مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2771
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13112853

قاره آمریکا


قاره آمریکا

قاره آمریکا یکی از قاره‌های کره زمین است. این قاره ۳/۸٪ از مساحت زمین و ۴/۲۸٪ از مساحت خشکی‌ها را در بر می‌گیرد. همچنین ۱۴٪ از جمعیت جهان برابر با ۹۰۰ میلبون نفر در این قاره زندگی می‌کنند. این قاره به سه بخش آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بخش می‌شود.

 

کشورها

قاره آمریکا شامل ۳۵ کشور مستقل می‌شود. همچنین بیش از ۲۰ جزیره مستعمره در آمریکای مرکزی وجود دارند. علاوه بر اینها منطقه گویان فرانسه در آمریکای جنوبی نیز در استعمار کشور فرانسه می‌باشد.

از جمله کشورهای مستقل این قاره: ایالات متحده آمریکا - کانادا - مکزیک - برزیل - آرژانتین - کلمبیا - ونزوئلا - پرو - کوبا - شیلی - گواتمالا - نیکاراگوئه - اروگوئه - اکوادور - پاناما - دومینیکن - جامائیکا - کاستاریکا - بولیوی - هندوراس - السالوادور - پاراگوئه - ترینیداد و توباگو - هائی تی و......

برخی کشورهای غیرمستقل(مستعمره) قاره آمریکا : گویان فرانسه - پورتوریکو(ایالات متحده) - آنتیل(هلند) - گوادلوپ (فرانسه) - برمودا(بریتانیا) - مارتینیک(فرانسه) - ویرجین (آمریکا و انگلیس)- مونتسرات(بریتانیا)- آروبا(هلند) و......

 

اقتصاد

برخلاف کشورهای آمریکای شمالی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند ، بیشتر کشورهای آمریکای لاتین(شامل آمریکای جنوبی و مرکزی) اوضاع اقتصادی چندان خوبی ندارند. تنها برزیل،آرژانتین،ونزوئلا و کلمبیا هستند که اقتصاد نسبتا بهتری دارند. تقریبا همه کشورهای آمریکای مرکزی (که اکثرا جزیره‌ای هستند) از صنعت توریسم کسب درآمد می‌کنند. در سرتاسر قاره آمریکا فقط دو کشور بولیوی و پاراگوئه هستند که به دریاهای آزاد راه ندارند و فاقد سواحل و بنادر می‌باشند؛ که این دو کشور (خصوصاً بولیوی) فقیرترین کشورهای آمریکایی هستند.

 

جغرافیای طبیعی

از ساختارهای طبیعی این قاره می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: رشته کوه‌های راکی - رشته کوه‌های آند - خلیج مکزیک - دریای کارائیب - جنگلهای آمازون - بیابان آتاکاما(شیلی) - کوه‌های گویان -رودخانه می سی سی پی - دریاچه سوپریور و.....

 

ظهور تمدنهای نخستین در قاره آمریکا

حدود سه هزار سال قبل از میلاد، در دو ناحیه ای که کشاورزی اولیه در آنها پا گرفته بود، شکوفایی تمدن در آمریکای مرکزی و ناحیه آند آغاز شد. این دو ناحیه از هر نظر با هم متفاوت بودند ولی هر دو چیزی داشتند که اجازه ظهور و رشد تمدن را در خود می داد. با وجود اختلافات بسیار ظاهری این دو تمدن در زمینه اتکا به اندیشه باستانی پیوند بین گروههای آدمیان و دنیای روحانی باهم شباهت های بسیاری داشتند.

اکثر تاریخ نویسان امروزی با این نکته موافق هستند که جامعه متمدن عبارت است از جامعه ای پیچیده که تحت تاثیر تمدنها و جوامع دیگر بوده است. در تاریخ جامعه بشر فقط شش بار تمدنی شکوفا شد که تحت نفوذ تمدن ها و جوامع دیگر نبود. این تمدنهای موسوم به نخستین، از نواحی زیر برخاستند :

بین النهرین، دره سند، چین، مصر، آمریکای مرکز و ناحیه آند در آمریکای جنوبی.

پرسش این است که چرا در این مکانها؟ چرا در میان بومیان آمریکا؟ مورخان هنوز هم در پاسخ به این سئوال بحث دارند، ولی دست کم سه دلیل احتمالی در این مورد و برای پاسخ ارائه میشود.

یک دلیل برای رشد و شکوفایی تمدن در دو ناحیه نامبرده شده، شروع زودهنگام کشاورزی و رشد و تکامل ممتد آن است. مازاد مواد غذایی کشاورزی اجازه می داد که بسیاری از مردمان دیگر دغدغه تامین غذا نداشته باشند و ساعات روز را به کارهای اختصاصی بپردازند ...

دلیل دوم برای شکوفایی تمدن، سهولت داد و ستد کالا میان سرزمین هایی است که دارای تنوع منابع طبیعی باشند. در ناحیه آند، چنین نقاطی عبارت بودند از مراتع کوهستانی و دره ای، رودخانه ها و دره هایی درحاشیه دریا و ساحل طولانی غربی که سرشار از غذاهای دریایی است. آمریکای مرکزی از یک سو با کوهها و دره های خشک شمالی احاطه شده است و از سوی دیگر سرزمین های مرتفع پر آب جنوبی را دارد. همچنین جنگل های انبوهی در زمین های پست، و از دو طرف سواحل اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس آنرا دربر گرفته اند ...

و دلیل آخر آنکه، هر دو سرزمین به یک اندازه در معرض تهدید خشکسالی و زمین لرزه بوده اند. برنامه ریزی و همکاری با یکدیگر از ضروریات بنای تمدن است. ممکن است عادت ثانوی ساکنان این سرزمین ها بوده تا به این ترتیب خود را در برابر مصائب طبیعی حفظ کنند.

جاده های میان آمریکای مرکزی و سرزمین های آند طولانی و صعب العبور بود، ولی مسافرت با قایق در کناره ساحل طی چندین روز متوالی، از محالات نبود. مورخان مدتها در این اندیشه بوده اند که آیا تمدن آمریکای مرکزی بر تمدن نواحی آند نفوذی داشته است یا مسئله بر عکس آن بوده است. شک نیست که ذرت و سایر غلات آمریکای مرکزی سرانجام به نواحی آند رسید و در آنجا کشت شد. با این همه شواهد قانع کننده ای در دست نیست که نشان دهد رابطه ای بین این دو ناحیه برقرار بوده است. تمدن در زمانهای متفاوتی در این نواحی شکل گرفت که هرکدام فرهنگ ها و سنت خاض خود را تشکیل دادند.


قاره آسیا

آسیا کهنترین و پهناورترین قاره جهان است که مساحت آن ۴۳،۴ میلیون کیلومتر مربع بوده و جمعیت این قاره حداقل ۳،۳ ملیارد نفر است. بزرگ‌ترین و پرشمارترین کشورهای جهان در این قاره اند. آسیا به همراه اروپا خشکی بزرگ اوراسیا را می‌سازند. این قاره از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از جنوب به اقیانوس هند، از شرق به اقیانوس آرام و از غرب به دریای مدیترانه و بخش میانی روسیه مرزبندی شده است.

 


جغرافیا

آسیا را از اروپا کوههای اورال و دریاچه‌های خزر، سیاه و ازوف جدا می‌نمایند، مرز بین آسیا و آفریقا همانا کانال سوئز بوده، آمریکای شمالی را از آسیا تنگه برینگ جدا می‌سازد. آسیا در بین دو دریای بزرگ یخ بسته شمال و هند موقعیت دارد. بلندترین قلۀ جهان اورست به ارتفاع ۸٬۸۴۸ متر و گودترین دریاچه‌ای دنیا آمور به عمق ۱٬۶۲۰ متر نیز در قاره آسیا قرار دارند.

۴/۳ قاره آسیا را کوههای بلند و تپه‌ها تشکیل می‌دهند، بلندترین رشته‌کوه‌های این قاره عبارت اند از هیمالیا، قراقروم، پامیر، تیانشان، هندوکش، قفقاز بزرگ، و التای. همچنین سلسله کوههنسبتاً کمتر در این قاره واقع بوده که مهم‌ترین آنها را رشته‌کوههای تبت، ایران، ارمنستان، و آسیای صغیر تشکیل می‌دهند. قاره آسیا در کنار اروپا می‌باشد. بیشتر جمعیت آسیا را چین وهند تشکیل می‌دهد.فلات های اسیا از غرب به شرق عبارت‌اند از اناتولی ایران تبت و مغولستان ناهمواریهای اسیا 1 فلاتها:شامل فلاتهای بلند با ارتفاع زیاد و فلاتهای کم ارتفاع قدیمی 2 سرزمینهای پهناور و پست جلگه‌ای در شمال و جنوب اسیا 3 سرزمین های دارای کوه‌های اتش فشانی

 

اطلاعات آماری

مساحت: ۴۳،۴ میلیون کیلومتر مربع (همراه جزایر).

تعداد کشورهای آسیا: ۴۸ کشور مستقل و همچنان مستعمره پرتغال و انگلیس نیز وجود دارند.

ارتفاع متوسط از سطح دریا: ۹۶۰ متر.

بلندترین نقطه: اورست ۸٬۸۴۸ متر.

گودترین نقطه جهان: دریاچه مرده (بحرالمیت) به عمق 200 متر پایینتر از سطح دریا.

متراکم‌ترین نقطه زمین از نظر جمعیت جزیره جاوه در کشور اندونزی است.الگو:

جمعیت قاره آسیا حدود یک سوم جهان را در بر می‌گیرد.

آسیا را سرزمین کوهستان هاو رودخانه های بزرگ می پندارند. کوهستان هایی بلند و سر به فلک کشیده و رودخانه هایی طویل که از کشتزار های حاصل خیز می گذرند. آسیا را سرزمین جنگل های بارانی و شهرهای پرجعمیت می دانند. جنگل های پر باران حاره ای مملو از جانوران ناشناخته و شهر های عظیم پرجمعیت را در آسیا می توان مشاهده کرد. همه ی آنچه گفته شد برای آسیامتصور می گردد. اما شماهم درباره ی آسیا نظر هایی را خواهید داشت.

 

سرزمین حداکثرها

آسیاسرزمین بی نهایت ها است. چرا که در بین هفت قاره ی زمین، بزرگ ترین قاره محسوب می شود. در حقیقت سی درصد سطح زمین را آسیا در برمی گیرد. آسیا به انداره ای بزرگ است که در غرب با اروپا و تقریبا در شرق با آمریکای شمالی ملاقات می کند. در شمالی ترین نقطه ی آسیا سرزمین های وسیع یخ زده ی سیبری و در جنوب آن جنگل های نمناک حاره ای مالزی واندونزی قرار دارند[2]. آسیا دارای شهرهایی بزرگ و پرجمعیت مانند بمبئی در هند می باشد. از ده رودخانه ی بزرگ دنیا، هفت رودخانه ی آن در آسیا قرار دارند. رودخانه هایی مانند سند، دجله و فرات، سیجون و جیحون، اُب و لنا و هوانگهو شبکه ی آبی وسیعی را در قاره آسیا بوجود آورده اند.

آسیا بلند ترین نقطه ی جهان به نام اورست در نپال را در خود جای داده است. پست ترین نقطه ی کره ی زمین نیز در آسیا قرار دارد. این نقطه در نزدیکی دریای مرده واقع است. دریای مرده در جنوب غربی آسیا که خاورمیانه نامیده می شود، قرار دارد.

در هر لحظه ای که در نظر بگیریم، مکان هایی در آسیا وجود دارند که بسیار داغ بوده و در برابر آن نقاطی نیز هستند که بسیار سرد می باشند. همچنین در آن واحد سرزمین هایی را می توان مشاهده کرد که کاملاً خشک هستند و در برابر آن نقاطی که بسیار بارانی و مرطوب می باشند.

دریاچه خزر به عنوان بزرگترین دریاچه ی جهان، در این قاره قرار دارد.

 

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 973

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما