مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1005
  • بازدید دیروز : 2800
  • بازدید کل : 13149025

رشته مدیریت بازرگانی


مقدمه:

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

هدف رشته:

هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .

صنعت و بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.

دانشگاه ها:

اين گرايش از قديمي ترين گرايش هاي مديريت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بين دانشگاه تهران و دانشگاه کاليفرنياي جنوبي به منظور تربيت مديران براي اداره سازمانهاي دولتي و خصوصي ،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاري گروهي از اساتيد آمريکايي آغاز کرد، سپس اين رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههاي گوناگون کشور گسترش يافته و همينک در غالب دانشگاههاي دولتي، آزاد و پيام نور ارائه مي گردد.

گرایش‌ مدیریت‌ بازرگانی:

 

business management

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد ...

فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد

مدیریت بازرگانی که سرآغاز آن از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe بوده‌است به بحث پیرامون چگونگی کنترل سود و سرمایه و هزینه و استفاده بهینه از امکانات می‌پردازد. می توان گفت هدف از این رشته عبارت است ازآشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه . تیلور پایه گذار این علم در مکتب کلاسیک بوده‌است. از استادان مدیریت در ایران می‌توان دکتر مهدی الوانی، دکتر علی رضاییان و دکتر علی اکبر فرهنگی را نام برد.

از دیگر بحث‌های مدیریت بازرگانی بازاریابی می‌باشد که در سالهای اخیر به جایگاه باارزشی دست یافته‌است و به عنوان علم مطرح گردیده‌است. شرکت‌های بزرگ همواره درسالهای اخیر هزینه‌های سنگینی برای این مقوله در نظر گرفته و بازخورد مناسبی از آن دریافت نموده‌اند. بازاریابی خود به شاخه‌های متعددی تقسیم گردیده و دانشگاه‌ها سعی در پرورش متخصصین در شاخه‌های مختلف این علم نموده‌اند. از دانشمندان مطرح این علم در ایران می‌توان به دکتر احمد روستا و دکتر داور ونوس در سطح بین‌المللی و فرد آر دیوید و فیلیپ کاتلر اشاره نمود.

بازاریابی چیست؟ فاصله ایده تا مرتفع شدن نیاز با استفاده از فرایند تبدیل ایده به کالا و مبادله آن را بازاریابی نام گذاری کرده‌اند البته تعاریف گوناگونی از بازاریابی در مراجع مختلف آْمده‌است که هریک از دیدگاه مکتبی و یا دانشمندی ارائه شده‌است، ولی نکته محوری در تمامی این تعاریف ارضاء نیاز مشتریان می‌باشد.

علم بازاریابی به لحاظ همبستگی بسیار زیاد با مدیریت استراتژیک در بسیاری از موارد به صورت ترکیبی به اجرا در آمده و شرکتها استراتژی‌های خود را با استفاده از علوم و زیر شاخه‌های بازاریابی تکمیل می‌نمایند. از دانشمندان این زمینه می‌توان به ایگور انسف اشاره نمود که خود یکی از پایه گذاران این علم نوین در دنیا می‌باشد.

برخی از زیر شاخه‌های بازاریابی عبارت‌اند از e-marketing,e-commerce و بازایابی بین‌المللی، رفتار مصرف کننده، بازاریابی داخلی، بازاریابی صنعتی و بازاریابی افقی و عمودی. هر یک از زیر شاخه‌های فوق ضمن تبعیت از اصول بازاریابی این امکان را فراهم آورده‌است تا متخصصین و علاقه‌مندان در زمینه‌ای خاص بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

رشته مدیریت بازرگانی در مفهوم عام آن شامل طیف وسیعی از مدیریت‌ها می‌شود، زیرا بیشتر سازمانهای تجاری ، صنعتی و خدماتی مثل بانكها، شركت‌های بیمه و یا كارخانجات صنعتی به دنبال سود هستند و در نتیجه یك موسسه بازرگانی محسوب می‌شوند. و از همین‌رو در كشور ما تا چند سال پیش، گرایش .مدیریت بازرگانی شامل گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

هدف رشته:

هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته مدیریت بازرگانی

 

دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات بین‌المللی و صادرات و واردات است و در نهایت یك دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یك مدیر تجاری تحصیل كرده ، می‌تواند امور تجاری را تفكیك كرده و اداره كند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه ، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، كارآفرین باشد. برای مثال یك فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای كالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا كرده و یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی كند. چون امروز یكی از بزرگترین مشكلات كشور ما .رساندن محصولات كشاورزی مثل برنج، چای و مركبات به بازار و به دست مصرف كننده است

گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و مهارتهایی می‌پردازد كه اداره كنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته باشند. برای مثال نحوه تصمیم‌گیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایه‌گذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر كه در هر موسسه .بازرگانی برای یك مدیر مطرح می‌گردد، در این گرایش آموزش داده می‌شود

دانشجوی این رشته باید به مسایل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند باشد و در دروس ریاضی و زبان انگلیسی و فارسی هم قوی باشد.باید خلاق و نوآور باشد تا نتیجه ی تصمیم امروزش را در آینده ارزیابی کند.قدرت رهبری و اهتماد به نفس و تسلط به آمار و اقتصاد هم بسیار مهم می باشد.

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی

فارغ التحصيلان اين رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوين استراتژيهاي سازماني، شناخت مشتريان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرايندهاي فروش، بازاريابي و خدمات به مشتريان زمينه لازم جهت استخدام در واحدهاي بازرگاني سازمانها را داشته و نسبت به ساير گرايش هاي مديريت با توجه به نبود رشته اي جايگزين از بازار کار مناسبي برخوردارند. ضمن اينکه دانشجويان اين رشته با توجه به شناخت کافي از کسب و کار و نحوه ايجاد تجارت موفق شانس زيادي براي موفقيت در حيطه کار آفريني و تشکيل کسب و کارجديد دارند.

نقش و توانایی یا کارایی

الف- فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند.

ب – انتظار می رود که این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند.

ج- علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند رد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند.

فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان،تیوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیک های مختلف تصمیم گیری دارند،قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند.آنها می توانند در موسسات بازرگانی،امور دفتری مانند:تدارکات،اداره ی امور،کارگزینی،امور مالی و بازاریابی مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند.

واحدهاي درسي در دانشگاه:

جمع تعداد واحدهاي درسي اين رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پايان نامه مي باشد. تمامي درسهاي اين گرايش دو واحدي بوده و دانشجو بايد 14 درس دانشگاهي را بگذراند. از مجموع درسهاي اين رشته 4 واحد درس مديريت پيشرفته، 4 واحد تحليل آماري و تحقيق در عمليات و مابقي آن دروس اختصاصي اين رشته در زمينه آشنايي با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژيک سازماني و مديريت بازار مي باشند.

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌ گرایش‌ مدیریت‌ بازرگانی‌:

مدیریت‌ استراتژیک‌ ، حقوق‌ بازرگانی‌، حسابرسی‌، مدیریت‌ تولید، مدیریت‌ مالی‌، توسعه‌ اقتصادی‌ و برنامه‌ریزی‌ ،زبان تخصصی ، روانشناسی‌ کار، حسابداری‌ صنعتی‌، بازاریابی‌ و مدیریت‌ بازار، تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌، سازمان‌های‌ پولی‌ و مالی‌ بین‌المللی‌ ، بازرگانی‌ بین‌المللی‌ ، بازاریابی‌ بین‌الملل‌، پول‌ و ارز و بانکداری‌، سیاست‌ پولی‌ و مالی‌، سیستم‌های‌ خرید و انبارداری‌ توزیع‌، حقوق‌ بازرگانی‌ بین‌الملل‌، تحقیقات‌ بازاریابی‌، روابط‌ صنعتی‌، سمینار در مسایل‌ مالی‌، سمینار در مسایل‌ بازاریابی‌، بهره‌وری‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ آن‌ در سازمان‌.

در این بخش راجع به هر درس توضیح مختصری میدم:

مدیریت‌ استراتژیک‌: مدیریت استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی (هم محیط خارجی و هم محیط داخلی) تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها (O) و تهدیدهای خارجی (T) و اقدام پیشگیرانه مناسب با توجه به نقاط قوت (S) و نقاط ضعف (W) یک شرکت تاکید دارد.

هدف: آشنایی دانشجو با متغیرهای استراتژیک در سازمانها و نحوه سیاستگذاریها، هدف بندیها، برنامه ریزیها، و تصمیم گیریهای استراتژیک در سطح مدیریت سازمانهای صنعتی

حقوق‌ بازرگانی‌: هدف: آشنا ساختن دانشجویان با نظام روابط بازرگانی و مسؤولیتهای ناشی از اعمال تجاری و خصایص و تکالیف و حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق تجارت

حسابرسی: منظور از حسابرسی عبارت است از بررسی مستقل اسناد و مدارک و دفاتر حسابداری یک مؤسسه و اظهار نظر در مورد مطلوب بودن و قابلیت اعتماد گزارشهای مالی ، هدف ما در این درس تکیه بر مفاهیمی است که با استفاده از بر آن دانشجویان بتوانند فلسفه و شرایط محیط را در حسابرسی به خوبی درک کنند بنا بر این حرفه حسابداری عمومی با حسابرسی به صورتی جامع مورد بررسی قرار می گیرد و در قسمت اول استانداردهای حسابرسی ، اخلاق حرفه ای ، مسئولیت قانونی حسابرس ، مطالعه و ارزیابی کنترل داخلی ، ماهیت اسناد و مدارک ، استفاده از نمونه گیری آماری ،کامپیوتر و حسابرسی و نحوه برنامه ریزی کار حسابرس به تفضیل مورد بحث واقع می شود.در قسمت دوم این درس تکنیکها و فنون حسابرسی به صورتی منظم و قابل فهم مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیریت‌ تولید: هدف: آشنایی دانشجویان با مفاهیم اساسی مدیریت تولید و نحوه بکارگیری تکنیکهای مختلف در طراحی وافزابش میزان تولید به لحاظ کمی و کیفی با در نظر گرفتن نقش نیروی انسانی به عنوان عامل اساسی

مدیریت‌ مالی: هدف: هدف این درس تعلیم روشها و تکنیکهای متداول مالی به دانشجویان است تا بتوانند با بهره برداری از آن در تصمیم گیریهای مالی در سطح مدیران مالی مؤسسات انجام وظیفه نمایند. به طور کلی در اداره امور سازمانهای بازرگانی تنها انجام شرح وظایف مربوط به مدیران مالی کافی نیست. تکنیکها و روشهای متداول مالی یکی از مهمترین ابزارهایی است که مدیران مالی باید بدانند تا بتوانند در حفظ و حراست و بکار گرفتن منابع مالی مؤسسات خصوصی و یا ملی شده که جزء منابع ملی جامعه است حداکثر کارایی را داشته باشند.

توسعه‌ اقتصادی‌ و برنامه‌ریزی: هدف آشنایی دانشجویان با مفاهیم رشد،توسعه و برنامه ریزی اقتصادی در ارتباط با شرایط خاص کشورهای در حال توسعه و همچنین برنامه ریزی و برنامه های توسعه اقتصادی در ایران.

زبان تخصصی: آموزش لغات، اصطلاحات، و متونی ازمنابع متداول رشته مدیریت به منظور توسعه معلومات دانشجویان جهت استفاده از منابع علمی و فنی رشته تحصیلی مربوط به زبان انگلیسی به ترتیبی که دانشجویان بتوانند با سرعتی متناسب متون انگلیسی مربوط به رشته تحصیلی خود را بخوانند و درحد مطلوب مفاهیم آن را درک کنند.

زبان تخصصی در مدیریت بازرگانی شامل زبان تخصصی1 و زبان تخصصی2 می باشد.

روانشناسی‌ کار: در آن رفتار آدمی در رابطه با کار مورد مطالعه قرار میگیرد

هدف:مطالعه رفتار انسان در ابعاد زندگی کاری و کاربرد دانش مربوط به رفتار انسانی در حل مسائل انسانی در این زمینه

حسابداری‌ صنعتی: هدف از درس حسابداری صنعتی آشنا ساختن دانشجویان با ماهیت هزینه ها و سایر اطلاعات اقتصادی و موارد استفاده مدیریت از این اطلاعات می باشد. در این درس مخصوصاً روی بسط و توسعه اطلاعات مربوط به قیمت تمام شده و نحوه استفاده از آن در امر تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی و کنترل عملیات در مؤسسات صنعتی تأکید گردیده است. به طور مشخص تر هدف این درس عبارت است از:

ـ آشنایی اجمالی با مفاهیم هزینه

ـ آشنایی با عوامل هزینه و سیستمهای مختلف محاسبه قیمت تمام شده

ـ آشنایی با نحوه استفاده از هزینه ها در ارزیابی اجرای عملیات و برنامه ریزی سود

ـ آشنایی با نحوه استفاده از هزینه ها در تصمیم گیری های مدیریت

بازاریابی‌ و مدیریت‌ بازار: بازاریـابی (Marketing) به فرآیندی اطـلاق می شود که کلـیه فعالیت های مربـوط به تحـقیقات ، تولید ، توزیع و فروش کالاها از قبل از تولید تا پس از فروش در طی آن هدایت می شوند.

هدف: آشنا کردن دانشجویان با مفاهیم کلی مدیریت بازار و کاربرد آن در رابطه با بیمه و نیازهای جامعه در جهت خودکفایی و رفع نیازهای مادی و معنوی و با توجه به شرایط موجود از نظر فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی

تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌: هدف:آشنا کردن دانشجویان با ضرورت تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، و همچنین شناخت مفاهیم سیستم، تفکر سیستمی،رویکرد سیستمی، نظریه عمومی سیستمها، علوم کنترل و ارتباطات و کاربرد هر یک از آنها در سازمان و سرانجام آشنایی با محتوای فراگردها، و ابزارهای تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم

سازمان‌های‌ پولی‌ و مالی‌ بین‌المللی‌: هدف: بررسی نقش مؤسسات پولی و مالی در تأمین نیازهای سازمانهای بازرگانی و امور سرمایه گذاری وآشنا نمودن دانشجویان با فعالیتها و مسائل جاری بازارهای پول و سرمایه

بازرگانی‌ بین‌المللی‌: هدف: به علت گرایش روز افزون کشورهای معاصر به سوی گسترش روابط بازرگانی خود با خارج و در عین حال قبول واقعیت به جهت وجود مرزها و ویژگیهای خاص هر یک از ملل و شناخت عدم تحرک عوامل تولید و تحرک محصولات و در نتیجه قائل شدن حدود و ثغوری از طرف مسئولین امور در زمینه بسط و توسعه روابط بین المللی با دیگر کشورها ، بازرگانی بین الملل در سنوات اخیر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار گردیده و به صورت رشته مستقلی تدریس می شود . علاوه بر اهمیت اقتصادی و نفع حاصل از بازرگانی خارجی برای کشورها سعی خواهد شد مشکلاتی را که احتمالاً تجارت خارجی به وجود می آورد مورد توجه قرار داد . این مشکلات نه فقط شامل اقتصاد داخلی مانند سطح قیمتها ، بیکاری و رشد اقتصادی می گردد ، بلکه مسائل جدیدی را در رابطه با تراز پرداختهای خارجی مطرح می سازد . با عنایت به مراتب فوق ، در تهیه شرح درس بازرگانی بین المللی کوشش شده است تا دانشجویان دوره لیسانس مدیریت بازرگانی ضمن آشنایی با تحول تاریخی نظریه های بازرگانی بین المللی از نظرات نوین و معاصر بازرگانی بین المللی آگاهی کامل کسب نمایند.

بازاریابی‌ بین‌الملل‌: هدف: کسب دانش در بازاریابی بین المللی به منظور پیشنهاد راه حلهایی برای افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی که در حال حاضر در صد کمی از کل صادرات را تشکیل می دهدو صدور مطلوب تر فرآورده های نفتی تا حد مورد نیاز جامعه کنونی کشور

پول‌ و ارز و بانکداری‌: هدف: آشنایی دانشجویان رشته های مدیریت با مسائل پولی و بانکی و ارزی در ارتباط با مسائل اقتصادی بطور کلی و یا مسائل پولی و بانکی و ارزی کشور بالاخص می باشد. در قسمتهای مختلف برنامه بیشتر به جنبه های اصولی مسائل پولی و بانکی و مخصوصاً سیاستهای پولی و مالی بانکهای مرکزی توجه می شود تا دانشجویان این رشته بتوانند با آشنائی با عوامل مؤثر پولی و اعتباری چه درداخل و چه در ارتباط با امور اقتصادی بین المللی بهتر مسائل و مشکلات پولی و بانکی را درک نمایند.

سیستم‌های‌ خرید و انبارداری‌ توزیع‌: هدف: کسب دانش در مدیریت خرید و تدارکات کالاها در سازمانهای تولیدی و بازرگانی به منظور به حداقل رساندن هزینه های مربوط به آن و همچنین شناخت سیستم کانالهای توزیعی در داخل و خارج کشور به منظور آگاهی از مشکلات آنها و ارائه راه حلهای یی برای بهبود کیفیت آنها

حقوق‌ بازرگانی‌ بین‌الملل‌: هدف: آشنا ساختن دانشجویان با قوانین و روابط حاکم بر بازرگانی بین الملل و مراجع بین المللی حل اختلاف

تحقیقات‌ بازاریابی‌: هدف: آشنائی کامل با نحوه انجام تحقیقات بازاریابی

روابط‌ صنعتی‌: هدف: آشنائی دانشجویان با نحوه رابطه کارگر و کارفرما در صنایع

سمینار در مسایل‌ مالی‌: هدف: بررسی تئوریها و مسائل اساسی در مدیریت مالی به طور جامع و سیستماتیک به نحوی که دانشجویان در زمینه های تصمیم گیری ، برنامه ریزی و کنترل مالی از کارآئی لازم برخوردار گردند و بتوانند در شرایط مختلف اقتصادی به حل و فصل مشکلات مالی سازمانهای بازرگانی و صنعتی بپردازند.

سمینار در مسایل‌ بازاریابی: هدف:

ـ ایجاد توان تجزیه و تحلیل و بررسی آموخته های دانشجویان در گرایش مدیریت بازاریابی

ـ ایجاد توانائی در دانشجویان در کاربرد الگوها و نظریات بازاریابی و ارائه راه حل برای مشکلات بازاریابی در سازمانها و شرکتها

بهره‌وری‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ آن‌ در سازمان‌: هدف: آشنائی دانشجویان با تجزیه و تحلیل جامع نسبت بین ستاده به داده در سازمانهای صنعتی و بازرگانی

معرفي رشته مديريت و گرايش هاي آن

معرفي رشته مديريت و گرايش هاي آن

موضوع اين رشته تحصيلي:

رشته مديريت در کشور ما داراي شاخه هاي متعددي مي باشد که از آن جمله مي توان به مديريت بازرگاني، صنعتي، دولتي، جهانگردي، بيمه، بيمه اکو، امورگمرکي و امور بانکي اشاره کرد و همچنين از شاخه هاي تخصصي تري مثل مديريت کميسارياي دريايي يا اداره امور بيمارستانها نام برد.

گرايش مديريت بازرگاني

يک دانشجوي مديريت بازرگاني به عنوان يک مدير تجاري تحصيل کرده، مي تواند امور تجاري را تفکيک کرده و اداره کند و به ياري قدرت خلاقه ي خويش در ايجاد بازار جديد، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهاي جديد در عرضه و توزيع، کارآفرين باشد. يک فارغ التحصيل مديريت بازرگاني بايد بتواند براي کالاهاي موجود، بازار جديدي پيدا کرده يا روشهاي مطلوب توزيع را در سيستم دولتي طراحي کند. چون امروز يکي از بزرگترين مشکلات کشور ما رساندن محصولات کشاورزي مثل برنج، چاي و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.

گرايش مديريت صنعتي:

حضور يک کارشناس مديريت صنعتي که مسوليت نيروي انساني را بر عهده بگيرد، در هر واحد صنعتي ضروري است تا وي بتواند با استفاده از دانش خويش، مشارکت، مهارت و انگيزه نيروي انساني واحد صنعتي مورد نظر را افزايش دهد. يکي از علل عدم موفقيت صنايع ما اين است که اکثر مسولين واحدهاي صنعتي، فارغ التحصيل مديريت صنعتي نيستند. مديريت صنعتي داراي سه بعد اصلي فني و تکنيکي، بعد مالي و بعد رفتاري و اجتماعي مي باشد. در رشته مهندسي صنايع دانشجويان بيشتر به مطالعه بعد فني و تکنيکي صنايع مي پردازند اما رشته مديريت صنعتي به دو بعد مالي و رفتاري صنايع تاکيد بيشتري دارد.

گرايش مديريت دولتي:

هدف رشته مديريت دولتي، تربيت مديران شايسته اي است که بتوانند وظايف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکيلات دولتي کشور انجام دهند. اين وظايف عبارتند از : -1 برنامه ريزي و اجراي آن. -2 سازمان دهي يا تقسيم وظايف بين کارکنان يک سازمان به نحوي که با تقسيم کار بتوا ند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهاي جزئي افزايش دهد. -3 عمليات امور استخدامي يا کارگزيني کارکنان جديد. -4 هدايت و راهبري. -5 نظارت و کنترل.

گرايش مديريت جهانگردي:

لازمه توسعه و تقويت صنعت جهانگردي، اطلاع از زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، جغرافيايي و فرهنگي کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنين مسائل و مشکلاتي که در راه اين صنعت وجود دارد، شناسايي کرد و سپس بر اساس تحقيقات موجود، يک برنامه ريزي دقيق و عملي داشت. و البته چنين کاري تنها به ياري مديراني کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردي امکان پذير است. تخصصي که در شاخه مديريت جهانگردي آموزش داده مي شود. يعني متخصص اين رشته در نهايت بايد بداند که چه نوع جهانگردي را جذب کند؟ چگونه جذب کند؟ و چگونه بازارهاي جهانگردي جديدي براي جذب توريست ايجاد نمايد؟

دروس اصلي و تخصصي گرايش مديريت جهانگردي:

تاريخ و فرهنگ ايران، شناخت روحيات ملل، قوانين و مقررات حقوقي جهانگردي، مباني مردم شناسي جهانگردي، مديريت بازاريابي و تبليغات جهانگردي، اقتصاد جهانگردي، شناخت صنايع دستي ايران، نقشه خواني و آشنايي با نقشه، جغرافياي جهانگردي ايران، شناخت صنعت جهانگردي، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، تجزيه و تحليل مسائل اجتماعي در ايران، باستان شناسي ايران، هنر و معماري ايران، آشنايي با موزه هاي ايران، امور مسافرت و صدور بليط، فن راهنمايي، برنامه ريزي توسعه جهانگردي، مطالعات تطبيقي سياستهاي جهانگردي، فرهنگ عامه، زبان انگليسي مکاتبات تخصصي، زبان انگليسي مکالمه، آشنايي با سازمانهاي دولتي ايران، نقش جهانگردي در بسط روابط بين الملل و گسترش منابع اقتصادي کشور،کارآموزي، اصول حسابداري، رياضيات و کاربرد آن در مديريت، آمار و کاربرد آن در مديريت، کامپيوتر و کاربرد آن در مديريت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقيق در مديريت، مباني سازمان و مديريت، تحقيق در عمليات، مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، حقوق اساسي، مباني مديريت اسلامي، مباني سازمان و مديريت، سيستم هاي اطلاعاتي در مديريت.

گرايش مديريت بيمه:

دانشجوي مديريت بيمه نحوه اداره سازمانهاي بيمه و چگونگي رفتار با بيمه گذارها را فرا مي گيرد تا بتواند آنها را به بيمه گذاري ترغيب و تشويق کند. همچنين دانشجويان درباره انواع فعاليت هاي بيمه مثل بيمه عمر، ماشين، خدمات درماني و غيره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگي فعاليت در اين زمينه ها را براساس پايه و مباني مديريتي فرا مي گيرند.

دروس اصلي و تخصصي گرايش مديريت بيمه:

حسابداري صنعتي، اصول مديريت بازرگاني، رواشناسي عمومي، جامعه شناسي، توسعه اقتصادي، حسابرسي، پول و ارز و بانکداري، حقوق مدني، حقوق تجارت، اصول بيمه، بيمه اموال، بيمه اشخاص، حسابداري شرکت هاي بيمه، مديريت ريسک و بيمه، بيمه اتکايي، حقوق بيمه، بازاريابي و مديريت بازار، متون بيمه انگليسي.

گرايش مديريت بيمه اکو:

بيمه اکو يک دانشکده تخصصي است که در ايران ايجاد شده است و دانشجويان خود را از بين علاقه مندان کشورهاي عضو پيمان منطقه اي اکو انتخاب مي کنند. در اين گرايش موضوعات مختلف مديريتي، اقتصادي، حقوقي، حسابداري و تجاري آموزش داده مي شود و دانشجويان درباره ي نقش بيمه در ايجاد امنيت سرمايه گذاري و امنيت اقتصادي و رفاهي جامعه مطالعه مي کنند. گفتني است تفاوت اين گرايش با مديريت بيمه در آن است که تمامي دروس گرايش مديريت بيمه اکو به زبان انگليسي است و از همين رو اين دانشکده در مرحله اول ده برابر ظرفيت، دانشجو مي پذيرد و سپس از بين داوطلبان افرادي که تسلط بيشتري به زبان انگليسي دارند، انتخاب مي کنند. همچنين در اين گرايش به قوانين حقوق بين الملل و تجارت بين الملل توجه بيشتري مي شود.

گرايش مديريت امور گمرکي:

گمرک در خدمت تجارت جهان است و گرايش مديريت امور گمرکي نيز بخشي از مديريت تجارتي وبازرگاني است که در آن نحوه بررسي کالاهاي وارداتي و صادراتي و نحوه تنظيم اظهارنامه ها و چگونگي ايجاد تعرفه هاي مالياتي آموزش داده مي شود. همچنين دانشجويان مي آموزند بر اساس سياست اقتصادي کشور، کالاهاي ممنوعه و غير ممنوعه را شناسايي کنند.

دروس اصلي و تخصصي گرايش مديريت امور گمرکي:

ماليه عمومي و خط مشي مالي دولتها، اصول بيمه، حقوق و مقررات مدني، حقوق تجارت، توسعه اقتصادي و برنامه ريزي، حسابداري دولتي، مسايل بانکي و اعتبارات اسنادي، مکاتبات بازرگاني به زبان انگليسي، روش هاي تحقيق و مآخذ شناسي، اصول تنظيم وکنترل بودجه دولتي، قوانين و مقررات گمرکي، شيمي کاني ها و فلزات، شناخت الياف نسجي و مصنوعات آنها، آشنايي با ماشين آلات و تجهيزات الکتريکي و الکترونيکي، آشنايي با ميراث فرهنگي، آثار هنري و عتيقه جات، مقررات عمومي صادرات و واردات سازمانها و کنوانسيونهاي بين المللي گمرکي، زبان انگليسي تخصصي، بازرگاني بين الملل، امور مالي بين الملل، آشنايي با صنعت.

توانايي هاي لازم:

اکثر گرايش هاي رشته مديريت از هر سه گروه آزمايشي رياضي فيزيک، علوم تجربي و علوم انساني دانشجو مي پذيرد. يعني گرايشهاي مديريت دولتي، بازرگاني، صنعتي، امور گمرکي، بيمه و بيمه اکو در بين هر سه گروه آزمايشي مشترک بوده و تنها گرايش مديريت جهانگردي از بين داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني دانشجو مي پذيرد.

در کل بايد گفت قدرت رهبري، اعتماد به نفس، روابط اجتماعي خوب، توان تجزيه و تحليل و قدرت بيان قوي از ويژگي هاي لازم براي دانشجو رشته مديريت در تمامي گرايش ها است. دانشجوي اين رشته بخصوص در گرايش هاي بازرگاني و صنعتي بايد به مسائل تجاري و اقتصادي و محيط بازار علاقمند بوده و در دروس رياضي، زبان انگليسي و ادبيات فارسي قوي باشد. همچنين دانشجوي رشته مديريت بخصوص مديريت صنعتي بايد در دروس رياضي و آمار قوي باشد. دانشجوي مديريت جهانگردي نيز لازم است که به تاريخ و فرهنگ خود و به درس جغرافيا علاقمند باشد و همچنين از روابط اجتماعي خوبي برخوردار بوده و به يک زبان خارجي مثل انگليسي، فرانسه و يا عربي مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجي به راحتي ارتباط برقرار کند.

موقعيت شغلي در ايران:

يک فارغ التحصيل رشته مديريت نبايد انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدير يک شرکت يا کارخانه مشغول به کار گردد. چون بخشي از مطالب و محتواي کلاسهاي مديريت بايد به عنوان تجربه از محيط و سازمانهاي جامعه گرفته شود. بنابراين فارغ التحصيل اين رشته در ابتدا بايد به عنوان يک کارشناس در رده هاي پايين تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله هاي ترقي را طي کند. فارغ التحصيل مديريت دولتي مي تواند در موسسات دولتي و عمومي و خدماتي مشغول به کار گردد. مديريت بازرگاني در سازمانهاي اقتصادي و بازرگاني فعاليت کند و مديريت صنعتي براي کار در سازمانهاي صنعتي و توليدي مناسبتر است. به دليل نياز به نيروي کار متخصص در صنعت جهانگردي کشور، تمامي دانشجويان گرايش مديريت جهانگردي جذب بازار کار مي شوند و مي توانند در دفاتر خدمات مسافرتي به عنوان مدير فني يا تورگردان و يا در سازمان ايرانگردي و جهانگردي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي مشغول به کار گردند. علاوه بر شرکتهاي بيمه دولتي که به متخصصان رشته مديريت نياز دارند، شرکت هاي بازرگاني و حمل و نقل که در ارتباط با تجارت بين المللي هستند نيز فارغ التحصيلان گرايش مديريت بيمه را جذب مي کنند.

رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخه های متعددی می باشد که از آن جمله می توان به مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، جهانگردی، بیمه، بیمه اکو، امورگمرکی و امور بانکی اشاره کرد و همچنین از شاخه های تخصصی تری مثل مدیریت کمیسریای دریایی یا اداره امور بیمارستان‌ها نام برد.

گرایش مدیریت بازرگانی:

یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به‌عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده، می تواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه ی خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. یک فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور ما رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.

دروس مشترک بین گرایش‌های مختلف مدیریت

اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی، مبانی سازمان و مدیریت، سیستم های اطلاعاتی در مدیریت.

دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت بازرگانی

مدیریت استراتژیک، حقوق بازرگانی، حسابرسی، مدیریت تولید، مدیریت مالی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، روانشناسی کار، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریت بازار، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، سازمانهای پولی و مالی بین المللی، بازرگانی بین المللی، بازاریابی بین المللی، پول و ارز و بانکداری، سیاست پولی و مالی، سیستم های خرید و انبارداری توزیع، حقوق بازرگانی بین الملل، تحقیقات بازاریابی، روابط صنعتی، سمینار در مسایل مالی، سمینار در مسایل بازاریابی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان.

گرایش مدیریت صنعتی

حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا وی بتواند با استفاده از دانش خویش، مشارکت، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد. یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسولین واحدهای صنعتی، فارغ التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.

دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت صنعتی

مدیریت مالی، روانشناسی صنعتی، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریت بازار، کنترل کیفیت آماری، سیستم های خرید و انبارداری و توزیع، تحقیق در عملیات، کنترل پروژه، طرح ریزی و تعمیرات و نگهداری، کارسنجی و روش سنجی، مدیریت کارخانه، حفاظت صنعتی، بررسی اقتصادی طرحهای صنعتی، روابط صنعتی، فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، بازاریابی بین المللی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان، پروژه.

گرایش مدیریت دولتی

هدف رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایسته ای است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارتند از : -1 برنامه ریزی و اجرای آن. 2 -سازمان دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتوا ند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد. 3- عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان جدید. 4- هدایت و راهبری. 5- نظارت و کنترل.

دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت دولتی

روانشناسی سیاسی، جامعه شناسی سازمانها، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، مدیریت تحول سازمانی، حسابداری دولتی، مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی، فراگرد تنظیم و کنترل بوجه، مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها، مبانی مدیریت دولتی، مدیریت تطبیقی، مدیریت توسعه، مدیریت تعاونی ها، تصمیم گیری و تعیین خط مشی، سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداری، مباحث ویژه مدیریت دولتی، حقوق اداری، سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روشها، روابط کار در سازمان.

گرایش مدیریت جهانگردی

لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه های اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه ؟؟؟ این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یک برنامه ریزی دقیق و عملی داشت. و البته چنین کاری تنها به یاری مدیرانی کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امکان پذیر است. تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می شود. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند؟ چگونه جذب کند؟ و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید؟

دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت جهانگردی

تاریخ و فرهنگ ایران، شناخت روحیات ملل، قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی، مبانی مردم شناسی جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، اقتصاد جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران، نقشه خوانی و آشنایی با نقشه، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی در ایران، باستان شناسی ایران، هنر و معماری ایران، آشنایی با موزه های ایران، امور مسافرت و صدور بلیط، فن راهنمایی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مطالعات تطبیقی سیاستهای جهانگردی، فرهنگ عامه، زبان انگلیسی مکاتبات تخصصی، زبان انگلیسی مکالمه، آشنایی با سازمانهای دولتی ایران، نقش جهانگردی در بسط روابط بین الملل و گسترش منابع اقتصادی کشور،کارآموزی، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی، مبانی سازمان و مدیریت، سیستم های اطلاعاتی در مدیریت.

گرایش مدیریت بیمه

دانشجوی مدیریت بیمه نحوه اداره سازمانهای بیمه و چگونگی رفتار با بیمه گذارها را فرا می گیرد تا بتواند آنها را به بیمه گذاری ترغیب و تشویق کند. همچنین دانشجویان درباره انواع فعالیت های بیمه مثل بیمه عمر، ماشین، خدمات درمانی و غیره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگی فعالیت در این زمینه ها را براساس پایه و مبانی مدیریتی فرا می گیرند.

نكاتي در باب آينده شغلي و تحصيلي رشته تحصيلي مديريت بيمه

آينده علمي و شغلي رشته تحصيلي بيمه به شرح ذيل است:

1- اخذ نمايندگي بيمه يا شركت نمايندگي بيمه

2- كارگزار بيمه

3- بازارياب بيمه

4- كار در شركت‌هاي بيمه (دولتي و خصوصي)

5- كار در بيمه مركزي ايران يا پژوهشكده بيمه مركزي يا وزارت اقتصاد در معاونت بانك و بيمه

براي آينده علمي

ادامه تحصيل در كارشناسي‌ارشد رشته‌هاي مديريت بازرگاني در دانشگاه علامه طباطبايي يا كارشناسي ارشد رشته‌هاي مديريت.

دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت بیمه

حسابداری صنعتی، اصول مدیریت بازرگانی، رواشناسی عمومی، جامعه شناسی، توسعه اقتصادی، حسابرسی، پول و ارز و بانکداری، حقوق مدنی، حقوق تجارت، اصول بیمه، بیمه اموال، بیمه اشخاص، حسابداری شرکت های بیمه، مدیریت ریسک و بیمه، بیمه اتکایی، حقوق بیمه، بازاریابی و مدیریت بازار، متون بیمه انگلیسی.

گرایش مدیریت بیمه اکو

بیمه اکو یک دانشکده تخصصی است که در ایران ایجاد شده است و دانشجویان خود را از بین علاقه مندان کشورهای عضو پیمان منطقه ای اکو انتخاب می کنند. در این گرایش موضوعات مختلف مدیریتی، اقتصادی، حقوقی، حسابداری و تجاری آموزش داده می شود و دانشجویان درباره ی نقش بیمه در ایجاد امنیت سرمایه گذاری و امنیت اقتصادی و رفاهی جامعه مطالعه می کنند. گفتنی است تفاوت این گرایش با مدیریت بیمه در آن است که تمامی دروس گرایش مدیریت بیمه اکو به زبان انگلیسی است و از همین رو این دانشکده در مرحله اول ده برابر ظرفیت، دانشجو می پذیرد و سپس از بین داوطلبان افرادی که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارند، انتخاب می کنند. همچنین در این گرایش به قوانین حقوق بین‌الملل و تجارت بین‌الملل توجه بیشتری می شود.

گرایش مدیریت امور گمرکی

گمرک در خدمت تجارت جهان است و گرایش مدیریت امور گمرکی نیز بخشی از مدیریت تجارتی وبازرگانی است که در آن نحوه بررسی کالاهای وارداتی و صادراتی و نحوه تنظیم اظهارنامه ها و چگونگی ایجاد تعرفه های مالیاتی آموزش داده می شود. همچنین دانشجویان می آموزند بر اساس سیاست اقتصادی کشور، کالاهای ممنوعه و غیر ممنوعه را شناسایی کنند.

دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت امور گمرکی

مالیه عمومی و خط مشی مالی دولتها، اصول بیمه، حقوق و مقررات مدنی، حقوق تجارت، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، حسابداری دولتی، مسایل بانکی و اعتبارات اسنادی، مکاتبات بازرگانی به زبان انگلیسی، روشهای تحقیق و مآخذ شناسی، اصول تنظیم وکنترل بودجه دولتی، قوانین و مقررات گمرکی، شیمی کانی ها و فلزات، شناخت الیاف نسجی و مصنوعات آنها، آشنایی با ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، آشنایی با میراث فرهنگی، آثار هنری و عتیقه جات، مقررات عمومی صادرات و واردات سازمانها و کنوانسیونهای بین المللی گمرکی، زبان انگلیسی تخصصی، بازرگانی بین الملل، امور مالی بین الملل، آشنایی با صنعت.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد

به جرات می‌توان گفت که یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت اگر در طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ‌وقت بیکار نخواهد ماند. چرا که امروزه شرکت‌ها برای این که بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.

برای مثال در یک کارخانه کنتورسازی که روزانه 700 کنتور با 26 نفر تولید می‌کرد اکنون با حضور یک مدیرعامل توانا و آشنا با فن مدیریت ، روزانه 1050 کنتور با 13 نفر در هر خط تولید ساخته می‌شود، همچنین ارزبری هر کنتور از 12 دلار به 9/1 دلار کاهش یافته است.

مدیر عامل این شرکت در بخشی از خاطرات خود می‌گوید:

در اوایل دوران مدیریت شرکت با یکی از کارکنان آشنا شدم که از روی شرارت چندین بار با مدیر عامل پیشین درگیر شده بود اما بعد از اجرای طرح نظام مشارکت که در آن علاوه بر همکاری جسمی از همکاری قلبی و روحی کارکنان نیز در پیشبرد اهداف کارخانه استفاده می‌شود، همین فرد بیش از 250 طرح ارائه داد که تنها یک طرح وی 50 هزار مارک صرفه‌جویی ارزی و 40 میلیون تومان صرفه‌جویی سالانه برای شرکت به همراه داشته است.

بدون شک چنین مدیری نه تنها بیکار نمی‌ماند بلکه اوست که در میان فرصت‌های شغلی مختلف ، بهترین را انتخاب خواهد کرد.

چون در رشته‌های مدیریت اشتراک و تداخل دروس نسبتا بالاست، بنابراین ضرورتی ندارد که فرصت‌های شغلی آنها را تفکیک کنیم اما اگر بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، باید بگوییم که فارغ‌التحصیل مدیریت دولتی می‌تواند در موسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد. مدیریت بازرگانی در سازمانهای اقتصادی و بازرگانی فعالیت کند و مدیریت صنعتی برای کار در سازمانهای صنعتی و تولیدی مناسبتر است.

دکتر ضرغام نیز در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل مدیریت جهانگردی می‌گوید:

یک عقیده کلی در این گرایش وجود دارد و آن این است که برای متخصص جهانگردی کار بی‌نهایت است و البته این بستگی به خلاقیت و نوآوری فارغ‌التحصیل این رشته دارد تا بتواند نیازهای بازار کار این صنعت را یافته در آن قسمت مشغول به کار گردد. هر چند در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی کار متخصص در صنعت جهانگردی کشور، تمامی دانشجویان این رشته جذب بازار کار می‌شوند و می‌توانند در دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان مدیر فنی و یا تورگردان و یا در سازمان ایرانگردی و جهانگردی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مشغول به کار گردند.

دکتر یوسفی نیز در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل بیمه می‌گوید:

علاوه بر شرکت‌های بیمه دولتی که

  انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1102

برچسب های مهم

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما