مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2306
  • بازدید دیروز : 1490
  • بازدید کل : 13160994

رسانه تبليغات مواد شنيداري


 

کاربرد وسایل سمعی – بصری در روابط عمومی

 

 

 

 

دانشگاه جامع علمی کاربردی

 

مرکز فرهنگ و هنر واحد 13

 

 

 

 

 

جزوه کاربرد وسایل سمعی – بصری در روابط عمومی

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم:

 

سعید میرشاهی

 

 

 

 

 

پاییز 1390

 

 

 

 

 

مقدمه:

 

پیشرفت علوم و فنون در چند سده اخیر جهان را وارد عصر تازه ای کرده است. در این دوران منابع دیداری شنیداری در حوزه های ارتباطات، اطلاع رسانی، آموزش و پژوهش به کار گرفته شد و فرهنگی جدید شکل گرفت. با گذشت زمان منابع دیداری شنیداری به کتابخانه ها و آرشیوها راه یافت. از این رو سازماندهی، حفاظت و ذخیره و بازیابی این منابع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این رابطه منابع دیداری و شنیداری تنها ابزار ثبت غیر چاپی مناسب برای انتقال شفاهی هنر و تمدن هستند. مواد دیداری- شنیداری در حوزه اطلاع رسانی،ارتباطات، دبیزش، منابع فرهنگی و تحقیقات نقش روز افزونی را ایفا می کند. همراه با گسترش فناوری های جدید، گسترش حوزه مواد دیداری-شنیداری به عاملی ضروری و اجتناب ناپذیر در همه کشورهای جهان تبدیل شده است. در جریان این پیشرفت، مجموعه های مواد دید و شنودی همچون قارچ از هر سو سر بر آورده و باسرعت زیادی رشد می کنند و هر کدام از این مجموعه ها حاوی اسناد منحصر به فرد تاریخی و غیر قابل جایگزین هستند.

 

 

 

از سوی دیگر، روابط عمومی نیز با ظهور در قرن بیستم و نقش موثر آن در حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و... از انواع رسانه ها به عنوان ابزار انتقال پیام به مخاطب بهره می برد. رسانه های مختلف از نوشتاری تا دیداری و شنیداری و الکترونیک همگی از ابزارهای مهم پیام رسانی در روابط عمومی به شمار می روند. از این رو تعریف، تاریخچه و شناخت کاربرد وسایل ارتباطی در روابط عمومی از گذشته تا کنون بویژه در هزاره سوم، از اهمیت فزاینده ای برای روابط عمومی های عصر جدید که عنوان «روابط عمومی الکترونیک را یدک می کشند، برخوردار شده است. لیکن قبل از هر نگاه فنی به وسایل ارتباطی معاصر، باید اجزا و عناصر هنرهای تجسمی را که پایه ای برای شکل گیری و ظهور وسایل دیداری و شنیداری هستند، شناسایی شود و سپس کاربردهای ارتباطات تصویری و شنیداری در روابط عمومی ها مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

تعریف و تاریخچه مواد دیداری ‌شنیداری

 

تعریف وسایل دیداری- شنیداری:

 

- وسایل دیداری- شنیداری یا سمعی- ‌بصری، به آثار دارای هر دوی عناصر شنیداری و دیداری اشاره دارد که می‌تواند به تهیه و تولید این گونه آثار، یا ابزاری که برای ارایه این گونه آثار به کار می‌رود، نیز اشاره داشته باشد. تجهیزات دیداری- شنیداری فرایندهای مورد استفاده در تلویزیون، فیلم‌ها، ویدیوها و چندرسانه‌ای‌ها (بازی‌ها، اینترنت، و غیره) را شامل می‌شود.

 

- منابع دیداری و شنیداری، اسناد غیرمکتوب شامل مواد سمعی و بصری هستند که قسمت عمده ای از زندگی و فرهنگ ما را تشکیل می دهد. (کتابخانه ملی ایران)

 

- اثری است که همزمان برای گوش و چشم گیرایی داشته باشد و شامل رشته ای از تصاویر مرتبط و صدای همراه آن است که بر روی ماده مناسب ضبط شده باشد.

 

- مواد ضبط شده دیداری با یا بدون حاشیه صوتی صرفنظر از مبنای فیزیکی آنها و شیوه ضبط مورد استفاده مانند فیلم ها، فیلم استریپ ها، میکروفیلم ها، اسلایدها، نوارهای مغناطیسی، ویدئو گرام ها، صفحات لیزری، خواندنی به شیوه نوری و... .

 

- همچنین در فرهنگ اصطلاحات تخصصی قانون حق پدید آور و حقوق جانبی آن از سازمان جهانی مالکیت معنوی، اثر دیداری-شنیداری چنین تعریف شده است:

 

وسایل دیداری- شنیداری حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود:

 

- حوزه‌های مرتبط با صنعت (سازندگان تجهیزات صدا و تصویر، بازار فیلم و تلویزیون، و غیره)

 

- حوزه‌های سازمانی (مراجع تنظیمی و نظارتی، مدیریت و ادارهٔ تولید، بایگانی و مستندسازی، و غیره)

 

- حوزه‌های آموزشی (آموزش از طریق فیلم و تلویزیون، کارآموزی، و غیره)

 

- حوزه های فرهنگی (هنرهای خلاق، انتقادی، جشن‌ها، و غیره).

 

همچنین یک پرزنتیشن (ارایه) حرفه‌ای نیز می‌تواند با یک دستگاه نمایش، پرتوافکن (پروژکتور) و یک برنامه مثل پاورپوینت پخش شود.

 

· تاریخچه وسایل دیداری- شنیداری:

 

 

 

تاریخچهٔ دیداری-شنیداری با تاریخ سینما، صدا و تلویزیون می‌پیوندد. به نظر می‌رسد که اولین تعریف عبارت این بوده باشد: «هر چیزی که کتاب نباشد، حتی واقع‌بینانه‌تر، هر سندی که به ماشین خواندن نیاز داشته باشد.» برای کتابداران، مواد دیداری-شنیداری، رسانه‌های ضبط‌شده و پخش صدا و تصویر ایستا یا پویا است. آن‌ها با اختراع گرامافون توسط توماس ادیسون در سدهٔ۱۹ میلادی به ظهور رسیدند. منابع دیداری و شنیداری پدیده ای جدید و عامل به کارگیری ارتباطات و تکنولوژی بوده و این منابع از سده ی 19 میلادی به کار گرفته شده اند و در سده ی 20 با سرعت چشم گیر و رشدی فزاینده راه خود را در همه ی عرصه های زندگی بشر باز کرده اند.

 

 

 

امروزه یک اثر دیداری- شنیداری بر پایهٔ محتوایش (برنامه تلویزیونی، مستند، ویدیو، غیره) یا بر پایهٔ قواعد جاری یک کشور (مثلاً سازمانی که مسئولیت تعریف این آثار را داشته باشد) تعریف می‌شود. منابع دیداری-شنیداری می‌توانند به عنوان منبعی برای تاریخ‌نگاران باشند.

 

· روش های تهیه منابع دیداری و شنیداری

 

روش های اصلی تهیه منابع دیداری و شنیداری و مواد مربوط به آن عبارتند از: خرید، اهداء، مبادله، امانت، و امانت یا اهداء به موجب قانون که از آن به عنوان واسپاری یاد شده است.

 

1) خرید: خرید منابع دیداری و شنیداری به دلیل گران بودن منابع و مشکل حفاظت و نگهداری آن ها کاری بسیار دقیق و وقت گیر است.

 

2) اهدا: یکی دیگر از روش های گرد آوری مواد دیداری و شنیداری اهداء است. اهدا کنندگان می توانند شامل افراد حقیقی، سازمان ها، سفارتخانه ها و نظایر آن ها باشند. این امر به خصوص در مورد مجمو عه های فیلم صادق است. اغلب افرادی هستند که دست به گردآوری مجموعه ای از فیلم ها می زنند ولی چون توانایی ذخیره و نگهداری آن ها را ندارند پس از مدتی ترجیح می دهند مجموعه خود را به یکی از آرشیو ها واگذار کنند. گاه پیش می آید که اهداء کننده حق مالکیت کامل( یعنی مالکیت مادی و معنوی اثر) را ندارد و این امر ممکن است در آینده برای آرشیو مشکل آفرین باشد.

 

3) مبادله: یکی دیگر از راه های متداول به منظور غنی سازی مجموعه آرشیو های منابع دیداری و شنیداری مبادله با سایر آرشیوهاست. از این رو تهیه و انتشار فهرست منابع آرشیو و توزیع آن میان سایر آرشیو ها چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی می تواند در این مورد کمک شایان توجهی به آرشیو ها بنماید. از راه مبادله آرشیو ها می توانند کمبود های خود را به خصوص در مورد شاهکارهای هنری و آثار کلاسیک جبران نمایند. در واقع مبادله عامل مهم برقراری ارتباط و همکاری همه جانبه در میان آرشیو های جهانی به شمار می رود.

 

4) امانت: در بعضی موارد آرشیو ها و مراکز وابسته به مواد دیداری و شنیداری بر حسب شرایط و نیز عدم دسترسی به منبع خاصی به طور مثال فیلم یا صفحه ای را برای مدتی از آرشیو یا مرکزی مشابه خود به امانت می گیرند. این امر به خصوص در زمان برگزاری فستیوال یا نمایشگاه در مورد کشوری خاص یا موضوعی معین بیشتر مشاهده می شود. مسئله مهم در این نوع همکاری ها کیفیت حفظ و نگهداری منابع از طرف آرشیو اصلی و باز پس دادن آن مواد می باشد.

 

5) واسپاری: بسیاری از دولت ها با تهیه و تصویب قوانین خاص کلیه تولید کنندگان منابع دیداری- شنیداری و نوشتاری را موظف کرده اند که حداقل یک نسخه از آثار خود را به آرشیو های ملی آن کشور اهدا نمایند.

 

رسانه های سمعی- بصری:

 

 

 

· طبقه بندی انواع رسانه‌ها:

 

1- رسانه های نوشتاری: مانند روزنامه، مجله، بروشور، بولتن و آلبوم

 

2- رسانه های شنیداری: مانند رادیو، ضبط صوت، تِرَک صوتی و گرامافون

 

3- رسانه های دیداری ثابت: مانند عکس، پوستر، اسلاید

 

4- رسانه های دیداری متحرک: مانند تلویزیون، DVD، VCD، سینما، ویدئو پروژکتور

 

5- چند رسانه ای‌ها: مانند اینترنت،کامپیوتر و نرم‌افزارها

 

 

 

· انواع رسانه های دیداری ثابت:

 

1- ثابت غیرانعکاسی : مانند عکس و پوستر

 

2- ثابت انعکاسی : مانند اسلاید

 

3- تابلوهای نمایشی : تابلو پارچه‌ای و مغناطیسی

 

 

 

· اصول انتخاب رسانه‌ها به ترتیب اولویت:

 

1- محتوی و ویژگیهای پیام

 

2- خصوصیات گروه مخاطب

 

3- شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی

 

4- میزان جذابیت رسانه

 

5- ارزان بودن و در دسترس همگان بودن

 

 

 

· عناصر و فنون (کیفیات) بصری:

 

در يك معناي كلي عمل ديدن واكنش طبيعي و خود به خود است كه عضو بينايي در مقابل انعكاس نور از خود نشان مي دهد و انسان به طور طبيعي رنگ، شكل ، جهت، بافت ، بعد و حركت چيزها را به وسيله پيام هاي بصري دريافت مي كند. در هنر و نزد هنرمندان ديدن مي تواند فراتر از يك عكس العمل طبيعي تعبير شود. در نگاه هنرمند جهان به صورت عميق تر ادراك و تعبير مي شود. او علاوه بر ديدن اشياء به روابط و تناسبات آن ها با يكديگر به دقت توجه مي كند. همين توجه و نگاه موشكافانه به جهان و پديده ها به نحوي در آثار او جلوه گر مي شود كه گويي هيچ كس ديگر قبلاً آن ها را آن گونه نديده است.

 

برای شناخت بهتر رسانه‌های نوشتاری مثل بروشور، کتاب و مجله و نیز کاربرد وسایل سعمی بصری و تحلیل آن، ابتدا باید عناصر و فنون (کیفیات) بصری را که در حقیقت پایه و اصول کلیه هنرهای تجسمی است، بشناسیم.

 

عناصر و كيفيت نيروهاي بصري در هنرهاي تجسمي به دو بخش كلي تقسيم مي شوند:

 

1- بخشي كه با آنها به طور فيزيكي و ملموس سر و كار داريم و آنها را «اجزا/ عناصر بصری» می نامیم. مانند : نقطه، خط، سطح، رنگ، شكل، بافت، اندازه و تيرگي – روشني و... .

 

2- كيفيات (فنون) خاص بصري كه بيشتر حاصل تجربه و ممارست هنرمند در به كار بردن عناصر بصري مي باشند مانند : تعادل، تناسب، هماهنگي و كنتراست كه به نيروهاي بصري يك اثر تجسمي استحكام مي بخشند.

 

· عناصر بصری:

 

عناصر بصری عبارتند از:

 

1- نقطه

 

2- خط

 

3- شکل

 

4- جهت

 

5- رنگمایه

 

6- رنگ

 

7- بافت

 

8- مقیاس

 

9- حجم (سه بعدی)

 

10- حرکت

 

11- زمینه (کادر)

 

اکنون به تعریف و تشریح هر یک از عناصر بصری می پردازیم.

 

 

 

· نقطه:

 

ساده ترین و تجزیه ناپذیرترین عنصر در ارتباط بصری است. به عبارت دیگر، نقطه عبارت است از کوچکترین جزء عناصر بصری که دارای انرژی فوق‌العاده‌ای است و قابلیت جذب بیننده را دارد.

 

 

 

نکات مهم درباره نقطه به عنوان یک عنصر بصری:

 

- طبیعی ترین و معمولی ترین شکل برای نقطه، گرد بودن آن است.

 

- اگر مایعی به صورت قطره چکیده شود شکلی تقریبا گرد به خود می گیرد و به نقطه تبدیل می شود.

 

- نقطه چه به صورت طبیعی و چه مصنوع دست انسان، چشم را شدیدا به سوی خود جلب می کند.

 

- دونقطه وسیله ای مفید برای اندازه گیری در محیط یا تهیه نقشه بصری از یک چیز است.

 

- هر چه اندازه گیری پیچیده تر باشد، تعداد نقاط بیشتری به کار گرفته می شود.

 

موقعیت های مختلف نقطه

 

 

 

 

 

· خط:

 

اگر نقطه ها آن قدر به یکدیگر نزدیک شوند که نتوان آنها را از هم تشخیص داد احساس دارا بودن امتداد در آنها تقویت می گردد و زنجیره نقاط عنصر بصری جدیدی به نام خط را تشکیل می دهد. بنابراین خط از کنارهم قرارگرفتن نقاط بدست می‌آید. به تعبیر دیگر، خط، نقطه در حال حرکت یا تاریخ حرکت نقطه است.

 

در هنرهای بصری خط به خاطر ماهیت خاص خود، دارای توان و انرژی بسیار است. خط ساکن و ایستا نیست و همیشه پر تحرک است.

 

کاربردهای خط:

 

- خط وسیله ای است برای نشان دادن صورت هایی که هنوز در دنیای واقعیت وجود ندارد و فقط در خیال انسان است.

 

- خط، مبهم نیست و حدود تصویر را تعیین می کند و دارای جهت و هدف است.

 

- خط می تواند حساب شده و فنی به کار گرفته شود که نظیر آن در نقشه های دقیق فنی برای ساختن اشیا و نقشه های معماری به کار گرفته می شود.

 

- خط وسیله ای برای دستگاه علایم مانند نوشتن، نگارش، نقشه کشی، علایم برق، موسیقی و... .

 

- خط در هنر مهمترین عنصر طراحی است.

 

- در طبیعت خط به صورت خالص به ندرت دیده می شود اما در محیط زیست اطراف مان به وفور یافت می شود مانند سیم های برق یا تلگراف. خطوط راه آهن

 

- از خط، برای نشان دادن سایه روشن های مختلف و کنار یکدیگر بودن چند رنگمایه (تونالیته) در یک طرح استفاده می شود.

 

انواع خط و تاثیرات بصری آن:

 

خطوط به سه دسته تقسیم می‌شوند و حالتهای روانی مختلفی دارد که عبارتند از:

 

الف – خطوط مستقیم : غالباً کم انرژی و یکنواخت هستند مثل خطوط افقی و خطوط عمودی

 

ب- خطوط شکسته : پرانرژی‌ترین خطوط هستند چون برای بیننده مشخص نیست که نقطه انتهایی آن کجاست.

 

ج- خطوط منحنی : این خطوط احساس آرامش و ایجاد لذت در مخاطب به وجود می‌آورد و معمولاً به آن الگوی S می‌گویند.

 

 

 

 

 

 

 

 

· شکل:

 

خط، شاخص شکل است و پچیدگی های یک تصویر در هنر به وسیله آن بیان می شود. اشکال اصلی در هنرهای بصری عبارتند از:

 

- مربع: مربع نماد صلابت، استحكام و سكون است. اين شکل، مظهر قدرت زمين و مادي و در عين حال از زيباترين اشكال هندسي است. مربع نماد حالت بی حرکتی، صداقت و صراحت است.

 

- مثلث متساوی الاضلاع: مثلث به واسطه زواياي تندي كه دارد سطحي مهاجم و شكلي ستيزنده به نظر مي رسد كه همواره در حال تحول و پويايي است. بر اساس تركيب هايي از مثلث مي توان تركيب هاي ساختاري بسياري به وجود آورد. استفاده از مثلث و شبكه هاي مثلثي يك اصل ساختاري در طبيعت و در معماري به شمار مي رود. مثلث نماد فعالیت، جدال و انقباض است.

 

- دایره: دايره شكل كاملي است كه حركت جاودانه و مداومي را نشان مي دهد. همچنين دايره نماد بی انتهایی، گرما و محفوظ بودن، نرمي، لطافت، سياليت، تكرار، درون گرايي، آرامش روحاني و آسماني، پاكي و صميميت به شمار مي آيد.

 

تمام اشکال اصلی، مسطح، ساده و ابتدایی هستند و می توان به سادگی آنها را ترسیم کرد یا به زبان تعریف کرد. با ترکیب انواع این سه شکل می توان تصویر کلیه شکل های موجود در طبیعت یا در ذهن بشر را ساخت.

 

· جهت:

 

هر یک از شکل های اصلی دارای سه جهت اصلی یا معنای خاص خودش است: مربع جهت افقی و عمودی، مثلث جهت مایل و دایره جهت دَوَرانی دارد:

 

- جهت افقی- عمودی برای حفظ تعادل و حرکت در یک تصویر یا پیام بصری است.

 

- جهت مایل با مفهوم تعادل، رابطه عکس دارد. مایل یعنی فقدان تعادل. این جهت بی ثبات ترین و پرتحرک ترین نیروی جهت دار بصری است و در تصاویر وجود چنین جهتی بیش از همه چشم را به خود جلب می کند. معنا و حالت آن ناآرام و تهدیدکننده است.

 

- جهت دورانی دارای حالت محاط کنندگی، تکرار و گرماست.

 

· رنگ:

 

رنگ را مي توان به دو معناي عمده بررسي كرد:

 

الف) رنگ به عنوان ماده اي كه با آن چيزي را رنگ آميزي مي كنند. در اين معني رنگ معمولاً از مخلوط رنگدانه هاي بسيار ريز و موادي كه اصطلاحاً به آن ها بست (انواع زرين، صمغ، آب و روغن كه مخلوط آن ها با رنگدانه ها، رنگ را براي استفاده آماده مي كنند) مي گويند، ساخته مي شود.

 

ب) رنگ به عنوان پديده اي كه در چگونگي ديدن و درك آن سه عامل دخالت دارند:

 

1. نور به عنوان منبع فرآيند رنگ كه بدون آن رنگ اشيا ديده نمي شود.

 

2. ساختار مولكولي اشيا كه باعث مي شود همه يا بخشي از نور تابيده شده به آن ها منعكس شود و در نتيجه به رنگِ همان بخش از طيف نور كه از اشيا به چشم منعكس مي شود، ديده شوند.

 

3. چشم انسان كه نور بازتاب يافته از سطح اشيا را در يك فرآيند پيچيده به وسيله سلول هاي نوري شبكيه تشخيص

مي دهد. توضيح آنكه در شبكيه دو دسته سلول نوري وجود دارد. يك دسته سلول هاي استوانه اي كه تيرگي و روشني را تشخيص مي دهند و دسته ديگر سلول هاي مخروطي كه رنگ ها را تشخيص مي دهند.

 

 

 

 

 

 

تقسیم بندی انواع رنگ ها:

 

- رنگ های اصلی (درجه اول): منظور از رنگ هاي اصلي يا درجه اول رنگ هايي است كه معمولاً از تركيب هيچ كدام از رنگ هاي ديگر حاصل نمي شوند، بلكه ساير رنگ ها از تركيب آنها با يكديگر به وجود مي آيند. رنگ هاي اصلي در صورتي كه در خالص ترين حالت خود باشند و هيچ گرايشي به رنگ هاي ديگر در آن ها ديده نشود، وقتي با يكديگر مخلوط شوند، خاكستري بسيار تيره اي را به وجود مي آورند.

 

- رنگ های فرعی (درجه دوم/ ثانوی): هر رنگ درجه دوم معمولاً از مخلوط كردن دو رنگ اصلي ساخته مي شود.

 

- رنگ های درجه سوم: اين رنگ ها از مخلوط كردن رنگ هاي اصلي با رنگ هاي درجه دوم ساخته مي شوند.

 

 

- رنگ های اصلی (اولیه/ درجه اول) عبارتند از: قرمز، زرد و آبی

 

- رنگ های فرعی (ثانویه/ درجه دوم) عبارتند از: نارنجی (حدفاصل قرمز و زرد)، بنفش (حدفاصل قرمز و آبی)، سبز (حدفاصل زرد و آبی)

 

- رنگ هاي درجه سوم عبارتند از: زرد نارنجي، قرمز نارنجي، قرمز بنفش، بنفش آبي، سبز آبي، سبز زرد. به اين ترتيب با اضافه كردن اين شش رنگ به سه رنگ اصلي و سه رنگ درجه دوم، چرخه دوازده تايي رنگ ها كامل خواهد شد.

 

رنگ های سرد و گرم: رنگها در طبیعت به دو صورت رنگ های سرد و رنگ های گرم تقسیم می‌شوند:

 

الف – رنگهای گرم : قرمز / زرد / نارنجی

 

ب- رنگهای سرد : آبی/ سبز/ بنفش

 

رنگ های گرم فضا را بزرگ تر، وزن را سنگین‌تر و زمان را طولانی‌تر نشان می‌دهد برعکس رنگ های سرد فضا را دوردست، کوچکتر و زمان را کوتاه تر و وزن را سبک تر نشان می‌دهد.

 

رنگ های خنثی:

 

البته تقسیم بندی دیگری نیز از رنگ های خنثی نام برده است که رنگ های سیاه، سفید و خاکستری را شامل

می شود.

 

روان شناسی رنگ ها:

 

- رنگ قرمز: سمبل خشونت، تحرک و تذکر، خطر، هشدار و اشتیاق می‌باشد.

 

- رنگ زرد : نشانه اندیشه، هوش، نشاط، درخشندگی، امید و آرزو می‌باشد.

 

- رنگ آبی : آرامش، اعتماد، عفت، اتحاد و حساسیت می‌باشد.

 

- رنگ سبز : نشانه رشد و نمو، قدرت، صلح و آبادانی، اراده، امید به آینده می‌باشد.

 

- رنگ سفید : نشانه صلح و شادمانی، ایمان و رستگاری، صداقت و پاکی می‌باشد.

 

- رنگ مشکی : نشانه غم و نیستی، ابهام، ترس و وحشت، سوگواری و پایان حرکت می‌باشد.

 

- رنگ خاکستری : نشانه خنثی بودن، حدفاصل بین مرگ و زندگی است اغلب افرادی که این رنگ را می‌پسندند هیچگاه قدرت تصمیم‌گیری مهم را در زندگی ندارند.

 

 

· رنگمایه یا تونالیته:

 

رنگمایه یا تونالیته به معنای میزان شدت تاریکی یا روشنایی چیزهایی است که می بینیم. توانایی دیدن به علت وجود نسبی نور است. در طبیعت، بین نور و تاریکی مطلق هزاران درجه وجود دارد که این درجات را اصطلاحا میزان تونالیته یا میزان رنگمایه می نامند. بر خلاف طبیعت که در آن تعداددرجات رنگمایه بسیار زیاد است در هنرهای گرافیک یا عکاسی این درجات بی نهایت محدودند و معمولا از 13 درجه یا گام تجاوز نمی کند.

 

 

· بافت:

 

به طور كلي سطح و رويه هر شي و هر شكلي داراي ظاهر خاصي است كه به آن بافت گفته مي شود. درك كردن بافت هم از طريق لمس كردن و هم توسط احساس بصري ميسر است. به تعبیر دیگر، بافت عنصر بصری است که بسیاری از اوقات به عنوان بدل برای ارضای حس لامسه ایجاد می شود و ما می توانیم بافت یک پدیده را با دیدن تنها یا لمس کردن تنها یا تلفیق این دو بازشناسیم و ارزش آن را دریابیم. ممکن است بافت فقط کیفیت بصری داشته باشد و فاقد کیفی ملموس باشد مانند بافت بصری حاصل از چیده شدن حروف و کلمات کنار یکدیگر یا بافت شرنجی قابل مشاهده روی کاغذ شطرنجی یا یک نقاشی.

 

زمانی با یک بافت حقیقی روبرو هستیم که هم دارای کیفیت لامسه ای باشد و هم واجد کیفیت بصری و هر یک به تنهایی حاوی نوعی خبر حسی منحصر به فرد باشند که در عین حال با یکدیگر متناسب هستند اما لازم و ملزوم به یکدیگر نیستند و هر یک را می توان به تنهایی دریافت زیرا لمس کردن و دیدن دو تجربه مستقل از همدیگر هستند. جمله: «لطفا دست نزنید» به دلیل این است که پس از دیدن یک بافت میل داریم آن را لمس کنیم تا به وجود آن اطمینان حاصل کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع بافت:

 

1- بافت های تصویری: اشکال و اشیای طبیعت به صورت واقع نما

 

 

2- بافت های ترسیمی: تراکم و تکرار خطوط یا لکه های تیروه روشن

 

 

 

 

روش های ایجاد بافت:

 

با استفاده از روش هاي گوناگون مي توان بافت هاي بصري مختلفي ايجاد كرد. برخي از اين روش ها عبارتند از :

1- ترسيم و تكرار انواع شكل ، خطوط، نقاط و يا نقش مايه هاي خاص

 

 

2- با استفاده از پاشيدن و ماليدن مواد رنگين و مركب روي سطوح گوناگون و يا به كمك انواع قلم ها و كاردك ها و يا ابزارهاي ديگر

 

3- با استفاده از بافت سطوح طبيعي مواد مختلف كه به روي آنها مركب و رنگ ماليده مي شود و سپس برگرداندن آنها به روش چاپ و مهر زدن به روي انواع كاغذ و مقوا

 

4- خراشيدن و تراشيدن و كنده گري سطوحي كه مواد رنگين يا مركب بر روي آنها ماليده شده است.

 

چوب، فلزف شيشه، پارچه ، سنگ و ساير مواد طبيعي و مصنوعي نيز بافت هاي طبيعي آماده اي را ايجاد مي كنند و گاه به طور مستقيم در يك اثر به كار برده مي شوند.

 

· مقیاس:

 

همه عناصر بصری می توانند تاثیر یکدیگر را تعدیل کنند و تغییر دهند و مهم ترین عامل این جریان اِشِل یا مقیاس است. در این رابطه، اندازه شکل ها نسبت به یکدیگر را مقیاس گویند. کوچکی و بزرگی اشکال یا عناصر بصری، در مقایسه با سایر عناصر و اشکال مشخص می شود.

 

مقیاس را می توان به جز از راه اندازه نسبی شکل ها، از راه اندازه آنها نسبت به کادر یا زمینه ای که قرار گرفته اند نیز تغییر داد.

 

کاربردهای مقیاس:

 

- در ترسیم نقشه ساختمان ها، جاده ها و غیره از مقیاس استفاده می شود.

 

- کره جغرافیایی مقیاس بسیار کوچکی از کره زمین است.

 

- یکی از مهم ترین عواملی که در تعیین مقیاس دخیل است، اندازه های بدن انسان است که در ساخت اشیای مورد استفاده انسان، همیشه اندازه متوسط یک انسان درنظر گرفته می شود.

 

· بعد سوم:

 

نشان دادن بعد سوم در بسیاری از آثار بصری متکی بر ایجاد نوعی خطای باصره است که نه تنها با لمس کردن در محیط احساس می کنیم بلکه ساختمان چشم ما طوری است که می تواند اشیا را سه بعدی ببیند. بهترین شیوه القای بعد سوم، فن پرسپکتیو و همراه با آن فنون دیگری مانند سایه زدن است که بر مبنای نحوه توزیع نور و سایه قرار گرفته است. بنابراین تکنیک یا فن سایه روشن از موثرترین شیوه ها برای بعد سوم است.

 

به اجسامي كه داراي سه بعد : طول، عرض و ارتفاع يا عمق باشند، حجم گفته مي شود. معمولاً همه ي اشياي مادي در طبيعت داراي حجم هستند. كره ، مكعب و هرم را نيز مي توان به عنوان اجسام هندسي پايه نام برد.

 

حجم، عنصر اصلي كار مجسمه سازان است. نمايش حجم در فضا و روابط متقابل آن با فضاي پيرامونش اصل مهم مجسمه سازي است. اين روابط در نقش برجسته سازي كه از يك سو با نقاشي و از سوي ديگر با معماري در ارتباط است اهميتي به سزا دارد.

 

نقش برجسته كه از يك سمت بسته و محدود است به حجمي گفته مي شود كه در آن اشيا به صورت كم و بيش برآمده از سطح به نمايش درآمده باشند. در مجموع نقش برجسته حالتي بينابيني ميان نقاشي و مجسمه سازي دارد.

 

· حركت:

 

حرکت به معناي تغيير و جابه جايي در مكان و در زمان است. عنصر بصری حرکت همانند بعد سوم و بافت بصری، بیشتر به صورت ضمنی و کاذب در صفحه دو بعدی طراحی می شود و در واقع صورت حقیقی ندارد و با این وصف یکی از مهم ترین تجربیات بصری انسان محسوب می شود.

 

شاید حرکت واقعی فقط در فیلم، تلویزیون و به طور کلی پدیده های بصری که جزء یا اجزایی از آنها متحرک است، دیده شود مانند مکانیسم در و پنجره. اما با استفاده از فنون و تکنیک های بصری می توان پاره ای خصوصیات بصری را به طور کاذب ایجاد کرد مانند ترسیم یا نقاشی جزییات بسیار ریز روی سطح این توهم را به وجود می آورد که صفحه کاغذ دارای آن بافت است. حرکت تصاویر در فیلم نیز واقعی نیست و نوعی خطای باصره است و به علت طرز کار خاص چشم و سلسله اعصاب بینایی است که اصطلاحا تداوم در رویت نامیده می شود. این تصاویر متحرک در حقیقتیک رشته تصاویر ثابت است که هر کدام اندکی با یکدیگر تفاوت دارد.

 

گاه ممکن است به علت ریتم و آهنگ موجود در یک کمپوزسیون یا ترکیب بندی حالت حرکت را به آن نسبت دهند.

 

 

 

 

 

 

 

· زمینه (کادر):

 

در يك تركيب وجود زمينه براي ايجاد ارتباط بصري ميان عناصر و معني دار شدن شكل ها الزامي است. وحدت بخشيدن به عناصر بصري بدون وجود زمينه كه به صورت كادر يا فضاي كلي اثر نيز مي تواند تصور شود، امكان پذير نيست. بدون وجود زمينه شكلي وجود نخواهد داشت و فضاي مثبت و منفي پيدا نخواهد كرد. بنابراين با وجود زمينه وجود كادر نيز الزامي ست. تركيب و سامان بخشي به عناصر بصري در ارتباط با شكل كادر انجام مي شود.

علاوه بر كادر كه ساختار اصلي در ارتباط با آن شكل مي گيرد، وجود سه عامل زير در به وجود آوردن يك تركيب موفق بصري الزامي است:

 

 

1- وجود تعادل بصري

2- وجود تناسب و هماهنگي ميان عناصر مختلف يك تركيب

3- وجود رابطه هماهنگ اجزا با كل و با موضوع اثر

از انواع تركيب مي توان به طور كلي به دو نوع تركيب قرينه و غير قرينه اشاره كرد.

 

 

 

 

· فنون بصری:

 

فنون و كيفيات خاص بصري، بيشتر حاصل تجربه و ممارست هنرمند در به كار بردن عناصر بصري مي باشند مانند : تعادل، تناسب، هماهنگي و كنتراست كه به نيروهاي بصري يك اثر تجسمي استحكام مي بخشند.

 

در وهله نخست باید دانست مهم ترین گام در حل یک مسئله بصری، ترکیب بندی یا کمپوزسیون است. برخی از مهم ترین تعابیر موجود در خصوص فنون بصری عبارتند از:

 

1- تركيب: در واقع تركيب عاملي است كه با سامان بخشيدن مؤثر به چگونگي چيدمان و نظم عناصر بصري در يك فضا و كادر مشخص بر اساس ذهنيت هنرمند و روابط تجسمي ، سبب مي شود تا مخاطبان اثر بتوانند به طرز مؤثري با آن ارتباط برقرار كنند. در يك تركيب موفق اجرا از كل قابل تفكيك نيستند. زيرا يك اثر وحدت يافته معنايي فراتر و كلي تر از اجزاي خود دارد. ايجاد يك تركيب موفق هم در جلب توجه مخاطب و بيننده مؤثر است و هم در رساندن پيام بصري مورد نظر هنرمند به مخاطب.

 

2- تعادل: مهمترین عامل فیزیکی و فیزیولوژی موثر بر حواس بشر، نیاز به حفظ تعادل است. اثر هنري بدون تعادل و هماهنگي ميان اجزايش، اثري ناقص خواهد بود كه قادر به ارائه مطلوب پيام مورد نظر هنرمند نخواهد بود.

 

انواع تعادل:

 

- متقارن

 

 

- غیر متقارن

 

 

3- توازن: هر گاه در يك اثر تجسمي انرژي بصري اجزاي آن با يكديگر و نسبت به كل اثر متعادل باشند. آن اثر داراي تركيبي متوازن خواهد بود. اگر چه ممكن است اجزاي آن نسبت به يكديگر قرينه نباشند در واقع توازن بيان كننده روابط متعادل عناصر بصري در يك تركيب غيرمتقارن است. شكل زير مسئله توازن ميان اجزاي يك اثر را به صورت ساده اي نمايش مي دهد:

 

 

4- كنتراست: به معناي تضاد، تباين و كشمكش متقابل ميان عناصر و كيفيت بصري است. كنتراست ارتباط منطقي و در عين حال متضادي را ميان اجزا و عناصر مختلف يك تركيب و يا يك اثر هنري بيان مي كند.

 

بهره گرفتن از كنتراست در آثار هنري باعث جلوه بيشتر معني، گوياتر شدن حالت، قوي تر نشان دادن احساس و در نتيجه انتقال مفاهيم و پيام ها به شكلي مؤثرتر و عميق تر است. در حالي كه عدم بهره گيري از كنتراست در كيفيات و عناصر تأثير گذار معمولاً باعث يكنواختي ، ملال و ناپايداري در تأثيرگذاري و عدم جذابيت اثر مي شود.

 

در هنر تجسمي تباين يا همان كنتراست بيانگر كيفيتي حسي ناشي از عملكرد متقابل دو يا چند خصوصيت متضاد عناصر بصري است. اين تباين ها را مي توان از نظر اندازه، جهت، حالت ، رنگ ، تيرگي ، روشني و بافت شكل ها و يا از نظر فضاي پر و فضاي خالي ، حجم مثبت و حجم منفي، فرورفتگي و برجستگي، شكل و زمينه مورد بررسي قرار داد.

 

انواع کنتراست:

 

1- تضاد در رنگ

 

2- تضاد در اندازه

 

3- تضاد در محتوا

 

4- تضاد در بافت

 

 

 

 

· انواع رسانه های دیداری و شنیداری:

 

بعد از آشنایی با عناصر و فنون بصری به معرفی و کاربرد انواع رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری می پردازیم.

 

رسانه های نوشتاری:

 

آن دسته از رسانه های همگانی که برای پخش و انتشار خبر ، اطلاعات، آگاهی ها و ایجاد ارتباط میان مردم و انتقال ارزش ها از زبان و بیان مکتوب استفاده می کنند رسانه های نوشتاری هستند. که در عین حال دارای امتیازات و امکاناتی هستند محدودیت هائی را نیز شامل می شوند.

 

ویژگی ها :

 

- رسانه نوشتاری ویژه نخبگان است. بدلیل آنکه مخاطب آن باید سواد داشته باشند.

 

- رسانه های نوشتاری در مقایسه با رادیو و تلویزیون از ابزار و امکانات قابل دسترسی تر برای تولید و انتشار خبر استفاده می کنند. و در نتیجه هر پیام می تواند به شیوه های گوناگون چاپ و در تیراژ بالا منتشر شود. لذا تنوع مطبوعات همواره بیشتر از تنوع دیگر انواع رسانه است اما برای ایجاد سیستم و دستگاه فرستنده و گیرنده رادیو و تلویزیون امکانات فنی متعدد و نسبتاً پیچیده ای مورد نیاز است که هزینه های هنگفت را در بر دارند.

 

- در اکثر جوامع موارد قانونی و سیاسی متعددی در راه ایجاد و تاسیس رادیو و تلویزیون وجود دارد لذا در عمل رسانه نوشتاری بیشتر از دو رسانه دیگر نقش مردمی کسب می کند و در شکل و محتوا تنوع بیشتری نسبت به سایر رسانه ها دارد.

 

- ویژگی مکتوب بودن رسانه های نوشتاری آنها را بعنوان سند جلوه گر می کند و به مخاطبان فرصت انتخاب می دهد و آنان را در زمان محدود نمی کند.

 

محدودیت رسانه های نوشتاری:

 

- در رسانه های نوشتاری چون مطبوعات و نشریات، خبرها همواره به طور کامل انتشار نمی یابد و این امر به دلیل کمبود وقت و نیز صفحه های محدود و معدود است. هر چند که برخی از مطبوعات بالاترین صفحات را دارا باشند. اگر می خواهید مطلب مهمی حتماً به چاپ برسد سعی کنید آنرا در ابتدای خبر بخش میانی آن ذکر کنید چون احتمال حذف بخش پایانی بسیار زیاد است.

 

- رسانه های نوشتاری و مطبوعات از مشکل زمانی رنج می برند. این رسانه ها عمر کوتاهی دارند که به 24 ساعت هم نمی رسد و از سوی دیگر مدت زمان لازم برای تولید یک روزنامه از 5 تا 8 ساعت متغیر است. به همین دلیل امکان بهره گیری از تمام رویدادها را ندارند.

 

- محدودیت مکانی یعنی مشکل توزیع همزمان در همه نقاط یک کشور یا حتی یک شهر بزرگ نیز شامل آنها می شود.

 

- در پیام های نوشتاری باید در نظر داشت که زیاده روی در حجم مطلب نوشتاری و تعداد صفحات و توضیحات مفصل فنی، خسته کننده است و باید از آن پرهیز شود.

 

انواع نوشته ها و رسانه های نوشتاری مورد نیاز در روابط عمومی:

 

1- مراجع (کتاب های مرجع): داشتن یک کتابخانه مرجع برای یک نویسنده امری ضروری است. مراجع اصلی که در رایانه های شخصی و یا برنامه های نرم افزاری وجود دارد جوابگوی بسیاری از سوالات شما درباره چگونگی بکارگیری واژه ها ، دستور زبان و شیوه نگارش متن است. بهترین کتاب مرجع برای یک نویسنده جدیدترین واژه نامه می باشد. به این منظور می توانید از مراجعی چون Britanika – Babylon– wikipedia می توان استفاده کرد.

 

2- کتاب نگارش: یک نویسنده باید در کتابخانه مرجع خود دو نوع کتاب نگارش داشته باشد. یکی برای منابع کلی و دیگری درباره شیوه های خاص نگارش کتاب های مختلف. تمامی نویسندگان اغلب درباره مسائلی همچون نقطه گذاری، تطابق فعل و فاعل یا استفاده از افعال معلوم و مجهول به اشتباه می افتد. لذا داشتن کتاب نگارش یا مجموعه رسم الخط در مجموعه روابط عمومی ضروری است.

 

3- اطلس ها: اطلس جهانی منبع جدید و مهم برای یافتن تلفظ صحیح اماکن و بدست آوردن آماری دقیق درباره ملل مختلف بشمار می آید. یک اطلس خوب باید حاوی تعداد بسیاری از نقشه های باشد. اطلس در واقع دایره المعارفی توصیفی شامل اطلاعات جغرافیائی و جمعیت شناسی که توسط نقشه های رنگی و جدول های قیاسی نمایش داده شده است. نویسندگان روابط عمومی که برای شرکت های چند ملیتی کار می کنند استفاده از یک اطلس جدید را امری اجتناب ناپذیر می شمارد.

 

4- راهنمای رسانه ای: اگر کار شما فرستادن مقاله های خبری برای رسانه هاست باید فهرستی از اسامی ناشرین و نشانی های آنها را داشته باشید. داشتن فهرست خبرگذاریها، روزنامه ها، شبکه های خبری و ایمیل و شماره تلفن خبرنگار حوزه مربوطه شما از دیگر ضروریات است.

 

5- مجلات تخصصی: مسئله مهمی که باید نویسندگان حرفه ای آن را بخاطر بسپارند این است که آنان باید پیشرفت های مربوط به رشته و فن خود در تماس بوده و با یادگیری شیوه های جدید بتوانند نویسندگی، نحوه تولید و نشر خبرهای روابط عمومی را انتقال دهند.

 

6- خبرنامه های چاپی: یکی از ابزارهای چاپی مهم در روابط عمومی ها برای انتقال مهم ترین اخبار و اقدامات سازمان است که معمولا در قطع های کوچک تر از روزنامه ها و نشریات کثیر الانتشار یا تخصصی در صفحات محدود منتشر و اخبار داخلی در آن منعکس می شود. ارسال خبرنامه ها برای سایر سازمان ها و موسسات مرتبط برای معرفی اقدامات انجام شده از شیوه های موثر در بخش های انتشارات روابط عمومی هاست. امروزه نسخه الکترونیکی خبرنامه ها از طریق وب سایت سازمان رایج شده است.

 

7- روزنامه ها و نشریات کثیر الانتشار (وقایع روزانه و روند آنها): نویسندگان روابط عمومی باید حداقل یک مجله هفتگی، یک مجله محلی روزانه و یک مجله روزانه با تیراژ سراسری را مطالعه کنند. برنامه های مشترک درصد او سیما نیز عموماً منابع خوبی برای گرفتن اطلاعات درباره وقایع روزانه و تحلیل خبرها است.

 

8- بروشور: بروشور به معنای جزوه و دفترچه ای است که توضیحات جامع و کاملی را در مورد یک موضوع یا فرآیند ارائه می کند. این توضیحات معمولاً با مجموعه ای از تصاویر همراه می شود. بروشور غالباً دارای جلد، رو و پشت و فاقد فضای قابل توجه در عطف است و به صورت های گوناگون صحافی ارائه می شود. ویژگی منحصر به فرد بروشور که در کمترین محصول گرافیکی به چشم می آید قابلیت تغییر ابعاد در هنگام استفاده و ارائه است. به این معنی که هنگام ارائه یک بروشور این امکان وجود دارد که ابعاد آن 2×10 سانتی متر باشد ولی در هنگام استفاده ممکن است ابعاد این محصول به 60×20 سانتی متر افزایش یاید. از سوی دیگر بروشور معمولاً توسط عامل توزیع به مخاطب ارائه می شود. از آنجایی که بروشور در حکم یک نقشه راهنما در ارتباط با موضوع مورد توزیع است دقت مخاطب نسبت به مطالب منعکس شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. قطع متداول بروشور حداقل در ایران بطور معمول A4 یا A5 است.

 

انواع بروشور: بروشور عمدتاً به یکی از اشکال زیر طراحی و ارائه می شود.

 

الف-) بروشورهای لتی:به هر برگ بروشور که به برگ دیگر اتصال دارد، یک لت گفته می شود.

 

ب ) بروشورهای فرمی

 

ج ) بروشورهای اسلیپ کیس Sleep Case

 

- بروشورهای لتی بروشورهایی هستند که صفحات آنها بر روی هم تا می خورند و در نهایت بروشور به صورت مجموعه صفحات تا شده روی جلد، پشت جلد و صفحات داخل در اختیار مخاطب قرار می گیرد. ویژگی اصلی این بروشورها این است که نیازی به دوخت صفحات به یکدیگر ندارند و صحافی آنها با خطوط تاخور انجام می پذیرد. نحوه تا خوردن صفحات بر روی هم ممکن است به صورت رو به پشت باشد که در این صورت بروشور آکاردئونی گفته می شود. حالت دوم تا خوردن به این صورت است که یک صفحه بر روی صفحه کنار خود تا شده سپس دو صفحه بر روی صفحه کناری تا می شود. و این حرکت در همان جهت تا خور اول ادامه پیدا می کند. این بروشورهای لتی را می توان دربی یا تودلی نیز می گویند. در حالت آکاردئونی پهنای لت معمولاً هم اندازه تعیین می شود. ولی در حالت توده ای معمولاً لت هائی که بر روی لت دیگر تا می شوند در پهنا کمی کوچکتر تعریف می شوند این امر به دلیل جلوگیری از قوس برداشتن و به اصطلاح شکم کردن بروشور به هنگام تا خوردن و بسته شدن است.

 

- بروشورهای فرمی حالت چیدمان صفحات مانند نشریه یا کتاب است. به عبارت دیگر تفاوت عمده بروشورهای فرمی و بروشورهای لتی در این است که در بروشورهای فرمی، صفحات در قسمت عطف به یکدیگر متصل هستند و دیدن تمام صفحات کنار یکدیگر امکان پذیر نیست. در حالی که در بروشورهای لتی شما غالباً امکان دیدن نیمی از بروشور را در یک دید خواهید داشت.

 

- بروشورهای اسلیپ کیس: بروشورهایی هستند که جلوی آنها به صورت یک فولدر یا پوشه ساخته و صفحات داخل آنها به صورت مجزا و جدا از یکدیگر تهیه می شوند. سپس این صفحات در داخل جلد یا همان فولدر قرار می گیرند. غالباً جنس بروشورهای اسلیپ کیس نسبت به صفحات داخل ضخامت بیشتری دارد. همچنین به دلیل عدم اتصال صفحات متن و جلد در صورتی که نیاز به جایگزین کردن متن جدید باشد این امر به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

 

9- کاتالوگ: محصولی است که از بسیاری جهات دارای تشابهات قابل توجه با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور نه در جنسیت، تعداد صفحات و یا نحوه ارائه آن، بلکه در چگونگی معرفی موضوع است. کاتالوگ موضوع را به صورت فهرست وار معرفی می کند. در حالی که بروشور به طور مفصل و دقیق به معرفی موضوع می پردازد. این تفاوت کلیدی می تواند تعیین کننده تفاوت کاربرد کاتالوگ نیز باشد. کاتالوگ در بیشترمواقع حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات خواهد داشت و امکان معرفی تعداد محصولات یا خدمات در آن محدوده گسترده تری را به نسبت بروشور در بر می گیرد.

 

10- کتابچه: زمانی که حجم مطالب ارائه شده که باید در شکل انواع رسانه ها منتشر گردد، زیاد باشد و نتواند از سایر رسانه های نوشتاری استفاده شود، کتاب، کتابچه به کار می آید. در این صورت مطالب را به صورت کتابچه یا جزوه تهیه می کنند. موضوعات کتابچه و جزوه می تواند برخی از موارد ذیل باشد: دستورالعمل ها، گزارش عملکردها، بازخورد / Feed back، پروپوزال ها، نتایج مطالعات تحقیقی، مطالعات تئوری عملی، طرح جامع و برنامه تفصیلی واحدها، طرح ها و برنامه های عملیاتی، اجرایی و آموزشی، راهکارها، توصیه ها و مقالات

 

11- کتاب: یک اثر نوشتاری است که بر روی کاغذ نوشته شده و دارای جلد باشد و به طریقی صحافی شده است.

 

محاسن:

 

1. کتاب، رسانه ای است که هر جا یادگیرنده مایل باشد، قابل استفاده است.

 

2. مخاطب هر چقدر وقت داشته باشد می تواند به مطالعه کتاب بپردازد.

 

3. مخاطب می تواند تا هر جای کتاب که توانست مطالعه کند و بقیه آن را برای وقت دیگری بگذارد.

 

4. مخاطب می تواند روی مطالب مورد نیاز وقت بگذارد و مطالبی را که کمتر مهم است به طور گذرا مرور کند.

 

محدودیت ها: محدودیت کتاب ها در طراحی آنها است. بیشتر کتاب ها به صورت متن نوشته می شوند و در طراحی آنها از تصویر کمتری استفاده می شود.

 

 

 

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم آذر 1390ساعت 12:29 توسط اسماعیل کوهستانی (دانشجوی روابط عمومی) | نظر بدهید

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

مبانی هنر ، تصویر و تبلیغ 3

· انواع جاذبه ها در پيام های تبليغاتی:

 

پيام های تبليغاتی برای جلب مشتريان از جاذبه هايی استفاده می کنند. متداول ترين جاذبه هايی که در پيام های تبليغاتی مورد استفاده قرار می گيرند عبارتند از: جاذبه منطقی، جاذبه احساسی، جاذبه خنده، جاذبه ترس، جاذبه جنسی و جاذبه اخلاقی.

 

1- جاذبه منطقی: (Rational Appeal)

 

جاذبه منطقی به دلبستگی های شخصی مخاطبان هدف مربوط می شود. جاذبه منطقی نشان می دهد که کالا، منافع و مزايای مورد انتظار را دربردارد. پيام هايی که کيفيت، صرفه جويی، فايده، و کاربرد کالا را نشان می دهند از جمله پيام هايی هستند که در آن ها از جاذبه منطقی استفاده شده است. در جاذبه منطقی به طور مشخص و صريح مزايای کالا، خود کالا، و ويژگی های آن عنوان می شود و از پرداختن به مسائل و موضوعات حاشيه ای خودداری می شود. در واقع در اين نوع تبليغ، عمده ترين دغدغه ارايه کننده تبليغ اين است که ذهن مخاطب را به خود کالا و خدماتی که فراهم می آورد جلب کند و از پرداختن به حواشی و تحريک احساسات افراد خودداری می کند. در مورد کالاهايی که خريدار علاقه مند به دانستن جزئيات فنی و نحوه کارکرد آن است، اين نوع جاذبه مناسب به نظر می رسد.

 

2- جاذبه احساسی: (Emotional Appeal)

 

در تبليغ با جاذبه احساسی بر خلاف جاذبه منطقی، سعی در تحريک احساسات فرد و برانگيختن آن و رسيدن به مقصود از اين طريق است. هدف تبليغ با جاذبه احساسات، عبارت است از ايجاد و برقراری ارتباط بين کالا و مصرف کننده، که اين استراتژی را استراتژی اتصال (Bonding) نيز می گويند. تبليغ با جاذبه احساسات، احتمال درک بهتر پيام را برای مخاطب فراهم می آورد و بيشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی می ماند و بيشت

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 191

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما