مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1159
  • بازدید دیروز : 3251
  • بازدید کل : 13127711

رشته حسابداري موضوع اين رشته تحصيلي


رشته حسابداري

موضوع اين رشته تحصيلي:

حسابداري يک سيستم است که در آن فرآيند جمع آوري، طبقه بندي، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شکل ها و مدلهاي خاص انجام مي گيرد. تا افراد ذي نفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون سازماني مثل بانک ها، مجتمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند. به همين دليل فردي که تحصيلات دانشگاهي ندارد، بيشتر دفتردار است تا حسابدار.

چرا که گزارش هاي اين دسته از افراد مطابق استاندارد نيست و پردازش کافي نمي شود و بيشتر تراز حساب ها مي باشد. براي مثال يک حسابدار تجربي نمي تواند بين دارايي کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و يا نمي داند که چگونه بايد معاملات ارزي را در دفاتر ثبت کرد.از سوي ديگر يک حسابدار متخصص، در آينده مي تواند مدير مالي يک سازمان يا شرکت گردد يعني مي تواند به مديريت يک شرکت ايده بدهد که منابع موجودش را در چه راههايي سرمايه گذاري نمايد تا استفاده بهينه کند و يا اگر شرکت به منابع مالي جديد نياز داشت يک مدير مالي بر اساس دانش آکادميک خود مي تواند بگويد که از چه طريقي بايد تامين مالي کرد. و مجموع اين فعاليت ها خارج از توانايي يک حسابدار تجربي است.

 

هدف رشته حسابداری

از آنجایی­که محصول نهایی حرفه حسابداری مبنای تصمیمات اقتصادی اشخاص ذی نفع از جمله مدیران، سهامدارن، اعتباردهندگان، دولت و غیره قرار می گیرد بنابراین می­توان گفت که یکی از اهداف رشته حسابداری آموزش نیروی انسانی متخصص در جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه كردن اطلاعات و تهیه گزارشات مالی مطابق معیارهای از پیش تعیین شده از جمله استانداردها و اصول حسابداری می­باشد. از سوی دیگر به روز رسانی استانداردها و اصول حسابداری و تجدید نظر در چارچوب نظری مطابق با عوامل محیطی از جمله موارد با اهمیت و حیاتی در رشته حسابداری محسوب می­شود، بنابراین آموزش نیروی انسانی متخصص در این زمینه از دیگر اهداف این رشته می­باشد.

 

گرايشهاي مختلف رشته حسابداری:

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه مؤسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند.

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی.

حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی.

حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب.

حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی.

حسابداری بیمه : در مؤسسات بیمه .

حسابداری بانکها : در شعبه‌ها و سرپرستی بانکها .

همچنین حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری ، ایفای نقش نمایند.

حسابرسی :

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند :

حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیأت مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیأت مدیره ارائه می‌دهند . این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل، رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.

در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین مؤسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

توانايي هاي لازم:

داشتن شم رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسياري برخوردار است. به همين دليل دانش‌آموزان رشته رياضي در اين رشته موفق تر هستند. البته اين بدان معنا نيست كه دانش ‌آموزان رشته علوم انساني قادر به ادامه تحصيل در رشته حسابداري نيستند بلكه بايد تلاش كنند تا از دانش رياضي خوب و يا حداقل متوسطي برخوردار باشند. هم چنين يك حسابدار بايد بتواند بخوبي گزارش كارهاي خود را ارائه دهد. بنابراين بايد در ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. اين ويژگي بخصوص در سطوح بالاتر اين رشته يعني حسابرسي و مديريت مالي اهميت بسياري دارد. در آزمون هر سه گروه آزمايشي درس رياضي به عنوان مهم ترين درس اين رشته ضريب 4 دارد. دانشجوي حسابداري بايد صادق و رازدار باشد چون در آينده تمام اسناد و مدارك يك سازمان را در اختيار دارد و اگر فرد رازدار و در كل با اخلاقي نباشد لطمات زيادي به آن شركت و در نهايت به جامعه وارد مي ‌آورد. اين مساله بخصوص در حسابرسي اهميت بيشتري دارد زيرا اگر يك حسابرس كه وظيفه بررسي گزارشات مالي يك سازمان و تاييد صحت و سقم آن را بر عهده دارد، درستكار نبوده و يا شهامت ابراز مشكلات را نداشته باشد، مي ‌تواند به نابساماني ‌هاي اداري و مالي يك جامعه دامن بزند. و بالاخره يك حسابدار براي موفقيت در اين دنياي پر از رقابت و تغيير و تحول بايد خلاق، مبتكر، صبور و منضبط باشد. علاقه به امور مالي و تجزيه و تحليل‌ هاي آن، عامل موفقيت دانشجوي حسابداري است.

 

تحصيلات در رشته حسابداري

حسابداری از هنرستان آغاز می شود . يعنی افرادی كه علاقه ای به تحصيل در دبيرستان ندارند به هنرستان رفته سپس بعد از گذراندن 96 واحد درس اجباری می توانند بوسيله كنكور كاردانی پيوسته وارد دانشگاه شوند . پس از اينكه شخص در اين مقطع قبول شد می تواند بعد از گذراندن 75 واحد درس عمومی ، تخصصی ، اصلی و پايه ، در كنكور كارشناسی ناپيوسته شركت نمايد كه سعی می كنيم در مطالب بعدی بيشتر درباره اين كنكور صحبت كنيم . متأسفانه تست های اين كنكور بر اساس چارت درسهای كاردانی ناپيوسته تنظيم شده است .

همچنين دانشجويان مقطع كاردانی پيوسته مجبور به گذراندن 19 واحد درس پيش نياز هستند و در كل 27 واحد از واحد هايی كه قبلا در مقطع كاردانی گذرانده بودند را مجددا می گذرانند .

اين دانشجويان بايد 91 واحد درسی را پشت سر بگذارند . سپس می توانند در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا شركت نمايند .

افرادی كه از دبيرستان و بوسيله كنكور سراسری به اين رشته وارد می شوند يا يكسره در مقطع كارشناسی پيوسته قبول می شوند كه در اين صورت بايد حدودا 140 واحد درسی را پاس نمايند و بعد از آن به مقاطع بالاتر بروند و يا اينكه ابتدا در مقطع كاردانی ناپيوسته قبول می شوند و سپس به مقطع كارشناسی ناپيوسته می روند . البته يك گرايش كوچك كه می توان گفت تنها گرايش رسمی در رشته حسابداری است گرايش حسابداری دولتی می باشد كه مربوط به مقطع كاردانی ناپيوسته می باشد .

ممكن است سوالی پيش آيد كه منظور از كاردانی پيوسته و ناپيوسته در چيست ؟ جواب اين است كه چون هنرجويان در هنرستان حسابداری را آغاز می كنند ، پس مقطع كاردانی ، پيوسته به درسهای هنرستان شان می باشد . البته با در نظر گرفتن اين نكته كه دانشجويان مقطع كاردانی پيوسته بايد حتما رشته ای را انتخاب كند كه در هنرستان به آن مشغول بوده است .

همانطور كه می دانيد حسابداری مبحث بزرگ و گسترده ای است كه تنها در ثبتهای دو طرفه خلاصه نمی شود . خواندن و گذراندن واحد هايی از قبيل پژوهش عملياتی ، مديريت توليد ، توسعه اقتصادی ،‌پول و ارز و بانكداری ، اقتصاد خرد و كلان ، اصول سرپرستی ، سازمان و مديريت و از اين قبيل درسها ، خود گويای اين مطلب است كه حسابداری را نمی توان در يك رشته خلاصه كرد . زيرا درسهايی كه در بالا نام برديم هر كدام در رشته های ديگر تدريس می شوند . مثلا درس مديريت توليد با نام ساخت و توليد در رشته صنايع تدريس می شود و يا درس سازمان و مديريت در رشته مديريت تدريس می شود .

همچنين ادامه تحصيل در رشته حسابداری دارای مزايای زيادی است . اگر شما واقعا به اين رشته علاقه داريد در مقاطع ارشد و دكترا چيزهای بيشتری از اين رشته فرا ميگيريد . ضمنا در بازار كار جايگاه بهتری خواهيد يافت . همينطور اگر بخواهيد به عنوان حسابرس فعاليت كنيد و حق امضاء داشته باشيد به سابقه كاری كمتری احتياج داريد . همچنين برای پذيرش گرفتن از دانشگاه های خارجی داشتن مدرك ارشد يك مزيت به حساب می آيد . و اين مطلب برای گرفتن مهاجرت نيز صادق است .


فرصت‌های شغلی

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند، اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند.

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌

دروس‌ پایه‌:

روانشناسی‌ عمومی‌، جامعه‌ شناسی‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، ریاضیات‌ پایه‌، ریاضیات‌ کاربردی‌، آمار کاربردی‌، مبانی‌ کاربرد کامپیوتر، پژوهش‌ و عملیات‌، مدیریت‌ تولید، حقوق‌ بازرگانی‌، پول‌ و ارز بانکداری‌ ، مبانی‌ سازمان‌ مدیریت‌، توسعه‌ اقتصادی‌، مالیه‌ عمومی‌، روش‌ تحقیق‌.


دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:

اصول‌ حسابداری‌، حسابداری‌ میانه‌، حسابداری‌ پیشرفته‌، حسابداری ‌صنعتی‌، حسابرسی‌، حسابداری‌ مالیاتی‌، اصول‌ تنظیم‌ و کنترل‌ بودجه‌، مدیریت‌ مالی‌، مباحث‌ جاری‌ حسابداری‌ ، متون‌ حسابداری‌.

ظرفیت دانشگاهها در رشته حسابرسی در طی چند سال اخیر

 

91

92

روزانه تهران

8

6

روزانه شهرستان

10

7

روزانه کل

18

13

شبانه تهران

14

14

شبانه شهرستان

4

4

شبانه کل

18

18

غیرانتفاعی تهران و کرج

0

15

غیرانتفاعی شهرستان

18

105

کل غیرانتفاعی

18

120

پردیس خودگردان

0

15

کل

54

166

ضرایب و تعداد سوالات هر درس رشته حسابداری و حسابرسی در دانشگاه سراسری

نام درس

ضرایب

تعدادسوالات

توضیحات

زبان عمومی و تخصصی

2

30

15 سوال زبان عمومی و 15 سوال زبان تخصصی

ریاضی و آمار

3

40

25 سئوال ریاضی عمومی و 15 سئوال آمار و احتمال

حسابداری مالی

3

20

 

حسابداری صنعتی

2

20

 

حسابرسی

2

20

 

درخصوص ادامه تحصیل دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش موارد ذیل ، قابل توجه می باشد:

1- فارغ التحصیلان شاخه کاردانش می توانند در رشته های زیر مجموعه رشته خود در آموزشکده های دولتی فنی حرفه ای کاردانش وابسته به آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند.

2- فارغ التحصیلان کاردانش می توانند در دانشگاه آزاد و آموزشکده های سما وابسته به این دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

3- فارغ التحصیلان فوق الذکر در دانشگاه علمی و کاربردی نیز می توانند ادامه تحصیل دهند.

4- دانش آموزان برتر کشوری مسابقات علمی و کاربردی شاخه کاردانش می توانند در رشته های خود بدون کنکور ادامه تحصیل دهند.

5- فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش می توانند مدرک پیش دانشگاهی را (بصورت آزاد یا شرکت در آزمون تغییر رشته) اخذ نموده و همانند دانش آموزان شاخه نظری در کنکورسراسری یا دانشگاه آزاد شرکت نمایند.

6- فارغ التحصیلان کاردانی (فوق دیپلم) شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش جهت ثبت نام در کنکور سراسری یا دانشگاه آزاد نیاز به گذراندن دوره پیش دانشگاهی ندارند و مدرک کاردانی آنان معادل پیش دانشگاهی محاسبه می گردد.


فهرست مطالب

موضوع اين رشته تحصيلي.. 1

هدف رشته حسابداری.. 2

گرايشهاي مختلف رشته حسابداری.. 2

توانايي هاي لازم. 4

تحصيلات در رشته حسابداري.. 5

فرصت‌های شغلی.. 7

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌.. 7

ظرفیت دانشگاهها در رشته حسابرسی در طی چند سال اخیر. 8

 

 

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1087

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما