مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2278
  • بازدید دیروز : 1490
  • بازدید کل : 13160966

مالاريا2


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

 

 

 

 

 

 

بیماری مالاریا

 

بیماری مالاریا یک بیماری شبیه اسهال حاد است که بوسیله یک نوع از چهار نوع انگل آغا زیان که از جنس Plasmodium می باشد بوجود می آید .

عفونت ناشی از Plasmodium میتواند مرگبار و خطر آفرین باشد، به هر حال این فشار وصدمه قادر است کبد انسان را برای ماه های متوالی غیر فعال نگهدارد . این روش، علائم و نشانه های ناشی از بیماری مالاریا را پس از چند ظاهرمی کند . بیماری عفونی مالاریا با این فشارها میتواند عارض شود.

 

 

پشه آنوفل جذب بوي عرق انسان مي شود

پژوهشگران دريا فتند كه چطور پشههاي عامل بيماري مالاريا جذب بوي بدن انسان ميشوند. تحقيقات پژوهشگران نشان ميدهد ساز و كار مولكولي در سلولهاي عصبي پشه آنوفل ماده، به اين حشره كمك ميكند تا قرباني خود را از چند مايل دورتر رديابي كند.

پژوهشگران دريافتند مادهاي به نام متيل فنول۴ كه در عرق بدن انسان وجود دارد از طريق يك گيرنده سلولهاي بويايي حشره را كه اگور ۱ نام دارند فعال و سپس اين سلولها حشره را از محل دقيق قرباني خود آگاه ميكند. اين يافته نشان ميدهد تنها، حشره آنوفل ماده، داراي سلولهاي ايگور ۱ است و اين حشرات ماده بزرگترين عامل انتقال دهنده انگل داسي شكل اين بيماري هستند. اين يافته راهي جديد براي مقابله با بيماري خطرناك مالاريا است.

نحوه انتقال این بیماری

 

این بیماری اغلب در حالت عادی از طریق نیش زدن یک پشه آلوده به انسان سرایت میکند، خصوصا از طریق پشه های آنوفل که میتواند ناقل بیماریهای گوناگونی به خصوص مالاریا باشد و زمان نیش زدن اینگونه پشه ها از غروب تا صبح دم است . وقتی که انگل کمیاب ونادر باشد سرایت این گونه بیماری با تزریق خون و با آلوده کردن خون انسان به وی سرایت می نماید و یا از طریق استفاده مشترک از سوزن جهت تزریقات .

همچنین این بیماری حتی از طریق مادر به فرزندی که هنوز متولد نشده است منتقل می یابد.

درخصوص پراکندگی جغرافیایی این بیماری باید گفت درمناطق گرم و مرطوب در سراسر دنیا، آفریقا، خاورمیانه، آسیا، آمریکای لاتین و ... گسترده است.

 

علائم و نشانه های این بیماری

 

از علائم و نشانه های بیماری مالاریا، تب، اسهال واستفراغ، سردرد، درهای عضلانی، کسالت ولرزکردن میباشد.یک عفونت شدید ناشی از بیماری مالاریا میتواند موجب بزرگتر شدن طحال شده وکبد وی را حساس نماید.یک نوع بیماری مالاریا مغزی است که عفونت ناشی از آن به مغز انسان آسیب می رساند وعلائم ناشی از آن افسردگی،بی حالی، بی علاقگی وعطسه میباشد.

شدت و ضعف بیماری مالاریا به نوع وجنس انگلی که موجب عفونت می شود بستگی خواهد داشت.

 

نحوه درمان

 

یک جهانگرد درصورت سفر به کشوری که خطر بیماری مالاریا درآن وجود دارد، درصورت مواجه شدن با تب شدید در اسرع وقت باید داروهای مورد نظر را جستجو و مورد استفاده قرار دهد تا از خطر آن نجات یابد. او همچنین باید آزمایش خون را در دستور کار خود قرار دهد تا نوع آلودگی وعلل تب، کشف و سپس برای درمان اقدام لازم صورت پذیرد.

پیشرفت آلودگی دربدن که از آلودگی مالاریا حاصل میشود فوق العاده سریع و در کوتاهترین مدت با مرگ نسبی انسان به همراه خواهد بود. درمان بیماری مالاریا به نوع انگل و آلودگی ناشی از آن بستگی دارد که پس از انجام آزمایش، مشخص خواهد شد . علاوه بر استفاده از واکسن های مورد نظر، حفاظت های ضروری برای جلوگیری از نیش پشه های عامل بیماری مالاریا اکیدا توصیه میگردد. پوشش مناسب، استفاده از داروهای ضد مالاریا ودیگر لوازم پیشگیری هنگام خواب، در مکان مناسب برای جهانگردان درصورت سفر به مناطق مورد نظر توصیه میشود.

قارچ ضد پشه مالاريا در كمك به مبارزه با اين بيماري

محققان مي‌گويند از يك نوع قارچ كه براي انسان يا محيط زيست خطري ندارد مي‌توانبراي نابود كردن پشه مالاريا استفاده كرد.

به نوشته شماره جديد بولتن بيوتكنولوژي وابسته به دفتر همكاري‌هاي فناوري رياستجمهوري ،اين يافته ممكن است راه را براي توسعه شيوه‌هاي نويد بخش تازه‌اي در مبارزهبا اين بيماري بگشايد.

تيمي از دانشمندان بريتانيايي دريافته است تماس با سطحي كه آغشته به اين قارچاست ،مي تواند براي پشه مرگبار باشد. اين مطالعه كه در نشريه ‪ Scienceچاپ شده است نشان مي‌دهد ‪۹۰درصد پشه هاييكه در تماس با اين قارچ قرار گرفتند ظرف مدت ‪۱۴روز از بين رفتند.

مالاريا سالانه جان دست كم يك ميليون نفر به خصوص كودكان و زنان باردار را درآفريقا مي‌گيرد. معالجه مالاريا بسيار دشوار است زيرا انگل آن به سرعت در مقابل داروهايي كه برايدرمان آن به كار مي‌رود مقاوم مي‌شود و پشه آنوفل كه ناقل آن است، نيز در مقابل آفت كشهامقاومت حاصل مي‌كند.

پژوهشگران دانشگاه "ادينبورو" و "امپريال كالج" در لندن ،راه‌هاي نابودي این پشه رابررسي كردند.پشه پس از مكيدن خون انسان ،براي چند ساعت روي يك سقف يا يك ديوار مي نشيند تااستراحت كند. محققان در پي كشف چيزي بودن كه اين حشرات را در مدت استراحت آلوده كند،آنها نوعي قارچ از گونه "بيووريا باسيانا" را از طريق ماليدن هاگ هاي (اسپور)غير فعال به طور مستقيم و همچنين با پاشيدن آن به صورت افشانه ی اسپره مانند روي تور پشهبند امتحان كردند. پس از تماس پشه با هاگ ها،قارچ شروع به تكثير كرده و وارد بدن پشه مي شود و سپسبه رشد خود ادامه مي‌دهد.

نه تنها بيش از ‪۹۰درصد پشه‌ها ظرف ‪۱۴روز پس از تماس با قارچ نابودشدند،بلكه اين وضع چنان براي آنها كوبنده بود كه حتي بيش از تلف شدن به سختي قادربه پرواز و انتشار بيماري بودندو سرانجامدر تست‌هاي آزمايشگاهي آلودگي پشه به قارچ به ميزان ‪۹۸درصد از انتقالمالاريا كاست.

مساله مهم ،آلوده كردن حشره به اين قارچ در اسرع وقت است که پس از تغذيه آن از خون آلودهدرحدود دو هفته طول مي‌كشد، تا انگلي كه وارد بدن پشه شده آنقدر رشد كند تا نتواندفرد ديگري را كه پشه نيش مي‌زند آلوده كنداگر حشره در اين فاصله كشته شود ،فرصت انتقال انگل مالاريا را نخواهد داشت.

دانشمندان گفتند هيچ شاهدي وجود ندارد كه نشان دهد پشه در مقابل قارچ مقاومتحاصل مي‌كند.

بر اساس اين تحقيقات و مطالعه ديگري كه همزمان در مجله‪Scienceمنتشر شده،كشورهاي غربي از قبل براي استفاده از قارچ در مبارزه با شته، موريانه و ساير آفتها،مجوز صادر كرده اند.

سرپرست اين تحقيقات در "امپريال كالج"لندن اظهار داشت اگر او بتواند منابع ماليلازم براي مطالعات بيشتر را به دست آورد،قادر خواهد بود يك محصول قابل عرضه را ظرف ‪ ۳تا‪۵سال تهيه كند.

مالاریا مصیبت بعد از سونامی

کارشناسان بهداشتی هشدار داده اند اگر مسئولان منطقه تلاش جدی برای مبارزه با پشه آنوفل انجام ندهند، مالاریا می تواند جان 100 هزار نفر دیگر را در نواحی آسیب دیده از سونامی بگیرد. عملیات مبارزه با مالاریا به صورت سمپاشی خانه به خانه و چادر به چادر آغاز شده است. اگر خاطرتان باشد سازمان جهانی بهداشت درهمان روزهای اول بعد از سونامی اعلام کرده بود که در صورت انجام ندادن اقدامات لازم بهداشتی، ممکن است حدود 150 هزار نفر در اثر بیماریهای مختلف بمیرندکه بنابر پیش بینی ها حدود سه چهارم این مرگ و میر ناشی از مالاریا خواهد بود. سونامی و بارانهای موسمی، بزرگترین مجموعه و جایگاه را برای تکثیر آنوفل ایجاد کرده اند که در طول تاریخ اندونزی و سایر کشورهای آسیب دیده بی سابقه بوده است.

داروی جدیدی برای مالاریا

تیمی از دانشمندان کشورهای مختلف جهان در تلاش برای تهیه داروی ارزانتر و موثرتری برای مالاریا بوده‌اند. اما اکنون دانشمندانی از استرالیا فکر می‌کنند که به این مهم نایل شده‌اند. این یافته‌ها در مجله معتبر علمی نیچرNature انتشار يافته است. بيل چارمن از دانشکده داروسازي ويکتورياي دانشگاه موناشMonashملبورن مي‌گويد که دانشمندان درمان سه روزه‌اي را ايجاد کرده‌اند. آنچه که اين دارو را منحصر به فرد کرده است اولاً همين دوره درماني کوتاه سه روزه آن و ثانياً مکانيسم اثر آن است. آنها ساختار شيميايي يک داروي گياهي چيني ( آرتميزينين ) را کپي کرده‌اند. اين داروي جديد که Oz ناميده شده است را مي توان به قيمت کمتر از يک دلار در درمان روزانه توليد کرد و نشان داده است که در حيوانات موثر است. نکته مهم اينکه هيچ مقاومت دارويي را نشان نداده است؛ مسئله‌اي که در مورد اکثر داروهاي ضد مالاريا رخ مي‌دهد. برخي صاحب ‌نظران اين يافته را مهمترين عامل پيشرفت و موفقيت نسل ما مي‌دانند. گراهام ميچل مشاور سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد که ما اميد زيادي به اين داروي جديد و ارزان و قابل دسترس براي همه بسته‌ايم. اين دارو بر روي بيماراني در بريتانيا تحت کارآزمايي قرار دارد و تا سه سال آينده به بازار خواهد آمد.

بررسي ناقلين بيماري مالاريا در شهرستان دشتستان ،استان بوشهر

 

 

از بین 19 گونه آنوفل در کشور،تنها 8 گونه نقش اصلی را در انتقال مالاریا دارد.كشور ايران از دير باز در گير بيماري مالاریا بوده است و در دو دهه اخير مالاريا شيوع بيشتري در ايران داشته است،در شهرستان دشتستان با توجه به وجود بيماران مالارياييبر آن شديم تا براي مهار اين بيماري در مواقع لزوم برنامه ريزي لازم صورت پذيرد. براي پيشگيري از مالارياي انساني كنترل ناقلين بخش مهمي از استراتژي جهاني مي باشد.لذا به منظور تعيين ناقلين بيماري مالاريا در شهرستان دشتستان این مطالعه انجام گرفت.

روش مطالعه بر اساس صيد پشه ها از طريق total catch ، hand catchو گزش شبانه بوده است.براي مشخص نمودن فعاليت فصلي پشه ها هر دو هفته يكبار از تعداد 8 مكان (4 مكان انساني و 4 مكان حيواني )جمعا 2351 عدد پشه آنوفل از اماكن داخلي و خارجي صيد گرديد. نتايج حاصل از مطالعه در طول سال 82 نشان از وجود گونههای مختلفی در منطقه دارد که آنوفل استفنسی An.stephensi بیشترین وفور(80%) و آنوفل فلوویاتیلیسAn.fluviatilis کمترین وفور(3%) را در منطقه دارد.

پیک فعالیت پشه ها که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت همچنین اواخر مهرماه می باشد، نشان داد که وفور آنوفل در این منطقه با توجه به شرایط اکولوژیکی هیچگاه به صفر نمی رسد.شهرستان دشتستان با وجود تلاشها و خدمات ارزنده پرسنل بهداشتی جهت کنترل مالاریا هنوز هم جزء مناطق آسیب پذیر کشور محسوب میگردد ،زیراتمام شرایط بیماری مالاریا(انسان ناقل وپشه)برای انتقال بیماری وجود دارد لذا شناخت ناقلین که یکی از زنجیره های انتقال است در کنترل بیماریبسیار موثر خواهد بود.

 

خبر های دسته اول

 

 

 

روزانه بيش از يك نفر در هرمزگان به مالاريا مبتلا مي‌شود

رييس مركز بهداشت هرمزگان گفت: روزانه ‪۱/۶درصد نفر در اين استان مبتلا به بيماري مالاريا مي‌شود.

دكتر منصور بقايي روز سه‌شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: هرمزگان پس از سيستان و بلوچستان داراي بيشترين درصد مبتلايان به مالاريا در كشور است و وجود باتلاقها و آبهاي راكد در منطقه‌هاي مختلف اين استان از جمله علت‌هاي اصلي اين امر مي‌باشد. وي اظهار داشت: پشه آنوفل كه ناقل بيماري مالارياست معمولا در آبهاي راكد تخم ريزي مي‌كند كه اين گونه آب ها در استان هرمزگان به وفور يافت مي‌شود.

رييس مركز بهداشت هرمزگان، كمبود اعتبار براي مبارزه با مالاريا و آگاه نبودن اغلب مردم از وجود پشه ناقل اين بيماري را از عوامل غيرطبيعي شيوع مالاريا در هرمزگان ذكر كرد.

بقايي افزود: در ‪۴۵روز نخست سال جاري، ‪۶۷نفر و سال گذشته نيز يكهزار و ‪۹۳۶نفر در هرمزگان مبتلا به بيماري مالاريا شدند كه ‪۸۱درصد اين افراد در روستا و ‪۱۹درصد آنان در شهر سكونت داشتند.

وي ادامه داد: ‪۳۹درصد از مبتلايان به مالاريا را زنان، ‪۶۱درصد را مردان و ‪۲۵درصد از كل مبتلايان را كودكان زير ‪۱۴سال تشكيل مي‌دادند.

وي بيشترين موردهاي مشاهده ابتلا به مالاريا را به ترتيب در شهرستان‌هاي جاسك، بندرعباس، ميناب، بندرلنگه، كيش و حاجي‌آباد عنوان كرد.

 

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 213

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما