مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 246
  • بازدید دیروز : 1693
  • بازدید کل : 13151658

آشنایی با انواع بیمه


مقدمه

زندگي در جهان پرشتاب امروز مخاطرات زيادي به همراه دارد که گاه منجر به زيان هاي غيرقابل جبراني مي گردد، در اين ميان بيمه مکانيزمي است که در آن ريسک (خطر) از اشخاص يا اموال به شرکت هاي بيمه منتقل مي گردد. اين در حالي است که علاقه انسان ها به اطمينان يافتن از تأمين آينده خود و افراد خانواده شان در زندگي متلاطم و پرفراز و نشيب سبب ايجاد بيمه هاي«زندگي» شده است. از اين رو شاهد هستيم در بسياري از کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، ميزان استفاده افراد از اين بيمه به عنوان يکي از شاخص هاي اندازه گيري رفاه در جامعه شناخته مي شود.

امروزه بيمه عمر يکي از رشته هاي بسيار مهم در بيمه هاي اشخاص به شمار مي آيد و از نظر فني، بيمه عمر نوعي عمليات بيمه اي است که تعهدات مربوط به آن تابع طول عمر انسان است. بر اين اساس بيمه هاي عمر و حادثه از مبناي اقتصادي زندگي انسان ها حراست مي کند و با پوشش هاي خود، چتر مناسبي را براي انتقال ريسک از افراد به شرکت هاي بيمه و در نهايت تأمين آتيه «خانواده» فراهم مي سازد.

 


تعريف بيمه

بیمه (به انگلیسی: Insurance) سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد. بنابراین، بیمه یکی از روشهای مقابله با ریسک است.

طی یک قرارداد بیمه، ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد (که بیمه‌گذار نامیده می‌شود) به طرف دیگر (که بیمه‌گر نامیده می‌شود) منتقل می‌گردد. بنا به تعریف، بیمه‌گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار، جبران خسارت و یا پرداخت مبلغ مشخصی را در صورت بروز حادثه تعهد می‌کند. در مقابل، بیمه‌گذار شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال یا مسوولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

به موجب قانون بیمه ایران، بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.


تاریخچه بيمه

ریشه‌های تاریخی پیدایش

به طور حتم، اولین دستاوردهای انسان در صنعت بیمه، توسط دریانوردان و بازرگانان دریایی به دست آمده است. یکی از اولین صورت‌های پیدایش بیمه را می‌توان به بازرگانان چینی نسبت داد. آنها دریافته بودند که احتمال غرق یا مورد دستبرد واقع شدن همه قایق‌ها و کشتی‌هایی که در یک روز در یک بندر تردد می‌کنند، بسیار کم است. بنابراین برای جلوگیری از خطر نابودی همه سرمایه، بار و کالایشان را در چند کشتی و قایق مختلف بارگیری می‌کردند.

بازرگانان فنیقی و بابلی، صورت پیشرفته‌تری از بیمه را آموخته بودند؛ آنها برای تامین هزینه کالا و کشتی، وام دریافت می‌کردند. بهره وام دریافتی این بازرگانان بیشتر از حد معمول بود و در صورتی که کشتی بازرگان در دریا دچار توفان یا دستبرد دزدان دریایی واقع می‌شد، وام دریافتی بازرگان بخشیده می‌شد و به عبارت دیگر ریسک بروز حوادث غیرمترقبه برای کشتی را وام‌دهنده تقبل می‌کرد. اختلاف بهره وام پرداختی به سفرهای دریایی و وام‌های معمولی در آن دوران را می‌توان یکی از صورت‌های اولیه حق بیمه در تمدن‌های باستان تلقی نمود.

این سازوکار بعدها به یونان و در قرون وسطی به ایتالیا رفت و به روشی مرسوم برای مبادلات دریایی در بندرهای مختلف ایتالیا مانند ونیز، لمباردی و جنوآ مبدل شد. قدیمی‌ترین گزارش مکتوبی که از قراردادهای بیمه دریایی وجود دارد نیز مربوط به یک کشتی ایتالیایی است که در سال ۱۳۴۷ میلادی در جنوآ به ثبت رسیده است.

 


ظهور بیمه در شکل امروزی

در ابتدای قرن هفدهم میلادی، بازرگانان و کشتی‌داران انگلیسی پیمانی را پایه‌گذاری کردند که می‌توان آن را اولین شکل از بیمه امروزی دانست. آنها در کافه‌ای در لندن به نام لویدز گرد هم آمدند و با یکدیگر قرارداد کردند تا در سود و زیان سفرهای دریایی با یکدیگر سهیم باشند. در حقیقت آنها شرکت بیمه لویدز را پایه‌گذاری نمودند که امروزه نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در صنعت بیمه شناخته می‌شود.

در سال ۱۶۶۶ میلادی پس از آتش‌سوزی بزرگ لندن، مسوولان و سرمایه‌داران شهر لندن در کافه لویدز گرد هم جمع شدند تا علت وقوع چنین حادثه‌ای را ریشه‌یابی کنند و مانع از تکرار آن در آینده شوند. یکی از راه‌هایی که مورد تصویب آنها قرار گرفت،‌تقسیم کردن خسارت‌های سنگین بین تعداد زیادی از مردم بود. بدین ترتیب، بیمه آتش‌سوزی بعد از بیمه حمل و نقل دریایی به عنوان دومین رشته بیمه در جهان مدرن متولد شد.

نخستین رشته بیمه که وارد ایالات متحده آمریکا شد، بیمه آتش‌سوزی بود. شهرهای کوچک در این کشور خانه‌هایی از جنس چوب داشتند و تجهیزات اطفای حریق در این شهرها به اندازه کافی وجود نداشت. نخستین شرکت بیمه در آمریکا، یک انجمن تعاونی بود که در سال ۱۷۳۵ میلادی در شهر چارلستون در ایالت فلوریدای جنوبی تاسیس شد. اما این شرکت شش سال بعد، در سال ۱۷۴۱ به دلیل بروز آتش‌سوزی بزرگ در چارلستون، ورشکسته شد. در سال ۱۷۵۲ نیز شرکت بیمه دیگری با نام P.C.I.H.L.F با اقتباس از شرکتهای بیمه اروپایی توسط بنجامین فرانکلین تاسیس شد که این شرکت نیز به دلیل فعالیت شرکتهای رقیبی که پس از آن در آمریکا شروع به کار کردند، در سال ۱۷۷۰ به فعالیت خود خاتمه داد.

بیمه در ایران

فعالیت بیمه‌ای در ایران از سال ۱۲۸۹ شروع شد. در این سال دو موسسه روسی با نامهای نادژدا و قفقازمرکوری شروع به کار نمودند. پس از شروع به کار این دو موسسه، تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در حدود ۱۳ شرکت خارجی در بازار بیمه کشور فعالیت خود را شروع نمودند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آلیانس انگلیس،‌ یورکشایر انگلیس و اینگستراخ روسیه اشاره نمود.

ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. داور در این روز، پس از سخنرانی کوتاهی که در افتتاحیه این شرکت داشت، منزل مسکونی خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورد و اولین بیمه‌نامه صادره ایرانی، در همین روز به نام وی ثبت شد.

شرکت بیمه ایران در بدو تاسیس با مشکلات متعددی روبرو بود که از آن جمله می‌توان به نداشتن قرارداد اتکایی برای بسیاری از رشته‌های بیمه اشاره نمود. به همین دلیل، این شرکت در بدو فعالیت خود تنها به فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و حمل و نقل می‌پرداخت. این شرکت توانست به‌تدریج سایر محصولات بیمه را نیز به سبد خود اضافه نماید. علاوه بر رشته‌های مختلف بیمه‌های بازرگانیُ این شرکت توانست انواع بیمه‌های اجتماعی از قبیل بیمه کارگران را نیز در ایران پایه‌گذاری نماید.

نخستین قانون بیمه در ایران، در سال ۱۳۱۶ (یعنی دو سال پس از تاسیس اولین شرکت بیمه) به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این قانون در ۳۶ ماده تهیه شده است و در حال حاضر نیز معتبر است.

پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از شرکت‌های بیمه خارجی، شعب و نمایندگی‌های خود را در ایران تعطیل کردند؛ چراکه بر اساس یک مصوبه قانونی، برای ادامه فعالیت در ایران می‌بایست ودیعه نقدی خود را تا پانصد هزار دلار افزایش می‌داند. بنابراین به‌استثنای چند شرکت معدود، مابقی شرکت‌های خارجی تصمیم به ترک ایران گرفتند و به این ترتیب، از سال ۱۳۲۹، به‌تدریج، زمینه برای تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی ایرانی نیز فراهم شد.

با افزایش درآمدهای ارزی کشور در اواخر دهه ۱۳۴۰، بار دیگر تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در کشور افزایش پیدا کرد، در حالی که احتمال می‌رفت شرکت‌های نوپای داخلی آسیب‌پذیری زیادی داشته باشند. بنابراین، در سال ۱۳۵۰ بیمه مرکزی ایران به عنوان مقام ناظر دولتی در صنعت بیمه کشور، تاسیس شد و به موجب قانون تاسیس بیمه مرکزی، وظیفه تنظیم و هدایت بازار بیمه کشور را بر عهده گرفت.

تا قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، یک شرکت دولتی، دوازده شرکت خصوصی و دو موسسه بیمه خارجی در کشور فعالیت می‌کردند. در ۴ تیر سال ۱۳۵۸، بنا به مصوبه شورای انقلاب، دوازده شرکت خصوصی مذکور، ملی اعلام شدند و اداره این شرکت‌ها به دولت واگذار شد. همچنین پروانه فعالیت دو شرکت خارجی نیز لغو شد. به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آبان ۱۳۵۸ به تصویب رسید، صنعت بیمه در جوار شماری از صنایع بزرگ دیگر، به‌صورت مالکیت عمومی در اختیار دولت قرار گرفت.

 


انواع بیمه

در یک تقسیم‌بندی کلی، بیمه به دو دسته بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی تقسیم‌بندی می‌شود. بیمه‌های اجتماعی، عمدتا بیمه‌های اجباری و ناشی از قانون هستند و مشخصه آنها این است که شخص دیگری (مانند کارفرما) در پرداخت بخش زیادی از حق بیمه مشارکت دارد. در بیمه‌های اجتماعی، حق بیمه به‌صورت درصدی از دستمزد تعیین می‌شود؛ در حالی که در بیمه‌های بازرگانی حق بیمه متناسب با ریسک تعیین می‌شود. در ایران، سازمان تامین اجتماعی مهمترین مرجع بیمه‌های اجتماعی است.

در مورد بیمه‌های بازرگانی، تقسیم‌بندی‌های مختلفی وجود دارد. برخی از روش‌های تقسیم‌بندی انواع بیمه از این قرار است:

  • بیمه‌های دریایی در مقابل بیمه‌های غیردریایی
  • بیمه‌های اموال در مقابل بیمه‌های اشخاص
  • بیمه‌های زندگی در مقابل بیمه‌های غیرزندگی

صرف‌نظر از تقسیم‌بندی کلی، رشته‌های مختلف بیمه کمابیش با تعاریف مشابهی توسط شرکت‌های بیمه در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان انواع بیمه‌های بازرگانی را بر اساس رشته تقسیم‌بندی نمود.


بیمه اشخاص شامل

- عمر

- حادثه

- درمان

 

بیمه اموال شامل

- بیمه اتومبیل( شخص ثالث ، بدنه )

- آتش سوزی

- بیمه های مهندسی

- بیمه حمل و نقل ( صادرات ، واردات ، ترانزیت ، داخلی )

 

بیمه مسئولیت

- بیمه های مسئولیت دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از

- مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان

- مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان

- مسئولیت مدنی مدیران و مسئولان فنی بیمارستانها – کلینیکها و درمانگاهها

- مسئولیت در مقابل همسایگان مجاور ناشی از سرایت آتش سوزی و انفجار

 

بیمه های خاص شامل

- بیمه مرهونات بانکی (وامهای بانکی)

- بیمه نامه پول در صندوق

- بیمه شتر مرغ

- بیمه اسب

 


بيمه سفرهاي زيارتي

با توجه به گسترش روز افزون سفرهای زیارتی عتبات عالیات و امکان متبرکه، ضروريست طرح مخصوص بيمه زیارتی با در نظر گرفتن نیاز ها و پوشش های مخصوص این عده از زائرین و با توجه به شرایط منطقه ای، تهیه شده است.

از آنجائی که کشور های عراق و سوریه در حال حاضر درگیر جنگ داخلی هستند، بیشترین خطری که مسافرین به این کشور ها را تهدید می کند، فوت بر اثر اقدامات تروریستی و همچنین جنگ و شورش میباشد. طرح زیـارتی بیمه مسافرتی، این خطرات را در کشورهای عراق، سوریه و عربستان سعودی تحت پوشش قرار میدهد در حالیکه در همه بیمه نامه های مسافرتی خطرات ذکر شده از موارد خارج از پوشش و جزء استثنائات میباشد.

ایجاد امنیت و اطمینان در سفر از اهداف بیمه مسافرت زائرين می‌باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به طرح مخصوص حجاج و زائرين ايرانی به عربستان سعودی و عتبات عالیات (کشورهای سوریه و عراق) نیز اشاره کرد. این نوع بیمه نامه ها جهت کلیه زائران و با هدف آسایش خاطر آنها در طول سفرهای زیارتی خارج ازکشور به بازار آمده است. با توجه به سفرهای زیارتی هموطنان عزیز، با در نظر گرفتن ازدحام و شلوغی مکان‌های زیارتی و بعضا وجود مشکلات در دسترسی به مراکز درمانی در هنگام وقوع حوادث و بیماری‌ها، کمک‌رسانی و مساعدت خاصی در این مواقع نیاز است که این خدمات از طرف تعدادي از شرکت هاي بیمه گر به‌صورت تخصصی ارائه می‌شود.

 

 

مهمترين مزاياي بيمه نامه مسافرتي شركت هاي بيمه گر زائرين عبارتند از:

- پرداخت هزینه های پزشکی و بستری در بیمارستان در خارج از کشور

- جابجایی یا بازگرداندن بیمه شده به کشور در طول مدت سفردر صورت بروز بیماری یا وقوع حادثه

- پرداخت هزينه هاي فوريت هاي دندان پزشكي

- بازگشت اعضای بلافصل خانواده همراه بیمه شده به کشور

- بازگرداندن جسد متوفی

- مساعدت حقوقی

- سرقت و یا مفقود شدن گذرنامه، گواهینامه رانندگی و شناسنامه در خارج از کشور

- بازگردادن کودکانی که بی سرپرست مانده اند

- ارسال پیام ها و اطلاعات مراجع درمانی در مواقع اضطراری

- بازگشت اضطراری به کشور به دلیل فوت یکی از اعضای نزدیک خانواده

- خدمات مربوط به تاخیر در ورود چمدان ها

- خدمات مربوط به تأخیر در پرواز هواپیما

 

 

«بیمه»

شرکت بیمه ایران مفتخر است به عنوان شما شرکت بیمه دولتی در کشور در سال 1388 و 1389 همراه با اعضای پرتلاس ستاد عملیاتی «حج» در جهت تسهیل و روانسازی عملیات بیمه­ای حجاج و اعضای نقش بپردازد.

پوشه­های بیمه­ای زائران در سال 1389 در قالب 4 نوع اصلی ارائه شد که انواع بیمه عبارتند از:

1- بیمه­های عمر زمانی

2- بیمه­های حوادث

3- بیمه­های درمان آزاد

4- بیمه­های مسئولیت بار زائر

5- تعهداد ریالی بیمه­های عمر

6- حوادث و درمان مازاد

در صورتی فوت به هر علت هر یک از بیمه شدگان پرداخت غرامت به مبلغ 80 میلیون ریال در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو یا از کارافتادگی دائم و کامل یا جزئی پرداخت غرامت تا سقف مبلغ 80 میلیون ریال در صورت بستری شدن بیمه شده در مراکز.

 

درمان ایران:

ایران به علت بیماری یا حادثه پرداخت غرامت تا سقف 70 میلیون ریان. هزینه مراجعت زائر بیمار مصدوم یا قوت شد به شهر محل و اعزام تا سقف 4 میلیون و 500 هزار ریال.

«بیمه» مدت پوشش هر یک از بیمه شدگان زائران عوامل ستادی عوامل اجرائی روحانیون و کادر پزشکی 2 روز قبل از پرواز تا هفته پس از مراجعت بود مشروط بر این که جهت ادامه درمان از عربستان و با تائید مرکز پزشکی «حج» و معرفی نامه شرکت بیمه ایران به بیمارستان منتقل شوند ادامه درمان زائران بیمار که از عربستان به ایران مراجعت و به جهت طول درمان به استفاده از خدمات درمانی مانند اتوپدی، کچ گیری، خدمات تصویر برداری، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و خدمات سرپایی نیاز داشته­اند تا پایان درمان در کشور ایران تحت پوشش بیمه بودن و می­توانستند به مراکز درمان مراجعه درمانی مراجعه کنند.

«بیمه» و جبران خسارت حداکثر تا سقف 8 میلیون ریال از محل تعهدات بیمه درمان زائران انجام شد. هزینه­های مربوط به حمل و نقل بیماران در عربستان از کاروان تا بیمارستان­ها یا تهیه داروها مصرفی زائران با دستور پزشکان مرکز پزشکی «حج» تا سقف 200 ریال سعودی از طریق بیمه گر در محل ستاد مکه پرداخت شد.

شرکت بیمه ایران در تمام ایستگاه­های پروازی کشور نسبت به استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با تجهیزات مناسب در زمان رفت و برگشت زائران جهت ارائه خدمت درمانی و انتقال بیماران به بیمارستان­های کشور.

«بیمه» بیمۀ دی با همکاری سازمان حج و زیارت کلیه زائران محترم عمره مفرده را تحت پوشش انواع بیمه قرار دهد. خدمات بیمه­ای که در سال به زائران محترم ارائه می­شود جهت اطلاع، به شرح زیر است:

الف) بیمه عمر و حادثه و درمان

ب) کلیه زائران عمره مفرده در مقابل خطر فوت به هر علت با سرمایه000/000/100 ریال تحت پوشش شرکت بیمه دی هستند.

د) در صورتی که حادثه منجر به نقص عضو و یا از کارافتادگی دائم شود حداکثر تا مبلغ000/000/80 ریال حسب نظر پزشک متعهد بیمه دی پرداخت خواهد شد.

ج) هزینه­های بیمارستان ناشی از بیماران یا حادثه ناشی از «حج» در صورتی که بیمه شده زائر

 

«بیمه» نیاز به معالجه در ایران داشته باشد تا سقف000/000/60 ریال قابل پرداخت است. همچنین زائران بیمار یا مصدوم که از عربستان به ایران مراجعت نموده و به دنبال مشکلات درمانی زمان سفر نیاز به ادامه معالجات سرپایی دارند، تا مبلغ 000/000/5 ریال از محل تعهدات مذکور تحت پوشش می­باشند.

شایان ذکر است تعهدات لازم به منظور ارائه خدمات بهینه به زائران محترم از قبیل حضور کارشناسان شرکت بیمه دی در فرودگاه­های کشور آمبولانسی در نظر گرفته شده است. هزینه انتقال زائر مصدوم از فرودگاه و یا مراجعت بیمه شده بیمار یا مصدوم به شهر مبدأ پس از ترخیص از بیمارستان برای ساکنان مراکز استان­های دارای ایستگاه پروازی تا مبلغ 000/500/2 ریال و برای سایر «بیمه» شهرها یا استان­های بدون ایستگاه پروازی، حداکثر تا مبلغ 000/500/3 ریال با ارائه رسید معتبر قابل پرداخت است. کلیه زائران عمره و مفرده از 24 ساعت پیش از اعزام تا دو هفته پس از مراجعت تحت پوشش بیمه قرار دارند. کلیه پوشش­های بیمه­ای ارائه شده فقط مربوط به عملیات سفر عمره مفرده می­باشد.

 

«بیمه» بیمه نامه حوادث انفرادی تکمیلی زائران عمره و مفرده می­توانند در صورت تمایل علاوه بر پوشش جداگانه به خرید بیمه نامه حوادث انفرادی اقدام نمایند و به مبلغ 000/000/30 ریال در مقابل خطر فوت در اثر حادثه تحت پوشش بیمه دی قرار گیرند در این صورت چنانچه بیمه شده (زائر) بر اثر حادثه دچار نقص عضو و یا از کارافتادگی شود تا سقف مبلغ فوق الذکر غرامت دریافت «بیمه» خواهد کرد. حق بیمه این بیمه نامه فقط 300 ریال (با اعتصاب مالیات) است و زائر می­تواند به تنهایی و یا با همکاری مدیر محترم کاروان نسبت به خرید این بیمه نامه اقدام کند. با عنایت به مکان افزایش سقف پرداخت غرامت برای خسارت جانی اشخاص، زائران می­توانند درصورت صلاحیت سقف سرمایه بیمه نامه حوادث خود را با خرید تعداد مشخصی از این بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوط افزایش دهند (حداکثر 3 فقره بدون تکمیل فرم پیشنهاد حوادث انفرادی و بیشتر از آن با تکمیل فرم یاد شده می­باشد.)

 

ج) بیمه بار زائران چنانچه بار همراه زائر هنگام عزیمت به عربستان و یا موقع بازگشت دچار آتش سوزی، پرت شدن بار از روی وسیله نقلیه حامل کالای «بیمه» عدم تحویل جاماندن بار، مفقود شدن بار، سقوط هواپیما، سرقت، شکستگی و آسیب دیدگی شود، شرکت بیمه دی بخشی از خسارت آن را به موجب قرارداد منعقد شده با سازمان حج و زیارات جبران می­کند. لازم به ذکر است اقلام زینتی از قبیل طلا، جواهر، اشیاء قیمتی و همچنین وجوه نقد و کلیه اقلامی که ماهیت بار ندارد مشمول پوشش­های بیمه­ای نبوده و در صورت وارد آمدن خسارت غرامتی قابل پرداخت نمی­باشد.

سقف خسارت پرداختی به هر زائر در زمان رفت حداکثر000/000/3 ریال و در زمان برگشت حداکثر000/000/10 ریال است تعهدات بند «حج» مدت اقامت زائر در عربستان را نیز شامل می­شود. در پایان تقاضا دارد حتی الامکان «بیمه» از همراه بردن اشیاء قیمتی و همچنین دوربین­های فیلمبرداری و عکاسی و تلفن­همراه.

 

1- برگذاری جلسات با معاونت محترم توسعه و منابع استانی برای رفع نقاط ضعف حج برگزاری جلسه توجیهی برای تمامی اعضای کاروان با حضور و سخنران معاون محترم بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان سازمان حج و زیارت نقل گردید. 1- تحقیق در مورد بکارگیری خدمه­های جدید بر اساس سهمیه ابلاغی و مصاحبه با آنها. در کاروان­ها تعداد آمار زائر ثابت و برای آشپزخانه و پذیرایی وقت مشخص و صرف غذا در ساعات معینی می­باشد تعداد و زمان متفاوت است که از 250 نفر شروع و بعضی وعده­ها به 2700 نفر می­رسد.

پرسنلی که در مجموعه بعثه و ستادهای حج می­باشند از نظر کار و ساعت حضور و تردد با زائر تفاوت دارند ضمن اینکه اکثر افراد از شخصیت­ها و مدیران و مسئولان که نیاز به مراقبت­ها و پذیرایی ویژه دارند.

جلسه متعدد در بعثه و ستاد و دیدارها و سمینارها و... هر روزه در ساختمان­های مدینه و مکه همزمان برقرار می­باشد که در کاروان­ها نیست لذا لازم است پرسنل در حال آماده باش باشند.

در ایان تشرف در عرفات و مناء مراسمات و مراجعات متعدد در چادرهای محل استقرار بعثه و ستاد برگزار می­شود و همزمان در ساختمان مکه نیاز به پذیرایی­های خاص و عادی خود دارد.

در ساختمان­های بعثه مراجعین زیادی از جمله پیش پروازها پیش روها و ورودی­های

«تغذیه» ابتدا مکه و میهمانان و گمشدگان و به طور روزانه داریم که نیاز به پذیرایی و پاسخگویی دارند.

خدمات و پذیرایی همزمان در مدینه قبل و مکه و مدینه بعد و در سال جاری در یک زمان 3 ساختمان مدینه و کاروان میهمانان خاص در مکه پذیرایی و خدمات داشتیم. قسمت­های اداری ستادها و بعثه و مراجعات روحانیون و مبلغین و هر روزه به صورت مستمر فعال می­باشند.

معرفی و بکارگیری دو نفر از اعضای کاروان به تهران برای کمک به واحد اعزام در هنگام شروع مقدمات اعزام بعثه برآورد نیازمندی­ها براساس ارائه آمار از سوی مسئولان خرید تجهیزات لوازم و مواد مورد نیاز تدارکات کاروان از ایران و خرید اجناس مورد نیاز که تهیه آن در عربستان سعودی هم امکان پذیر نبوده و هم مقرون به صرفه نیست.

 

«اسکان زائر» اسکان در مکه قیمت مناسب ساختمان زائران اصل سنت نسبت به هزینه­های دریافت شده نوساز بودن آن و وضعیت اتاق­ها و سرویس­های بهداشتی نگهبان و نیروهای خدماتی انجام اعمال و مناسک در شرایطی نسبی با وضعیت نسبتاً خوب و روان مناسب بودن نظافت تا روز یازدهم ذی الحجه برای کاستن از تراکم عزیزیه اسکان زائران در شارع ام القری و ابراهیم نیز انجام شود.

تلفن­های داخلی اتاق­ها در ساختمان­های غیر نظام هتل راه اندازی شود که موجب رضایت زائر خواهد شد. در ایان تشریق در عرفات و مناء مراسمات و مراجعات متعدد در چادرهای محل استقرار بعثه و ستاد برگزاری می­شود و همزمان در ساختمان مکه نیاز به پذیرایی­های خاص و عادی خود دارد.

خرید تجهیزات و لوازم و مواد مورد نیاز تدرکات کاروان از ایران و خرید «حمل و نقل ترددی» در حج 89 با نام نظام تردید به کار رفته شد که باعث شد کار کاهش ترافیک و در مجموع آرامش خاطر زائران ایرانی گردید در این طرح تعدادی اتوبوس خالی چند نوبت به صورت چرخش اقدام به رفت و برگشت برای جابه جای حجاج بین مکه مکرمه و مشاعر مقدس کردند.

این اتوبوس­ها زائران را با استفاده از مسیرهای تقریباً اختصاص دو طرفه از مقابل ایستگاه­های مشخصی و شماره گذاری شده سوار سپس به نقطه بعدی منتقل کردند. «سیستم جدید نقل» ترددی مشکلات جابه جایی مشاعر را در حج به طرف کرد و مشکل ترافیکی چندانی وجود نداشت. در روش سابق مدت زمان گرفتاری در ترافیک بین نقاط مختلف طولانی تر می­شد چرا که اتوبوس­ها، زائران را در چند نوبت جابه جا کردند.

« حمل و نقل ترددی» همانطور که گفتیم ایران اسلامی سومین کشوری است که در مورد انتقال زائر از مکه به عرفات، منا این طرح را اجرا می­کند که موجب سهولت انتقال زائر سرعت عمل و آرامش خاطر زائر می­شود.

 

«حمل و نقل هوایی»

1- هماهنگی کارت پرواز با شماره صندلی زائران موجب تسهیل در امر جابه جایی زائران در داخل هواپیما شده و رضایت زائران را به دنبال داشت.

2- تأخیر در اعزام زائران به سرزمین وحی

3- تحویل گذرنامه و صدور بدون پراکندگی در زمان کوتاه و با کمترین نقصیه انجام می­شود.

4- برخورد خوب نیروهای ستادی ایران در فرودگاه­های مقصد با زائران

5- برخورد خوب مأموران سعودی با زائران نسبت به سال­های گذشته

6- طرح تکریم و پذیرایی از زائران در فرودگاه­ها

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1044

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما