مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 490
  • بازدید دیروز : 2770
  • بازدید کل : 13129812

میکروسکوپ


فصل 15

ميکروسکوپ:

کلمه ميکروسکوپ از تلفيقي از کلمات يوناني micros به معني کوچک و skopien به معني ديدن با بررسي کردن مي آيد. در اين فصل در مورد روش کار و نگهداري ميکروسکوپ صحبت مي کنيم.

بسته به سيستم کنتراست، ميکروسکوپ ها نام هاي مختلفي دارند. از فراوان ترين آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد:

  • ميکروسکوپ چشمي ميدان روشن
  • ميکروسکوپ چشمي ميدان تيژ
  • ميکروسکوپ چشمي فلورسانس
  • ميکروسکوپ چشمي کنتراست فاز
  • ميکروسکوپ چشمي تداخل
  • ميکروسکوپ چشمي اينورتو
  • ميکروسکوپ استرئوسکويي

هدف اين وسيله:

ميکروسکوپ وسيله اي دقيق با سيستم هاي فرعي چشمي (لنز، فيلتر، پرسيم، تغليظ کننده). سيستم هاي مکانيکي کنترل موقعيت نمونه در فضاي سه بعديx و y وz و سيستم هاي الکتريکي (منبع نور و تغيير شکل ها) و سيستم الکترونيکي (دوربين، ويدئو و غيره) است که براي تقويت و کنترل تشکيل تصوير اشياء يي که با چشم انسان قابل رويت نيستند رابطه دارند. براي مشاهده نمونه ها بايد اينها را طبق تکنيک هايي که بعداً مي گوييم آماده کنيم.

ميکروسکوپ اولين وسيله تشخيصي در پزشکي است مخصوصاً در هماتولوژي و باکتريولوژي و پارازيتولوژي و در آموزش منابع انسان توسعه هاي تکنيکي که براي ميکروسکوپ ها به کار رفته اند امکان طراحي چند مدل خاص به وسيله صنعت و دانشگاه را فراهم کرده اند. و نقش مهمي در دانش انسان در حال توسعه و شناختي کار طبيعت ايفا مي‌کند.

اصول عمليات:

ميکروسکوپ با خصوصيات فيزيکي لنزهايي ساخته مي شود که با نور رابطه دارند. لنز وسيله اي چشمي است که از شيشه ساخته شده است و مي تواند نور را منعکس کند. و ابعاد محاسبه شده اي دارد و در کل سطوح پارابوليک يا کروي دارد اگر پرتوهاي نور به يک سطح لنز برسند و در نقطه E وقت آن را خارج مي کنند همگرا شوند اينولنز، مثبت يا همگرا ناميده مي شود.

اگر پرتوهاي نور را پراکنده کند به آن منفي يا واگرا گفته مي شود. لنزهاي مثبت که در شکل 41 مي بينيد ستون اصلي ميکروسکوپ ها را تشکيل مي دهند.

در شکل 41 مي توان فوکوسي را مشاهده کرد (نقطه اي که پرتوهاي نور جمع مي شوند) و مي بينيد چگونه نور به لنز منعکس مي شود. فاصله بين لنزها و فوکوس به فاصله کانوني معروف است.

در شکل 42 خلاصه اي از مفاهيم مربوط به عملکرد لنزها که براي طراحي ميکروسکوپ به کار مي روند را مشاهده مي‌کنيد.

وقتي شئ نوراني در فاصله (a) جلوي لنز همگرا قرار بگيرد، پرتوهاي نور به لنز مي خورند و منعکس مي شوند. پرتويي که به بخش بالاي شئ مي رسد به محور چشمي لنزها در نقطه کانوني برخورد مي کند. و به وسيله دو سطح لنز و محورها در يک جهت موازي با محور چشمي منعکس مي شود.

سپس از نقطه کانون F در طرف تصوير عبور مي کند تا به اولين پرتو در فاصله b از لنز جايي که تصوير تشکيل مي‌شود برسد. در شکل 42 فاصله a بيشتر از فاصله کانوني است و تصوير واقعي در فاصله پشت لنز b به صورت معکوس تشکيل مي شود. فاصله کانوني f به فاصله هاي a و b مربوط است و معادله زير تشکيل مي شود:

بزرگ نمايي [M] لنزها که با رابطه بين سايز شئ و سايز تصوير تشکيل شده مشخص مي شود به صورت معادله زير بيان مي شود:

و به معني ابعاد شي تصوير روشني هستندو a و b به معني فاصله بين لنز و نقطه اي که تصوير تشکيل مي شود و بين لنز و نقطه اي که شي واقع شده است است.

اجزاء:

اجزاي اصلي سيستم ميکروسکوپ را در شکل مي بينيد.

شرايط نصب:

معمولاً ميکروسکوپ ها از برق H2 60/1107 يا H2 60/2207 استفاده مي کنند. بعضي از ميکروسکوپ ها منبع منظمي دارند که امکان تعديل شدت نور را فراهم مي کند. ساير ميکروسکوپ ها از ؟ استفاده مي کنند که نور به سمت براق واقع در پلت فرم مي رود نه به سمت لامپ.

بعضي ميکروسکوپ ها از مناطقي دور از مناطق شهري مفيد هستند که برق ندارند بعضي انواع ميکروسکوپ ها به نصب خاصي نياز دارند ميکروسکوپ فلورسانس به کابينت تارتل نياز دارد تا مشاهدات را در آن انجام داد.

شماره

سيستم

شماره

اجزاء

1

سرد و چشمي

1

2

3

تکه چشمي

لوله دو چشمي

سرد و چشمي

2

هولدرهاي عيني در حال تکامل

4

5

هولدرهاي عيني در حال تکامل

آب مکتيو

3

پلت فرم، پلت يا مرحله مکانيکي و تغليظ کننده

6

7

8

9

21

23

تغليظ کننده

نمودار اپرتور

نگهدارنده هاي فيلتر

لنزهاي با طيف وسيع

کنترل تغليظ کننده

پلت فرم، پلت يا مرحله مکانيکي

4

نور دهنده

10

11

12

13

14

15

16

شيشه بسته با هولدرهاي فيلتر

لور زمينه ميدان نوري دياگرام

آينه همگرا

نور ملتهب

نگهدارنده نور با حلقه تعديل

لنز کنترل کننده

آينه

5

بدنه ميکروسکوپ

17

18

19

20

22

24

تغيير دهنده داخل

رئوستات کنترل

کابل تغذيه

تعديل فنري ميکرو/ ماکرو

دسته ميکروسکوپ

مبنا

 

توصيف مشکلات بالقوه ميکروسکوپ ها

  • تکه هاي چشمي:

از شايع ترين مشکلاتي که به تکه هاي چشمي اثر مي گذارند وجود گرد و غبار است که روي سطوح دروني و بيروني آن قرار مي گيرند. اين گردوغبار سايه هاي توليد مي کند که در آناليز نمونه مشکل به وجود مي آورند. مخصوصاً وقتي از لنز خيلي قوي استفاده مي شود.

اگر گرد و غبار از بيرون باشد و با پاک کردن لنز مشکل برطرف مي شود. اگر گرد و غبار از داخل باشد بايد وسيله را در آورد و سطوح داخلي آن را تميز کرد و دوباره به صورت دقيق آن را سر جاي خودش گذاشت.

ممکن است لنزها خراش بردارند مخصوصاً لنزهايي که به مدت طولاني است استفاده شده اند. و اين خراش ها به خاطر بي دقتي در پاک کردن لنز و استفاده از متريال نامناسب براي پاک کردن آن به وجود آمده اند.

متأسفانه تکه هاي چشمي با اين نوع آسيب اصلاح شدني نيستند و بايد آنها را تعويض کرد. گاهي اوقات مکانيسم‌هاي فوکوس چسب تکه چشمي آسيب مي بينند.

براي اصلاح اين مورد تکه چشمي را در آوريد و از حلال مناسب تر براي تميز کردن آن استفاده کنيد. و مکانيسم فوکوس را تميز کنيد و دوباره سرجايش بگذاريد. اگر لنزهاي تکه هاي چشمي به خاطر اوضاع نامناسب پاره شدند تکه‌هاي چشمي را تعويض کنيد.

سر دو چشمي:

حالت سر دو چشمي اثر مستقيمي روي کيفيت تصوير ميکروسکوپ دارد. مهم ترين اجزاي آن پرسيم و آينه هستند. کثيفي چسبيده به اجزاي چشمي به کيفيت تصوير اثر مي گذارد. اين جزء به خاطر کار نرمال در آزمايشگاه کثيف مي‌شود مثل تغيير تکه هاي چشمي، نصب لوازم جانبي (مثل دوربين ها) يا به خاطر خاموش کردن از قرار دادن استاپر موقعي که ميکروسکوپ کار نمي کند.

  • پرسيم:

سطوح انعکاس نقره اي دارد که با گذشت زمان زنگ زده مي شود و ظرفيت انعکاس خود را از دست مي دهد. بعضي پرسيم ها فقط يک لايه رنگ انعکاسي دارند که نور به آن وارد و از آنجا بيرون مي آيد. اگر سطح انعکاسي آسيب ببيند، پرسيم را مي توان در آورد، پاک کرد.

براق کرد يا دوباره رنگ کرد و سرجايش نصب کرد. اين نوع حفاظت خيلي پيچيده است و کمپاني ها و آزمايشگاههاي تخصصي اين نوع سرويس دهي را انجام مي دهند. اگر در آوردن پرسيم بدون آموزش و ابزار مناسب به کيفيت تصوير آسيب مي رساند و حتي آن جزء را مي شکند.

آينه:

اين آينه ها سطوح براق دارند که مستعد زنگ زدگي هستند. اگر به تعمير نياز باشد، آينه را در مي آورند و آينه ديگري جايگزين مي کنند. آينه عنصر اصلي ميکروسکوپ است، اگر سيستم نوردهي به خوبي کار نکند، ميکروسکوپ از کار مي افتد و کنترات و شدت نور براي مشاهده نمونه لازم هستند.

چند فاکتور به سيستم نوردهي اثر مي گذارند. مثل گرد و خاک و بدتر شدن آينه ها و لنزها و نقص هايي که در ولتاژ تغذيه اتفاق مي افتند يا استفاده از حباب هايي غير از حباب هاي توصيه شده به وسيله سازندگان ناهنجاري هاي ذکر شده به ميدان ديد آسيب مي رسانند و شدت نور را کم مي کنند يا به همگوني نور آسيب مي رسانند.

گرد و غبار داخلي:

اين مورد وقتي اتفاق مي افتد که سيستم هاي نور حکم بسته نشده باشند و گرد و غبار از آنها عبور کند. خاک در سيستم پراکنده مي شود و کيفيت نوري که به نمونه مي رسد را پايين مي آورد. ذرات بزرگ خاک سايه هايي مي‌اندازند که مشاهده را مشکل مي کنند. به خاطر اصلاح اين مشکل، نور دهنده را در مي آورند و اجزاي آن را تميز مي کنند و دوباره آن را سرجايش نصب مي کنند.

آينه:

آينه ها روکش انعکاسي دارند که روي سطح شان قرار مي گيرد. در ميکروسکوپ هاي تازه ساخته شده اينها يک لايه حفاظتي دارند. در وسايل قديمي تر لايه حفاظتي با خاک در تماس است.

 

حباب هاي ملتهب:

حباب جزئي است که عمر عملياتي مشخصي دارد و در جايي قرار دارد که مي توان آن را راحت عوض کرد. نصب حباب طبق دستور سازنده انجام مي شود. بعضي وسايل مثل ميکروسکوپ چشمي فلورسانس از حباب هاي خاصي استفاده مي کنند.

(نور جيوه يا زنون) که به روش هاي کاليبراسيون نياز دارند هر چند کار آساني است ولي بايد طبق دستورات سازنده عمل شود در غير اين صورت ريسک هاي غير ضروري اتفاق مي افتند که به کيفيت نور گرفته شده آسيب مي رسانند. توجه کنيد که بعضي ميکروسکوپ ها از تغيير دهنده هاي داخلي يا بيروني و سيستم هاي تنظيم ولتاژ بهره مي برند.

تغليظ کننده:

تغليظ کننده کنترل مي کند چگونه نور تغليظ و جمع مي شود. و از عناصر چشمي و مکانيکي تشکيل شده است. عناصر چشمي شامل لنز، و عناصر مکانيکي شامل مواردي هستند که موقعيت لنزها و کيفيت نور رسيده به نمونه از نمودار مکانيکي را کنترل مي کنند.

معمولاً اجزاي چشمي از وجود گرد و غبار آسيب مي بينند. اين عناصر را بايد مثل لنزها با استفاده از برس مويي مناسب تميز کرد تا گرد و غبار روي آن برطرف شود. اجزاي مکانيکي بايد تنظيم شوند و هر سازنده طراحي خود را دارد. ولي نگهداري آن شامل نگهدارنده هاي نمونه يا پلت

اين اجزاء از يک سري اجزايي تشکيل شده اند که با هم ارتباط دارند. هدف آنها کنترل موقعيت نمونه تحت آناليز است. پلت مي تواند در جهت Y/X حرکت کند و اپراتور با دکمه هاي ماکروي ميکرومتري مستقل از هم کنترل مي‌شود.

علاوه بر آن، پلت وسايل تنشي دارد که معمولاً لو بريکات مي شوند. در بخش بالاي آن، پلت ها يا وسايل کنترل براي اسلايدهاي نمونه نصب شده است. نگهداري از آنها شامل تميز کردن لوبريکانت و تعديل کردن است.

نگهداري از هولدر عيني در حال تکامل ساده است. چون يک مکانيسم دروني دارد که مي توان آن را با وسيله ميکروپ چشمي همراستا کرد. و کمي مي چرخد تا مکانيسم تريپ بتواند موقعيت شي بعدي را اصلاح کند. هر سازنده چند آبجکتيو توصيه مي کند که روي ريولور نصب مي شوند. و مي توان آنها را بين سه تا 5 آبجکتيو قرار داد. نگهداري از آن شامل پاک کردن لوبريکانت و تعديل کردن است.

بيرون آبجکتيورها بايد مرتب تميز شود. آبجکتيوهاي نوع فروبري به روغني نياز دارند که پس از مصرف تميز مي‌شود تا ساختار چشمي دروني آبجکتيو آلوده نشود و روغن از کاپيلاري ها عبور کند.

بدنه ميکروسکوپ براي دريافت و ساپورت از اجزاي توضيح داده شده به کار مي رود.

نگهداري از بدنه ميکروسکوپ معمولاً تميز کردن سطوح، حذف گرد و غبار است، و بايد از رسيدن مايعات شيميايي که باعث زنگ زدگي و خوردگي مي شوند اجتناب کرد مثل رنگ هاي استفاده شده در آزمايشگاه ها براي رنگ آميزي اسلايدها.

 

 

نگهداري کل از ميکروسکوپ:

در کل لازم به ذکر است که ميکروسکوپ وسيله اي است دقت بالايي دارد. يکپارچگي اجزاي آن هم مکانيکي هم الکتريکي بايد حفظ شود تا در بهترين شرايط به سر ببرند. هر جزء ميکروسکوپ با استفاده از پيشرفته ترين تکنيک ها ساخته شده است. و مونتاژ آن در کارخانه صورت مي گيرد، در اين پروسه به تحمل اجزاي مختلف نياز است و بايد با دقت کنترل شوند.

تميز کردن محيط ميکروسکوپ، نصب آن و کاربرد دقيق براي طولاني کردن عمر ميکروسکوپ ضروري هستند. رطوبت، گرد و خاک، و شرايط بد تغذيه الکتريکي، کاربرد نادرست يا نصب ناکافي به حفاظت آن آسيب مي رسانند. نگهداري از ميکروسکوپ به پرسنل آموزش ديده با استفاده از ابزار خاص نياز دارد. توصيه هاي کلي را بعداً بيان مي‌کنيم. اين توصيه ها براي نصب و نگهداري ميکروسکوپ در شرايط خوب ضروري هستند.

نصب و نگهداري:

1- قسمتي که ميکروسکوپ نصب مي شود بايد از گرد و غبار و رطوبت به دور باشد. سيستم تهويه بايد خوب باشد به طوري که ذرات خاک به داخل نيايند و رطوبت و دما را کنترل کند.

2- قسمتي که ميکروسکوپ نصب مي شود امن باشد و در و قفل داشته باشد تا افراد غير مجاز به داخل نيايند.

3- مکان ميکروسکوپ از آب و مواد شيميايي دور با سر و از نور مستقيم خورشيد هم دور باشد.

4- خروجي برق با سيستم نوري ميکروسکوپ سازگار باشد. فرکانس و ولتاژ دستگاه بايد خوب باشد و طبق کدها و استانداردهاي الکتريکي باشند. اگر ميکروسکوپ از آينه استفاده مي کند بايد نزديک به پنجره قرار بگيرد تا نور طبيعي خوب باشد ولي آن را در نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد.

5- ميکروسکوپ را روي ساختار سختي قرار دهيد و فضاي کافي زير آن باشد تا کاربر پايش را زير آن بگذارد. بدون اينکه مهره هاي گردن و کمر کشيده شوند بايد بتوان از ميکروسکوپ استفاده کرد.

6- براي تسهيل موقعيت کاربر يک صندلي با ارتفاع مناسب طوريکه از کمر او ساپورت کند قرار دهيد. پاي کاربر را هم ساپورت کنيد. هدف اين کار اين است که ستون مهره هاي کاربر تا حد امکان راست باشد و از خميدگي شانه ها و گردن اجتناب شود.

7- از قرار دادن ميکروسکوپ نزديک به يخچال يا سانتريفيوژها اجتناب کنيد.

8- ميکروسکوپ را از موقعيت نصب شده تکان ندهيد مخصوصاً وقتي هر روز استفاده مي کنيد.

9- ميکروسکوپ را با کاور بپوشانيد اگر مدت طولاني نمي خواهيد از آن استفاده کنيد. مراقب باشيد تا رطوبت زيادي به آن نرسد، هر چه محيط خشک تر کاور بايد از جنس پلاستيک يا پارچه اي از آن جنس باشد.

10- اگر رطوبت بالاست ميکروسکوپ را داخل يک جعبه يا کابينت قرار دهيد که لامپي با بيش از w 40 دارد. در اين صورت محيط نگهداري را خشک نگه مي داريد و احتمال رشد قارچ ها را کاهش مي دهد و اگر از اين روش استفاده مي کنيد، کابينت بايد حفره هايي براي ورود هوا داشته باشد.

 

 

روش هاي تميز کردن:

1- يک تکه پارچه تميز که بافتي مشابه دستمال کاغذي داشته باشد.

2- بطري حاوي محلول پاک کننده لنز که مي توان آن را از چشم پزشک خريداري کرد. معمولاً به روکش لنز و چسب هاي استفاده شده براي مونتاژ آن آسيب نمي رساند. از معروفترين مايعات پاک سازي لنز مي توان به اتيل اتر، زيلن و گازولين سفيد اشاره کرد.

هشدار:

بعضي سازندگان به استفاده از الکل يا استون توصيه نمي کنند چون به چسبندگي لنزهاي متصل شده آسيب مي رسانند.

3- کاغذ لنز: آن را مي توانيد از چشم پزشک بخريد. اگر نتوانستيد اين کاغذ را بخريد، مي توانيد از کاغذ جاذب سرم يا پارچه پنبه اي پزشکي استفاده کنيد. مي توانيد از يک ابريشم نرم هم استفاده کنيد.

4- يک تکه hamois ظريف که مي توانيد آن را از کفش فروشي ها تهيه کنيد.

5- حباب لاستيکي يا دهنده هوا: وسيله اي است که پيپت پاستور را به حباب لاستيکي مرتبط مي کند.

6- کاور پلاستيکي براي حفاظت از اثرات محيطي روي ميکروب وقتي در حال کار کردن نيست استفاده مي‌شود، مي توان از پارچه اي که از جنس دستمال کاغذي باشد هم استفاده کرد.

7- برس کوچک نرم با برس رنگ کوچک: موي برس بايد طبيعي باشند و اندازه موهاي آن يکدست باشد و بافت خيلي نرمي داشته باشد و خشک و بدون چربي باشد. مي توان آن را از عکاسي ها خريداري کرد و يا از فروشگاههاي آرايشي خريداري کرد.

8- پاکت y 250 ژل سيليکا که براي کنترل رطوبت در جعبه نگهداري که هيچ راهي به بيرون ندارد استفاده مي‌‌شود. وقتي رنگ ژل تغيير کرد به معني اين است که از رطوبت اشباع شده است و بايد آن را تعويض کنيد. اگراز رطوبت اشباع نشود به رنگ آبي است ولي وقتي از رطوبت اشباع شود به رنگ صورتي در مي آيد.

9- حباب ها و فيوزهاي جايگزيني: از يک مدل هستند و طبق دستور سازنده نصب مي شوند.

نکته:

همه متريال مورد نياز براي پاک سازي را بايد تميز و در ظرف نگهداري کرد تا محيط بيرون روي آنها اثر نگذارد.

پاک کردن المنت هاي چشمي:

در ميکروسکوپ دو نوع المنت چشمي وجود دارد:

المنت هاي بيروني و دروني، داخل بدنه ميکروسکوپ و حفاظت شده.

روش هاي تميز کردن آنها به صورت زير هستند:

1- المنت هاي چشمي بيروني شامل تکه هاي چشمي، آبجکتيوها و تغليظ کننده هستند که بايد با برس آنها را تميز کرد به اين ترتيب ذرات خاک آن پاک مي شوند. حباب هاي لاستيکي براي دميدن هوا به سطح لنز هستند تا خاک آنها زدوده شود. اگر خاک به سطح چشمي چسبيده بود با پارچه نرمي آن را تميز کنيد بدون اينکه به لنز خيلي فشار آوريد.

از حباب نازال براي دميدن هوا به لنز و تميز کردن ذرات خاک روي آن استفاده مي شود.

Hamoic ) در ته شي سيلندري کوچک به قطر خيلي کوچک تري از قطر لنز قرار دارد. سرانجام، هوا به سطح داخلي لنز دميده مي شود به کمک اسپيراتور نازال که براي پاک کردن سطح بيروني آن کافي است. يک تکه (hamoi) را مي توان در صورت لزوم با آب مقطر مربوط کرد.

2- تحت شرايط مناسب نصب سطوح داخلي عناصر چشمي نبايد از ذرات گرد و خاک آسيب ببينند. اگر به هر دليلي ذرات گرد و خاک را مشاهده کرديد، بايد آنها را تميز کنيد. اگر محيط تميز نيست تکه چشمي يا آبجکتيو را باز نکنيد. با برس موي شسته و با اسپيراتور نازال طبق دستور سازنده کار کنيد. توصيه نمي شود آبجکتيوها را باز کنيد ولي اگر باز کرديد بايد آن را به درستي سرجايش قرار دهيد. و از دستورات سازنده پيروي کنيد تا به کيفيت کار آسيب نرسد.

3- اگر روي لنز هنوز روغن فروبري باقي مانده بود، با کاغذ يا پنبه آن را تميز کنيد. سطح لنز را بايد با محلول مرکب از اترپترليوم %80 و 2 پروپانول %20 تميز شود.

پاک سازي بدنه ميکروسکوپ:

1- بدنه ميکروسکوپ را مي توان با محلول دترژنت شست تا کثيفي هاي بيرون آن را پاک کرد. اين کار را با برس انجام دهيد. پس از پاک کردن کثيفي ها و روغن ها بدنه ميکروسکوپ را با محلول 50/50 آب مقطر و اتانول %95 تميز کنيد.

نکته:

اين محلول براي پاک کردن سطوح چشمي مناسب نيست.

2- اجزاي مکانيسم هاي ماکرو/ ميکرو تعديل، تغليظ کننده و استيج يا پلت فرم را با هر چند وقت يکبار با روغن نرم کنيد تا حرکت آنها آسان شود.

نگهداري از ميکروسکوپ:

1- استيج مکانيکي را تعديل کنيد. و بايد به آرامي در جهت هاي x و y بچرخد و بايد در حالتي باشد که کاربر انتخاب مي کند.

2- مکانيسم تعديل فوکوس را تست کنيد، فوکوس انتخاب شده به وسيله کاربر بايد ثابت بماند. ارتفاع نبايد تغيير کند.

3- عملکرد دياگرام را بررسي کنيد.

4- همه اجزاي مکانيکي را تميز کنيد.

5- ميکروسکوپ را طبق توصيه سازنده روغن کاري کنيد.

6- هولد نمونه را تعديل کنيد.

7- همراستايي چشمي را تست کنيد.

احتياط ها:

1- از پاک کردن اجزاي چشمي با اتانول خودداري کنيد چون به عناصر چشمي آسيب مي رساند. و مبناي پلت فرم را با زيلن يا استون تميز نکنيد.

2- از کاغذ معمولي براي پاک کردن لنزها استفاده نکنيد چون آنها را خراش مي اندازد.

3- براي اينکه اثر انگشت باقي نماند، لنزها را با انگشت نگيريد.

4- لنزهاي چشمي يا آبجکتيوها را با پارچه يا کاغذ تميز نکنيد چون روکش عناصر چشمي آسيب مي بيند. اين سطوح را با برس موي شسته يا با اسپيراتور نازال تميز کنيد.

5- ميکروسکوپ را بدون تکه هاي چشمي رها نکنيد. استاپرها را قرار دهيد تا مايع ورود گرد و غبار به سر دو چشمي شود.

6- ميکروسکوپ را کابينت نگهداري و رطوبت قرار ندهيد.

7- به اسلايدها فشار نياوريد چون به لامين نازک و لنزهاي جلوي آن آسيب مي رسد. فوکوس را به آرامي و دقت تعديل کنيد.

8- پلت فرم يا استيج مکانيکي را تميز کنيد.

9- اجزاي چشمي را باز نکنيد چون نابرابري توليد مي کند. سطوح چشمي بايد اول با برس موي شسته و سپس با کاغذ اننر تميز شوند.

10-از هر دو دست براي بلند کردن ميکروسکوپ استفاده کنيد با يک دست ميکروسکوپ را بگيريد و با دست ديگر زير آن را بگيريد.

11-از دست زدن به سطح حباب با انگشت اجتناب کنيد وقتي مي خواهيد آن را عوض کنيد. اثر انگشت ها شدت نور را کاهش مي دهند.

12-ولتاژ تغذيه را بايد اصلاح کرد تا عمر حباب طولاني شود. در صورت امکان از کمترين شدت نور مورد نياز براي مشاده استفاده کنيد.

13-اگر ولتاژ تغذيه ثابت نيست از ثابت کننده ولتاژ استفاده کنيد.

مراقبت خاص در آب و هواي گرم:

در آب و هواي گرم و خشک مهم ترين مشکلي که به ميکروسکوپ اثر مي گذارد خاک است چون به سيستم هاي مکانيکي و چشمي آسيب مي رساند اين مشکل را مي توان به طرق زير برطرف کرد.

1- هميشه ميکروسکوپ را وقتي استفاده نمي کنيد با کاور بپوشانيد.

2- پس از استفاده ميکروسکوپ را با دميدن هوا يا اسپيراتور نازال تميز کنيد.

3- لنزها را با برس موي شسته يا با برس هوا تميز کنيد. اگر خاک به سطوح چشمي چسبيده باشد، با کاغذ لنز آن را تميز کنيد، هر چند به آرامي آن را تميز کنيد تا خراش برندارد.

مراقبت ضد قارچ خاص در آب و هواي مرطوب:

در آب و هواي مرطوب ميکروسکوپ ها از رشد قارچ ها آسيب مي بينند مثلاً در پيچ ها و زير رنگ حفاظتي. اگر وسيله به خوبي نگهداري شود. در کوتاه مدت بي مصرف مي شود. از مراحل زير پيروي کنيد:

1- در شب ميکروسکوپ را در جعبه اي مجهز به نور الکتريکي که بيش از w 40 نباشد قرار دهيد. حباب را بايد در بخش بالاي جعبه قرار دهيد که نزديک به سر دو چشمي باشد و در شب بايد از آن استفاده کنيد. اين جعبه بايد حفره‌هايي براي جريان هوا داشته باشد. دماي داخل جعبه نبايد از cº50 تجاوز کند چون به خصوصيات لوبرکانت هاي ميکروسکوپ آسيب مي رسد.

2- نبايد از لامپ الکتريکي در جعبه استفاده کرد يا از ژل سيليکون يا برنج براي جذب رطوبت استفاده کنيد و ميکروسکوپ را با کاور بپوشانيد.

ماده خشک کننده بايد تميز باشد. در غير اين صورت از يک نوع ديگر استفاده کنيد.

3- ميکروسکوپ را هر چند وقت يکبار تميز کنيد. از دستکش لاتکس استفاده کنيد تا اثر انگشت تان روي آن نماند. و ريسک رشد قارچ کمتر شود.

4- اگر هيچ کدام از روش هاي بالا ممکن نبودند، ميکروسکوپ را در جايي که جريان هوا مناسب است قرار دهند. وقتي از ميکروسکوپ استفاده نمي کنيد آن را زير نور خورشيد به مدت کوتاهي قرار دهيد. تا رطوبت و ريسک رشد قارچ روي سطوح آن کاهش يابد.

5- تهويه هوا (کنترل دما و رطوبت) مانع رشد قارچ روي ميکروسکوپ ها مي شود. هر چند براي بعضي آزمايشگاه ها ممکن نيست.

اگر سرويس تهويه هوا مداوم نباشد، مراقب رطوبت باشيد.

حذف موي قارچي:

ميکروسکوپ را با استفاده از روش هاي ذکر شده در اين فصل چک و تميز کنيد. شرايط رطوبت را کنترل کنيد. اگر تهويه کافي باشد احتمال رشد قارچ کاهش مي يابد.

2- اگر به رشد قارچ پي ببريد، از پارچه پنبه اي به مرطوب به محلول ضد قارچي که معمولاً اتر يا زيلون است استفاده کنيد. و آن را به آرامي به صورت مدور روي سطح لنز بچرخانيد. حرکت نوساني هم مفيد است يعني از جلو به عقب يا از راست به چپ:

البته فشار زيادي به لنز وارد نکنيد، در صورت لزوم، اين روش را با يک تکه پارچه ديگر تکرار کنيد.

3- وقتي حذف موي قارچي کامل شد با يک تکه دستمال آن را پاک کنيد.

مراقبت از ميکروسکوپ:

کثرت: هر روز

1- روغن فروبري را از آنجکتيو ×100 تميز کنيد.

2- از کاغذ لنز يا پنبه نوع پزشکي استفاده کنيد.

3- هولدر نمونه را تميز کنيد.

4- تغليظ کننده را تميز کنيد.

5- شدت نور را کنترل کنيد سپس برق دستگاه را کاملاً قطع کنيد.

6- ميکروسکوپ را با کاور حفاظتي بپوشانيد و آن را در جايي که تهويه خوب دارد قرار دهيد. و رطوبت و دماي محيط را کنترل کنيد.

اگر آن را در جعبه نگهداري مي کنيد، رطوبت آن را کنترل کنيد و لامپ دستگاه را روشن کنيد و جعبه را ببنديد.

کثرت: ماهانه

1- ذرات خاک را از بدنه ميکروسکوپ حذف کنيد. از يک تکه پارچه آغشته به آب مقطر استفاده کنيد.

2- ذرات خا ک روي تکه چشمي، آبجکتيوها و تغليظ کننده را پاک کنيد سپس سطح لنزها را تميز کنيد (با محلول پاک سازي لنز).

از اين محلول به طور مستقيم روي لنزها استفاده نکنيد بلکه از کاغذ لنز آغشته به محلول استفاده کنيد سپس آن را روي لنز بماليد تا مرطوب شود.

کثرت: هر 6 ماه يک بار

1- ميکروسکوپ را از لحاظ کل با چشم وارسي کنيد تا همه اجزا در شرايط خوبي باشند دستگاه را تميز و تعديل کنيد.

2- شرايط تهويه و دما و رطوبت خوب باشد.

3- کيفيت سيستم الکتريکي که به ميکروسکوپ تغذيه مي رساند را تست کنيد. يکپارچگي ارتباط دهنده ها، فيوزها و نور التهابي را چک کنيد.

تعاريف اصلي:

استون:

ماده اي قابل اشتعال و بي رنگ است که توانايي خوبي براي مخلوط شدن با آب دارد. و با مواد آلي زيادي به کار مي‌رود.

نقطه جوش:

cº 56 فرمول شيميايي Ch3-co-cH3

دياگرام:

وسيله اي که جريان نور ميکروسکوپ را کنترل مي کند دو نوع دياگرام وجود دارد: دياگرام آپراتور که زاويه آپراتور در ميکروسکوپ را تنظيم مي کند و دياگرام فيلد که سايز تصوير را تنظيم مي کند.

هدف دياگرام ها در ميکروسکوپ چشمي پيشگيري از انحراف پرتوهاي نور است.

اتانول:

مايع بي رنگي است که به اتيلن الکل هم معروف است، و محلولي است که کاربرد صنعتي زيادي دارد مثلاً در داروسازي، تراکم آن 806/0 است، نقطه جوش آن cº 3/78 و فرمول شيميايي آن cH3-cH20+1 است.

اتر:

ماده اي آبکي است که از حذف يک مولکول آب همين دو مولکول الکل بدست مي آيد. و ماده عالي است که در آب حل نمي شود و خيلي فرار و مشتعل است. نقطه جوش آن cº 35 است و فرمول شيميايي آن cH3-o-cH2-cH2-cH3 است.

عمق ميدان:

نمونه يا فشرده نمونه که در سطح مشخص شده فوکوس ديده مي شود.

ميدان ديد:

ميدان که به ميکروسکوپ نگاه مي کنيم. اين ميدان وقتي کاهش مي يابد که قدرت بزرگ نمايي افزايش يابد.

قطر ميدان ديد را با چند ميلي متر در سطح بينابيني تصوير اندازه گيري مي شود. ميدان ديد در ميکروسکوپ توري در درشت نمايي خاص به صورت قطر در ميلي متر بيان مي شود.

فوکوس:

نقطه اي که به خاطر انعکاس نور پرتوهاي نور رد شده از لنز جمع مي شوند. اگر پرتوهاي نور در يک نقطه جمع شوند لنزها مثبت هستند و فوکوس واقعي است. اگر پرتو نور واگرا شود، لنز منفي است و فوکوس مجازي است.

عمق فوکوس:

طيفي که سطح تصوير را مي توان با حفظ وضوح تغيير داد.

آپرتور عددي:

ارزيابي ظرفيت ابجکتيو براي تجمع نور و تمايز جزئيات شي، معمولاً ارزش اپرتور عددي در داخل بدنه ابجکتيو نوشته مي شود. مقادير بيشتر اپرتور عددي امکان عبور نور بيشتر از لنزهاي جلوي آبجکتيو را ممکن مي سازند و رزلوشن بيشتري از تصوير توليد مي کند. و به صورت زير بيان مي شود:

NA = اپرتور عددي

n = شاخص رفرکشن

= زاويه اپرتور

پراپانول:

که به الکل ايزوپروپيل هم معروف است و به وسيله هيدراسيون پروپيلن تهيه مي شود. و از آن به عنوان حلال و تهيه استون استفاده مي شود. نقطه جوش آن cº 3 n و فرمول شيميايي آن cH3-cHoH-cH3 است.

طيف بزرگ نمايي مناسب:

(RUM) ترکيب ابجکتيو / تکه چشمي که طبق اپرتور عددي سيستم تعريف مي شود. براي دريافت جزئيات تصوير، حداقل درشت نمايي بين 500 و 1000 برابر اپرتور عددي ابجکتيو بدست مي آيد.

شاخص رفرکشن:

عددي که با مقايسه سرعت نور در فضا و در محيط دوم با تراکم بيشتر محاسبه مي شود و با حرف يا نشان داده مي‌شود.

رزلوشن:

توانايي تشخيص جزئيات ظريف اسلايد يا نمونه. از ميان فاکتورهايي که به رزلوشن خوب اثر مي گذارند مي توان به اپرتور عددي، نوع نمونه، نور، اصلاح انحراف و نوع کنتراست استفاده شده اشاره کرد. و يکي از مهم ترين خصوصيات ميکروسکوپ است.

 

هولدر آبجکتيو در حال تکامل:

اين وسيله مکانيکي براي نصب آبجکتيوها و تغيير سريع به وسيله حرکت چرخش طراحي شده است. ظرفيت آن به نوع ميکروسکوپ بستگي دارد. در کل بين سه يا 5 آبجکتيو فرق دارد.

زيلن:

اتيل بنزن ايزومر که از زغال بدست مي آيد. و از آن به عنوان حلالي و در تهيه رنگ ها و ليکوارها استفاده مي شود.

نقطه جوش آن cº 144/ cº 138 و فرمول شيميايي آن به صورت زير است:

cH3

4 H 6c

cH3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل 14

انکوباتور:

کلمه انکوباتور از کلمه لاتين inlubare به معني brood مي آيد. انکوباتور به صورت يک اتاقک با دما و محيط و رطوبت کنترل شده به منظور حفظ ارگانيسم هاي زنده در محيط مناسب براي رشدشان طراحي شده است.

از پرکاربردترين انکوباتورها مي توان به انکوباسيون کشت هاي باکتريولوژي، ويروسي، ميکروبيولوژي و سلولي و تعيين نياز بيوشيميايي به اکسيژن (ROD) و ذخيره بيولوژيکي اشاره کرد. بعضي ها فقط دما را کنترل مي کنند در حاليکه بقيه انکوباتورها ترکيب جوي را هم کنترل مي کنند.

بعضي ها مي توانند به شرايط دمايي زير دماي اتاق با سيستم هاي يخچال برسند. بسته به طراحي و خصوصيات انکوباتورها دما را از cº 10- تا cº 75 يا کمي بيشتر کنترل مي کنند. بعضي از انکوباتورها تزريق cos براي رسيدن با شرايط اتمسفري خاصي دارند که رشد انواع ارگانيسم ها را کنترل مي کند.

اصول عمليات:

انکوباتورها از وسايل مختلفي براي تبادل گرها و کنترل محيط استفاده مي کنند تا شرايط روش هاي مخصوص آزمايشگاهي را فراهم کنند. در کل اين انکوباتورها سيستم رزيستور الکتريکي کنترل شده به وسيله ترموستات يا ميکروپروسه دارند. انکوباتورها هم مثل سيستم هاي تبادل حرارتي از القا و رسانايي طبيعي و اجباري استفاده مي کنند.

القاي حرارتي:

در انکوباتورهايي که به وسيله القاي حرارتي کار مي کنند يک ست رزيستورر الکتريکي مي تواند گرما را به طور مستقيم به ديواره اتاقک برساند يعني جايي که نمونه ها انکوباتر مي شوند. رزيستورها به منطقه پر حرارت کمک مي‌کنند در حاليکه اتاقک دماي کمي دارد. تبادل انرژي حرارتي هميشه از منطقه پر حرارت به سمت منطقه کم حرارت طبق معادله اصلي زير اتفاق مي افتد:

q = مقدار دماي منتقل شده به وسيله رسانايي

K = رسانايي حرارتي متريال

a = منطقه تبادل حرارتي

5T = گراديان دما در جهت جريان حرارتي

علامت منها (-) در معادله براي تکميل قانون ثانويه ترموديناميک ها به کار مي رود.

تبادل حرارتي:

در انکوباتورهايي که تبادل حرارتي دارند، دماي توليد شده به وسيله سيستم رزيستورها از طريق هواي جاري در اتاقک انکوباسيون منتقل مي شود و به نمونه مي رسد.

راندمان اين پروسه به پترن هاي يکدست در اتاقک محفظه جريان مي يابد. و سرانجام لوله اي در بخش بالاي انکوباتور موجود است:

معهادله اصلي که تبادل را توضيح مي دهد به صورت زير است:

q = مقدار گرماي منتقل شده به وسيله تبادل

h = ضريب تبادل براي انتقال گرما

A = منطقه اي که گرما منتقل مي شود

Tw = دما در سطح رزيستور

To = دماي مايع

بعضي انکوباتورها و نتيلاتورهايي براي به جريان انداختن هوا به وسيله تبادل فشرده دارند. در نمودار زير از سه طرح براي انکوباتورها استفاده مي شود که در شکل 39 مي بينيد:

تبادل حرارتي، تبادل طبيعي و تبادل فشرده:

وقتي به دماي کمتر از دماي اتاق [Ta] است در محفظه انکوباسيون نياز باشد، بايد سيستم يخچالي موجود باشد. چون امکان مي دهد تا گرما خارج شود تا اتاقک انکوباسيون سرد شود.

سيستم يخچال به وسيله سيستم کنترل دماي انکوباتور کار مي کند. آب در حالت مايع توانايي زيادي براي جذب و حفظ گرما دارد. بعضي سازنده ها از اتاقک هاي آب حول اتاقک انکوباسيون در طراحي هاي شان استفاده مي کنند.

اين مورد براي تضمين دماي ثابت داخل اتاقک انکوباسيون لازم است.

انکوباتورها براي تزريق و حفظ ميزان گازهايي مثل دي اکسيد کربن و اتاقک انکوباسيون بين %3 و %5 طراحي شده‌اند.

سيستم کنترل دماي انکوباتور براساس استفاده از ترموستات، ترموکابل، ترميستور يا عناصر نيمه رساناي مختلف است. اينها از مدارهاي الکتريکي استفاده مي کنند که دما را به وسيله ميکروپروسه ها کنترل مي کنند.

هر سازنده، طرحي مخصوص به خود دارد. دماي انکوباتور برنامه ريزي شده يا واقعي و ساير اطلاعات را در نمايشگر LED مشاهده مي کنيد.

به خاطر اينکه دماي انکوباتور به خوبي تنظيم شود، بايد حداقل 5 درجه اختلاف بين دماي اتاقک (Tc) و دماي اتاق (Ta) موجود باشد. اگر دماي اتاقک بايد از دماي اتاق کمتر باشد از سيستم يخچال استفاده مي شود.

در نتيجه، کسب انکوباتورها به نوع روش هاي انجام شده در آزمايشگاه بستگي دارد. خصوصيات تکنيکي را بايد مطالعه کرد و به دقت تعريف کرد تا طبق شرايط واقعي آزمايشگاه باشند.

کنترل هاي انکوباتور:

در نمودار شکل 40 نوع کنترل هاي موجود در مدل هاي جديد انکوباتورها را مشاهده مي کنيد.

1- سوييچ اصلي براي روشن کردن يا خاموش کردن وسيله، بعضي سازنده ها از ترمز حفاظتي استفاده مي کنند. که دو موقعيت دارد: O و oFF

2- نمايشگري که مي توان پارامترها را انتخاب کرد. مثلاً، دماي انتخاب شده، دماي آلارم

3- دو دکمه کنترل در منو مشخص شده اند.

اينها به انکوباتور امکان مي دهند که آستانه هاي آلارم را برنامه ريزي و مشخص کنيد.

4- دو دکمه انتخاب براي تعديل دما وجود دارد. دکمه هاي انتخاب به همراه دکمه هاي کنترل استفاده مي شوند.

5- نمايشگر LED حالت عمليات را نشان مي دهد. اگر سيستم حرارتي روشن است، LED کلمه Heat را نشان مي دهد.

اگر انکوباتور برنامه ريزي شده است، کلمه Drogram را مي بينيد.

6- دکمه هاي انتخاب و کنترل روي پنل کنترل قرار دارند.

هر سازنده از کنترل هاي مناسب طرح انکوباتور استفاده مي کند. انکوباتورها کنترل هاي بالا را دارند. دستورالعمل کار انکوباتور را مي توانيد از سازنده دريافت کنيد.

در کل، پارامتر مطلوب با استفاده از دکمه menue انتخاب مي شود. با استفاده از دکمه انتخاب، پارامترها را تعديل کنيد تا نقطه مطلوب بدست آيد. انتخاب به وسيله استفاده از دکمه انتخاب يا set تأييد مي شود.

شرايط نصب:

انکوباتورها به شرايط زير براي عمليات شان نياز دارند:

1- ارتباط برقي که طبق استانداردهاي الکتريکي استفاده شده در کشور باشد. خروجي برق تغذيه کننده انکوباتور نبايد m5/1 از انکوباتور دور باشد. ارتباط برق بايد ولتاژ 1207 ، HZ 60 يا 2407-220 ، HZ 60/50 داشته باشد.

2- فضاي آزاد کنار و پشت انکوباسيون بايد موجود باشد تا کابل ها و هوا از کنار آن عبور کند. اين فضا بين cm 5 و 10 برآورد شده است.

3- منطقه اي در آزمايشگاه که تغيير دما کم باشد.

4- کابل سفت و کنتور، کابل ساپورت کننده از وزن انکوباتور. وزن انکوباتور با سه قفسه بين 60 و 80 کيلوگرم معلوم مي شود.

5- تنظيم کننده هاي فشار و ارتباطات براي انکوباتورها با استفاده از فشار زياد cos تانک بدست آيد.

حفاظت روتين و کاربرد انکوباتور:

عمليات کلي و حفظ روتين براي انکوباتورها را بعداً توضيح مي دهيم. از روش هاي خاص طبق توصيه هر سازنده بايد تبعيت شود.

توصيه هاي عمليات:

1- از انکوباتور در حضور متريال قابل اشتعال استفاده نکنيد. چون متريال داخل اين وسيله به عنوان منبع اشتعال در طول عمليات عمل مي کنند.

2- از ريختن محلول هاي اسيدي داخل انکوباتور اجتناب کنيد. اين اسيدها متريال داخل انکوباتور را خراب مي‌کنند. در صورت امکان از متريالي استفاده کنيد که pH خنثي داشته باشند. از انکوبات مواد توليد کننده بخار خورنده اجتناب کنيد.

3- از قرار دادن receptacl زير کاور حفاظت کننده عناصر حرارتي حساس خودداري کنيد.

4- از عناصر حفاظت شخصي مثل عينک، دستکش، و ظروف خاص حين کار با انکوباتور استفاده کنيد.

5- از ايستادن جلوي انکوباتور باز خودداري کنيد. بعضي مواد بخارهايي ساطع مي کنند که نبايد تنفس شوند.

6- انکوباتور را کاليبرات کنيد.

7- دماي عمليات انکوباتور در ساعات صبح و شب را با ابزار کاليبرات مناسب تعديل کنيد.

8- شبت مناسب را ثبت کنيد يا هر اکستروژن شناسايي شده در انکوباتور را تشکيل دهيد.

9- روزانه: دماي انکوباتور نبايد يک c‌ º 1-1+ تغيير کند. دما را ثبت کنيد.

10-ماده باز دارنده ميکروبي غير فرار اضافه کنيد اگر آب براي داخل انکوباتور لازم باشد تا ميزان رطوبت حفظ شود.

توصيه هاي پاک سازي:

کشت سلول يا انکوباتورهاي باکتريايي را هميشه تميز کنيد.

حداقل 14 روز يک بار و پس از هر بار ريختن متريال عفوني با استفاده از ضد عفوني کننده هاي مناسب آن را پاک کنيد .

1- انکوباتور را قبل از شروع پروسه هاي پاک سازي از برق جدا کنيد.

2- از مواد پاک سازي غير خورنده استفاده کنيد: از يک تکه پارچه مرطوب با دترژنت هاي ملايم براي پاک سازي استفاده کنيد.

3- از تماس بين مواد پاک کننده و عناصر الکتريکي اجتناب کنيد.

4- قبل از وصل کردن انکوباتور به برق صبر کنيد تا خشک شود.

نگهداري هاي روتين:

انکوباتور نصب شده به چند نگهداري نياز دارد تا خوب کار کند. وقتي هر فعاليت حفاظتي انجام مي شود بايد از توصيه هاي سازنده پيروي کنيد.

هشدار:

قبل از انجام هر گونه تعميري، ابتدا انکوباتور را آلودگي زدايي کنيد وآن را تميز کنيد و از برق جدا کنيد.

حفاظت روتيني که در بخش بعد مي گوييم را بايد با پرسنل تأييد شده که آموزش تکنيکي ديده باشد در انکوباتور انجام دهيد، اين روتين ها به شرايطي اشاره مي کنند که عملکرد اجزاي زير را اصلاح مي کنند.

1- گستک در:

از مبناي سيليکوني ساخته مي شود و تا چند سال ضمانت دارد. به خاطر عوض کردن گسکت بايد اول در را در آوريد تا مکانيسم ها را جدا کنيد.

در کل، گسکت روي گرو وصل شده است. گسکت جديد بايد خصوصياتي مشابه اصل داشته باشد. سپس گسکت جديد را وصل کنيد.

2- المنت حرارتي:

المنت حرارتي را در بخش پايين انکوباتور وصل کنيد. براي عوض کردن آنها، بايد پنل ها را باز کنيد و کاور پايين انکوباتور را جدا کنيد. در بعضي انکوباتورها، بايد درها را هم باز کنيد. وقتي کاورهاي حفاظتي را جدا کرديد، رزيستورها سيستم هاي سنسور دما را قطع کنيد و از وسايل جديد طبق خصوصيات وسايل اصلي استفاده کنيد. همه المنت هايي که در مي آوريد را دوباره مونتاژ کنيد وکاليبراسيون را ا نجام دهيد.

3- ونتيلاتور خنک کننده:

اگر اين وسيله خراب شد، آن را با يک وسيله جديد عوض کنيد. براي نصب بايد محفظه اي که اين وسيله در آن قرار دارد را باز کنيد.

در بعضي انکوباتورها بايد درها و پنل هاي حفاظتي را باز کنيد. وقتي اين کار را انجام داديد، ونتيلاتور آسيب ديده را قطع کنيد و يک ونتيلاتور جديد طبق خصوصيات ونتيلاتور اصلي وصل کنيد.

همه عناصر را دوباره مونتاژ کنيد. براي جابه جا کردن اجزاي زير از دستورات پيروي کنيد. بايد از وسايل استفاده کنيد که خصوصياتي مشابه با خصوصيات وسيله اصلي داشته باشيد:

5- ونتيلاتور جريان داخلي

6- کنترل برق

7- اجزاي الکتريکي

8- توموکپل

9- در شيشه اي

10-هندل

11-بدنه انکوباتور

تعاريف اصلي:

نياز به اکسيژن بيوشيميايي (BOD) : مقدار اکسيژن مورد نياز براي ميکروارگانيسم هاي هوازي براي تجزيه متريال آلي نمونه است. و از آن به عنوان شاخص درجه آلودگي آب استفاده مي شود. (BOD) را به عنوان حجم در ميلي گرم اکسيژن در هر ليتر نمونه موقع انکوباسيون در cº 20 ظرف 6 ساعت بيان مي کنند.

LED:

وسيله اي الکترونيکي که براي نمايش ديتاها به کار مي رود.

مقاومت:

موقعيتي که مدار الکتريکي يا متريال به جريان برق کمک مي کند. و خصوصيت مداري است که انرژي برق را به انرژي حرارتي مخالف با جريان برق تبديل مي کند.

مقاومت [R] بدنه بخش يونيفرم مثل سيم با طول نسبت مستقيم دارد و با منطقه عرضي نسبت عکس دارد.

مقاومت به وسيله معادله زير محاسبه مي شود.

K= ثابتي که به واحدهاي به کار رفته بستگي دارد.

L= طول انکوباتور

a= منطقه عرضي ميدل

اهم واحد مشترک مقاومت الکتريکي است.

يک اهم برابر با يک والت در هر آمپر است.

رسانايي حرارتي:

شکلي از تبادل گرما با ماده موقعي که جريانات گرم از نقطه دماي بالاتر به نقطه دماي پايين مي روند.

تبادل حرارتي:

شکلي از تبادل حرارت با حرکت مايع يا هواست.

ترميستور:

جزء الکتريکي که مقاومت آن با دما فرق دارد.

اينها وسايل ارزاني هستند که در کاربردهاي مختلف استفاده مي شوند. که فراوان ترين آنها کنترل حرارتي است.

تروکوپل:

وسيله اي براي اندازه گيري دقيق دماي حاوي دو فلز مشابه متصل به يک سر که ولتاژ کمي توليد مي کند و با تفاوت دما بين دو ارتباط رابطه مستقيم دارد. اين پديده « اثر سيبک» نام دارد که به نام کاشف آن توماس سيبک است.

ترموستات:

وسيله اي که دماي سيستم را تنظيم مي کند. در کل، به وسيله توسعه يکي از اجزاي آن که به صورت مکانيکي يکديگر را فعال مي کنند عمل مي کند مثلاً سوييچي که عملکرد خاصي را کنترل مي کند.

جدول مشکلات انکوباتور

مشکل

علت مشکل

راه حل

انکوباتور کار نمي کند

به برق وصل نيست

برق را وصل کنيد

کليد off است

کليد را on کنيد

کابل تغذيه برق ناقص است

کابل را عوض کنيد

انکوباتور خطاي حرارتي نشان مي دهد

کنترل حرارت ناقص است

کنترل دما را تعديل کنيد

رزيستورحرارتي ناقص است

آن را چک کنيد

ارتباط رزيستورحرارتي ناقص است

نقاط ارتباط را تميز کنيد و ارتباط را تعديل کنيد

ترموکوپل برقي ناقص است

ترموکوپل الکتريکي را عوض کنيد

دماي انتخاب شده کمتر از دماي اتاق است

خصوصيات انکوباتور را چک کنيد

فقط انکوباتورهاي يخچال ها مي توانند در اين شرايط عمل کنند

دماي محيط معمولاً کمتر از دماي انکوباتور است

رله ناقص است

رله را عوض کنيد

گسکت در ناقص است

گسکت در را عوض کنيد

  انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 330

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما