مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 366
  • بازدید دیروز : 3290
  • بازدید کل : 13113738

فنلاند


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

(کلیات)

 


مقدمه:

جمهوری فَنلاند کشوری است در شمال اروپا روی طول جغرافیایی ۲۲ تا ۳۲ درجه و عرض جغرافیایی ۶۰ تا ۷۰ درجه. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد همسایه‌است. خلیج بوتنی در غرب، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد. فنلاند کشور دریاچه و جنگل است. ۱۰ درصد خاک آن را دریاجه پوشانده و ۷۳ درصد آن را جنگل. رشته کوه‌های آن اغلب در نیمه شمالی واقع شده‌اند.

قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار قطب شمالی، این کشور را پس از ایسلند، به شمالی‌ترین کشور جهان مبدل ساخته‌است.در شمالی‌ترین نقطه فنلاند تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت هوا روشن است. در زمستان‌ها هم ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند.

 

مشخصات آماری :

حکومت: جمهوری

مساحت: ۳۳۸،۱۴۵ کیلومترمربع(پنجمین کشور پهناور اروپایی)

جمعیت: ۵٫۲۱۴٫۵۱۲ نفر

رشد سالانه جمعیت: ۱۸/۰ درصد

پایتخت: هلسینکی

زبان رسمی: فنلاندی (۵۹/۳٪) و سوئدی (۳۶٪) - { ۰۲/۰٪ زبان محلی}

خط: لاتین با الفبای مخصوص

دین: مسیحی ۸۹٪ پروتستان شاخه لوتراناوانجلیک

واحد پول:یورو

اقوام و نژادها: ۹۳درصد فنلاندی، ۶درصد سوئدی و ۱درصد اقوام دیگر

اقلیتها: کولی‌ها، کاریالایی‌ها، سامه‌ها، سوئدی زبان

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


بیان مسئله:

اين كشور به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي انتخاب شده است. نمره مربوط به بخش‌هاي زيرساخت، محيط زيست و آموزش در اين كشور از ساير كشورهاي جهان بالاتر است.

نرخ سواد در اين كشور 100 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در اين كشور به 34 هزار و 900 دلار مي‌رسد. بخش خدمات حدود 65 درصد از توليد ناخالص داخلي فنلاند را تشكيل مي‌دهد، در حالي كه سهم صنايع توليدي به حدود 13 درصد مي‌رسد.

در اين كشور 16 روز طول مي‌كشد تا شما بتوانيد يك كار اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در فنلاند 8.5 درصد بوده و اميد زندگي در آن به 72 سال مي‌رسد.

نشريه آمريكايي نيوزويك در تازه‌ترين گزارش خود به معرفي بهترين كشورهاي جهان از نظر شاخص‌هاي مختلف زندگي كردن پرداخت. در بين 100 كشور مورد مطالعه فنلاند به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي كردن انتخاب شده است.

در اين رده‌بندي پس از فنلاند كشورهاي سوئيس، سوئد و استراليا در رده‌هاي دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند. همچنين پرجمعيت‌ترين كشورهاي جهان يعني چين و هند نيز به ترتيب در رده‌هاي 59 و 78 جاي گرفته‌اند. رتبه كشورهاي سنگاپور، مالزي و سري‌لانكا نيز به ترتيب 20، 37 و 66 اعلام شده است. همسايه شرقي ايران يعني پاكستان نيز كه اخيرا با سيل ويرانگري مواجه شده در رده‌اي بهتر از 89 قرار نگرفته است.

در قعر جدول رده‌بندي نيز نام كشورهايي مانند بوركينافاسو، نيجريه، كامرون، زامبيا، اوگاندا، موزامبيك، اتيوپي، تانزانيا، يمن، سنگال و ماداگاسكار مشاهده مي‌شود.

در رده‌بندي كشورهاي جهان از نظر شاخص زندگي كردن 55 پارامتر مختلف مورد ارزيابي قرار گرفته است.

همچنين در بخش‌هاي مختلف در بخش آموزش فنلاند رتبه نخست را كسب كرده، در حالي كه در بخش‌هاي بهداشت، كيفيت زندگي، شرايط سياسي و پويايي اقتصادي به ترتيب كشورهاي ژاپن، نروژ، سوئد و سنگاپور اول شده‌اند.

اما در اين رده‌بندي ايران در ميان 100 كشور جهان در رتبه 79 قرار گرفته است. در اين رده‌بندي ايران پايين‌تر از كشورهايي مانند كاستاريكا، امارات متحده عربي، كويت، جامائيكا، تركيه، اردن، آلباني، چين، عمان، قزاقستان، كلمبيا، فيليپين، تونس، آذربايجان، ونزوئلا، ال‌سالوادور، مصر، نيكاراگوئه، هندوراس و هند قرار گرفته است. همچنين رتبه ايران از كشورهايي مانند آفريقاي جنوبي، ويتنام، سوريه، پاكستان و كامرون بالاتر است.

ضرورت و اهمیت

باتوجه به اینکه کشور فنلاند بر اساس استانداردهای تعریف شده برای رفاه و تأمین اجتماعی یکی از پیشرفته ترین سیستمهای رفاه و تأمین اجتماعی را داراست اين كشور به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي انتخاب شده است. نمره مربوط به بخش‌هاي زيرساخت، محيط زيست و آموزش در اين كشور از ساير كشورهاي جهان بالاتر است.

نرخ سواد در اين كشور 100 درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وري در اين كشور به 34 هزار و 900 دلار مي‌رسد. بخش خدمات حدود 65 درصد از توليد ناخالص داخلي فنلاند را تشكيل مي‌دهد، در حالي كه سهم صنايع توليدي به حدود 13 درصد مي‌رسد.

در اين كشور 16 روز طول مي‌كشد تا شما بتوانيد يك كار اقتصادي جديد را آغاز كنيد. نرخ بيكاري در فنلاند 8.5 درصد بوده و اميد زندگي در آن به 72 سال مي‌رسد.

 

اهداف:

هدف از ارائه این پژوهش برقراری ارتباط با کشور فنلاند و استفاده از تجربیات آن کشور در زمینه رفاه و تأمین اجتماعی می باشد.

 

تعاریف:

فرهنگ: علم, دانش, ادب, معرفت, تعلیم‌وتربیت آثارعلمی‌وادبی‌یک‌قوم‌یاملت ، مجموعه آداب و رسوم ، مجموعه علوم و معارف و هنرهای یک قوم

رفاه: آسان‌شدن‌زندگی, تن آسایی, آسودگی, خوشگذرانی

ارتباط: ربط دادن ، پیوند دادن ، پیوستن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

(تاریخچه)

 

 

تاریخچه :

اعقاب ساکنین فعلی فنلاند یعنی فین‌ها در اواخر قرن اول و در اوایل قرن دوم میلادی مهاجرت خود را از ساحل جنوبی خلیج فنلاند، به سوی فنلاند آغاز کردند. در قرن دوازدهم فنلاندی‌ها برای حفظ خود در مقابل دشمنانشان بخصوص روس‌ها، از سوئد طلب کمک کردند و بدین گونه فنلاند به تصرف سوئد درآمد.

سوئد در سال ۱۸۰۹ فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم کرد. درسال ۱۹۰۱ مردم فنلاند دارای مجلس قانونگذاری و حق رأی شدند.با روی کار آمدن بلشویک‌ها در روسیه در سال ۱۹۱۷، همان مجلس استقلال فنلاند را اعلام کرد. در سال ۱۹۲۰ شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت.

پس از جنگ جهانی دوم به خصوص با آغاز نیمه دوم قرن حاضر، فنلاند وضع طبیعی خود را به دست آورد و با وجود روابط تلخ گذشته با شوروی، هم اکنون دارای روابطی دوستانه با این کشور است. فنلاند رشد اقتصادی و اجتماعی خوبی دارد و توانسته در سال‌های اخیر به کشوری پیشرفته تبدیل شود.

انسان ها وارد فنلاند مي شوند پس از دوران يخبندان تقريباً 10000 سال پيش مهاجرت انسان ها به فنلاند شروع شد. مهاجرين از مناطق شرقي يعني از ناحيه روسيه كنوني و نيز از جنوب از طريق كشورهاي بالتيك وارد فنلاند مي شدند. ريشه هاي زبان فنلاندي كه به خانواده زبان هاي فنلاندي-يوگري تعلق دارد به مناطق مياني روسيه باز مي گردد, ولي لغاتي از زبان هاي ديگر از جمله خانواده زبان هاي بالتيك و خانواده زبان هاي ژرمني نيز وارد زبان فنلاندي شده اند.

چنین پنداشته می‌شود که زبان‌های بالتیک-فینی از دل زبان نیافینی- که آن هم از زبان‌های سامیک در ۱۵۰۰ تا ۱۰۰۰ (پیش از میلاد) جداشده‌بود-بیرون‌آمده‌باشد. پنداشته می‌شود که زبان نیافینی سه گویش داشته‌است:شمالی، جنوبی وخاوری. زبان‌های بالتیک-فینی در سده ۱ (میلادی) جداشدند ولی به اثرگذاری بر هم دنباله‌دادند. از این‌رو گویش‌های فنلاندی خاوری از دید پیدایشی نیافینی خاوری با بسیاری از ویژگی‌های خاوری‌است و گویش‌های فنلاندی جنوب غربی اثرهایی یکدست از استونیایی داراست.

شیوه نوشتاری فنلندی نخستین بار به دست میکائل آگریکولااسقف فنلاندی در سده ۱۶آفریده شد. وی پایه نویسه خود را بر سوئدی، آلمانی و لاتین گذارد. درآینده بسیاری دیگر نیز در نویسه فنلاندی بازنگری نمودند. در سده شانزدهم ادب فنلاندی به کوشش کسانی چون پاوالی یوستن، اریک سورولاینن و یاکو فینو و آگریکولا به کامیابی‌هایی دست‌یافت. در سده ۱۷ در فنلاند کتاب‌هایی به زبان‌های فنلاندی، نروژی، سوئدی، دانمارکی، استونیایی و آلمانی چاپ‌شد. با این‌همه در این زبان هنوز کتاب‌های ارزشمند به لاتین نوشته می‌شد و زبان‌های فنلاندی و سوئدی کم‌ارج دانسته‌می‌شدند.

زبان فنلاندی دارای بزرگ‌ترین دسته از همخوان‌های سایشی بوده که امروز بسیاری از آن‌ها را از دست داده‌است. برای نمونه آوای /ɣ/(غ) از میان رفته و برای نمونه واژه parghutin به paruttiin دگرش یافته‌است.

 

دوران حكومت سوئد:

فنلاند به مدت بيش از 600 سال از قرون وسطي تا اوايل قرن 1800 ميلادي به سوئد تعلق داشت. در طي اين دوران سوئد و روسيه براي تسلط بر فنلاند با هم مبارزه مي كردند كه اين مبارزه غالباً مسلحانه بود. در قرارداد صلح جزيره په كينه (Pähkinäsaari)در سال 1323 ميلادي توافق شد كه مناطق غربي و جنوبي فنلاند كنوني به سوئد تعلق داشته باشند و مناطق شرقي فنلاند تحت تسلط روسيه باشند.

بعد ها در نتيجه جنگ هايي كه در قرون 1500 و 1600 ميلادي انجام گرفت مناطق سوئدي فنلاند گسترش بسياري يافت.

با اين حال سوئد در جنگ هاي قرن 1700 ميلادي مناطق متعلق به خود را از دست داد و نهايتاً در سال 1809 ميلادي فنلاند به طور كامل تحت حكومت روسيه قرار گرفت.

 

فنلاند بخشي از روسيه

فنلاند در دوران حكومت روسيه كشوري بود خودمختار در قلمرو دوك كبير به نحوي كه اداره امور كشور به دست دولت خود فنلاند يعني مجلس سنا بود ولي دوك كبير فنلاند امپراتور روسيه بود. در دوران حكومت روسيه فنلاند داراي واحد پول مستقل خود نيز گرديد و ارتش روسيه تا مدت ها داراي بخش نظاميان فنلاندي بود.

فنلاندي ها با مهارت كامل از خودمختاري خويش براي پيشبرد اهداف خود استفاده نمودند. زبان فنلاندي, فرهنگ فنلاندي و كسب و كار و فعاليت هاي اقتصادي در اين دوران به شدت تقويت گرديدند. با اين حال سياست روسي سازي كه روسيه در اوايل دهه 1900 ميلادي به كار گرفت و با عدم پذيرش فنلاندي ها مواجه گرديد, باعث تيرگي روابط بين فنلاندي ها و حكمرانان روسيه شد.

 

استقلال فنلاند

پس از انقلاب اكتبر در روسيه مجلس فنلاند در تاريخ ششم دسامبر 1917 اعلاميه استقلال را كه به معناي جدا شدن فنلاند از روسيه بود تصويب نمود.

در اوايل سال 1918 ميلادي جنگ داخلي شديدي در فنلاند آغاز شد كه در آن سرخ ها كه نمايندگي كارگران را به عهده داشتند با سفيد ها كه نمايندگان سرمايه داران و كشاورزان بودند شروع به جنگيدن كردند. در ماه مه 1918 جنگ با شكست سرخ ها پايان يافت.

سيستم حكومتي فنلاند استقلال يافته جمهوري گرديد كه در آن در عوض پادشاه و امپراتور رئيس جمهور وجود دارد كه هر شش سال يك بار توسط مردم انتخاب مي گردد, و وضع قوانين بر عهده مجلس است كه با رأي مردم انتخاب مي شود.

 

جنگ زمستاني و ادامه جنگ

در تاريخ 1939.11.30 ميلادي اتحاد جماهير شوروي به فنلاند حمله كرد و بدين ترتيب جنگ زمستاني شروع شد. در دوران جنگ جهاني دوم دو جنگ بين فنلاند و اتحاد جماهير شوروي روي داد كه يكي از آن ها جنگ زمستاني بود كه در سال هاي 1940-1939 اتفاق افتاد و ديگري ادامه جنگ بود كه در سال هاي 1944-1941 انجام شد. نتيجه جنگ ها اين بود كه فنلاند كاريالا (Karjala) و برخي مناطق ديگر را به اتحاد جماهير شوروي واگذار كرد. 430000 فنلاندي كه در اين مناطق سكونت داشتند خانه و كاشانه خود را رها كرده و به ديگر مناطق فنلاند كه در كنترل فنلاندي

ها باقي مانده بود پناهنده شده و اسكان داده شدند. با اين حال مهمترين موضوع اين بود كه در طي جنگ جهاني دوم فنلاند هرگز اشغال نشد و عليرغم از دست دادن مناطقي از خاك خود به عنوان كشوري مستقل باقي ماند.

 

فنلاند پس از جنگ ها

پس از جنگ ها فنلاند وضعيتي نامشخص داشت. در ابتدا هراس اين وجود داشت كه اتحاد جماهير شوروي تلاش كند كه همچون ديگر همسايگان اروپائي خود كه پس از جنگ كشورهائي كمونيستي شده بودند فنلاند را نيز به كشوري كمونيستي تبديل كند. فنلاند به هر حال توانست كه روابط خوبي با اتحاد جماهير شوروي برقرار كند, سيستم اجتماعي دموكراتيك خود را حفظ كند و روابط تجاري خود را با كشورهاي غربي نيز بالا ببرد. فنلاند با اين حال در وضعيتي قرار گرفت كه مي بايست تا مدت هاي طولاني در سياست هاي خارجي خود تعادل بين اتحاد جماهير شوروي و غرب را حفظ كند.

پيشرفت اقتصادي فنلاند در دوران پس از جنگ بسيار خوب بود. فنلاند با فروش كالا به ويژه كاغذ و ديگر كالاهاي صنعت جنگل به ديگر كشورهاي جهان كسب در آمد مي كرد و اين در آمد را براي بالا بردن سطح رفاه مردم به كار مي برد. خدمات اجتماعي از جمله با ايجاد سيستم هاي تحصيل, بهداشت و تأمين اجتماعي گسترش داده شدند و اين خدمات اجتماعي فنلاند را به كشوري مرفه و مدرن تبديل نمودند.

 

فنلاند در اروپاي جديد

هنگامي كه جنگ سرد در اواخر دهه 1980 ميلادي در اروپا به پايان رسيد, فنلاند نيز در سياست خارجي خود اصلاحاتي انجام داد. فنلاند در سال 1995 ميلادي به عضويت اتحاديه اروپا يعنيEUدر آمد. در سال 2002 ميلادي فنلاند در گروه اولين كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شروع به استفاده از يوروكه واحد پول مشترك اتحاديه اروپا مي باشد كرده و بدين ترتيب واحد پول خود را كه مارك بود كنار گذاشت.

پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در اوايل دهه 1990 ميلادي اقتصاد فنلاند از جمله به دليل كاهش داد و ستد هاي تجاري با اتحاد جماهير شوروي دچار ركود شديدي گرديد. اين موضوع نيز روشن بود كه اقتصاد فنلاند علاوه بر صنعت سنتي كاغذ خويش نياز به شركت هاي موفق جديدي در زمينه هاو رشته هاي ديگر نيز داشت.

تلفن هاي همراه و ديگر كالاهاي فن آوري سطوح بالا كليد موفقيت فنلاند گرديدند, و اقتصاد فنلاند با اين كالاهاي خود چهره جديد مدرني به خود گرفته است.

 

سیاست :

نظام سیاسی فنلاند جمهوری است که بر اساس مجلس اداره می‌شود. رئیس‌جمهور مسئول معرفی نخست‌وزیر است و کابینه را نخست وزیر اداره می‌کند. نخست وزیر و کابینه‌اش باید بتوانند رای اعتماد از مجلس بگیرند.

مجلس این کشور ۲۰۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور که مسئولیت اصلیش هدایت سیاست‌های خارجی است، هر شش سال یکبار توسط انجمن انتخاباتی، برگزیده می‌شود. سن رأی دادن ۱۸ سالگی است و رأی دادن حق عمومی است.

در حال حاضر تارجا هالونن رئیس جمهور این کشور است که در سال ۲۰۰۲ برای نخستین بار و به عنوان اولین زن به رئیس‌جمهوری فنلاند انتخاب شد.او در سال ۲۰۰۶ برای بار دوم به این سمت برگزیده شد. نخست‌وزیر فنلاند متی ونهانن است که در سال ۲۰۰۳ به این سمت برگزیده شد.

 


جغرافیا :

فنلاند سرزمینی است پست، مشتمل بر چندین دریاچه (کشور هزار دریاچه) و بیش از ۸۰ درصد کشور پوشیده از جنگل است. بزرگ‌ترین دریاچه فنلاند سایمای بزرگ نام دارد که ۴۳۷۷ کیلومتر مربع مساحت آن است. بلندترین رود فنلاند نیز کمی یوکی با ۴۸۳ کیلومتر درازا است. این کشور ۲۰۰۰۰ جزیره با وسعتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع دارد. تابستان فنلاند بسیار درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. تابستان گرم و کوتاه و زمستان سرد و بسیار بلند دارد. در لاپلند در شمال فنلاند به مدت دو ماه تمام در زمستان خورشید طلوع نمی‌کند و در تابستان نیز دو ماه غروب را نمی‌بینید.

به علت نامساعد بودن آب و هوای شمال فنلاند، جمعیت بسیار کمی در این مناطق زندگی می‌کند.

 

اقتصاد :

تولید ناخالص داخلی فنلاند ۹/۱۸۵ میلیارد دلار است که ۵/۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۷/۳۱درصد آن در بخش صنعت و ۹/۶۵ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

دو میلیون و ۶۸ هزار نیروی کار در این کشور وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۶/۶ درصد است. نرخ تورم فنلاند در سال ۲۰۰۷ میلادی ۷/۲ درصد بود.صادرات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که به کشورهای آلمان (۳/۱۱ درصد)، سوئد (۵/۱۰درصد)، روسیه (۱/۱۰ درصد)، انگلیس (۵/۶درصد)، آمریکا (۵/۶ درصد) و هلند (۱/۵درصد) صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل مواد غذایی، نفت و فرآورده‌های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، منسوجات و الیاف پارچه و پشم است که از کشورهای آلمان (۶/۱۵ درصد)، روسیه (۱۴ درصد)، سوئد (۷/۱۳ درصد)، هلند (۶/۶ درصد)، چین(۴/۵ درصد)، انگلیس (۷/۴درصد) و دانمارک (۵/۴ درصد) است. از نظر شاخص فساد اقتصادی، فنلاند (به همراه کشورهای دیگری همچون دانمارک و نیوزیلند) سال‌های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته‌است، معرفی شده‌است.

 

مردم :

جمعیت این کشور پنج میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۲۴ نفر است که میانگین سنی آنها ۶/۴۱سال است. امید به زندگی برای زنان ۳۱/۸۲سال و برای مردان ۱۵/۷۵ سال است.

کمتر از ۱/۰ درصد از جمعیت این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند یعنی حدود هزار و پانصد نفر.۹۳/۴درصد از جمعیت آن فینی هستند،۷/۵درصد سوئدی و ۴/۰درصد روسی.بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند. ۲/۸۴درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند. بیشتر مردم فنلاند به زبان فنلاندی که از زبان‌های فینو اوگریایی است صحبت می‌کنند.

این زبان که تا حدودی با زبان مجاری نیز قرابت دارد بهمراه زبان‌های استونیایی و مالتی زبان‌های رسمی غیر هندواروپایی اتحادیه اروپا می‌باشند. بیشتر مردم فنلاند مسیحی مذهب و پروتستان لوتری هستند. ادیان اسلام و یهود نیز بویژه میان مهاجران فنلاند رایج است. همچنین بخشی از مردم این کشور بی‌دین می‌باشند.

 

زبان‌های رایج در فنلاند

زبان ۱۹۹۰ ۲۰۰۰ ۲۰۱۰

فنلاندی ۴٬۶۷۴٬۰۹۵ ۴٬۷۸۷٬۲۵۹ ۴٬۸۵۶٬۵۲۹

سوئدی ۲۷۳٬۴۹۵ ۲۶۷٬۴۸۸ ۲۶۵٬۹۸۲

سامی ۱٬۷۳۴ ۱٬۷۳۴ ۱٬۸۳۲

زبان‌های خارجی ۲۴٬۵۵۰ ۹۸٬۸۵۸ ۲۲۲٬۹۲۶

روسی ۳٬۸۸۴ ۲۸٬۱۷۹ ۵۴٬۵۴۶

استونیایی ۱٬۳۹۴ ۱۰٬۱۵۳ ۲۸٬۳۵۵

سومالی ۰ ۶٬۴۵۴ ۱۲٬۹۸۵

انگلیسی ۳٬۵۱۸ ۶٬۸۵۰ ۱۲٬۷۵۸

عربی ۱٬۱۳۳ ۴٬۸۷۵ ۱۰٬۳۷۹

 

 

جمعیت‌شناسی

۱۷۵۰ ۴۲۱٬۰۰۰ —

۱۷۶۰ ۴۹۰٬۰۰۰ ۱۶٫۴٪

۱۷۷۰ ۵۶۰٬۰۰۰ ۱۴٫۳٪

۱۷۸۰ ۶۶۰٬۰۰۰ ۱۷٫۹٪

۱۷۹۰ ۷۰۶٬۰۰۰ ۷٫۰٪

۱۸۰۰ ۸۳۷٬۰۰۰ ۱۸٫۶٪

۱۸۱۰ ۸۶۳٬۰۰۰ ۳٫۱٪

۱۸۲۰ ۱٬۱۷۷٬۵۰۰ ۳۶٫۴٪

۱۸۳۰ ۱٬۳۷۲٬۱۰۰ ۱۶٫۵٪

۱۸۴۰ ۱٬۴۴۵٬۶۰۰ ۵٫۴٪

۱۸۵۰ ۱٬۶۳۶٬۹۰۰ ۱۳٫۲٪

۱۸۶۰ ۱٬۷۴۶٬۷۰۰ ۶٫۷٪

۱۸۷۰ ۱٬۷۶۸٬۸۰۰ ۱٫۳٪

۱۸۸۰ ۲٬۰۶۰٬۸۰۰ ۱۶٫۵٪

۱۸۹۰ ۲٬۳۸۰٬۱۰۰ ۱۵٫۵٪

۱۹۰۰ ۲٬۶۵۵٬۹۰۰ ۱۱٫۶٪

۱۹۱۰ ۲٬۹۴۳٬۴۰۰ ۱۰٫۸٪

۱۹۲۰ ۳٬۱۴۷٬۶۰۰ ۶٫۹٪

۱۹۳۰ ۳٬۴۶۲٬۷۰۰ ۱۰٫۰٪

۱۹۴۰ ۳٬۶۹۵٬۶۱۰ ۶٫۷٪

۱۹۵۰ ۴٬۰۲۹٬۸۰۰ ۹٫۰٪

۱۹۶۰ ۴٬۴۹۶٬۲۲۰ ۱۱٫۶٪

۱۹۷۰ ۴٬۵۹۸٬۳۳۰ ۲٫۳٪

۱۹۸۰ ۴٬۷۸۷٬۷۷۰ ۴٫۱٪

۱۹۹۰ ۴٬۹۹۸٬۴۸۰ ۴٫۴٪

۲۰۰۰ ۵٬۱۸۱٬۰۰۰ ۳٫۷٪

۲۰۱۰ ۵٬۳۶۵٬۰۰۰ ۳٫۶٪

 

امید به زندگی در فنلاند

سال مردان زنان هردو جنس

۱۹۸۶ ۷۰٫۵ ۷۸٫۷ ۷۴٫۷

۱۹۹۶ ۷۳٫۰ ۸۰٫۵ ۷۶٫۸

۲۰۰۶ ۷۵٫۸ ۸۲٫۸ ۷۹٫۴

۲۰۰۸ ۷۶٫۳ ۸۳٫۰ ۷۹٫۷

۲۰۰۹ ۷۶٫۵ ۸۳٫۱ ۷۹٫۸

 

ارتباطات در فنلاند :

سیستم تلویزیون در فنلاند پیشرفته‌است. در حال حاضر تمامی شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی این کشور دیجیتال است و آخرین سیستم آنالوگ از رده خارج شد.قانون اساسی فنلاند هر شهروندی حق انتشار مطالب چاپی دارد. روزنامه‌ها را بخش خصوصی اداره می‌کنند و تاثیر زیادی در آرای سیاسی دارند.در فنلاند یک میلیون و ۹۲۰ هزار خط تلفن ثابت وجود دارد و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار خط تلفن همراه.دو میلیون و ۳۲۳ هزار میزبان اینترنتی وجود داردو دو میلیون و ۹۲۵ هزار کاربر اینترنت.

 

زنان در فنلاند:

امسال برای زنان کشور فنلاند سال مهمی است. زیرا، در ۱۰۰ سال پیش آنان توانستند که برای خود حق رای و حق ورود به مجلس را -به صورتی نامحدود- به دست آورند. در واقع، آنان بعد از زنان نیوزیلندی نخستین زنان جهان بودند که این دو حق را با هم به دست آوردند.

 

پراکندگی جغرافیایی :

نزدیک به ۶میلیون‌تن که بیشترشان در فنلاند می‌زیند به زبان فنلاندی سخن‌می‌گویند. همچنین اقلیت‌های فنلاندی‌زبان در کشورهای سوئد، نروژ، استونی و روسیه می‌زیند. چندصدهزارفنلاندی‌زبان در سوئد می‌زیند. اینان در دهه ۱۹۷۰ که بیکاری در فنلاند گسترش یافته و صنعت خودروسازی سوئد نیز پررونق گشته‌بود به سوئد کوچیدند. در آمریکا، استرالیا و همچنین برزیل و آرژانتین نیز دسته‌هایی فنلاندی‌زبان می‌زیند.کوچ به فنلاند در سال‌های پیش رو اگرچه عنصرهایی از زبان کوچندگان را به فنلاندی درآورده‌است، ولی بر شمار فنلاندی‌زبانان نیز می‌افزاید.

فنلاندی در کنار سوئدی یکی از دو زبان رسمی کشور فنلاند می‌باشد. همچنین فنلاندی در کشور سوئد نیز زبان رسمی اقلیت است. فنلاندی یکی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا نیز می‌باشد.

 

تحصیل در فنلاند

نظام‌ آموزشي‌ و چگونگي‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ دانشگاههاي‌ كشور فنلاند

 

‌تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهي‌

آموزش‌ رسمي‌ و اجباري‌ در كشور فنلاند از 7 سالگي‌ آغاز مي‌شود و 9 سال‌ به‌ طول‌ مي‌انجامد. اين‌ تحصيلات‌ اجباري‌ شامل‌ 6 سال‌ ابتدايي‌ و 3 سال‌ متوسطه‌ است. در اين‌ مدت‌ دانش‌آموزان‌ با محيط‌ و دروس‌ پايه‌ و زبان‌هاي‌ خارجي‌ آشنا مي‌شوند.

پس‌ از تحصيلات‌ متوسطه‌ دانش‌آموزان‌ وارد دبيرستان‌ها كه‌ به‌ دو دسته‌ نظري‌ و حرفه‌اي‌ تقسيم‌ شده‌ است‌ مي‌شوند. طول‌ دوره‌ دبيرستان‌ از سه‌ تا چهار سال‌ است‌ كه‌ در پايان‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ داده‌ مي‌شود. در دبيرستان‌هاي‌ نظري، دانش‌آموزان‌ دروس‌ ادبيات، زبان‌هاي‌ خارجي، علوم، رياضي، ورزش، موسيقي‌ و هنر را فرا مي‌گيرند.

دوره‌هاي‌ حرفه‌اي‌ توانايي‌هاي‌ فني‌ - حرفه‌اي‌ دانش‌آموزان‌ را بالا مي‌برد و براي‌ دانش‌آموزاني‌ كه‌ جذب‌ بازار كار مي‌شوند مناسب‌ است.

براي‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاي‌ فنلاند، كليه‌ دانش‌آموزان‌ پس‌ از اتمام‌ دوره‌ دبيرستان‌ در آزمون‌ سراسري‌ دانشگاه‌ها شركت‌ مي‌كنند.

 

‌تحصيلات‌ دانشگاهي‌

‌تحصيلات‌ عالي‌ در دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ آموزش‌ عالي‌ تخصصي‌ و پلي‌ تكنيك‌ها (AMK/YH) امكان‌پذير است. در فنلاند 50 مركز آموزش‌ عالي‌ زير نظر وزارت‌ آموزش‌ (Ministry of Education) فعاليت‌ آموزشي‌ و پژوهشي‌ دارند كه‌ شامل‌ 14 دانشگاه‌ جامع، 6 دانشگاه‌ و مؤ‌سسه‌ آموزش‌ عالي‌ تخصصي‌ و 30 پلي‌ تكنيك‌(AMK/YH) است.

شرط‌ ورود به‌ كليه‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالي، داشتن‌ مدرك‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ و قبولي‌ در آزمون‌ سراسري‌ دانشگاه‌هاست. در فنلاند كمتر از نيمي‌ از داوطلبين‌ موفق‌ به‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها مي‌شوند.

شرط‌ ورود دانشجويان‌ خارجي‌ به‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ فنلاند يا معادل‌ آن‌ و قبولي‌ در آزمون‌ ورودي‌ است. زبان‌ تحصيل‌ در دانشگاه‌ها در اين‌ كشور، فنلاندي، سوئدي‌ و گاهي‌ هم‌ انگليسي‌ است.

در نظام‌ آموزشي‌ جديد فنلاند سال‌ تحصيلي‌ دو نيم‌ سال‌ دارد كه‌ در هر كدام‌ 20 واحد (Credits) و در هر سال‌ تحصيلي‌ 40 واحد گذرانده‌ مي‌شود.

در سال‌ 1995 ميلادي‌ مجلس‌ فنلاند قانون‌ تأسيس‌ پلي‌ تكنيك‌ها(AMK/YH) را تصويب‌ كرد. هدف‌ از تأسيس‌ پلي‌ تكنيك‌ها راهيابي‌ سريع‌تر به‌ بازار كار است. تا كنون‌ 30 پلي‌ تكنيك‌ مجوز تأسيس‌ گرفته‌اند كه‌ در رشته‌هاي‌ گوناگون‌ دوره‌هاي‌ 4 ساله‌ برگزار مي‌كنند. براي‌ ادامه‌ و اتمام‌ دوره، هر دانشجو نيازمند يك‌ سال‌ تمديد است.

تفاوت‌ پلي‌ تكنيك‌ها با دانشگاه‌ها در كاربردي‌ و حرفه‌اي‌ بودن‌ تحصيلات‌ است.

شرط‌ ورود به‌ پلي‌ تكنيك‌ها داشتن‌ ديپلم‌ حرفه‌اي‌ از دبيرستان‌هاي‌ حرفه‌اي‌ و موفقيت‌ در آزمون‌ ورودي‌ هر پلي‌ تكنيك‌ به‌ همراه‌ سابقه‌ كار است.

 

‌دوره‌هاي‌ تحصيلي‌

1. دوره‌هاي‌ پلي‌ تكنيك‌ها(AMK/YH) :كه‌ سبب‌ گرفتن‌ مدرك‌Bachelor مي‌شود، 4 سال‌ طول‌ مي‌كشد و شامل‌ گذراندن‌ 140 تا 160 واحد است. تعداد واحدهاي‌ مورد نياز بستگي‌ به‌ رشته‌ تحصيلي‌ دارد و حداقل‌ 20 واحد به‌ يك‌ دوره‌ تجربه‌ كار علمي‌ اختصاص‌ دارد. در پايان‌ دانشجو پايان‌ نامه‌ نيز ارائه‌ مي‌دهد.

2Kandidaati / Kandidat (Bachelor) .: كه‌ شامل‌ سه‌ تا چهار سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. اين‌ دوره‌ در نظام‌ جديد آموزشي‌ فنلاند در دانشگاه‌ها گذرانده‌ مي‌شود كه‌ حداقل‌ شامل‌ 120 واحد است‌ كه‌ دانشجو طي‌ آنها دروس‌ پايه‌ و تخصصي‌ را مي‌گذراند. در سال‌ آخر دانشجو بايد پژوهش‌ علمي‌ را همراه‌ پايان‌ نامه‌ ارايه‌ دهد.

3Maisteri (Master) . كه‌ شامل‌ 5 تا 7 سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. اين‌ دوره‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان، شامل‌ گذراندن‌ حداقل‌ 160 تا 220 واحد تحصيلي‌ و انجام‌ پژوهش‌هاي‌ علمي‌ و ارايه‌ پايان‌ نامه‌ است.

اگر اين‌ تحصيلات‌ بعد از دوره‌Kandidaatti / Kandidat (Bachelor) گذرانده‌ شود، واحدهاي‌ مورد نياز حداقل‌ 40 واحد است.

‌4. دركشور فنلاند اعطاي‌ مدرك‌Lisensiaatti / Licentiat نيز ممكن‌ است‌ كه‌ دانشجو براي‌ گرفتن‌ آن‌ موظف‌ به‌ گذراندن‌ 30 واحد خواهد بود. اين‌ دوره‌ پژوهشي‌ است.

دانشجو موظف‌ به‌ نوشتن‌ پايان‌ نامه‌ و دفاع‌ موفقيت‌آميز در مقابل‌ استادان‌ است. اكثر دانشجويان‌ اين‌ دوره‌ را به‌ عنوان‌ مرحله‌ ابتدايي‌ دوره‌ دكترا مي‌گذرانند كه‌ 2 تا 3 سال‌ تحصيلي‌ طول‌ مي‌كشد.

‌‌5. Tohtori / Doktor (Ph.D.) شرط‌ ورود به‌ دوره‌ دكترا، داشتن‌ مدرك‌ /Maisteri Magister/ (Master) يا كارشناسي‌ ارشد است. دوره‌ دكترا نيز در فنلاند پژوهشي‌ است‌ و 4 تا 5 سال‌ طول‌ مي‌كشد.

 

دانشگاه هلسینکی

دانشگاه هلسینکی (به فنلاندی: Helsinginyliopisto) (به سوئدی: Helsingfors universitet) بزرگترین و یکی از اصلی‌ترین دانشگاه‌ها در کشور فنلاند است که در سال ۱۶۴۰ در شهر هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند تاسیس شد.

این دانشگاه همکنون ۳۸٬۲۰۰ دانشجو دارد.

دانشگاه هلسینکی در فهرست «برترین دانشگاه‌های جهان» که توسط بنگاه اروپایی تحقیقات دانشگاهی تهیه شده‌است، در ردهٔ۷۳ جهان قرار گرفته‌است.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) به نقل ازرویترز، بنابر مطالعه ای که در مجله "ریدرز دایجست" به چاپرسیده،‌فنلاند عنوان بهترین کشور جهان از نظر کیفیت آب و هوا را به خوداختصاص داده است.

این کشور همچنین به لحاظ برخورداری از آمار پایین مرگ و میرنوزادان و شیوه های مطلوب حفاظت از شهروندان درمقابل آلودگی آب و بلایای طبیعی،‌ به عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی در نظر گرفته شده است.

در این فهرست آمریکا در بین 141 کشور در جایگاه بیست و سوم، انگلیس در رده بیست و پنجم و چین در موقعیت هشتاد و چهارم قرار گرفته است. کلیه کشورهای رده پایین جدول راکشورهای آفریقایی تشکیل می دهند.

در همین حال از بین 72 کلان شهر اصلی دنیا،‌ استکهلم سوئد به عنوانبهترین شهر برای زندگی معرفی شده وشهرهای اسلو ، مونیخ و پاریس در رده های بعدی قرار دارند.

چهار شهر از آلمان نیز جزو 10 شهر برتر جهان قرار گرفته اند ونیویورک جایگاه پانزدهم و لندن جایگاه بیست وهفتم را به خود اختصاص داده اند.

براساس این مطالعه،‌ کشورهای آسیایی به عنوان کثیف ترین کشورهاشناخته شده اند و پکن که میزبان المپیک تابستانی آینده خواهد بود به دلیل برخورداری از آلودگی هوا درپایین ترین نقطه جدول قرار دارد.

 

گفتنی است این تحقیق توسط "متیو کان" اقتصاددان محیطی آمریکا انجام شده و مواردی چون کیفیت آب آشامیدنی ، میزان انتشار گازهای گلخانه ای،‌ آموزش و سطح درآمد درآن مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

آداب رسوم مردم فنلاند

وقتي كه كسي آداب و رسوم فرهنگي فنلاندي را مي داند درك فنلاندي ها برايش ساده تر است. چنين شخصي همچنين انتظاراتي كه فنلاندي ها از وي دارند را نيز به وجهبهتري مي تواند درك كند. آداب و رسوم فرهنگي در فنلاند هنوز به مقدار زيادي يكدست وهمگون مي باشند و به همين دليل است كه فنلاندي ها گاهاً با مسائل جديد احساسبيگانگي كرده و از به كار بردن شيوه هاي جديد اجتناب مي كنند. از طرف ديگر در جامعهفنلاند همه با هم برابر هستند و با همه بايد برخوردي يكسان و عادلانه داشت. درفنلاند به برابري زن و مرد اهميت داده مي شود.

فنلاندي ها ممكن است در ابتدا كم حرف و داراي رفتاري غير دوستانه به نظرآيند. آنها مسائل را مستقيماً و صادقانه عنوان مي كنند. گفتگوي فنلاندي ها غير رسميبوده و ؛تو؛ خطاب كردن معمولي مي باشد. شخص فنلاندي سرش در كارهاي خودش است و بهمسايل خصوصي ديگران احترام گذاشته و در آنها دخالت نمي كند. معروف است كه آشنا شدنبا فنلاندي ممكن است سخت باشد ولي دوستي با فنلاندي عمري است. در فنلاند امروزياساس اجتماع را فرد تشكيل مي دهد نه خانواده. در فرهنگ فنلاندي, همچون اغلب ديگركشور هاي غربي, فرد از جايگاه ويژه اي برخوردار است. به انسان كوشا و با اراده ارزشداده مي شود.

شخص فنلاندي مايل است كه از وقت خود به طور معقول استفاده كند. او همه چيز رااز پيش برنامه ريزي كرده و برنامه ها و زمان هاي توافق شده را رعايت مي كند. شخصفنلاندي به قول خود عمل مي كند و از ديگران نيز همين انتظار را دارد.

شخص فنلاندي مايل است كه تضاد ها را ترجيحاً با گفتگو حل نمايد. او نمي خواهدكه كسي را در شرايط سختي قرار دهد. شخص فنلاندي ترجيح مي دهد كه احساسات خود را بهطور علني ابراز نكند. از مسايلي كه براي شخص فنلاندي اهميت دارند مي توان مثلاً ازطبيعت, سكوت و سونا نام برد. فنلاندي ها هم با اعضاي خانواده سونا مي روند و هم بادوستان و شركاي تجاري خود. گاهاً گفتگوها و تبادل نظرات مهم سياسي نيز در سوناانجام مي گيرد!

لطفاً به خاطر داشته باشيد كه هر كسي براي خود داراي سابقه فرهنگي است كه دربرخوردش با مسايل تأثير مي گذارد. براي اين كه بتوانيد شخصي را و فرهنگ وي را راحتتر درك كنيد سعي نمائيد كه از نقطه نظر وي به مسايل نگاه كنيد. اگر موضوعي را متوجهنمي شويد بدون ترس در مورد آن سؤال نمائيد. وقتي كه انسان با صراحت و صداقت صحبتكند سؤ تفاهم كمتر پيش مي آيد.

“در هر كشوري بايد طبق عادات آن كشور رفتار نمود (ضرب المثل فنلاندي)

كساني كه از مهاجرتشان به فنلاند مدتي مي گذرد, بعضي از عادات فنلاندي رامشاهده نموده اند. در اين صفحه برخي از اين مشاهدات گردآوري شده است. ممكن است شماموردي علاوه بر اينها كه در ليست هستند براي گفتن داشته باشيد, ما با كمال ميل اينموارد را براي تكميل ليست خود پذيرا هستيم. بهمسئولين بانك اطلاعاتيپيغامبفرستيد.

دقيق بودن در فنلاند از اهميت بسياري برخوردار است. بر سر قرار خود ديرنرويد, چرا كه اين عمل بسيار ناپسند و بي ادبانه اي است. سر وقت در محل ملاقات حضورداشته باشيد!

هنگام صحبت با شخص فنلاندي صداي خود را بالا نبريد, به خصوص در اماكن عمومي! صحبت با صداي بلند عملي دور از ادب محسوب مي شود, چرا كه خود شخص فنلاندي آراماست.

به ياد داشته باشيد كه هنگام صحبت با شخص فنلاندي مستقيم به چشمان او نگاهكنيد, اگر كسي به پايين و يا جاي ديگري نگاه كند در فنلاند به عنوان شخص ناصادقتفسير مي شود.

در صورتي كه براي ديدن شخص فنلاندي به خانه اش مي رويد از پيش به او اطلاعدهيد, تنهايي و جو خصوصي براي شخص فنلاندي بسيار مهم مي باشد.

هنگام ورود به خانه فنلاندي كفش خود را از پاي در آورده و يا با خود كفشجداگانه مخصوص داخل خانه همراه بياوريد.

چنانچه در خانه شخص فنلاندي براي غذا دعوت شده ايد به خاطر داشته باشيد كه پس از خوردن غذا تشكر كنيد.

اين كه در رستوران هر كسي پول غذاي خود را پرداخت كند در فنلاند روشي معمول و نرمال است. با اين حال مي توان مؤدبانه پيشنهاد پرداخت پول غذاي ديگري رانمود.

در فنلاند معمولاً قهوه زياد و در همه جا مصرف مي شود. مثلاً جلسات هميشه بانوشيدن قهوه شروع مي شوند.

چنانچه در اتوبوس كسي پيش شما نمي نشيند تعجب نكنيد, اهميت تنهايي و جوخصوصي را به ياد داشته باشيد!

عدم صداقت از نظر شخص فنلاندي بدترين چيزهاست.

رفتن به سونا در فنلاند, هر چند بدون لباس, هيچ ارتباطي با مسايل جنسي ندارد–سونا براي شخص فنلاندي مكان مقدسي است.

به ياد داشته باشيد كه هنگامي كه در طبيعت هستيد با احترام با آن رفتاركنيد. طبيعت براي شخص فنلاندي عزيز و محترم است.

جامعه فنلاندي به خوبي سازمان دهي شده و با نظم و ترتيب است, نظم ترتيب رادر صف ها نيز به ياد داشته باشيد!

در خانه هاي آپارتماني شب ها ساعات سكوت مي باشد كه مي تواند مثلاً از ساعت 22.00 شروع شود. در راهروي ساختمان معمولاً ساعات خاموشي ذكر شده است. مزاحمت ايجادنكنيد!

 


سیاست و دستگاهای اداری در فنلاند

سيستم سياسی

سيستم حكومتی در فنلاند جمهوری دمكراتيك می باشد. رئيس جمهور با انتخاباتمستقيم هر شش سال يك بار انتخاب می شود. رئيسجمهورفعلی فنلاند تارياهالونن(Tarja Halonen 2006-2012 ) می باشد.

درمجلس فنلاند 200 نمايند وجود دارد. نمايندگانمجلسهر چهار سال يك بار انتخاب می شوند.

نخست وزير منتخب مجلس و ديگر وزرا با همهيأتدولت را تشكيل می دهند كه همراه با رئيس جمهوری قدرت اداری را در دست دارند.

فنلاند عضواتحاديه اروپامی باشد. نمايندگان فنلاند در پارلمان اتحاديه اروپاهر پنجسال يك بار انتخاب می گردند.

 

دستگاه اداری دولتی و دستگاه اداری شهرستان ها

دستگاه اداری دولتی در فنلاند به دستگاه اداری مركزی و دستگاه اداری محلی ومنطقه ای تقسيم می شود. دستگاه اداری مركزی شامل هيأت دولت و مراكز اداری و سازمانهای سراسری از قبيل مركز ثبت جمعيت و سازمان بازنشستگی ملی(KELA)می گردد.

دستگاه اداری منطقه ای و محلی از مسئولينی تشكيل مي گردد كه دارای فعاليتمنطقه ای و محلی می باشند، از قبيل دستگاه اداری منطقه ای و مراکز امرار معاش – راهو ترابری و حفظ محیط زیست (تحت عنوانELY)(وهمچنین درگذشته، مرکزی تحت عنوان مرکزTE).مسئولين دستگاه اداری محلیو منطقه ای دولتی با مسئولين شهرستان همكاری می كنند.

شهرستان هادر فنلاند دارای خودمختاری هستند. شهرستانها برای ساكنين خود خدمات پايه اي را كه در قانون آمده اند فراهم مي كنند. بالاترين مقام تصميم گيرنده در شهرستان شورای شهرستان است كه هر چهار سال يك بار درانتخاباتی كه در سطح شهرستان برگزار می شود انتخاب می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم:

( نتیجه گیری و پیشنهادات)

 

1. نتیجه گیری:

باتوجه به پژوهش انجام شده به نظر می رسد کشور فنلاند جزء پیشرفته ترین کشورها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی می باشد.

 

 

2. پیشنهادات:

باتوجه به اینکه کشور فنلاند بر اساس استانداردهای تعریف شده برای رفاه و تأمین اجتماعی یکی از پیشرفته ترین سیستمهای رفاه و تأمین اجتماعی را داراست پیشنهاد می گردد مسئولین نسبت به برقراری ارتباطات فرهنگی با این کشور و کشورهای مشابه اقدام تا نسبت به تحقق برنامه چشم انداز 20 ساله قدمی موثرتر و سریعتر برداشته شود.

 

 

منابع

 

1. لغت نامه دهخدا

2. سایت ویکی پدیای فارسی

3. تبیان نت

 

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=University_of_Helsinki&oldid=221244878 (accessed June 23, 2008):

 

 

مرکز آموزش عالی علمی کاربردی شهید محلاتی قم

 

 

 

موضوع:

آشنایی با کشور فنلاند

 

 

 

کارعملی درس روابط فرهنگی بین الملل

دوره کارشناسی رشته مدیریت امور فرهنگی

 

 

 

استاد راهنما:

جناب آقای تقوایی

 

تهیه کننده:

محسن احسن

 

 

سال تحصیلی 91-90

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول: (کلیات)

مقدمه. 2

بیان مسئله. 3

ضرورت و اهمیت... 5

اهداف... 5

تعاریف... 5

 

فصل دوم: تاریخچه

تاریخچه. 7

دوران حكومت سوئد. 8

فنلاند بخشي از روسيه. 8

استقلال فنلاند. 8

جنگ زمستاني و ادامه جنگ.... 9

فنلاند پس از جنگ ها9

فنلاند در اروپاي جديد. 10

سیاست 10

جغرافیا 11

اقتصاد 11

مردم 11

زبان‌های رایج در فنلاند. 12

جمعیت‌شناسی.. 12

امید به زندگی در فنلاند. 13

ارتباطات در فنلاند 14

زنان در فنلاند. 14

پراکندگی جغرافیایی 14

تحصیل در فنلاند. 14

الف

‌تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهي‌.. 15

‌تحصيلات‌ دانشگاهي‌.. 15

‌دوره‌هاي‌ تحصيلي‌.. 16

دانشگاه هلسینکی.. 17

آداب رسوم مردم فنلاند. 18

سیاست و دستگاهای اداری در فنلاند. 21

دستگاه اداری دولتی و دستگاه اداری شهرستان ها21

 

فصل سوم: نتیجه گیری و پیشنهادات

1. نتیجه گیری.. 23

2. پیشنهادات... 23

منابع. 24

 

 

ب

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1178

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما