مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2068
  • بازدید دیروز : 2770
  • بازدید کل : 13131390

سازمان شهرداری


سازمان شهرداری:

سازمان اداری شهرداری به درآمد و امكانات مالی آن بستگی دارد. علاوه بر سازمان شهرداری، سازمان مؤسسات وابسته به شهرداری نیز باید به تصویب شورای شهر و وزارت كشور برسد.

 

شهردار:

اجرای تصمیات شورای شهر به عهدۀ ادارۀ شهرداری است كه در راس آن شهردار قرار دارد. شهردار، عامل و مجری تصمیمات شورای شهر است و به‌وسیله شورای شهر انتخاب، و در صورت تشكیل نشدن شوری، توسط وزیر كشور انتخاب می‌شود.

انتخاب شهردار به‌مدت 4 سال و معرفی او به وزیر كشور و هم‌چنین عزل شهردار از اختیارات شورای شهر می‌باشد. شهردار نباید صاحب مؤسساتی باشد كه تمام یا بخشی از نیازهای عمومی حوزۀ عمل شهرداری را تآمین می‌كند و هم‌چنین شهردار در زمان تصدی شهرداری، نباید عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل مؤسسات مذكور باشد.

 

وظایف ادارۀ شهرداری:

طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها، اهمّ وظایف اداره شهرداری به شرح ذیل است:

1) احداث خیابان‌ها و كوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع شده؛

2) تنظیف، نگاهداری معابر و انهار (نهرها) عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنائی؛

3) برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر؛

4) ایجاد غسال­خانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها؛

5) احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارك‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی؛

6) صدور پروانه كسب برای اصناف و پیشه‌وران؛

7) صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی كه در سطح شهر ساخته می‌شود؛

8) پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر؛

9) ساختمان و آسفالت كردن كوچه‌ها و معابر عمومی.

 

وظایف دیگری در قانون برای شهرداری مقرر است:

شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات ادارۀ شهرداری می‌باشد و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را بركنار می‌كند؛ و این شورای شهر است كه نبض كارهای شهر را در دست دارد و به دخل و خرج و امور شهر نظارت كامل دارد.

 

چگونه از محیط زیست خود محافظت کنیم ؟

1 – استفاده از پودرهای لباسشویی و مایعات ظرفشویی با عوارض سوء کمتر : متأسفانه این مواد با وجود فواید بهداشتی زیاد ، آثار زیانباری به وجود می آورند . زیرا فسفات ها و ترکیبات شیمیایی که در ساختمان آنها فسفر وجود دارد ، به مقدار زیاد در بیشتر مایعات ظرفشویی و پودرهای لباسشویی وجود دارد و با ورود فسفاتها به رودخانه ها و تالاب ها بر سرعت رشد و تکثیر علف های هرز اضافه می شود که باعث تقلیل اکسیژن آب و مرگ آبزیان می شود . موارد زیر را به یاد داشته باشید :

- مقدار کمتری از مواد پاک کننده ( دترژانت ها ) را مصرف کنید .

- پاک کننده هایی را مصرف کنید که دارای فسفات کمتری باشند .

برخی از محصولات در مدت 5 سال خود به خود تجزیه و نابود می شوند .

2 – استفاده از باطری های قابل شارژ : بر اثر زنگ زدگی مقدار زیادی از سموم خطرناک درون باطری ها به محیط راه می یابند که ترکیبات جیوه ای از مهمترین آنها است . از باطریهای یک بار مصرف استفاده نکنید .

3 – در آشپزخانه : آشپزخانه محل خوبی است که می توانیم علم و آگاهی خود را در زمینه درک مسائل محیط زیست از تئوری به عملی ارتقاء دهیم . با انجام برخی از اعمال و ابتکاراتی که در حفظ محیط زیست و جلوگیری از تشدید آلودگی مؤثرند ، ما می توانیم در مقابل برخی از عادات مرسوم مقاومت به خرج دهیم . موارد زیر را به یاد داشته باشید :

- به جای آنکه مواد غذایی را در داخل ورقه های آلومینیومی یا پلاستیکی بپیچید ، آنها را داخل محفظه ها و ظروفی که قابل شستشو و قابل مصرف مجدد هستند قرار دهید .

- برای جمع آوری مایعات و پاک کردن لکه ها یا قطرات مواد غذایی به جای استفاده از دستمال های کاغذی از تکه پارچه های مستعمل استفاده کنید و پس از شستشو آنها را برای مصرف مجدد آماده کنید .

- روغن و بخارات آن به شدت برای بدن مضر می باشد . به خاطر داشته باشید تا حد امکان از روغن های جامد استفاده نکنید یا در صورت استفاده ،مانع از سوختن آن شوید و از روغن سوخته برای مصارف بعدی استفاده نکنید .

4 – دقت در مصرف اب لوله کشی : هر کدام از ما در روز 28 گالن آب مصرف می کنیم . اگر ما در موارد غیر لازم شیر اب را ببندیم ، تا حدود زیادی از به هدر رفتن آب جلوگیری می کنیم. اگر در موقع مسواک زدن تنها مسواک خود را با کمی آب ، خیس یا مرطوب کنید هر بار بیشتر از 9 گالن آب صرفه جویی کرده اید .

اگر در موقع شستشوی بشقابها، لگن ظرفشویی را از آب پر کنید در هر نوبت ظرف شستن در حدود 16 گالن اب صرفه جویی کرده اید .

اگر در موقع شستشوی اتومبیل خویش از یک سطل آب و اسفنج استفاده کنید ، در هر بار شستشوی اتومبیل در حدود 80 گالن آب صرفه جویی می کنید .

5 – استفاده کمتر از قوطی های آلومینیومی : آلومینیوم فراوانترین عنصر در طبیعت است. برای اولین بار در سال 1963 قوطی های آلومینیومی برای عرضه نوشابه ها مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون نیز حجم عظیمی از آلومینیوم تولید شده ، برای تهیه قوطی های محتوی نوشابه مصرف می شود . موارد زیر را به خاطر داشته باشید :

- بازیابی آلومینیوم کاری بسیار پر سود و از لحاظ اقتصادی با صرفه است . با هر تن بازیابی آلومینیوم 1000 دلار صرفه جویی می شود .

- باید در هر منطقه مخازن مشخصی در نظر گرفته شود تا مردم ظروف آلومینیومی خود را در آنها بریزند .

 

بناهای تاریخی قاره آسیا

 

تصویركاخ شناور جال محل در نزدیكی شهر جایپور در ایالت راجستان هند كه مهاراجه های سابقجایپور این كاخ تابستانی را در میان دریاچه مان ساگار بنا كردهبودند.

 

تصویریكی از دروازه های شهرممنوع ( كاخ امپراتوران چین) در شهر پكن. این كاخ كه در قرنپانزدهم میلادی احداث شد، وسیع ترین كاخ جهان است كه 9999 اتاق وسالن آن در محوطهای به وسعت 720 هزار متر مربع پراكنده هستند. این كاخ برای مدت 5 قرن اقامتگاه رسمیامپراتوران چین بود.

 

كاخپوتالا ، نماد تبت در قرن هفدهم میلادی توسط دالایی لاما پنجم در شهر لهاسا احداثشد. كاخ پوتالا نشانه گنجینه غنی فرهنگی و معنوی مردم تبت است كه تحت تسلط چینی هابه سر می برند.

 

كاخعالی قاپو در اوایل قرن هفدهم به دستور شاه عباس پادشاه صفوی در شهر اصفهان ،پایتخت آن دوره ایران ساخته شد و شاه از این كاخ برای مراسم بارعام رسمی استفاده میكرد.

 

تصویركاخ سلطنتی كامبوج در اواسط قرن هجدهم میلادی در پنوم پن ساخته شد. ساختمان اصلیكاخ به روی عموم بسته است اما بسیاری از معابد كوچك و باغ های آن را مردم می توانندتماشا كنند.

 

 

كاختاج محل در واقع یك آرامگاه است.این كاخ نمونه بارزی از كاخ های هزار و یك شب بودهو نماد هند محسوب می شود. بنای تاج محل به دستور شاه جهان امپراتور سلسله مغولهندوستان به یاد مسرش ممتاز محل در شهرآگرا احداث شد.

 

 

آفریقای سبز

آفریقا قاره ای گرم و بدون زمستان است.

می دانید که خط استوا تقریباً از وسط قاره ی ا فریقا می گذرد. چون خورشید در طول سال در مناطق استوایی و اطراف آن تا مدار رأس السرطان و رأس الجدی تقریباً عمود می تابد، به همین سبب ، آفریقا قاره ای با آب و هوای گرم است و در بیشتر قسمت های آن زمستان دیده نمی شود.

خط استوا و اطراف آن دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. در این منطقه، باران فراوان می بارد اما هر چه از منطقه ی استوایی به سمت شمال یا جنوب آفریقا پیش برویم، از میزان رطوبت و باران کاسته شده و کم کم به آب و هوای گرم و خشک تبدیل می شود. این نوع آب و هوا در صحرای بزرگ آفریقا در شمال و در بیابان کالاهاری در جنوب دیده می شود.

شمال آفریقا در مجاورت دریای مدیترانه و بخش هایی از جنوب آفریقا آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارد. در کوهستآن های بلند آفریقا نیز آب و هوای کوهستانی مشاهده می شود.

 

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی در آفریقا به آب و هوا و به خصوص میزان ریزش باران بستگی دارد. انواع مهم پوشش گیاهی قاره ی ا فریقا عبارت اند از :

جنگل های انبوه گرمسیری: در مجاورت خط استوا و به ویژه حوضه ی رود کنگو، گرمای شدید و باران های فراوان، جنگل های انبوهی به وجود آورده است. در این منطقه رشد گیاهان هرگز متوقف نمی شود. به این قسمت آفریقای سبز می گویند.

ساوان: هر چه از بخش جنگل های انبوه به طرف شمال یا جنوب پیش برویم، از میزان بارندگی کاسته می شود و به منطقه ای می رسیم که دارای دو فصل بارانی و خشک است. این منطقه محل رویش علفزارهای بلند(ساوان) در آفریقاست. ساوان پوشش گیاهی از علف های بلند است که در بین آن ها در ختچه های پراکنده دیده می شود.

علفزارهای ساوان در فصل پر باران خیلی سریع رشد می کنند و سرسبز می شوند و کشاورزی رواج می یابد ولی وقتی فصل بارانی پایان می یابد، زمین و درختان، سرسبز خود را از دست می دهند.

در ساوان های آفریقا، علف خوار و گوشت خوار تنومند چون فیل، زرافه ، گورخر آفریقایی، شیر و ببر زندگی می کنند. برای حفظ نسل این جانوران ، مناطق بزرگ حفاظت شده ای احداث کرده اند که شکار در آن ها ممنوع است.

 

 

زندگی نامه عمرو عاص

پدرش عاص بن وائل و مادرش نابغه نام داشت. عمرو عاص از قبیله بنی سهم قریش بود و یکی از دشمنان سرسخت رسول خدا در مکه به شمار می‌رفت. برای آزار پیامبر هفتاد بیت شعر سروده بود و کودکان مکه هنگامی که رسول خدا را می دیدند آن شعرها را با صدای بلند می خواندند و موجب ناراحتی و آزار پیامبر می شدند. از این رو رسول خدا چنین دعا فرمود:«خداوندا! عمرو مرا هجو کرده، ولی من شاعر نیستم و شاعری زیبنده من نیست تا پاسخش را به شعر بگویم. پس او را در برابر هر یک از حروف شعرش هزار بار لعنت کن.»

هنگامی که نخستین گروه از مسلمانان برای گریز از آزار مشرکان، به حبشه هجرت کردند، بزرگان قریش عمروعاص را به سرپرستی گروهی به حبشه فرستادند تا از نجاشی بخواهد مسلمانان را تسلیم کند؛ ولی نجاشی نپذیرفت و عمرو عاص و همراهانش دست خالی بازگشتند.

عمرو عاص از کسانی بود که در مسجدالحرام، شکمبه شتری را بر سر رسول خدا انداختند. وی سرانجام اندکی پیش از فتح مکه در سال هشتم هجری مسلمان شد و به این شرط که بدی‌های گذشته‌اش بخشوده شود با رسول خدا بیعت کرد.

پیامبر پس از مسلمان شدن عمرو، او را به فرماندهی سریه ذات السلاسل و پس از آن به جمع‌آوری زکات مردم عمان منصوب کرد.

عمروعاص در دوران خلافت ابوبکر و عمر از نزدیک‌ترین افراد به آنان محسوب می‌شد و در فتح شام از فرماندهان سپاه بود. در دوران عمر مدتی والی فلسطین شد و سپس مامور فتح مصر گردید. پس از فتح مصر خودش والی آن جا شد و تا چند سال پس از مرگ عمر در این سمت باقی بود. عثمان او را عزل کرد و او به فلسطین بازگشت. از آن پس عمروعاص در زمره منتقدان عثمان قرار گرفت و به ندرت به مدینه می‌آمد.

پس از قتل عثمان به معاویه پیوست و همه‌کاره دستگاه معاویه شد. وی بسیار باهوش و از زیرکان عرب بود و تمام زیرکی و هوش خود را برای مقابله با امام علی علیه السلام به کار گرفت؛ چنان که وی را فتنه‌انگیز اصلی جنگ صفین دانسته‌اند. ماجرای حکمیت نیز با حیله‌ عمروعاص شروع شد و با حیله عمروعاص به فرجام رسید.

عمروعاص پس از شهادت محمد بن ابی بکر از سوی معاویه حاکم مصر شد و بر این سمت باقی بود تا در سال 43 هجری درگذشت.


جنگ صفین

ابن خطیر، یکی از محققان اهل سنت ،در کتاب "البدایه و النهایه" ‌می‌نویسد: در حین صفین،‌ علی به عمروعاص حمله کرد، و نیزه‌ای به سوی او پرتاب کرد. عمروعاص به زمین افتاد و چون خود را ناتوان یافت کشف عورت کرد. علی چون این را بدید از وی دور شد.

پس از آنکه جنگ بر سپاه معاویه سخت شد، وی با سر نیزه کردن قرآن‌ها ماجرایی به نام حکمیت را بر علیه امام علی به راه انداخت.

 

پس از صفین

پس از صفین،‌ وی سپس با لشگری به سمت مصر حرکت کرد،‌ امام علی پس از شنیدن خبر مالک پسر اشتر را به کمک والی مصر که محمد پسر ابی‌بکر بود فرستاد که مالک در راه مسمود شد و فوت کرد. والی مصر سپاهی نداشت و عمروبن عاص بدون مزاحمتی آنجا را فتح کرد و گویند محمد پسر ابی‌بکر را در پوست یک الاغ مرده کرد و او را زنده سوزانید. وی در ۹۰ سالگی درگذشت.

 

 

 

آداب پاکیزگی حضرت رسول‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله

1. مسواک زدن

در ارتباطات اجتماعی چنانچه هنگام سخن گفتن بوی بد از دهان شخص متصاعد شود، علاوه بر دوری و تنفر از او، شاید این کار نشانه بی ادبی نیز باشد؛ از اینرو در فرهنگ اسلامی به این امر اهمیت ویژه‏ای داده شده است و نمود آن در سفارش جبرئیل به رسول خدا‌صلی‌الله‌علیه‌وآله است: قَالَ رَسُولُ اللهِ‌صلی‌الله‌علیه‌وآله: «مَا زَالَ جَبْرَئِیلُ‌علیه‌السلام یوصِینِی بِالسِّوَاكِ حَتَّى خِفْتُ أَنْ أُحْفِی أَوْ أَدْرَد؛ جبرئیل آنقدر به مسواک زدن سفارش کرد تا اینکه ترسیدم [دندانهایم] یا سائیده شود یا از بین برود.»

کسانی که با مردم ارتباط دارند و دائم در بین آنان هستند، و با ایشان گفتگو دارند، لازم؛ بلکه واجب اخلاقی است که مسواک زدن را به هیچ وجه فراموش نکنند.

بنا به فرموده رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله: «السِّوَاكُ یزِیدُ الرَّجُلَ فَصَاحَۀً؛ مسواک زدن فصاحت انسان را زیاد می‌کند.» امام صادق‌علیه‌السلام 12 خاصیت برای مسواک زدن بر می‌شمرد که هر کدام کفایت می‌کند انسان آن را به هیچ وجه فراموش نکند: «قال الصادق‌علیه‌السلام: در مسواک زدن دوازده ویژگی وجود دارد: از سنت [رسول گرامی اسلام] است و پاک کننده دهان است و باعث روشنی چشم می‌شود و موجب خوشنودی پروردگار است و باعث سفید شدن دندانها می‌گردد و بوی بد دهان را می‌برد و باعث محکم شدن لثه می‌شود و باعث اشتهای غذا می‌شود و بلغم را می‌برد و حافظه را قوی می‌کند و کارهای نیک را زیاد می‌کند و ملائکه با آن شادی می‌کنند.»

2. عطر زدن

خوشبو کردن خود از سیره رفتاری و تربیتی رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله است که یکی از جاذبه‏‌های میان فردی در ارتباطات به شمار می‌رود در احوالات رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است که حضرت برای عطر، بیشتر از غذا خرج می‌کردند. «امام صادق‌علیه‌السلام فرمودند: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ینْفِقُ عَلَى الطِّیبِ أَكْثَرَ مِمَّا ینْفِقُ عَلَى الطَّعَامِ؛ رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله همواره بیشتر از غذا، برای عطر خرج می‌کردند.»

رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «الرَّائِحَةُ الطَّیبَةُ تَشُدُّ الْقَلْب؛ بوی خوش قلب را محکم می‌کند.»

واقعا هم همین طور است که به انسان با خوش بو احساس آرامشی دست می‌دهد که همین آرامش موجب استواری قلب او می‌شود.

3. ناخن گرفتن

یکی دیگر از سیره‌‏های رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و گرفتن ناخن در روز جمعه بوده است، و به آن سفارش می‌نمود. در روایت آمده است: «مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ یوْمَ الْجُمُعَةِ لَمْ تَسْعَفْ أَنَامِلُهُ؛ هر کس روز جمعه ناخن‌هایش را بگیرد، انگشتانش آسیب نمی‌بیند.»

اشاره حضرت به خراب شدن ناخن دست و پا است که گاهی از طرفین ریش ریش می‌شوند؛ از اینرو می‌فرمایند که با ناخن گرفتن روز جمعه این مشکل بر طرف می‌شود. این مسئله آنقدر مهم است که به خاطر دوری مردم از نظافت، مدتی وحی بر پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل نشد: «امام صادق‌علیه‌السلام فرمودند: احْتَبَسَ الْوَحْی عَنِ النَّبِی‌صلی‌الله‌علیه‌وآله: فَقِیلَ لَهُ: احْتَبَسَ الْوَحْی عَنْكَ یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ وَ كَیفَ لَا یحْتَبِسُ عَنِّی وَ أَنْتُمْ لَا تُقَلِّمُونَ أَظْفَارَكُمْ وَ لَا تُنَقُّونَ رَائِحَتَكُمْ؛ (7) وحی از پیغمبر قطع شد. سؤال کردند: یا رسول الله! چرا وحی قطع شد؟ فرمودند: چطور قطع نشود در حالیکه شما ناخن‌هایتان را نمی‌گیرید و بوی بد را از خود دور نمی‌کنید؟» از اینرو لازم است همه مسلمانان، مخصوصاً کسانی که دارای ارتباطا اجتماعی بیشتری هستند، نسبت به ناخن گرفتن و استفاده از بوی خوش اهتمام ویژه‏‌ای داشته باشند.

 

 

بررسی آثار و عوامل شجاعت از نگاه قرآن

تعریف شجاعت

شجاعت که در فارسی از آن به دلیری تعبیر می شود، یکی از فضایل اخلاقی و هنجارهای پسندیده در حوزه رفتاری است که سر منشا بسیاری از دستاوردهای فردی و اجتماعی است. از این رو همواره از شجاعان در تاریخ تجلیل شده و در هر کشور و سرزمین، داستان ها و افسانه هایی از شجاعان سینه به سینه روایت شده و می شود. براین اساس می توان تاریخ شفاهی ملت ها و یا کتب مورخان آزاده را داستان شجاعان نامید.

آثار شجاعت از نگاه قرآن

برای تبیین جایگاه شجاعت و دلیری در تحلیل قرآنی نگاهی به آثار آن می شود تا ضمن آشنایی با آثار آن از نگاه قرآن، اهمیت و ارزش آن نیز دانسته شود.

نخستین اثر و کارکردی که قرآن برای شجاعت و دلیری بیان می کند، صداقت و راستگویی است. انسان شجاع به سبب این که بر ترس خویش غلبه کرده، در همه عرصه ها به چیزی که باور دارد عمل می کند و صدق در گفتار و تاویل دارد. از این رو در بیان مواضع خویش، صداقت دارد و اهل راستگویی است.

در رسانه های صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، سیدحسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان به صداقت و راستگویی شهره است. از این رو، واکنش های ایشان به تهدیدات سیدحسن نصرالله، واکنش های برخاسته از صداقت است و به خود اجازه نمی دهند که وی را متهم به بلوف زدن و ایجاد جنگ روانی بی پشتوانه عمل کنند. این مسئله در جنگ سی و سه روزه بارها برای مردم سرزمین های اشغالی فلسطین به اثبات رسیده است.

انسان های شجاع در میدان کارزار و جنگ، به سبب صداقتی که دارند رفتاری بسیار سالم دارند و به چیزی که می گویند عمل می کنند.

به سخن دیگر میان گفتار و عمل ایشان هماهنگی است و به خود اجازه نمی دهند سخنی بگویند و برخلاف آن عمل کنند. از این رو، اهل نفاق و دورویی نیستند و به سبب باورهای خویش به آخرت و معاد و این که شهید زنده و جاودان است و از روزی خاص در نزد خداوند بهره می گیرد، شجاعان و درمیادین نبرد ظاهر می شوند و کارزار می نمایند. (بقره آیه ۱۷۷)

کارکردهای شجاعت در حوزه نظریه پردازی و ارائه نوآوری ها دربخش های مختلف علوم انسانی و تجربی به خوبی روشن است. از این رو امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب در مسئله نوآوری و نظریه پردازی به مسئله شجاعت به عنوان یکی از عناصر و مولفه های اصلی اشاره می کنند.

نظریه ولایت فقیه از سوی امام در زمانی مطرح می شود که هم ازسوی دولت وقت و هم ازسوی برخی از حوزویان وی را متهم به وهابی گری می کنند. اگر شجاعت وی نبود هرگز نمی توانست نظریه ولایت فقیه را پردازش کند و در هیاهوی حوزه ها آن را بپروراند و ارائه دهد، چنان که شجاعت و دلاوری وی بود که باعث شد یک تنه به مقابله با طاغوت برخیزد و اندک اندک با بیداری مردم، آنان را همراه خویش سازد و بزرگترین نیروی نظامی خاورمیانه و ژاندارم منطقه را از عرش قدرت به خاک ذلت بکشاند و دولت شاهنشاهی دوهزاروپانصدساله را از میان بردارد و حکومت جمهوری اسلامی را برپا دارد و مردم را در سرنوشت خویش به حکم الهی چیره کند و حق ایشان را به آنان بازگرداند.

این همان شجاعتی است که در اسوه های دیگری که قرآن بیان می دارد می توان یافت. شجاعت حضرت ابراهیم(ع) در حوزه نظریه پردازی توحید در عصری که همه ملت ها بر بت پرستی و تعدد خدایان تاکید داشتند و نیز مبارزه تا تغییر جهت ادیان و مذاهب عصر خویش ومبارزه با دولت طاغوتی نمرودی از جمله مطالبی است که قرآن در آیات بسیاری بدان اشاره کرده است که برخی از آنها آیات ۲۵۸ سوره بقره و ۸۰ و۸۱ سوره انعام و ۴۱ تا ۴۶ سوره مریم و ۵۱تا ۶۸ سوره انبیاء و ۱۰۲ و ۱۰۳ سوره صافات است.

همین شجاعت و شهامت در عرصه های مختلف به ویژه عرصه پاسداری از توحید و دولت توحیدی است که درسوره مائده، خداوند ملت شریف ایران را بدان می ستاید و ایشان را مردمانی محبوب خدا و علاقه مند به او می شمارد که در راه خداوند و دولت اسلامی از هیچ کسی ترسی ندارند و از سرزنش سرزنشگران داخلی و خارجی باکی ندارند و از مواضع حقانی خویش عقب نشینی نمی کنند.

 

  انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1154

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما