مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2300
  • بازدید دیروز : 3251
  • بازدید کل : 13128852

مجسمه سازی


مجسمه‌سازی

مجسمه‌سازی، تندیسگری یا پیکرتراشی هنر همگذاری یا ریخت دادن به اشیا است و ممکن است در هر اندازه یا با هر سازمایه‌ای (مصالحی) انجام گیرد.به فرآورده‌های این هنر تندیس، پیکره یا مجسمه گفته می‌شود. هر پیکر سه بعدی که به منظور دارا بودن یک بیان هنری آفریده شده را می‌توان تندیس نامید.البته باید توجه داشت که هر شکل دادنی را مجسمه سازی نمی‌گویند بلکه باید در ورای ان یک فکر، خلاقیت یا یک نوآوری وجود داشته باشد.هنر مجسمه‌سازی راهی مناسب برای بیان و اشاعه فرهنگ و اندیشه انسانی است.

پیکر تراشی که به انگلیسی Sculpture خوانده می‌شود،از کلمه Sculper به معنی تراشیدن مشتق شده است.در تعریف مجسمه می‌توان گفت که هر شیئی‌ که‌ قسمتی‌ از فضا را اشغال‌ می‌کند به‌ آن‌ حجم‌ یا مجسمه‌ می‌گویند.تفاوت این هنر با سایر هنرها در کاربردی‌تر بودن و برقرار کردن ارتباط راحت‌تر با آن است.مجسمه باید دارای هارمونی و هماهنگی در ساختار و اندازه‌ها باشد.

در این هنر تکنیکی، هر چه مواد مرغوب‌تر و بهتری در اختیار مجسمه‌ساز باشد، اثر با ارزش‌تر و ماندگارتری خلق می‌شود. پس دانستن اهمیت مواد ساختاری در مجسمه‌سازی ضروری است.

مجسمه‌ها از جنس‌های متفاوتی تشکیل شده است. مجسمه‌های فلزی جلب توجه بیشتری می‌کنند و شاید علاقمندان بیشتری نیز داشته باشند.

مجسمه‌هایی از جنس سنگ، شیشه، چوب و سایر مواد نیز طرفداران خاص خود را دارند که در نهایت،تمام آنها به دلیل ساخته شدن توسط دست یک هنرمند‌ بسیار با ارزش هستند.

از سوی دیگر،مجسمه سازی،هنر همگذاری یا ریخت دادن به اشیاء است و ممکن است در هر اندازه یا با هر مصالحی انجام گیرد.

به فرآورده های این هنر، تندیس،پیکره یا مجسمه گفته می شود. هر پیکر سه بعدی که به منظور دارا بودن یک بیان هنری آفریده شده را می توان تندیس نامید.

البته باید توجه داشت هر شکل دادنی را مجسمه سازی نمی گویند بلکه باید در ورای آن یک فکر،خلاقیت یا یک نوآوری وجود داشته باشد.

مجسمه‌سازی که هنری سه بعدی و مرتبط با فضا است در تمدن های باستان به شکل گسترده در زندگی اجتماعی آدمیان نقش داشته و علاوه بر زیبایی،کاربردهای گوناگونی را تجربه کرده است.

گستردگی در به کارگیری مجسمه در میان اقوام و تمدن‌های دوران باستان تا به‌ حدی بوده که در میان یافته‌های باستانی تعداد نامحدودی از آثار مجسمه‌سازان این دوران به چشم می‌خورد.

این هنر در تمدن‌های باستان علاوه بر کاربردهای زیبایی و بیان‌گرانه، کارکردی مذهبی و آئینی نیز یافته است.

لوازم مجسمه سازی باگل رس:

خاک رس ماده ای است طبیعی که اززمین استخراج میشود. این خاک اغلب بوسیله آب وباد مسافت های زیادی را طی کرده ودر بسترهای زمین جایی که ما آنرا می یابیم رسوب میکند. که دونوع میباشد.

۱- خاک رس ته نشین شده: خاکی که پس از تشکیل درجای خود باقی مانده وبه نقاط دیگر انتقال نیافته است این نوع خاک را خاک ته نشین شده مینامند که زبر بوده وگل آن چندان نرم نیست بزرگترین امتیاز این خاک رنگ آن است زیرا این خاک بعداز پختن به رنگ سفید در می آید. بیشتر این خاک جزء ترکیبی مهمی در صنعت چینی آلات میباشد.

۲- خاک رس رسوبی: خاکی که به مکانهای دیگر منتقل شده ودر آنجا رسوب نموده این نوع خاک نرمتر از خاک ته نشین شده می باشد ورنگ تیره تری دارد. که بیشر این نوع خاکها در مناطق سبزوار میباشد وبهترین نوع خاک برای مصارف مجسمه سازی وکوزه گری است زیرا هم چسبندگی خوبی دارد وهم رنگ مناسبی دارد.

۱- ابزار مفتولی که بعنوان ابزارهای کاهنده به شمار میآیند.

۲- ابزارهای شکل دهنده و اضافه کننده که به صورت چوبی ویاپلاستیکی میباشد.

۳-کاردک ها برای صاف کردن سطح کار.

۳-سیم برش برای جداکردن سطح گل رس.

لوازم مجسمه سازی باچوب:

۱-مقارهای ناودانی شکل برای تراشیدن رگه های عرضی.

۲- مقار تخت .

۳- چکش ویا گوشت کوب چوبی برای ضربه زدن به مقار.

۴- انواع مختلف سوهان جهت صاف کاری.

۵- سنگ چاقو تیزکنی برای تیز کردن ابزارها.

لوازم مجسمه سازی با گچ:

۱- اسکنه برای تراشیدن واضافه کردن گچ به مجسمه.

۲- کاردک فنری گچ کاری که یک سر آن برای تراشیدن و سر دیگر آن برای اضافه کردن گچ به مجسمه است.

۳- سوهان گچ کاری برای پرداخت.

۴- ابزار مفتولی لبه تیز برای تراشیدن گچ.

۵- چاقوهای گچکاری.

لوازم مجسمه سازی با سنگ:

۱- انواع قلم های سنگ تراشی .

۲- انواع چکش سبک وسنگین.

۳- دسگاه فرز سنگ تراشی.

۴-انواع سنباده سنگ.

رشته‌ مجسمه‌سازی‌

رشته‌ مجسمه‌سازی‌ نیز رشته‌ای‌ است‌ که‌ به‌ صورت‌ آکادمیک‌ این‌ هنر را به‌ دانشجویان‌ آموزش‌ می‌دهد؛ یعنی‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ پس‌ از مطالعه‌ مبانی‌ عمومی‌ شامل‌ نقاشی‌، عکاسی‌، آشنایی‌ با طراحی‌ و چاپ‌ و رنگ‌، دروس‌ تخصصی‌ را مطالعه‌ می‌کنند که‌ این‌ دروس‌ شامل‌ طراحی‌ در هنر مجسمه‌سازی‌،آشنایی‌ با موزه‌ها و کارگاه‌های‌ حجم‌،نقش‌ برجسته‌،سفال‌،طراحی‌ و ساخت‌ سکه‌ می‌شود.

در این‌ رشته‌ دانشجویان‌ در آغاز الفبای‌ حجم‌ و مجسمه‌سازی‌ را فرا می‌گیرند و در مرحله‌ بعد نسبت‌ به‌ طبیعت‌ شناخت‌ پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند که‌ چگونه‌ از طبیعت‌ برای‌ ساخت‌ مجسمه‌ الهام‌ بگیرند و سپس‌ از طبیعت‌ عبور کرده‌ و آن‌ را پالایش‌ می‌کنند و در نهایت‌ ترکیب‌ می‌کنند و ماده‌ جدید به‌ دست‌ می‌آورند.

منبع

برگرفته از سایت http://hamshahrionline.ir/details/145422

و سایت http://sagharerang.blogfa.com/post-108.aspx

  انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 185

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما