مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2217
  • بازدید دیروز : 3661
  • بازدید کل : 13108333

استان کرمانشاه


فهرست

فهرست.. - 1 -

مقدمه. - 2 -

موقعيت جغرافيايي. - 2 -

سابقه تاريخي. - 3 -

جغرافياي طبيعي. - 3 -

توپوگرافي(10) :- 4 -

ارتفاعات دالاهو :- 4 -

ارتفاعات نوح :- 4 -

ارتفاعات بيستون و پراو (پرآب):- 5 -

رشته ارتفاعات الوند :- 5 -

ارتفاعات قلاجه :- 5 -

ارتفاعات ريز آب (ريجاب) :- 5 -

شبكه آبها :- 6 -

حوضه‌هاي آبريز منطقه كرمانشاه عبارتند از :- 6 -

حوضه سيردان :- 6 -

حوضه مركزي (سيمره):- 7 -

حوضه شنزارهاي بين النهرين :- 7 -

آب وهوا (اقليم )(1) :- 7 -

بادهاي مهم استان :- 8 -

پوشش(2) گياهي استان :- 9 -

جغرافياي انساني. - 10 -

اقوام و طوايف(11) :- 10 -

مذهب و زبان :- 10 -

جمعيت :- 11 -

وضعيت اقتصادي استان :- 11 -

كشاورزي و دامداري :- 11 -

صنايع :- 12 -

معادن :- 12 -

حمل و نقل :- 12 -

فرودگاه :- 13 -

شبكة ارتباطي :- 13 -

بررسي نظامي. - 14 -

جمع بندي.. - 15 -

اصطلاحات.. - 16 -

 

 

جغرافياي نظامي(8) استان كرمانشاه

 

مقدمه

استان كرمانشاه در غرب ايران قرار دارد از جهت شمال به كردستان و در جنوب به استانهاي لرستان و ايلام و از غرب به عراق و از شرق به استان همدان محدود است . استان كرمانشاه منطقه‌اي كوهستاني است كه مرتفع‌ترين رشته‌هاي آن پاتاق مي‌باشد . كوه بيستون در اين رشته قرار دارد . اين كوهها پوشيده از جنگل و داراي معادن مهمي است . وزش بادهاي مديترانه و اقيانوس اطلس باعث ريزش باران و برف در اين منطقه مي‌باشد . آب و هواي مناطق كوهستاني در زمستان سرد و با برف سنگين و در تابستان معتدل و در نواحي جلگه‌اي داراي زمستان معتدل و تابستان گرم و خشك است . كرمانشاه داراي جلگه‌هاي حاصلخيز و مراتع سرسبز و خرم و از مراكز مهم دامداري ايران است. اكثر ساكنين استان كرمانشاه را كردها ، تشكيل مي‌دهند كه مدافعين شجاع و دلير مرزهاي كشور مي‌باشند و به لهجة شيرين كردي تكلم مي‌كنند . بدليل مجاورت با كشور عراق داراي اهميت سياسي و نظامي است .

 

 

 

موقعيت جغرافيايي

 

وسعت استان 668/23 كيلومتر مربع است كه بين َ36 ْ33 تا َ15 ْ35 عرض شمالي و َ24 ْ45 تا َ00 ْ48 طول شرقي از نصف‌النهار گرينويچ واقع شده است . ارتفاع متوسط آن از سطح دريا 1200 متر است .

 

سابقه تاريخي

 

استان كرمانشاه از مناطقي است كه اقوامي به نام گوتي در هزاره سوم و چهارم پيش از ميلاد در آن مناطق و بعد از اين اقوام ، اقوام آريايي نيز بلحاظ اينكه اين منطقه مراتع خوبي براي پرورش و نگهداري دام بخصوص اسب وجود داشت سكني گزيدند و كم‌كم با اقوام ديگر ارتباط برقرار كردند .

بعد از تشكيل حكومت ماد اين منطقه جزء سرزمين ايران گرديد . پس از آن تا ظهور اسلام اين منطقه در اختيار حكام ايران بوده و بعد از تشكيل حكومت خلفاي عباسي به اين شهر توجه خاص شد و كرمانشاه كه كتب جغرافيايي اسلامي بصورت قره سين يا قره شين كه بعدها بصورت كرماشين يا كرمانشاه در آمد معروف گرديد .

كرمانشاه در طول تاريخ ايران بخصوص در سده‌هاي اخير نقش زمان داشته و در جنگهاي بين‌المللي اول و دوم به تصرف قواي بيگانه درآمد . مردم اين استان در پيروزي انقلاب اسلامي و 8 سال دفاع مقدس نقش مهمي داشته‌اند .

جغرافياي طبيعي

 

توپوگرافي(10) :

استان كرمانشاه منطقه‌اي كوهستاني است كه بخش مهمي از آن را سلسله جبال زاگرس پوشانده است . وضعيت زمين از نظر عمليات بنحوي است كه هر اندازه از شرق به غرب برويم زمين داراي ارتفاع كمتري مي‌شود و در نهايت به جلگه‌ بين‌النهرين ختم مي‌شود .

بلندترين نقطه اين منطقه كوه الوند با ارتفاع 1580 متر بوده و پست‌ترين نقطه آن منطقه پاتاق است . اين منطقه بر خلاف كردستان كه زمين آن هيچ‌گونه مساعدتي به واحدهاي بزرگ عملياتي نمي‌كرد ، بعلت وجود ارتفاعات منظم و به عبارت ديگر طرز قرارگيري ارتفاعات بصورت شمال غربي ـ ‌جنوب شرقي موجب شده تا شرايط بسيار مناسبي جهت عمليات نفوذي و آفندي فراهم نمايد و با اتكاي به دره‌هاي عميق و زمين‌هاي باز منطقه و با استفاده از پوشش و اختفاء‌عمليات آفندي موفقيت‌آميزي را عليه مواضع دشمن به مرحله اجرا درآورد . نمونه‌هايي از ناهموايهاي مهم منطقه كه نقش شوري در عمليات نظامي دارند عبارتند از :

ارتفاعات دالاهو :

اين رشته ارتفاعات در غرب كرمانشاه قرار گرفته و ارتفاعات آن مشجر و داراي قلل پر برفي است موقعيت اين ارتفاعات بنحوي است كه در يك طرف بر جلگه بين النهرين مشرف است و از طرف ديگر داراي ديد ممتد بر دشت كرند و اسلام‌آباد غرب مي‌باشد . تعدادي از رودخانه‌هاي دائمي منطقه از اين كوه سرچشمه مي‌گيرند .

ارتفاعات نوح :

اين رشته ارتفاعات در جنوب ارتفاعات دالاهو قرار گرفته و جنس آن از سنگ است ؛ تنگه پاتاق نيز بين اين دو رشته ارتفاع واقع شده است و منطبق با يكي از مواضع پدافندي كرمانشاه مي‌باشد و به طرف جلگه بين النهرين داراي ديد بسيار ممتدي است .

ارتفاعات بيستون و پراو (پرآب):

اين ارتفاعات در شمال و شرق شهر كرمانشاه قرار گرفته و تاق بستان نيز در اين ارتفاعات توسط شاهان هخامنشي كنده شده است . ارتفاعاتي سنگي و غير مشجر بوده و داراي معابر محدود است كه امتداد در آنها تا سيمره ادامه دارد .

رشته ارتفاعات الوند :

اين رشته كوهستاني ممتد و مرتفع بوده كه از يك طرف تا ارتفاعات چهل چشمه كردستان ادامه داشته و از طرف ديگر به طرف نهاوند و بروجرد كشيده شده است.

اين رشته ارتفاعات از غرب به شرق منظم‌تر شده و در منطقه سنقر بنحوي قرار گرفته است كه از لحاظ عملياتي در حكم سد بزرگ و غير قابل عبور مي‌شود .

ارتفاعات قلاجه :

اين ارتفاعات از جنوب شرق سرپل ذهاب شروع شده و بصورت قوسي تا جنوب غربي كرمانشاه امتداد مي‌يابد . اين طرز قرارگيري موجب شده است كه دشت اسلام‌آباد از دشت گيلانغرب جدا شود و به عنوان يك مانع عمده به منظور نفوذ به كرمانشاه از دو محور گيلانغرب و سرپل ذهاب عمل نمايد . منطقه حساس آن گردنه قلاجه است .

ارتفاعات ريز آب (ريجاب) :

اين ارتفاعات كه تا شمال جاده كرمانشاه ـ كرند ـ اسلام‌آباد امتداد دارد ؛ در همه‌جا حاكم بر محورهاي نفوذي و ارتباطي بوده و درة بسيار عميقي را بوجود آورده است كه يك منطقه ييلاق و قشلاقي براي ايلات و عشاير منطقه محسوب مي‌شود .

شبكه آبها :

منطقه كرمانشاه بعلت قرار گرفتن در مسير بادهاي غربي كه سبب ريزش برف و بارارن نسبتاً فراوان مي‌شود داراي رودخانه‌هاي دائمي پرآبي است كه اين رودخانه‌ها و عملياتهاي نظامي داراي اهميت زيادي مي‌باشند بعلت اينكه منطقه كوهستاني است رودخانه بصورت سيلابي و با شدت جاري مي‌شوند كه باعث عميق‌شدن مسير رودخانه مي‌گردد .

حوضه‌هاي آبريز منطقه كرمانشاه عبارتند از :

1ـ حوضه سيردان در شمال

2ـ حوضه (سيمره) قره سو در مركز

3ـ حوضه شنزارهاي بين النهرين

حوضه سيردان :

سرچشمه اين رودخانه بنام گاورود خوانده مي‌شود و پس از طي مسيري وارد عراق مي‌شود كه در آنجا به رودخانه دياله معروف است . اين رودخانه از شرق به غرب در جريان است .

رودخانه‌هاي زمكان كه از ارتفاعات دالاهو سرچشمه مي‌گيرد و رودخانه حلوان كه از ارتفاعات غربي كرند سرچشمه مي‌گيرد و از محلي موسوم به دوآب وارد اين رودخانه مي‌گردند .

رودهاي ديگري مانند آب زرشك ، آب شمشير ، آب ليله نيز به اين رودخانه مي‌ريزند .

حوضه مركزي (سيمره):

شبكه آبهاي مركزي و تا حدودي شمالي كرمانشاه را رودخانه‌هايي مانند كرند و قره‌سو و رازآور ـ ‌گاماسياب تشكيل مي‌دهند . اين رودخانه بعلت شيب زياد و عبور از تنگه‌هاي بسيار باريك و سنگيني از سنگ و اختلاف ارتفاع داراي سرعت زيادي بوده و به همين علت در اصطلاح محلي به زبان لري سيمره مي‌گويند .

اين شبكه‌ها پس از وارد شدن به خوزستان كرخه ناميده شده كه در نهايت وارد باتلاق هورالعظيم مي‌شود .

حوضه شنزارهاي بين النهرين :

شبكه آبهاي اين منطقه عموماً در ارتفاعات غربي و مشرف بر مرز عراق سرچشمه گرفته و با جهت شرقي ـ غربي يا مستقيم وارد خاك عراق مي‌شوند . اين شبكه آبها مي‌توانند در عملياتهاي نفوذي و آفندي به عنوان يك نقطه اتكا مورد استفاده قرار گيرند . به عنوان نمونه مي‌توان از رودخانه‌هاي چم نفت ، گنجان‌چم ، چنگوله و دويرج يا چيخواب نام برد .

آب وهوا (اقليم )(1) :

با توجه به آمارهاي جوي ثبت شده و تجربيات محلي آب و هواي اين استان معتدل و كوهستاني است . البته به غير از حاشيه غربي نوار مرزي كه در مجاورت كشور عراق قرار گرفته است بقيه مناطق استان از نظر آب و هوايي تحت تأثير دو عامل مهم جغرافيايي مي‌باشد .

از يك طرف بعلت وجود ارتفاعات و پوشش نباتي جنگل‌هاي تنك داراي آب و هواي معتدلي بوده و در اتفاعات آن چندين ماه از سال پوشيده از برف است و درجه حرارت تا 15- درجه كاهش مي‌يابد و در تابستان نيز ميانگين هوا به 23 درجه سانتيگراد مي‌رسد .

ورود جريانهاي مرطوب مديترانه‌اي و اقيانوس اطلس از غرب و هواي داراي جريان سيبري از شمال از جمله عوامل اصلي ريزش برف و باران در اين منطقه مي‌باشد .

از طرف ديگر منطقه قصر شيرين ، سرپل ذهاب تا نفت شهر و سومار داراي آب و هواي گرم است ارتفاعات متوسط حدود 300 متر تأثير آب و هواي بيابانهاي خشك عربستان گرماي شديد تابستان و هواي معتدل زمستان را فراهم آورده كه دماي هوا در تابستان حداكثر به 40 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد اما در زمستان هيچگاه به صفر درجه نمي‌رسد . متوسط باران سالانة استان بين 300 تا 455 ميليمتر است .

بادهاي مهم استان :

بادهاي مهمي كه در كرمانشاه مي‌وزند عبارتند از :

1ـ بادهاي غربي كه رطوبت اقيانوس اطلس و مديترانه را به هم وصل مي‌نمايد و موجب خير و بركت مي‌گردد اين نوع از باد در زمستان و بهار بيشتر مي‌وزد .

2ـ باد شمال كه در اعتدال آب و هواي اين منطقه مؤثر است .

3ـ بادهاي سام كه در منطقه نوار بيشتر مي‌وزد و از خرداد تا اواخر مرداد پيدا مي‌كند و بسيار گرم و غير قابل تحمل بوده و خسارات قابل توجهي به كشاورزي منطقه وارد مي‌سازد و در عراق به اين باد باد سياه مي‌گويند .

 

پوشش(2) گياهي استان :

با توجه به اين كه موقعيت آب و هوايي منطقه باعث بارندگي نسبتاً كافي در سطح استان مي‌شود پوشش گياهي قابل توجهي در اين منطقه مشاهده مي‌گردد . جنگل‌هاي(5) اين منطقه از ارتفاعات اورامانات شروع شده و تا پاي كرند و سرپل ذهاب امتداد دارد . همچنين منطقه كنگاور و صحنه و جنوب كرمانشاه داراي پوشش گياهي نيمه استپي بوده و بقيه مناطق بخصوص دشتها و دامنه ارتفاعات از مراتع سرسبز پوشيده شده است .

از درختان مهم جنگلي اين منطقه مي‌توان به درختان بلوط و مازو اشاره كرد كه تقريباً در تمام ارتفاعات منطقه مشاهده مي‌شود . همچنين در غرب منطقه بوته گون فراواني وجود دارد .

اين استان داراي مراتع زيادي است كه به 3 دسته زير تقسيم مي‌‌شود :

1ـ مراتع ييلاقي 2ـ مراتع قشلاقي 3ـ مراتع مينابند

 

 

 

 

 

 

 

 

جغرافياي انساني

 

اقوام و طوايف(11) :

موقعيت منطقه‌اي كرمانشاه چنانكه از نظر تاريخي نيز به آن اشاره شد طوري است كه جمعيت قابل ملاحظه‌اي را در خود جاي داده است .

بارندگي‌هاي مناسب سرزمين‌هاي جلگه‌اي و پايه كوهي كه قابليت كشاورزي و دامداري ويژه‌اي دارد باعث شده است كه جمعيت اين استان در مناطق كوهستاني و هم‌چنين در روستاها بصورت پراكنده زندگي كند .

طوايف مشهور اين منطقه اكثراً سكنه شهرها و روستاهاي مهم آن را تشكيل مي‌دهند عبارتند از : طايفه كلهر ، طايفه سنجابي ، طايفه احمدوند ، طايفه گوران و طايفه زنگنه .

 

مذهب و زبان :

اكثر ساكنين شهرستان كرمانشاه اهل تشيع مي‌باشند ساكنين نواحي شمالي و همسايگي استان كردستان اهل تسنن را تشكيل مي‌دهند . ساير فرقه‌هاي مذهبي نيز در بعضي مناطق زندگي مي‌كنند .

گويش مردم كرمانشاه كردي و لري است و با مخلوطي از كلمات زبان فارسي تكلم مي‌كنند .

 

 

جمعيت :

جمعيت اين استان طي سرشماري سازمان آمار در سال 1375 شمسي در حدود 596/778/1 نفر بوده است . مركز استان كرمانشاه ، شهر كرمانشاه مي‌باشد و از ديگر شهرهاي معروف آن عبارتند از :

نوسود ـ پاوه ـ قصر شيرين ـ سرپل ذهاب ـ گيلانغرب ـ اسلام‌آباد غرب ـ جوانرود ـ ‌هرسين ـ صحنه ـ كنگاور ـ سومار ـ كرند غرب ـ سنقر .

 

وضعيت اقتصادي استان :

از آنجائيكه مسائل اقتصادي نقش مهمي در تجمع انسانها و مسائل دفاعي دارد جغرافياي اقتصادي استان مورد توجه واقع مي‌شود . (شكل)

 

كشاورزي و دامداري :

استان كرمانشاه بعلت شرايط خاص آب و هوايي و وجود خاكهاي زراعي مرغوب آب فراوان و دشتهاي وسيع داراي سابقه طولاني در امر كشاورزي بوده و هست .

كشاورزي به دو صورت كشت آبي و كشت ديم انجام مي‌گيرد كه سطح زمين قابل كشت در اين استان حدود 575000 هكتار مي‌باشد .

95000 هكتار از اين سطح زير كشت محصولات كشت آبي و بقيه زير كشت ديم است ، امروزه گندم و جو هم بصورت كشت آبي و هم بصورت ديمي و همچنين دانه‌هاي روغني چغندر قند و ميوه‌ها در كرمانشاه به بار مي‌آيد.

دامداري نيز با توجه به موارد فوق در كنار كشاورزي در رديف دوم قرار مي‌گيرد ؛ بخصوص با وجود ايلات و عشاير و تردد آنها دامپروري از رونق خاص برخوردار است .

 

صنايع :

كرمانشاه از نظر صنايع دستي داراي سابقه طولاني است .

از جمله صنايع استان عبارتند از :

كارخانه سيمان غرب ـ كارخانه‌هاي قند بيستون و اسلام‌آباد ، تصفيه‌خانه نفت كرمانشاه ـ كارخانه‌هاي بافندگي ـ كارخانه‌هاي پلاستيك و كابل‌سازي

 

معادن :

از نظر معادن نيز در كرمانشاه سرمايه‌گذاري خاص نشده و در حال حاضر از معادن بهره‌برداري مناسب صورت نمي‌گيرد .

 

حمل و نقل :

بديهي است كه وجود راهها در هر استان نسبت به همگرايي آن به مركزيت و همچنين براي حمل و نقل نظامي داراي اهميت زيادي است .

استان كرمانشاه بعنوان يك استان مرزي داراي موقعيت خاصي از لحاظ وضعيت حمل و نقل مي‌باشد . متأسفانه قبل از انقلاب اسلامي به اين امر مهم توجه خاص نشده است ولي در طول دوران دفاع مقدس چندين جاده مهم و ارتباطي در اين منطقه احداث شده است .

راه اصلي و قديمي تهران به كربلا يا بغداد از اين منطقه مي‌گذرد .

همچنين در زمان هخامنشيان نيز جاده شاهي كه پايتخت ايران را به بين‌النهرين و مصر متصل مي‌كرد از اين منطقه عبور مي‌نمود .

امروزه راه اصلي كرمانشاه به همدان و تهران و كرمانشاه به سنندج و شمال غرب و كرمانشاه به سه راهي خرم‌آباد و به طرف جنوب و كرمانشاه به مناطق مركزي از مهم‌ترين راههاي اين منطقه مي‌باشند .

احداث خطوط راه آهن از ضروريات اين منطقه است .

 

فرودگاه :

وجود فرودگاه كرمانشاه و فرودگاه تاكتيكي اسلام‌آباد ، ارتباط هوايي اين منطقه را پوشش مي‌دهد .

 

شبكة ارتباطي :

مركز صدا و سيما در كرمانشاه و ايستگاههاي راديويي آن در شمال غرب و غرب يعني در سرپل ذهاب و پاوه است . ارتباطات تلفني نيز ارتباط اكثر شهرها و تعدادي از روستاهاي اين استان را به شبكه سراسري برقرار مي‌سازد .

 

بررسي نظامي

 

به لحاظ موقعيت مرزي استان كرمانشاه و برخورداري از حدود 300 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق ارزش نظامي اين منطقه حائز اهميت است.

از سويي به دليل طرز قرارگيري ارتفاعات اين استان بصورت پله‌اي و موازي با مرز ، موقعيت خوب پدافندي و از طرف ديگر شكل هندسي مرز و محدب بودن آن ، موقعيت خوب آفندي را براي كشورمان ايجاد نموده كه در هيچ منطقه‌اي از غرب كشور چنين امكانات طبيعي براي يك واحد عملياتي فراهم نمي‌باشد .

در استان كرمانشاه شيب زمين از شرق به غرب بتدريج كم شده و ارتفاعات آن تا داخل جلگه بين‌النهرين ادامه مي‌يابد و به همين جهت محورهاي پدافندي از غرب به شرق ذيل را براي نيروهاي خودي فراهم مي‌سازد .

1ـ موضع دفاعي پاتاق : كه منطقه حساس زيرين و گردنه‌هاي آن مي‌باشد .

2ـ‌ موضع دفاعي حسن آباد : كه بصورت زيرين و گردنه‌هاي آن مي‌باشد .

3ـ موضع دفاعي چهار زبر : كه اين موضع قابل گسترش است و امكان دور زدن در آن وجود ندارد .

4ـ موضع دفاعي اطراف شهر كرمانشاه : كه به مواضع دفاعي نعل شكن و دره خمپاره معروف است .

5ـ موضع دفاعي حاجي‌آباد : كه در شرق كرمانشاه واقع شده است .

 

 

جمع بندي

 

با توجه به معابر نفوذي و مواضع پدافندي كرمانشاه اين استان مناسبترين محل براي هرگونه عمليات آفندي و پدافندي را دارد .

همچنين به لحاظ مواضع پدافندي كه چندين رده مناسب را ارائه مي‌كند امكان نفوذ دشمن را به داخل كشور به حداقل مي‌رساند .

خاطر نشان مي‌گردد كه در جنگ تحميلي همين شكل زمين مانع پيشروي دشمن به عمق خاك كشور بود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اصطلاحات

 

1)آب و هوا : حالت متوسط جوي زمين در يك مدت طولاني و در محل معين .

تفاوت هوا با آب و هوا در اين است كه هوا وضعيت زودنگر جوي يك منطقه مي‌باشد كه از بررسي حالتهاي مختلف آن و جمع‌بندي و معدل‌گيري از آمارهاي هواشناسي در مدت طولاني آب و هواي يك منطقه مشخص مي‌گردد . در نتيجه مي‌توان احتمال شرايط آب و هوايي ناحيه‌اي را در روزها و ماههاي خاص معين داشت .

2) پوشش : حفاظت در برابر آتش جنگ‌افزارها و نيز ديد دشمن .

3) گروه نژادي و قومي : مردمي داراي فرهنگي مشخص و متمايز با مشخصه‌هاي فيزيكي ، عادات ، زبان ، مذهب ، و صفات مشترك هستند .

4) مرز ، سرحد : حدود و ثغور بين كشورها .

5) جنگل : جنگل‌هاي استوايي و نيمه استوايي با پوشش متراكمي از درختان .

6) مرداب ، (مانداب) :

ـ منطقه‌اي با عمق كم و همراه با آبهاي ساحلي شور كه بوسيله مانعي چون ماسه‌هاي ساحل و يا سدهاي مرجاني از درياي باز جدا مانده باشد .

ـ قمستي از آبهاي دريا كه در داخل يك آتل محصور شده باشد .

7) هواشناسي : علمي كه پديده‌هاي جوي بويژه شرايط هوا و پيش‌بيني آن مطالعه مي‌گردد .

8) جغرافياي نظامي :

رشته‌اي از جغرافيا كه كليه اثرات طبيعي ، فرهنگي ، و زيست‌محيطي را كه بر سياستها ، طرحها و برنامه‌هاي نظامي و عمليات پشتيباني/ رزمي در تمامي سطوح جهاني ، منطقه‌اي و محلي اثر مي‌گذارد مورد بررسي قرار مي‌دهد .

9) ناهمواري :

ـ شكل طبيعي بخش خارجي پوسته زمين شامل كوهها ، دره‌ها ، رشته‌ها و جلگه‌ها و فلاتها .

ـ ناهمواريهاي سطوح زمين و توپوگرافي زير دريا ، اختلاف ارتفاع ، بين عارضه‌هاي زمينهاي كه در مجاورت يكديگر قرار گرفته‌اند .

10) توپوگرافي :

تمامي عوارض موجود هر منطقه اعم از طبيعي يا مصنوعي را توپوگرافي مي‌نامند .

11) طايفه :

گروهي از مردم كه داراي سرزمين واحد ، لهجه‌اي مشترك ، فرهنگ و راه و رسم زندگي يكسان و نسبتاً يكنواختي باشند .

(نقشه)

 

 

 

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 546

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما