مدیریت رفتار سازمانی. پال هرسی و کنث بلانچارد
نويسنده: ابراهيم حسن زاده عبدالملكي
فصل اول
1- مدیریت را تعریف کنید.
مدیریت عبارت است از کار کردن با افراد و به وسیله افراد برای تحقق اهداف سازمانی. مدیریت عبارت است از علم و هنر استفاده کارآمد و اثر بخش از منابع مادی و انسانی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل در محیط پویا جهت دستیابی به اهداف سازمان در چارچوب نظام ارزشی جامعه.
2- وظایق مدیریت را نام ببرید و مختصر توضیح دهید.
الف) برنامه ریزی: برنامه ریزی متضمن تعیین اهداف و مقاصد سازمان و تهیه برنامه کار است.
ب) سازماندهی: سازماندهی مستلزم آن است که منابع به مؤثرترین شیوه برای حصول اهداف فراهم شوند.
ج) هدایت ( ایجاد انگیزش): ایجاد انگیزش در کارکنان در تعیین سطح عملکرد آنان نقش مهمی بر عهده دارد.
د) کنترل: عبارت است از توجه به نتایج کار( بازخورد) و مقایسه کار انجام شده با مقیاس مورد نظر و انجام اقدامات اصلاحی.
3- مهارتهای مورد نیاز مدیران را نام ببرید و توضیح دهید.
مهارت فنی: توانایی به کار بردن دانش، فنون و ابزار که لازمه انجام کار است و از طریق تجربه، تحصیل و کارورزی کسب میشود.
مهارت انسانی: توانایی و قدرت کار کردن با مردم و انجام کار بوسیله آنها.
مهارت ادراکی: توانایی فهمیدن و درک پیچیدگیهای کل سازمان و آگاهی از اینکه آیا فرد در خور شرایط سازمان عمل میکند یا نه.
4- آیا میزان نیاز به مهارتهای مدیریت درهمه سطوح مدیریت یکسان است؟ خیر.
سطح عملیاتی: نیاز به مهارت فنی بالا و مهارت ادراکی پایین.
سطح عالی: نیاز به مهارت فنی پایین و مهارت ادارکی بالا. آنچه حائز اهمیت است این است که نیاز به مهارت انسانی در همه سطوح مدیریت یکسان میباشد.27/ 2/ 1390
فصل دوم : انگیزش و رفتار
6) انگیزه چه نقشی در رفتار انسان دارد توضیح دهید.
انگیزه دلیل اصلی عمل به شمار میرود. در واقع انگیزهها چراهای رفتاری هستند که باعث آغاز و ادامه فعالیت میشوند. در این میان واژه نیاز مترادف با انگیزه بکار میرود چرا که نیاز میتواند مانند انگیزه فرد را وادار به عمل کند.
9) تغییرات در نیروی انگیزه بر اثر کدام عوامل بوجود میآید؟
یک انگیزه در دو صورت تغییر میکند یا نیرویش کاهش مییابد:
1- ارضاء شود 2- در راه ارضاء با مانع روبرو شود
الف- ارضای نیاز: به عقیده آبراهام مزلو وقتی نیاز ارضاء میشود دیگر انگیزاننده رفتار بحساب نمیآید. وقتی نیاز ارضاء میشود نیاز رقابت کننده دیگری که اینک قویتر است جانشین آن میشود.
ب- ممانعت از ارضای نیاز: ارضای یک نیاز ممکن است با مانع روبرو شود و شخص ممکن است به رفتار انطباقی دست بزند. شخص ممکن است انواع رفتارها را بیازماید تا رفتاری بیاید که تحقق هدف او را میسر سازد. این رفتارها ممکن است کاملاً عقلایی باشد.
10- منظور از ناهماهنگی شناختی در ارضاء نیاز چیست؟
ناهماهنگی شناختی زمانی رخ میدهد که ادراکات مرتبط با هم در ستیز و تعارض باشند. این وضعیت باعث بروز تنش میگردد و منجر به بروز رفتار غیر عقلایی میشود. در این وضعیت فرد سعی میکند با تعدیل یکی از معرفتهای ناموافق، تنش را کاهش دهد. مثلاً افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری کمتر باور میکنند که بین استعمال سیگار و سرطانها رابطه وجود دارد. چون دیدگاه آنها از سیگار با دیدگاه دیگران از سیگار ناموافق است.
11- منظور از ناکامی در راه رسیدن به هدف چیست؟
بی نتیجه شدن تلاش در راه حصول هدف را ناکامی گویند، پیامدهای ناکامی میتواند به اشکال زیر بروز نماید.
پرخاشگری، دلیل تراشی، بازگشت، تثبیت و تسلیم
الف) پرخاشگری:
رفتار پرخاشگرانه پس از ناکامی در رسیدن به هدف از فرد سر میزند. این رفتار یعنی پرخاشگری میتواند مستقیماً متوجه عامل ناکامی شود و میتواند غیر مستقیم عوامل دیگر را هدف قرار دهد. مثلاً اگر کارمندی از رییس خود که عامل ناکامی وی میباشد بترسد و نتواند مستقیماً او را مورد پرخاشگری قرار دهد در نتیجه عوامل دیگر مثل همسر و فرزندان خود را مورد ناسزا و پرخاش قرار میدهد.
ب) دلیل تراشی:
به زبان ساده به معنی بهانه تراشی است. مثلاً فرد ممکن است در مقابل ناتوانی خود در تحقق یک هدف خاص کسی دیگر را سرزنش کند. مثلاًتقصیر رئیسم بود که ترفیع نگرفتم.
ج) بازگشت:
اصولاً متناسب با شن خود عمل نکردن است. افراد سعی میکنند در حل مشکلات از تلاش سازنده سرباز زنند و به رفتار کودکانه و خیلی ابتدایی بازگشت کنند. شخصی که نمیتواند اتومبیل خود را روشن کند شروع به لگد زدن به آن میکند و رفتار بازگشتی از خود بروز میدهد.
د) تثبیت:
هنگامی بوجود میآید که شخص الگوی رفتاری خاصی را به کرات از خود ظاهر میسازد، با اینکه ناکام شده و به تجربه دریافته است که این رفتار نمیتواند مشکلی را حل کند.
تحقیقات نشان داده است که حتی تنبیه هم گاهی نمیتواند این حالت را از بین ببرد. تنبیه گاهی منجر به از بین رفتن عدات میشود و گاهی باعث تقویت و تثبیت رفتار میگردد.
ه) تسلیم: یا لاقیدی و بی تفاوتی
هنگامی بوجود میآید که شخص پس از ناکامی طولانی از واقعیت و منشاء ناکامی کناره گیری میکند. این افراد در کارشان به این واقعیت تسلیم میشوند که در محیط کارشان چندان امیدی به بهبود و پیشرفت نیست. 28/12/1390
13- در مورد انتظار و امکان در مبحث نیازها توضیح دهید.
انتظار: در مجموع به تجارب گذشته فرد اشاره میکند و عبارت است از ادراک و تلقی فرد از احتمال ارضای یک نیاز براساس تجارب گذشته. مثلاً نوجوانی که پدرش قبلاً ورزشکار بوده. ص 29
امکان (دسترسی):
یعنی عواملی که برای رضای یک نیاز محدودیت بوجود میآورند. مثلاً اگر شخصی در حال مطالعه کتاب با خاموشی برق مواجه گردد، این خاموشی برای فرد که تمایل به خواندن کتاب دارد محدودیت روشنایی بوجود آورده و ممکن است از این عمل دست کشیده و به کار دیگری مشغول گردد.
14- شخصیت را تعریف کنید.
عبارت است از رفتارهایی که در موقعیت و محیطهای مختلف از یک فرد سر میزند. رفتار فرد باعث میگردد دیگران شخصیت او را تشخیص داده و انواع معینی از رفتار را از او انتظار داشته باشند.
15- در مورد تغییر پذیر ی شخصیت توضیح دهید.
ایجاد تغییر در شخصیت فرد هر قدر زودتر در زندگی حاصل شود تأثیر بالقوه آن بر رفتار مشهودتر خواهد بود. به دلیل اینکه تجارب گذشته فرد زیاد نیست. در صورتی که اگر تغییر در سنین بالاتر صورت گیرد فرد تجربیات گذشتهاش بیشتر است و کمتر تحت تأثیر قرار میگیرد. پی بوجود آوردن تغییرات در شخصیت در اوایل زندگی آسانتر است.
16- سلسله مراتب نیازها به ترتیب اهمیت از نظر آبراهام مازلو کدامند؟
1- نیازهای فیزیولوژیکی 2- نیاز ایمنی 3- نیاز تعلق 4- نیاز احترام 5- نیاز خودیابی
17- نیازهای فیزیولوژیکی را از جهات مختلف بررسی کنید.
نیازهای اساسی انسان برای بقا و ادامه زندگی هستند. مثل: خوراک، پوشاک، مسکن، تا زمانی که این نیازها تا حدی که برای فعالیت و زندگی ضروری است ارضا نشوند، شخص در این سطح باقی میماند و کمتر به سایر نیازها توجه میکند. ارضای نیازهای فیزیولوژیکی با پول تداعی میشود. در نتیجه پول فقط وسیله است و ارضا کننده نیاز فیزیولوژیکی نیست بلکه آنچه توسط پول میتوان خریداری کرد برطرف کننده این نیازهاست. وقتی این نیاز ارضا شد پول برای سایر نیازها مثلاً نیاز احترام از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود.
18- نیاز ایمنی را از جهات مختلف نقد و بررسی نمایید.
اهم این نیازها عبارتند از: نیاز به فارغ بودن از ترس خطرات جانی و مالی. این نیازها به عبارت دیگر نیاز به حفظ جام یا صیانت نفس است که هم به شرایط فعلی توجه دارد و هم تضمین زندگی آینده است. مثلاً فرد با حفظ دارایی خود قادر خواهد بود برای فردا خوراک و مسکن تهیه کند.
نیازهای ایمنی یا تأمین به دو شکل میباشند: 1- آگاهانه 2- ناآگاهانه
آگاهانه:
این نیازها کاملاً آشکار و در بین مردم متداول هستند. مثلاً همه تمایل دارند که از آسیبهای زندگی مثل تصادف، بیماری و... در امان باشند. سازمانها نیز از طریق بیمههای درمان، بازنشستگی و ... نیاز ایمنی افراد را تأمین و در آنها ایجاد انگیزه میکنند.
ناآگاهانه:
در این حالت معمولاً در دوران کودکی شکل میگیرد و مخصوصاً در خانوادههایی که در مناطق فقیرنشین و محروم زندگی میکنند دیده میشود که احساس میکنند زندگی در دست تقدیر و سرنوشت است.
19- نیاز تعلق را از جهات مختلف نقد و بررسی نمایید.
با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است نیاز به تعلق و پذیرش به گروهای گوناگون دارد. انسان حیوان اجتماعی است و اغلب افراد دوست دارند که با دیگران کنش و واکنش متقابل داشته باشند. آنها به کنش و واکنش میپردازند صرفاً به این دلیل که از آن لذت میبرند هرچند پاداش ملموس نظیر پول حاصل نشود.
20- نیاز به احترام را از جهات مختلف نقد و بررسی نمایید.
افراد نیاز دارند برای خود ارزش قائل شوند و دیگران هم واقعاً به آنها احترام بگذارند. در این قسمت دو انگیزه مربوط به احترام مطرح است: 1- وجهه 2- قدرت
وجهه( اعتبار): افراد دوست دارند فراتر از بقیه باشند. انسانها معمولاً وقتی به وجهه و اعتبار میرسند نیروی این نیاز رو به زوال رفته و بیشتر سعی میکنند آن را حفظ کنند زیرا معتقدند به مقصد نهایی رسیدهاند.
قدرت:
عبارت است از توانایی نفوذ کردن در رفتار و تأثیرات ان. معمولاً دو نوع قدرت وجود دارد: قدرت مقام و قدرت شخصی، فردی که میتواند به اتکای مقام خود در سازمان بر رفتار دیگران تأثیر بگذارد قدرت مقام دارد. فردی که نفوذ و قدرت خود را به شخصیت و رفتار شخصی خود مدیون است قدرت شخصی دارد . برخی از موهبت هر دو قدرت برخوردارند و برخی فاقد هر دو هستند.
21- ارتباط وتأثیرات قدرت را از دوران کودکی تا بلوغ فرد بررسی نمایید.
انگیزه قدرت پس از دوران کودکی در افرادی که احساس میکنند به نحوی در جلب توجه و احترام عاجزند بار دیگر بسیار نیرومند میگردد. در این میان دو مفهوم عقده حقارت و جبران بکار میروند که انگیزاننده فرد جهت کسب دست نیافتههای گذشتهاند. افرادی که در طی دوران کودکی با تنش زیاد مواجه نبودند در دوران بلوغ بجای توجه به نیاز به قدرت بیشتر سعی میکنند توانایی داشته باشند که بدون ترس در یک محیط باز با دیگران کنش و واکنش متقابل داشته باشند.
22- نیاز به خودیابی را از جهات مختلف نقد و بررسی نمایید.
خودیابی یا تحق ذات، عبارت است از نیاز به تحقق یا فعلیت بخشیدن استعدادهای بالقوه شخصی، مثلاً یک نوازنده باید بنوازد. یک شاعر باید شعر بنویسد. در این مبحث دو عامل مورد توجه قرار میگیرد:
انگیزه شایستگی و انگیزه کسب موفقیت.
شایستگی: افرادی که این انگیزه را دارند نمیخواهند بطور منفعل منتظر بمانند که چیزی اتفاق بیافتد. بلکه میخواهند محیط را تحت تسلط خود اورده و موجب اتفاق چیزی گردند.
کسب موفقیت: برخی افراد نیاز شدیدی به کسب موفقیت دارند ولی افراد دیگر شاید انگیزه چندانی نداشته باشند. این افراد جهت رسیدن به موفقیت دست به فعالیتهایی میزنند که بتوانند اطلاعات دقیق بدست آورند.
23- هدف از مطالعات هاثورن چه بود و به کدام کشف علمی نایل آمد؟
هدف از این مطالعات که توسط محققان دانشگاه هاروارد صورت گرفت اندازه گیری و محاسبه درجات متغیر روشنایی بر بازدهی کارگران تولید لوازم الکتریکی در وسترن الکتریک بود. نکته قابل توجه در این مطالعات این بود که میزان بازدهی تولید و کارکارکنان با افزایش و کاهش نور نه تنها کاهش نیافت بلکه در هر دو حالت افزایش یافت. مطالعات هاثورن ثابت کرد که مهمترین عامل مؤثر در تولید سازمانی صرفاً مزد و شرایط کار نیست بلکه روابط متقابل بین افراد مهمترین عامل میباشد.
24- مفروضات تئوری x وy داگلاس مک گریگور را توضیح دهید.
بیشتر انسانها ذاتاً تنبل و از کار بیزار هستند.
مفروضاتx :
اکثر افراد از قبول مسئولیت فراری هستند.
افراد نیاز به کنترل دارند و باید همواره کنترل شوند.
در شرایط مطلوب کار مانند بازی و تفریح است.
مفروضاتy :
افراد از مسئولیت پذیری گریزان نیستند و همواره در جستجوی آن هستند. احترام باعث افزایش انگیزه میشود.
25- در مورد فرضیه « توده عوام» توضیح دهید.
گروهی از مدیران و محققان کار را بر مبنای این فرض که کارگران یک توده سزاوار تحقیر و خواریاند سازماندهی میکردند. آلتون میو این فرض را فرضیه توده عوام نامید.
26- عناصر یک سیستم اجتماعی کدامند توضیح دهید.
دریک سیستم اجتماعی سه عنصر وجود دارد: فعالیتها، کنشهای متقابل و گرایشها
فعالیتها : وظایفی است که افراد انجام میدهند.
کنشهای متقابل: رفتارهایی است که در حین وظایف یاد شده بین افراد بوجود میآید.
گرایشها: نگرشها و تلقیاتی است که میان افراد بوجود میآید.
27- تئوری رشد نیافتگی- رشد یافتگی کریس آرگریس را شرح دهید.
به عقیده آرگریس برای اینکه یک فرد طی سالهای رشد خود به یک شخث پخته و بالغ مبدل شود هفت نوع تغییر در شخصیت او بوجود میآید:
1- فرد از یک حالت منفعل در کودکی به یک حالت فعال در بزرگسالی مبدل میگردد.
2- فرد در کودکی به دیگران وابستگی دارد ولی در بلوغ به استقلال میرسد.
3- در کودکی فرد به چند طریق رفتار میکند و در بلوغ به چندین طریق عمل میکند.
4- در کودکی فرد علائق سطحی و متلون دارد ولی در دوران بلوغ علائق عمیق تر و قوی تر پیدا میکند.
5- چشم انداز زمانی کودکی محدود به زمان حال ولی چشم انداز دوران بلوغ گذشته و آینده را نیز در بر میگیرد.
6- در کودکی فرد تابع و زیر دست است ولی پس از بلوغ به موقعیت برابر یا برتر دست مییابد.
7- در کودکی فرد به « خود» آگاهی ندارد ولی در بزرگسالی هم به آن آگاه است و هم قادر به کنترل آن است.
28- تئوری انگیزش- بهداشت فردریک هرزبرگ را توضیح دهید.
هرزبرگ مجموعه عواملی که فقدانشان منجر به عدم رضامندی و عدم انگیزش در شغل میشوند را عوامل بهداشتی نامید. و مجموعه عواملی که موجب رضامندی و انگیزش در فرد میشوند را عوامل انگیزاننده نامید.
عوامل بهداشتی: حقوق، پول و امنیت شغلی.
عوامل انگیزاننده: موقعیت، مسئولیت و پیشرفت.
29- در مورد سیستم 1 سبک مدیریت سازمانی توضیح دهید.
این نوع مدیریت، زیردستان را بندرت در تصمیم گیری شرکت میدهد و هیچ اعتمادی به انها ندارد. تصمیمات سازمان در رأس صورت گرفته و به زیر دستان منتقل میشود. زیردستان مجبورند با ترس، تهدید و تنبیه کار کنند. در این سبک مدیریتی، یک سازمان غیر رسمی تشکیل میشود که با اهداف سازمان مخالفت میورزد. این نوع سبک مدیریت را وظیفه مدار و آمرانه نیز میگویند.
30- در مورد سیستم 2 سبک مدیریتی سازمان توضیح دهید.
این نوع مدیریت نسبت به زیردستان اعتماد و اطمینان دارد. هرچند تصمیمات سازمان در رأس انجام میگیرد ولی برخی تصمیمات در سطوح پایین تر نیز اتخاذ میگردد. برای انگیزش کارکنان از پاداش و تنبیه هم استفاده میگردد. معمولاً یک سازمان غیر رسمی شکل میگیرد ولی همیشه در مقابل اهداف رسمی سازمان مقاومت نمیکند.
31- در مورد سیستم3 سبک مدیریتی سازمان توضیح دهید.
این سبک مدیریت، اعتماد و اطمینان قابل توجه ولی نه کامل به زیردستان دارد.تصمیم گیری کلی در سطح عالی مدیریت اتخاذ میگردد ولی به زیردستان نیز اجازه داده میشود که در سطوح پایین تر در موارد خاص به تصمیم گیری بپردازند. سازمان غیر رسمی شکل میگیرد ولی یا اهداف سازمان را تأیید میکند یا اندازهای در مقابل آن مقاومت میکند.
32- در مورد سیستم 4 سبک مدیریتی سازمان توضیح دهید.
دراین نوع سبک مدیریتی، اعتماد و اطمینان کاملی به زیردستان ابراز میگردد. تحت این نوع مدیریت کنش و واکنش متقابل رئیس و مرئوس توام با اعتماد و اطمینان فراوان است. سازمانهای رسمی و غیر رسمی غالباً یکی است. این نوع مدیریت سبکی روابط مدار است.
33- رهبری را تعریف کنید.
رهبری عبارت است از عمل تأثیر گذاری بر افراد به نحوی که از روی میل و علاقه برای اهداف گروهی کار کنند.
34- در مورد نهضت مدیریت علمی تیلور توضیح دهید.
مدیریت علمی تیلور که به مکتب کلاسیک معروف است یک نهضت تکنولوژیکی بود. براساس این مکتب افراد به منزله ابزار یا ماشینهایی که تحت تسلط رهبران خود بودند تصور میشدند. بدین ترتیب مدیریت علمی تیلور عاری از امور انسانی و عواطف بود در نتیجه افراد بایستی با مدیریت بسازند نه مدیریت با افراد. تیلور همچنین شیوههای زمان سنجی و حرکت سنجی را ابداع نمود تا عملکردهای سازمان را بهبود بخشد.
35- در مورد نهضت روابط انسانی توضیح دهید.
این نهضت که به مکتب نئوکلاسیک معروف بود توسط التون میو بنیانگذاری شد. وی معتقد بود علاوه بر استفاده از روشهای تکنولوژیکی، باید به امور انسانی نیز توجه شود. به عقیده وی باید به گرایشها و احساسات انسانی توجه شود و رهبر از طریق تعاون همیاری به اهدف سازمانی نایل آید.
36- رهبر به چند طریق میتواند زیر دستانش را تحت تأثیر قراردهد؟
به دوطریق:
1- میتواند به زیردستانش بگوید چکار کنند و چگونه کار کنند(سبک آمرانه)
2- میتواند مسئولیتهای رهبری را با زیردستانش تقسیم کرده و آنها را در برنامه ریزی مشارکت دهد. (سبک دموکراتیک).
37- تفاوت سبک آمرانه و دموکراتیک را بیان کنید.
سبک آمرانه مبتنی بر تئوریx داگلاس مک گریگور میباشد که معتقد است انسان ذاتاً تنبل و از کار بیکار است. چرا که قدرت رهبر را ناشی از مقامی میداند که به او اعطا شده است. در حالی که سبک دموکراتیک مبتنی بر تئوریy مک گریگور است که انسان اگر به طرز شایستهای انگیزش پیدا کند میتواند خلاق باشد.
38- پیوستار رفتار رهبری را در سبکهای آمرانه و دموکراتیک رسم کنید.
دموکراتیک
امرانه
حدود اختیارات رهبر
حدود ازادی زیردستان
هرچه به سوی سبک دموکراتیک پیش میرویم، حدود آزادی زیردستان بیشتر میشود و اختیارات رهبر نیز به زیردستان تفویض میگردد.
39- جنبههای مطالعات رهبری میشیگان را توضیح دهید.
دراین مطالعات به دو جنبه رهبری توجه شد: کارمند مداری تولید مداری. رهبر کارمند مدار به یک افراد توجه دارد و نیازهای شخصی آنان را میپذیرد. (سبک دموکراتیک). در حالی که رهبر تولید مدار کارکنان را به مثابه یک ابزار تلقی کرده و فقط بر جنبههای تولیدی و فنی تأکید میورزد. (سبک آمرانه)
40- یافتههای مطالعات پویائی شناسی گروهی را شرح دهید.
براساس این تحقیقات هدفهای گروهی در یکی از دوطبقه بندی زیر قرار میگیرند:
1- تحقق اهداف گروه 2- تقویت گروه
یافتههای این تحقیقات نشان داد که سبکهای رهبری بطور قابل ملاحظهای از یک رهبر به رهبر دیگر تغییر پیدا میکنند. در نتیجه سبکهای رهبری به دو سبک وظیفه مداری و رابطه مداری محدود نیستند.
41- در مورد مطالعات رهبری دانشگاه اهایور توضیح دهید.
دراین مطالعات رفتار رهبر را در دو بعد: ساخت دهی و مراعات توصیف کردند. در رفتار مراعات رهبر به احساسات زیردستانش توجه دارد و رابطه رهبر و زیر دست بر اساس اعتماد و احترام متقابل است در کل مراعات و ساخت دهی به ابعاد رفتار مشهود ان چنان که دیگران آن را ملاحظه میکنند اشاره میکند. نمونهای از مراعات و ساخت دهی عبارتند از:
مراعات: رهبر به نظرات اعضای گروه گوش میدهد.
ساخت دهی: رهبر اعضای گروه را به انجام وظایف معین میگمارد.
42- انواع سبکهای رهبری در شبکه مدیریت کدامند؟
1- مدیریت باشگاهی: به عملکرد کمترین توجه و به عامل انسانی بیشترین توجه میشود.
2- مدیریت تیمی: بیشترین توجه به کار و عامل انسانی صورت میگیرد.
3- مدیریت میانه روی: به عملکرد و عامل انسانی در حد متوسط توجه میشود.
4- مدیریت آمرانه : به عامل انسانی کمترین توجه میشود.
5- مدیریت بی خاصیت: کمترین قدرت اعمال شده و کمترین توجه به کار و کارمند میشود.
43- بهترین سبک مدیریت باید چه شرایطی داشته باشد؟
با توجه به اینکه مقصود رهبری در دو رضعیت یعنی وظیفه و رابطه خلاصه میشود. بهترین سبک مدیریت و رهبری آن است که به صورت میانه ناظر به هر دو مقصود باشد. یک رهبر موفق باید در برآوردن دو هدف زیر مدد برساند:
1- تحقق هدف (وظیفه)
2- حفظ گروه (افراد). از دیدگاه شبکه مدیریت نیز بهترین سبک رهبری، مدیریت تیمی است که حداکثر توجه را به تولید و افراد میکند.
44 – منظور از رفتار انطباق پذیر در رهبری چیست؟
یعنی هر اندازه که مدیر یا رهبر رفتار خود را متناسب با شرایط و نیاز زیردستانش انطباق پذیر سازد به همان اندازه در نیل به اهداف شخصی و سازمانی اثر بخش خواهد بود.
45- مدل مشروط رهبری را شرح دهید.
منظور از مدل مشروط این است که عملکرد رهبران تابع موقعیتی است که در آن قرار دارند و به اقتضای اینکه در شرایط مطلوب یا نامطلوب باشند دارای عملکرد متفاوت خواهندبود. به عنوان مثال:
1- بهترین عملکرد رهبران وظیفه مدار زمانی است که در وضعیت خیلی مطلوب یا خیلی نامطلوب قرار گیرند.
2- رهبران روابط مدار در وضعیتهایی که از نظر مطلوبیت متوسط هستند بهترین عملکرد را دارند.
البته سه متغیر مشخص میکنند که آیا شرایط رهبر مطلوب است یا نامطلوب:
الف) روابط شخصی رهبر با زیردستان
ب) قدرت مقام ( قدرتی که مقام رهبری به رهبر میدهد چقدر است).
ج) کیفیت ساخت دهی وظایف گروه ( وظایف محوله به گروه یا زیردستان چگونه برنامه ریزی شده است).
46- در مورد مدل سه بعدی اثر بخشی رهبری توضیح دهید.
سبک یا شخصیت رهبری عموماً شامل رفتار وظیفه مدار یا رفتار رابطه مدار و یا ترکیبی از این دو مدل است. رفتار وظیفه مدار یعنی رهبر تا چه حد نقش زیردستان را سازمان میدهد. رفتار رابطه مدار یعنی اندازهای که رهبر احتمال دارد وظایف خود را به زیر دستان تفویض کند. حال برای این دو بعد رهبری یک بعد سوم یعنی بعد اثربخشی هم اضافه میگردد که نشان میدهد یک رهبر در هر یک از سبکهای یاد دشه تا چه اندازه اثر بخش و یا غیر اثر بخش بوده است.
47- منظور از مدلهای گرایشی و مدلهای رفتاری رهبری چیست؟
سبکهای مدیریت از دیدگاه شبکه مدیریت، بعد گرایشی هستند. مدلهای دانشگاه اهایو و سه بعدی اثر بخشی رهبر، بعد رفتاری هستند. نتیجه اینکه مدلهای شبکه رهبری آمادگی رهبر را نسبت به افراد میسنجد و مدلهای اهایود وسه بعدی، رفتار رهبر را انداز ه گیری میکنند. 22/2/1391
فصل پنجم
48- منابع قدرت از دیدگاه اتزیونی کدامند؟
اتزیونی تفاوت میان دو قدرت یعنی قدرت مقام و قدرت شخصی را مورد بحث قرار داد. به عقیده وی قدرت از یک مقام سازمانی، نفوذ شخصی و یا هر دو ناشی میگردد. فردی که در سایه مقام سازمانی خود قادر است فرد دیگری را به انجام کاری ترغیب کند قدرت مقام دارد. در حالی که فردی که قدرتش را از زیردستان میگیرد قدرت شخصی دارد. به عقیده اتزیونی بهترین وضعیت برای یک رهبر زمانی است که هر دو قدرت شخصی و مقام را داشته باشد.
49- تفاوت بین رهبری موفق و رهبری اثر بخش را توضیح دهید.
اگر مدیر افراد را به انجام کاری ترغیب کند و افراد آن کار را انجام دهند مدیر در کار خود موفق بوده است. نکته قابل توجه این است که اگر افراد کار خود را تعارض آمیز و صرفاً به دلیل قدرت مقام مدیر
( نه قدرت شخصی وی) انجام دهند و اطاعت از مدیر تنها بدلیل قدرت پاداش و تنبیه او باشد نه بدلیل نیل به هدف مشترک، در این صورت مدیر موفق بوده ولی اثر بخش نبوده است. حال اگر افراد یا زیردستان بین اهداف خود و مدیر همخوانی احساس کنند مدیر هم موفق بوده و هم اثر بخش. در واقع این مدیر هم قدرت مقام دارد و هم قدرت شخصی.
50- اثربخشی سازمان را چه چیزی تعیین میکند؟
سه متغیر: علتی، میانجی و بازده یا غایتی در اثر بخشی سازمان مؤثرند.
متغیرهای علتی: متغیرهایی هستند که به وسیله سازمان و مدیریت میتوانند تغییر کنند. مثل : مهارتها، خط مشیها.
متغیرهای میانجی: این متغیرها وضعیت جاری سازمان را بیان میکنند و در مهارتها و تصمیم گیریها منعکس میشوند.
متغیرهای غایتی یا بازده: این متغیرها دستاوردهای سازمان را منعکس میکنند. در واقع اثر بخشی سازمان معمولاً فقط با متغیرهای غایتی سنجیده میشود. مثلاً اثر بخشی یک مربی با تعداد برد و باختهای تیم او معین میشود.
رابطه میان این سه متغیر اثر بخشی سازمان را مشخص میکند. اگر متغیرهای علتی را مانند یک محرک و متغیرهای میانجی را یک ارگانیسم و متغیرهای غایتی را یک پاسخ تصور کنیم این رابطه چنین است:
محرک بر ارگانیسم تأثیر گذاشته و پاسخ معینی را میآفریند.
51- بلاتکلیفی سازمانی چه موقع رخ میدهد؟
با توجه به اینکه امروزه مدیران موفق اندک هستند در صورتی که یک مدیر مولد و بارآور باشد خیلی سریع ارتقاء پیدا میکند. در حالی که ممکن است در همان لحظه متغیرهای میانجی سازمان دچار افت شده باشند که منجر به افت بازده میشوند، حال با ارتقا این مدیر کلیه مشکلات آتی گریبانگیر مدیر جدید میگردد. گاهش بازده و از بین رفتن انگیزه باعث حالتی میگردد که به آن بلاتکلیفی سازمانی گفته میشود.
52- منظور از تکنیک تحلیل میدان نیرو در اثر بخشی سازمان چیست؟
براساس این دیدگاه در هر وضعیتی دو نیزو موجود است: سوق دهنده و بازدارنده.
نیروهای سوق دهنده: عبارتند از نیروهای مؤثر بر یک وضعیت که در جهت خاص فشار میآورند و باعث تغییر میشوند. مثل: دریافت پاداش.
نیروهای بازدارنده: یا مانع شونده نیروهایی هستند که در جهت بازداشت یا کاهش نیروهای سوق دهنده عمل میکنند.
مثل: بی تفاوتی، سهل انگاری در محافظت از ابزار کار، تعادل زمانی برقرار میشود و اثر بخشی سازمان وقتی محقق میشود که مجموع نیروهای سوق دهنده و بازدارنده با هم مساوی باشند.
53- یگانگی هدفها و تأثیر آن در اثر بخشی سازمان را با رسم نمودار توضیح دهید.
وقتی افراد در سازمان در اهداف سهیم باشند وضعی پیش میآید که مگ گریگور آن را یگانگی راستین هدفها مینامد. برای نشان دادن این مفهوم سازمان را به دو گروه تقسیم میکنند: مدیریت و زیردستان. طبق نمودار زیر هر چه بین اهداف مدیریت و زیردستان اشتراک بیشتری وجود داشته باشد اثر بخشی سازمان بیشتر است:
درجه موفقیت و اثر بخشی سازمان زیاد است.
طبق نمودار زیر اهداف مدیریت و زیر دستان با هم موافق و سازگار هستند ولی دقیقاً یکی نیستند:
در این نمودار درجه موفقیت و میزان اثر بخشی سازمان بسیار اندکی است.
در نمودار زیر چون اهداف مدیریت و زیردستان هیچ نقطه اشتراکی ندارد موفقیت و اثر بخشی وجود ندارد.
54- مشارکت و تأثیر آن در اثر بخشی سازمانی را توضیح دهید.
تأکید میگردد در یک سازمان در مورد عملکرد فرد یا گروه پیشاپیش با مشارکت طرفین تصمیم گیری شود. در این تصمیم گیری مدیر و زیردستانش باید متغیرهای میانجی و بازده را مورد توجه و بررسی قرار دهند. این فراگرد دو مزیت دارد:
1- زیردستان فرصت مییابند در تعیین مبنا و اصولی شرکت کنند که تلاش آنها توسط همان مبنا ارزیابی میگردد.
2- شرکت دادن زیردستان در برنامه ریزی سازمان باعث میشود تعهد آنان نسبت به اهداف و مقاصد تعیین شده افزایش یابد.
55- منظور از مدیریت مبتنی بر هدفها چیست؟
فرگردی است که طی آن مدیران مافوق و مادون یک مؤسسه، اهداف مشترک را تعیین میکنند. برای اینکه این شیوه مدیریت به راحتی عملی شود باید در مدت زمان معینی میان مدیر و زیردستان درباره اهداف فردی و گروهی توافق موجود باشد. نکته مهم این است که اهداف متفقاً تعیین شده و پیشاپیش درباره آن به توافق برسند.
فصل ششم
56- محیط رهبری مرکب از چند متغیر است نام ببرید.
شخصیت رهبر انتظارات رهبر شخصیت
زیردستان انتظارات زیردستان
شخصیت فرداستان انتطارات فرداستان شخصیت همکاران انتظارات همکاران
شخصیت سازمان انتظارات سازمان
57- شخصیت را تعریف کنید.
عبارت است از الگوی رفتاری پایدار یک فرد به صورتی که توسط دیگران ملاحظه میشود.
58- تعریفی از انتظارات در محیط رهبری ارائه دهید.
انتظارات برای یک فرد تعریف میکند که تحت شرایط گوناگون در کار خود چه باید بکند و دیگران (فرداستان، زیردستان و همکاران) در رابطه با مقام او چگونه باید رفتار کنند.
59- رابطه بین نوع شخصیت و انتظارات را شرح دهید.
برخی مقامها و شخصیتهای شغلی عمدتاً به وسیله انتظارات ساخته میشوند یعنی انتظارات از قبل تعیین شده دارند. مثلاً رفتار یک سرباز در ارتش کاملاً با انتظارات نقش او مطابقت دارد. ولی هرچه اهمیت شخصیت بیشتر میشود انتظارات کم اهمیت تر میشوند. میتوان گفت در مشاغلی که مبتنی بر مفروضات تئوریx مک گریگور هستند انتظارات نقش افراد از قبل تعیین شدهاند.
60- اهمیت نقش زیردستان را در ارزشیابی وضعیت رهبری بنویسید.
زیردستان در هر وضعیتی نقش حیاتی دارند. چرا که عملاً تعیین کننده میزان قدرت شخصی رهبرند. حتی اثر بخشی رهبر تا حد زیادی به شخصیت زیردستان بستگی دارد. اگر مدیر ترجیح دهد سبک زیردستان را تغییر دهد باید بداند که این تغییر مستلزم آن است که او رفتار خود را با رفتار فعلی آنان تطبیق دهد. وقتی یک رهبر بتازگی مقام خود را احراز کرده است باید بداند که اثرات سبک رهبر قبلی هنوز نفوذ زیادی دارد. حال اگر سبک رهبری او با سبک قبلی متفاوت باشد دچار چالش و مشکل بزرگی خواهد شد.
61- تأثیر انتظارات فرادستان را بر سبک رهبری توضیح دهید.
براوردن انتظارات مافوق غالباً مهمی است که بر سبک فرد تأثیر میگذارد. مثلاً اگر رئیسی خیلی وظیفه مدار باشد ممکن است از زیردست خود انتظار داشته باشد که او هم به همان اندازه وظیفه مدار باشد. یا زیر دست خودش بخواهد که به سبک مافوق خود عمل نماید. برای یک مدیر دانستن انتظارات مافوق مخصوصاً اگر خواهان ترقی و پیشرفت باشد اهمیت دارد.
62- رفتار همکارات و همالان چگونه بر سبک رهبری فرد تأثیر میگذارد؟
همکاران یا همالان یک رهبر افرادی هستند که در همان سازمان مقامهای مشابه مقام او دارند. ولی همه همکاران یک رهبر به یک اندازه مهم نیستند فقط آنهایی که مکرر با او کنش متقابل دارند بر سبک و اثر بخشی او تأثیر خواهند داشت.
63- دو عنصر نیازهای شغلی و زمان را در وضعیت رهبری توضیح دهید.
نیازهای شغلی که به شاخت وظیفه نیز معروف است یعنی وظیفهای که دستورالعملهای مشخصی دارد و در نتیجه رهبر و زیردستانش میدانند که برای انجام آن چه باید بکنند در مقایسه با یک وظیفه فاقد ساخت که هیچ دستورالعملی ندارد سبک رهبری متفاوتی میطلبد.
زمان: عنصر مهم دیگر در محیط کار رهبر، مدت زمان موجود برای تصمیم گیری است. این عنصر باعث میشود در شرایط اضطراری سبک مدیریتی یک رهبر رابطه مدار به وظیفه مدار تبدیل شود. مثلاً اگر محل کار دچار حریق شود او باید یک تصمیم فوری بگیرد و نیازهای فوری نظیر یک مورد اضطراری مستلزم رفتار وظیفه مدار است.
64- در مورد انطباق پذیری سبک رهبری توضیح دهید.
انطباق پذیری اشاره میکند به دامنهای از رفتار که در آن یک رهبر میتواند سبک خود را تغییر دهدو اگر این تغییرپذیری متناسب وضعیت رهبری باشد این رهبر اثر بخش خواهد بود و اگر نامتناسب باشد رهبر معمولاً غیر اثر بخش خواهد بود. رهبران انطباق پذیر میتوانند در وضعیتهای متعددی اثر بخش باشند.
65- منظور از ادامه سبک مدیریت چیست؟
دامنه سبک ممکن است محدود و یا گسترده باشد. اگر دامنه رفتار محدود باشد رهبر اساساً سبکی رابطه مدار دارد و هیچ انعطاف پذیری ندارد. ولی اگر دامنه رفتار رهبر گسترده باشد قادر است هر یک از چهار سبک رهبری را مورد استفاده قرار دهد.
66- ایجاد تغییر در سبک و شخصیت رهبر در چه صورت ممکن است؟
تغییر در شخصیت فرد به صورت کامل کار بسیار دشواری است. البته ایجاد شبه تغییرات در سبک مدیریت کاملاً غیر ممکن نیست ولی پرهزینه و مستلزم برنامه ریزی خلاق و صبر و شکیبایی میباشد. مؤثرترین روش برای ایجاد این تغییرات این است که مدیران برای پذیرفتن سبکهای معین تشویق شوند.
67- منظور از مهندسی سازمانی فیدلر چیست؟
فیدلر معتقد است همیشه تغییر در محیط کار رهبر بسیار آسانتر از ایجاد تغییر در شخصیت وی میباشد. لازم بذکر است این پیشنهاد فیدلر بر مدل مشروط رهبری مبتنی است که بر اساس این مدل سه متغیر وضعیتی تعیین میکنند که آیا وضعیت برای رهبر مطلوب است یا نا مطلوب.
1- روابط رهبر و اعضاء
2- قدرت مقام 3
- ساخت وظیفه بر اساس نظریه مهندسی سازمانی فیدلر در هر یک از این متغیرها میتوان تغییراتی ایجاد نمود.
68- در صورتی که سبک رهبری با نیازمندیهای زیردستان هم خوانی نداشته باشد چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟
1- وی میتواند دامنه رفتار خود را وسعت بخشیده و خود را به اثر بخشی بکشاند.
2- میتواند در عناصر وضعیتی تغییر بوجود بیاورد.
3- میتواند این شغل را رها کرده و سمت سرپرستی در محیط دیگری را جستجو کند.
http://daneshjooqom.4kia.ir/
برچسب های مهم