مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 194
  • بازدید دیروز : 1699
  • بازدید کل : 13149913

روانشناسی بالینی


روانشناسی بالینی

با توجه به اهميت انتخاب رشته براي داوطلبان کنکور و وجود موسسات سودجو و گمراه کننده در اين زمينه، روزنامه آفرينش تا زمان انتخاب رشته ستون "خودتان انتخاب کنيد" را ايجادکرده است تا داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته در آزمون سراسري امسال مي شوند، در زمينه هاي:

1 -موضوع رشته تحصيلي دانشگاهي، 2 - توانايي هاي لازم براي اين رشته -3 موقعيت شغلي در ايران 4- دروس پايه و تخصصي هر رشته در دانشگاه هاي کشور و نکات مفيد براي به انتخاب رشته اقدام نمايند. در اين زمينه هر روز چند رشته تحصيلي در گروه هاي آزمايشي مختلف معرفي مي گردد. توصيه مسئولان سازمان سنجش و تمامي صاحبنظران حوزه دانشگاهي و انتخاب رشته اين است که: از مشاوران آگاه استفاده کنيد، اما خودتان انتخاب رشته کنيد.

 

رشته روانشناسي

موضوع اين رشته تحصيلي:

متاسفانه هنوز در کشور ما بسياري از مردم، روانشناسي را با کف بيني و احضار روح يکي مي دانند ومي بينيم که کتابهايي با موضوعات فوق، به عنوان کتابهاي روانشناسي فروش فوق العاده اي دارند. در حاليکه روانشناسي شاخه اي از علوم زيستي است که هم به مطالعه عيني رفتار قابل مشاهده مي پردازد و هم به فهم و درک فرآيندهاي ذهني که مستقيما قابل مشاهده نبوده و اساس داده هاي رفتاري و عصب زيست شناختي قابل استنباط است، توجه دارد. رشته روانشناسي در مقطع کارشناسي داراي 4 گرايش باليني، آموزش کودکان استثنايي، صنعتي و سازماني و عمومي است. روانشناسي باليني خدمات تشخيص و درماني(روان درماني) را به افرادي که دچار رفتارهاي نابهنجاري مثل افسردگي، اضطراب ، وسواس و غيره هستند، ارائه مي دهد که اين خدمات در سه زمينه تشخيص، درمان و پيشنهاد روشهايي براي پيشگيري از معضلات و نابهنجاري هاي رفتاري ارائه مي شود. روانشناسي صنعتي و سازماني نيز يافته هاي روانشناسي را در تمام محيط هاي کاري به کار مي برد يعني درباره اين که محيط کار بايد چگونه باشد تا بهترين بازدهي را داشته باشد و يا چه متغيرهايي در ارتباط بين کارفرما و کارگر موثر است و چه عواملي باعث عدم تفاهم بين کارفرما و کارگر مي شود، مطالعه مي کند. روانشناسي عمومي نيز به مطالعه کليات روانشناسي مي پردازد و روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي کاربرد يافته هاي روانشناسي در رابطه با کودکان استثنايي(تيزهوشان و معلولين جسماني) است.

درس هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس مشترک بين همه ي گرايش ها:

روانشناسي عمومي، علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي، آمار توصيفي، فيزيولوژي عمومي، کليات فلسفه، مباني جامعه شناسي، روانشناسي احساس و ادراک، متون روانشناسي به زبان خارجي، آمار استنباطي، روش تحقيق در روانشناسي، روانشناسي فيزيولوژيک، روانشناسي تجربي، روانشناسي رشد، روانشناسي يادگيري، روانشناسي تربيتي، روانشناسي اجتماعي، روانسنجي، انگيزش و هيجان، شخصيت، آسيب شناسي رواني، بهداشت رواني، روانشناسي مرضي کودک، تاريخچه و مکاتب روانشناسي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي باليني:

کاربرد مقدماتي روشهاي تشخيص باليني، کاربرد مقدماتي روشهاي درمان مصاحبه، سمينار مسائل روانشناسي باليني در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي باليني، روانشناسي پويايي گروه، کليات روانپزشکي، بررسي مقدماتي نظريه هاي روان درماني، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي کودکان استثنايي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي عمومي:

طرحهاي پژوهشهاي آزمايشگاهي، مقدمات نور و بسيکولوژي، ارزشيابي شخصيت، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي هوش و سنجش آن، تفکر و زبان، روانشناسي پويايي گروه، روانشناسي کودکان استثنايي، سمينار در مسائل روانشناسي عمومي، اختلالات يادگيري، روانشناسي جنايي، پژوهشهاي عملي در روانشناسي عمومي.

 

دروس تخصصي گرايش روانشناسي استثنايي:

روانشناسي مشاوره و راهنمايي، نظريه ها و کاربرد آزمونهاي شناختي، روانشناسي کودکان تيزهوش و روشهاي آموزشهاي آنها، روانشناسي کودکان عقب مانده و روشهاي آموزش آنها، اختلالات تکلم و گفتار درماني، روانشناسي تدريس به کودکان ناشنوا، روانشناسي تدريس به کودکان نابينا، متون روانشناسي کودکان استثنايي به زبانهاي خارجي، بهداشت رواني کودکان استثنايي و خانواده، زمينه پيشگيري از تولد کودکان عقب افتاده، روانشناسي کودکان ناسازگار، روشهاي تغيير و اصلاح رفتار کودکان، سمينار مسائل کودکان استثنايي در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي.

 

توانايي هاي لازم:

زيست شناسي و شيمي در اين رشته اهميت بسياري دارد و بايد پايه علوم زيستي دانشجوي اين رشته قوي باشد. به همين دليل امروزه دانشجويان اين رشته از بين دو گروه آزمايشي علوم انساني و علوم تجربي پذيرفته مي شوند. از سوي ديگر آمار و رياضي در اين رشته کاربرد وسيعي دارد. بالاخره در اين رشته زبان انگليسي اهميت زيادي دارد. دانشجوي اين رشته بايد نسبت به اطراف و جامعه خود ديد عميقي داشته باشد تا بتواند ظرافتهاي رفتاري افراد را درک کرده و در نهايت به ويژگي هاي رواني افراد پي ببرد.

 

موقعيت شغلي در ايران:

امروزه روانشناسي با همه جنبه هاي زندگي ما ارتباط دارد و هر اندازه که جامعه پيچيده تر شود، روانشناسي نيز نقش مهمتري در حل مسائل آدمي بر عهده مي گيرد. اين به معناي فرصت هاي شغلي متنوع و گسترده براي فارغ التحصيلان رشته روانشناسي است.

به گفته کارشناسان اين رشته، آينده روانشناسي در کشور ما روشن و اميدبخش است و فارغ التحصيلان اين رشته بايد آينده خود را در فردا ببينند. چون کشور ما يکي از کشورهاي در حال توسعه است و بدون بهره گيري از شاخه هاي مختلف روانشناسي نمي تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوي ديگر کشور ما، کشور جواني است و امروزه يکي از دغدغه هاي خانواده ها حفظ بهداشت رواني و بالا بردن سطح دانش فرزندانشان مي باشد که اين دو مهم نيز به ياري شاخه هاي مختلف روانشناسي از جمله روانشناسي رشد و روانشناسي تربيتي امکان پذير است. اما امروزه نيز فارغ التحصيلان اين رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي شوند و يا در شرکتها و سازمانها به عنوان کارشناس روانشناسي فعاليت مي کنند و عده اي نيز به عنوان دستيار متخصص روانشناسي باليني و يا روانپزشک مشغول به کار هستند.

 

رشته‌ای کاملاً کاربردی و البته منزوی و متاسفانه به باور بعضی‌ غیر ضروری! زندگی یعنی نحوه درک و فهم ما از محیط و عکس‌العمل و رفتار ما در برابر آن.

روانشناس به بررسی نحوه ادراک محیط توسط موجود زنده یعنی ما دانش‌آموزان از محیط خود و چگونگی رفتار ما در شرایط خاص می پردازد.گرچه موجود زنده شامل غیر انسان نیز می‌شود ولی هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت انسان است.

شاید باورتان نشود که این رشته می تواند در تبلور خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان و در چرخه تولید اقتصادی پدران ما نقشی به مراتب مهم‌تر از رشته‌های تخصصی ایفا کند. اهمیت علم روان شناسی ناشی از همیشگی بودن عملکرد ما انسان هاست. چون ما همیشه نیازمند آن هستیم که افکار و تحلیل ها و رفتارهای خود و دیگران را بشناسیم و برای بهتر شدن و اصلاح امور حرکت کنیم .

ضریب دروس تاریخ و جغرافی 3 و روان‌شناسی ، فلسفه ، منطق ، ریاضی ، اقتصاد و فارسی 2 می‌باشد.

 

صنعت و بازارکار

دانشجویان فارغ التحصیل رشته کارشناسی روانشناسی جهت تدریس در مدارس یا فعالیت در مراکز مشاوره و مراکز فرهنگی بخش ها و ادارات مختلف می توانند مشغول کار شوند به مرور زمان مسیر اشتغال به کار کسانی که روان شناسی خوانده اند بهتر شده است .

دانشجویان فعال در این رشته و کسانی که ادامه به تحصیل می دهند می توانند در بخش های مختلف وزارتخانه ها، خانه های فرهنگ، مدارس غیرانتفاعی، مراکز مطالعات خانواده ، مراکز خیریه مشغول کار شوند.

 

 

مصاحبه با يك روانشناس باليني

 

با سلام

دانش آموزی هستم که برای کار تحقیق احتیاج به مصاحبه با یک روانشناس داشتم اگر لطف کنید و مرا کمک کنید ممنون می شوم پاسخ اینجانب را به طور مختصر و مفید بفرمایید. تا بتوانم استفاده مفید ازمطالب شما بکنم.

 

1.خودتان را معرفی نمایید : دکتر محمد رضا ابراهیمی

2.تعریف شغل روانشناسی : بررسی - شناخت - کاوش در رفتار های موجودات زنده . روانشناس بالینی : پژوهش و تشخیص و درمان بیماریهای روانی

3.رسته گروه شغلی خود را بفرمایید: استاد دانشگاه - رواندرمانگر - نویسنده - پژوهشگر -

4.شرح وظایف و مسئولیتهای شغلی بعنوان روانشناس بالینی در کلینیک به درمان و مشاوره می پردازم. بعنوان استاد دانشگاه حدود ۵۰۰ دانشجو دارم.

5.اهمیت و ضرورت شغل برای جامعه: بسیار مهم است . جامعه نیاز به هزاران روانشناس دارد. درمان بیماریهای روانی - بزهکاریها و اعتیاد و مشکلات گوناگون فقط از عهده روانشناسان حاذق بر می آید.

6.مدارک تحصیلی لازم برای احراز شغل:گذراندن دوره های لیسانس - فوق لیسانس و دکتری : حدود ۱۴ سال باید در دانشگاه درس خواند.

7.مهارتها و تجارب و دوره های آموزشی برای احراز شغل:‌تجربه بالینی و حرفه ای در کلینیک ها و مراکز درمانی بسیار لازم است.

8.شرایط محیط کار:‌در دانشگاه با دانشجویان و در کلینیک بعنوان یک محیط درمانی باید از قوانین خاص این مراکز تبعیت نمود.

9.وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام شغل: یک روان و مغز سالم و باهوش و علاقه مندی فراوان و مطالعه همیشگی

10.خصوصیات جسمانی و توانایی های بدنی برای انجام شغل: آمادگی کامل بدنی و روانی ضرورت مطلق دارد.

11.خصوصیات روانی و توانمندیهای ذهنی:‌در بالاترین و مطلوبترین صورت

12.خصوصیات و ویژگی های شخصیتی- عاطفی - اجتماعی و رفتاری: تلاش زیاد و خستگی ناپذیری و بودن با مردم و کنجکاوی نامحدود

13.مخلای اشتغال و اشتغال و استخدام: مراکز درمانی بیمارستانی و دانشگاهها

14.جنبه های مالی و حقوقی: حقوق دانشگاه و ویزیت مراجعان. عالی است

15.شرایط ارتقا:‌با تجربه کافی و گذشت زمان صورت می گیرد.

16.نحوه استخدام و ورود به شغل: قوانین استخدامی

17.ارتباط های شغلی: تقریبا با تمام تخصصهای دیگر پزشکی ارتباط مستمر داریم. با هنرمندان و نویسندگان و افراد گوناگون در حرفه های دیگر تماس داریم

18.مطلوبیتها و محدودیتهای شغلی:‌هر دو را دارد. جامعه هنوز آگاهی کافی در خصوص روانشناسی و خدمات آن ندارد. دعا نویسها هنوز در ایران فعالند.

19.محل و راههای کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل:‌انجمن روانشناسی ایران. از گوگل سرچ کنید.

20.توصیه و پیشنهادات برای داوطلبان این رشته:‌باید علاقمند بود. باید تلاش فراوان نمود. تسلط به زبان انگلیسی ضرورت دارد.

21.جریان و مراحل یک روز کاری:‌صبحانه -کلینیک - نهار - کلینیک- شام - مطالعه --در بعضی روزها تدریس در دانشگاه در بین این ساعات

 

با تشکر از زحمات جنابعالی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع

  • دادستان، پریرخ، منصور، محمود، (1366).روانشناسی بالینی پرون و پرون-مقدمه تهران: چاپخانه دریا.
  • شاملو، سعید.(1370)، روانشناسی بالینی، تهران، انتشارات رشد.

محمدپور، احمدرضا،(1383)، فرادیدی برروانشناسی بالینی:سیر تاریخی، تحمل ابهام وافقهای فرارو، خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران، سال دوم، شماره1.

 

 

 

 

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1144

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما