفته است: «زنهار از شوخى بپرهيزيد، كه موجب كينه و جدائى خواهد شد» .

 

و ديگرى گويد: «شوخى آبرو را مى‏برد، و دوستان را جدا مى‏كند» .

و نيز گفته‏اند: «هر چيزى تخمى دارد، و تخم دشمنى شوخى است‏» .

و از مفاسد شوخى اين است كه: سبب هرزه خندى مى‏شود، و حال آنكه از خنده نهى شده است. خداى تعالى مى‏فرمايد:

«فليضحكوا قليلا و ليبكوا كثيرا» (توبه، 82) .

«بايد كم بخندند و بسيار بگريند».

 

رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «گاهى مرد كلمه‏اى مى‏گويد كه همنشينان را بخنداند، و بدان سبب به فاصله بيشتر از ثريا سقوط مى‏كند» .

و فرمود: «هر گاه آنچه من مى‏دانم مى‏دانستيد بسيار مى‏گريستيد و كم مى‏خنديديد» .و اين روايت دلالت دارد بر اينكه خنده نشانه غفلت از آخرت است.

يكى از بزرگان گفته است: «هر كه بسيار بخندد هيبتش مى‏رود، و هر كه شوخى كند سبك مى‏شود، و هر كه زياد به كارى پردازد به آن شناخته شود، و هر كه پرگو باشد لغزشش بسيار باشد، و هر كه بسيار بلغزد شرمش كم شود، و هر كه حيائش كم شود ورع و تقوايش كم شود، و هر كه ورعش كم شود دلش مى‏ميرد» .

 

عارفى خود را مورد خطاب قرار داد و گفت: «آيا مى‏خندى و حال آنكه شايد كفن تو اكنون از دست گازر بيرون آمده باشد؟ !» مردى به برادرش گفت: «آيا به تو رسيده است كه به آتش داخل مى‏شوى؟

 

گفت: آرى! گفت: آيا دانسته‏اى كه از آن خارج مى‏شوى؟ گفت: نه، گفت: پس براى چه مى‏خندى؟ بعد از آن كسى وى را تا هنگام مرگ خندان نديد.» و نيز بزرگى به جمعى كه در روز فطر در حال خنده بودند گفت: «اگر اينها آمرزيده شده‏اند اين كار شاكران نيست، و اگر بخشوده نشده‏اند اين فعل خائفان نيست‏» .

 

  انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 541

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما