مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1532
  • بازدید دیروز : 2770
  • بازدید کل : 13130854

سازمان هواپیمایی کشوری


تاريخچه:

در اواخر جنگ جهاني اول (1296) ، براي اولين بار يك هواپيما بصورت قطعات مجزا از روسيه و از طريق بندر انزلي بوسيله اتومبيل به تهران حمل و پس از سوار كردنقطعات آن ، توسط يك نفرخلبان روسي بر فراز تهران و در ارتفاع پايين به پرواز درآمد و با توجه به اينكه در آن موقع محلي بعنوان فرودگاه در تهران وجود نداشت ، خلبان ، هواپيما را درميدان مشق قزاقخانه (محل كنوني وزارتامورخارجه) به زمين نشاند.

بدنبال پيشرفت سريع و پرشتاب هواپيمايي در دنيا و تمايل كشورها به استفاده از اين تكنولوژي ، در ايران نيز مقدمات استفاده تجاري از اين صنعت نوپا به موجب قانوني در بهمن ماه سال 1304 به موسسه هواپيمايي يونكرس (آلماني) واگذار گرديد و باستناد ماده يك قانون مذكور ، مقرر شد اين موسسه هواپيمايي بلافاصله خطوط هوايي تهران بندر انزلي – تهران بندر بوشهر – تهران قره تو را برقرار نمايد و باستناد ماده دو اين قانون، موسسه يونكرس متعهدگرديد كه لااقل در ظرف سه ماه خطوط پستي هوايي در ماده اول را به خطوط پستي هوايي اروپا متصل نمايد . و اين سر آغاز فعاليت هواپيمايي در ايران شد .

هواپيمايي كشوري ابتدا بصورت يك دفتر غير رسمي در سال 1327 در وزارت راه گشايش يافت و در تاريخ 28/4/1328 با تصويب قانون هواپيمايي كشوري ، اداره كل مستقلي ( از نظر مالي اداري و استخدامي ) موسوم به اداره كل هواپيمايي كشوري كه مجموعه محدودي از ادارات اداري ، مالي ، فني و عملياتي بود در ساختمان كوچك واقع در سرآسياب مهرآباد ( فرودگاه مهر آباد ) تاسيس گرديد كه رئيس آن داراي سمت معاونت وزارت راه و با تصويب هيئت وزيران براي مدت مدت سه سال منصوب و انتصاب مجدد وي پس از انقضاي سه سال بلامانع گرديد . باستناد ماده 4 قانون تغيير نام وزارت راه به وزارت راه و ترابري مصوب 17/5/1353 ، اداره كل هواپيمايي كشوري با تمامي كاركنان و تشكيلات – بودجه و اعتبارات – دارايي و تعهدات و وظايف از وزارت راه منتزع و با نام سازمان هواپيمايي كشوري بصورت سازماني مستقل و وابسته به وزارت جنگ انتقال و رئيس آن سمت معاونت وزارت جنگ را دارا بود .

به استناد مصوبه 8/12/1357 دولت موقت انقلاب اسلامي ، سازمان هواپيمايي كشوري از وزارت دفاع منتزع و مجددا" رئيس آن به عنوان معاون وزير راه و ترابري منصوب شد .

در تاريخ 25/1/1367 قانون اصلاح ماده 5 قانون هواپيمايي كشوري مصوب 1328 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد كه به موجب اين قانون ، براي اجراي قانون هواپيمايي كشوري ، سازمان مستقلي به نام سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وزارت راه و ترابري تاسيس مي شود . اين سازمان داراي رئيسي است كه در عين حال معاون وزير راه و ترابري بوده و به پيشنهاد اين وزير و تصويب هيئت دولت براي مدت حداكثر سه سال به اين سمت منصوب و انتصاب مجدد وي به اين سمت به روال فوق بلامانع مي باشد . سازمان مزبور در انجام وظايف خود از نظر مالي ، استخدامي و اداري طبق مقررات مربوط تحت نظر وزير راه مستقلا" اقدام مي نمايد و سازمان آن ، به موجب تصويب نامه هيئت وزيران تعيين مي شود .

از سالهاي ابتدايي پيدايش حمل و نقل هوايي در كشور و تاسيس سازمان هواپيمايي كشوري ، فعاليتهاي هوانوردي از جمله اعمال حاكميت بر مجموعه صنعت حمل و نقل هوايي ، تدوين استانداردهاي هوانوردي و نظارت بر ايمني پروازها و عملكرد فرودگاهها به عهده سازمان هواپيمايي كشوري بوده و از طرف ديگر فعاليتهاي مربوط به حمل و نقل هوايي بار و مسافر در اختيار شركتهاي هواپيمايي قرار داشته است. با گذشت زمان و همگام با تحولات سياسي ، اجتماعي و تكنولوژي كه در جهان بوجود آمده، دامنه اين تحولات در صنعت هوانوردي كشور نيز تاثير گذار بوده است. همچنين در سطح بين المللي با تصويب قانون اجازه الحاق به معاهده شيكاگو در تاريخ 30/4/1328جمهوري اسلامي ايران به عضويت سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري ايكائو(I.C.A.O)در آمده و سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان نماينده رسمي ايران در اين سازمان ميباشد.

با توجه به تقاضاي روزافزون توسعه حمل و نقل هوايي كشور ، علاوه بر وجود شركتهاي هواپيمايي دولتي ازجمله شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ، اجازه فعاليت به شركتهاي حمل ونقل غير دولتي نيز داده شد كه با تدارك هواپيما از طريق خريد يااجاره نسبت به حمل و نقل مسافر و بار در مسيرهاي پروازي داخلي و بين المللي اقدام نمايند .

از طرفي به منظور اقتصادي تر كردن فعاليتها در شبكه فرودگاهي كشور، باستناد مصوبه شماره 6075/ش د مورخ 20/10/1373 شورايعالي اداري وظايف مربوط به نگهداري ، توسعه ، تجهيز ، بهره برداري از تكنولوژي و اداره امور فرودگاههاي كشور و مديريت آنها از سازمان هواپيمايي كشوري منتزع و به شركت فرودگاههاي كشور منتقل گرديد .

 

 

وظايف سازمان هواپيمايي كشوري

وظايف سازمان هواپيمايي کشوري که به مثابه نماينده دولت در جهت اعمال حاکميت در صنعت حمل و نقل هوايي کشور است به شرح زير مي‌باشد:

vسياستگذاري و برنامه ريزي و تعيين خط مشي‌هاي فني، اقتصادي، بازرگاني بين المللي حمل و نقل هوايي کشور.

vسياستگذاري و برنامه ريزي درمورد نوع، تعدد جايگاه دستگاههاي ناوبري و کمک ناوبري و ارتباطي درفرودگاهها و نظارت بر عملکرد فرودگاهها.

vسياستگذاري و برنامه ريزي درزمينه آموزش وتربيت پرسنل متخصص هواپيمايي براي کليه موسسات هواپيمايي

vسياستگذاري و برنامه ريزي در امور مخابراتي و صدور دستورالعمل هاي مربوطه به امور مخابرات و مبادله پيامها و دستگاههاي مورد نياز در فرودگاهها.

vبرنامه ريزي درخصوص برقراري سيستم هاي برق اضطراري و روشنايي باندها و نظارت بر نصب و بهره برداري صحيح از سيستم ها و تجهيزات مربوطه

vصدور دستور العملهاي مورد نياز در امور امنيتي زميني ، آتش نشاني و آموزشي پرسنل و نظارت بر حسن اجراي آن.

vتدوين استاندارد پرواز ، نظارت بر شرکتهاي هواپيمايي از نظر تاييد صلاحيت و رعايت نکات و استانداردهاي ايمني و صدور گواهينامه ها و تدوين و تنظيم مقررات مربوطه.

vتنظيم و تدوين مقررات و دستورالعملهاي مربوط به کنترل فضاي کشور و صدور اجازه پرواز و جلوگيري از آن و نظارت بر واحدهاي مراقبت پرواز فرودگاهها.

vتاييد انواع هواپيماهايي که مي توانند درايران به فعاليت حمل و نقل هوايي بپردازند.

vتهيه طرح موافقتنامه ها و قراردادهاي بين المللي و مبادله آنها.

vتهيه و تدوين دستورالعملهاي امنيتي، حفاظتي با رعايت مقررات و استانداردهاي بين المللي و داخلي مربوطه و نظارت براعمال آنها.

vعضويت و ارتباط با سازمان بين المللي هواپيمايي کشوري (ICAO) و ساير سازمانهاي جهاني ذيربط با رعايت مقررات مربوطه.

vبررسي سوانح و حوادث هواپيمايي و اعمال مجازات هاي لازمه طبق مقررات مربوطه.

vبررسي و ارائه طرح هاي فرودگاهي ونظارت بر رعايت استانداردهاي بين المللي مربوطه

vتاييد صلاحيت فني و تخصصي مديران و مسئولين عملياتي فرودگاههاي کشور قبل از انتصاب آنان توسط مدير عامل شرکت فرودگاههاي کشور

vانجام امور برنامه ريزي، امور اداري و مالي و حقوقي وارزشيابي و ساير خدمات مديريتي و پشتيباني سازمان و پرسنل مربوطه.

vصدور،تمديد، تعليق و لغو مجوز تاسيس دفاتر خدمات مسافرت هوايي

vنظارت و ارزيابي مستمر نحوه فعاليت دفاتر خدمات مسافرت هوايي

vآموزش توجيهي و تخصصي مديران فني دفاتر خدمات مسافرت هوايي وبرگزاري آزمون تخصصي مربوط

 

 

بخش های مختلف سازمان:

 

 

اساسنامه سازمان

اساسنامه شوراي CNS/ATM

پيمان بين المللي هواپيمايي كشوري در تاريخ7 دسامبر سال 1944در شيكاگو به امضاء 52 كشور شركت كننده رسيد. دولت ايران از همان تاريخ پيمان مذكور را به رسميت شناخت. اهداف اصلي كنوانسيون شيكاگو حفظ سلامتي پرواز، تسريع و حسن جريان امور هواپيمايي در كليه كشورهاي عضو پيمان مي باشد.

افزايش روز افزون حمل و نقل هوايي و در نتيجه افزايش ترافيك هوايي، شلوغي وازدحام ترافيك در مسيرهاي هوايي فرودگاهها وتاخيرات ناشي از اين ازدحام كه منجر به زيانهاي هنگفت خطوط هوايي و از دست رفتن سرمايه هاي ملي ميگرديد سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري ICAO))را بر آن داشت كه با بهره گيري از فناوري هاي پيشرفته براي از ميان برداشتن اين معضلات به چاره انديشي بپردازد.از همين رو در سال 1983 سازمان بين المللي هواپيمائي كشوري كميته اي را مركب از 32 كشور عضو پيمان تحت عنوان كميته FANS I تشكيل داد تا اين كميته با بهره گيري از فناوري جديد ماهواره اي و رايانه تحولات عظيمي را در جهت ارتباطات، ناوبري، نظارت (CNS) و مديريت ترافيك هوايي (ATM)در حمل ونقل هواپيمايي بين المللي ارائه دهد كه با تشكيل كميته FANS IIنتيجه كار آن تحت عنوان طرح CNS/ATMاعلام گرديد.

امروزه نقش و جايگاه CNS/ATM بر متخصصين امر و سياست گزاران حمل ونقل هوايي پوشيده نيست و در سراسر دنيا ابعاد وسيعي پيدا كرده است و جنبه هاي فني، حقوقي ،سياسي و اقتصادي آن قابل توجه و تأمل مي باشد. لذا با توجه به مطالب گفته شده ارائه يك برنامه جامع كه بتواند اهداف ميان مدت و بلند مدت CNS/ATM را در صنعت هوانوردي كشور ترسيم نمايد از دهه 1990 ميلادي مورد توجه كارشناسان و متخصصين سازمان هواپيمايي كشوري بوده است و با تشكيل جلسات و شركت در مجامع داخلي و بين المللي در اين راستا تاثير گزار بوده و به عنوان يكي از اعضاء اصلي برنامه ريزي منطقه خاور ميانه در جلسات صاحب كرسي و رأي مي باشد.با اجراي طرح CNS/ATMهواپيماها مي توانند مسيرهاي طولاني را با اطمينان ودر زمان كوتاهتر طي نموده و لازم نيست تأخيرات زيادي را در ارتباط با تراكم ترافيك راههاي هوايي و ازدحام فرودگاهي تحمل نمايند، بعلاوه با استفاده از ارتباطات داده ها(DATA LINK) كاهش قابل ملاحظه اي درمكالمات و حجم كار خلبان و كنترلر بوجودآمده و خطاهاي مرتبط با لهجه ،ضعف زبان و حجم كار بر طرف خواهد شد.

 

هدف

شوراي CNS/ATM به منظور اجراي جهاني و يك پارچه قوانين و مقررات در سامانه هاي هوانوردي و ماهواره اي تشكيل شده است.اين شورا مطالعه، تحقيقات و بررسي موارد ذيربط در بخش هاي مختلف صنعت هوانوردي كشور و ارائه راهكارهاي اجرائي را در راستاي تصميمات و مصوبات ICAO (سازمان بين المللي هواپيمائي كشوري ) و دفتر منطقه اي آن در قاهره و انجام تعهدات بين المللي كشور، را برنامه ريزي مي نمايد.

اجراي طرح CNS/ATM كشور همگام با ساير اعضاي ICAO(سازمان بين المللي هواپيمائي كشوري)در جهت نيل به افزايش ايمني، كارايي، ظرفيت، سرعت و مقرون به صرفه بودن هر چه بيشتر در صنعت حمل و نقل هوايي مي باشد.

 

شرح وظايف

شناسائي عوامل موردنياز و ارائه راهكارهاي مناسب جهت اجراء در چارچوب طرح هاي جهاني ، منطقه اي و ملي CNS/ATM.

پي گيري روند اجرائي تصميمات شورا.

ايجاد يكنواختي و هماهنگي در خصوص مسائل مرتبط با CNS/ATM.

ارائه راهكارها و پيشنهاد در خصوص افزايش سطح ايمني فضاي كشور در راستاي اهدافSafety Management System - SMS

ارائه راهكار در خصوص افزايش ظرفيت فضا با بهره برداري انعطاف پذير FUA-Flexible Use Of Airspace)) و بهينه از فضاي كشور با توجه به نيازهاي منطقه اي و ملاحظات دفاعي و امنيتي .

بررسي و تصويب برنامه هاي ميان مدت وبلند مدت توسعه و ارتقاء هوانوردي كشور در ارتباط با CNS/ATM كه منجر به جذب پرواز بيشتر و افزايش درآمد گردد.

اعزام نماينده يا نمايندگان جهت شركت در همايش ها كارگاه هاي آموزشي و جلسات مرتبط داخلي و خارجي جهت هماهنگي اعلام نظر يا كسب اطلاعات لازم در زمينه CNS/ATM.

برگزاري همايش، كارگاه هاي آموزشي و دوره هاي تخصصي CNS/ATM جهت ارتقاء دانش نيروي انساني صنعت هوانوردي كشور.

بررسي طرح ها و پيشنهادات كاربران فضاي كشور و تلاش در جهت تامين نيازهاي عملياتي آنان با رويكرد افزايش كارايي و كاهش هزينه.

ارجاع امور به كميته هاي سه گانه (مندرج در تشكيلات) و ساير مبادي ذيربط و دريافت و بررسي نظرات كارشناسي آنها و انجام ساير امور ارجاعي در زمينه طرح ها و برنامه هاي CNS/ATM .

 

تشكيلات

اين شورا جهت تسريع و تسهيل در امور تخصصي و آگاهي از نظرات كارشناسي در بخش هاي مختلف صنعت شامل سه كميته بشرح ذيل مي باشد:

 

كميته استاندارد پرواز و هوانوردي

اين كميته در معاونت استاندارد پرواز تشكيل مي گردد و با شركت نمايندگان معاونت استاندارد پرواز، معاونت هوانوردي و امور بين الملل و دفتر مطالعات، برنامه هاي CNS/ATM در خصوص استاندارد پرواز و شركت هاي هواپيمائي، فرودگاهي، سازمان هاي داخلي و بين المللي و ساير مسائل ارجاعي را مورد بررسي و اقدام قرارداده و نتيجه را به شورا ارائه مي نمايد.

كميته نظامي

اين كميته در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل مي گردد و با شركت نمايندگان وزارت دفاع، ارتش، سپاه و ناجا مسائل دفاعي، امنيتي، هواپيما و فرودگاههاي نظامي مرتبط با طرح CNS/ATM و همچنين موارد ارجاعي از سوي شورا مورد بررسي و اقدام قرار مي دهد.

كميته شركت فرودگاههاي كشور

اين كميته در شركت فرودگاههاي كشور تشكيل مي گردد و با شركت نمايندگان بخش هاي ذيربط آن شركت برنامه ها و موارد مرتبط با CNS/ATM و امور ارجاعي را مورد بررسي و اقدام قرار داده و نتيجه را به شورا ارائه مي نمايد.

 

اعضا

اعضاء شوراي متشكل از نمايندگان بخش هاي زير مي باشند كه از سوي ستادها و معاونت هاي مربوطه معرفي و با ابلاغ رياست سازمان هواپيمائي كشوري منصوب مي گردند:

ستاد كل نيروهاي مسلح (يك نفر)

وزارت دفاع (يك نفر)

ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران (يك نفر)

نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران (يك نفر)

ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (يك نفر)

نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (يك نفر)

نمايندگان معاونت استاندارد پرواز (چهار نفر)

نمايندگان معاونت هوانوردي و امور بين الملل (سه نفر)

شركت فرودگاههاي كشور (يك نفر)

نمايندگان معاونت عملياتي شركت فرودگاههاي كشور(دو نفر)

دفتر مطالعات و اطلاع رساني (يك نفر)

مشاورين و مديران سازمان منوط به صدور ابلاغ از طرف رياست سازمان (يك نفر) :تبصره در صورت لزوم بر اساس دستور جلسه از متخصصين و كارشناسان صنعت جهت شركت در جلسه دعوت به عمل خواهد آمد.

 

جلسات شورا ومحل آن

اداره جلسه و پيگيري امور شورا به عهده دبير جلسه كه با ابلاغ رياست سازمان هواپيمايي كشوري منصوب مي گردد مي باشد.

جلسات شورا در آخرين سه شنبه هر ماه راس ساعت 10 صبح در سالن كنفرانس سازمان هواپيمايي كشوري واقع در فرودگاه مهرآباد تشكيل مي گردد.

 

تبصره:

اعضاء معرفي و منصوب شده بطور ثابت در جلسات شركت مي نمايند.

در صورت غيبت اعضاء مراتب جهت اقدام مقتضي به ستاد، معاونت يا بخش مربوطه اعلام خواهد شد.

جلسات با حضور3/2 اعضاء رسميت مي يابد.

تصميمات شوراء براساس اكثريت آراء و رعايت ملاحظات ايمني امنيتي و دفاعي كشور به تصويب رسيده و در صورت جلسات درج مي گردد و اقدامات بعدي بر آن اساس بعمل خواهد آمد.

در صورت تعيين پروژه تحقيقاتي – آموزشي و پژوهش، با تصويب شورا و تائيد رياست سازمان براساس مقررات حق التحقيق به محققين قابل پرداخت خواهد بود.

اين اساسنامه در شش بند و تبصره هاي مربوطه تدوين و در جلسه سيزدهم شورا در مورخه 26/2/85 نهايي شده است و قابل اجرا مي باشد.

 

مقر سازمان:

تهران - فرودگاه مهرآباد - سازمان هواپيمايي كشوري

 

خدمات سازمان هواپيمايي كشوري

دفاتر خدمات مسافرت هوايي (كميته فني)

مديريت شبكه پروازي

معاينات پزشكي هوايي

صدور AOC

عمليات اويونيك و كاليبراسيون

عمليات Flight Check

درخواست صدور مجوز حمل كالاهاي خطرناك

عمليات Ramp Inspection Report

صدور كارت CMC

امتحانات فني - عملياتي

صدور گواهينامه عملياتي

صدور گواهينامه فني

صدور گواهينامه Type

 

 

منابع

برگرفته از سایت سازمان هواپیمایی کشور به نشانی www.cao.ir

سایت www.wikipediafa.com

سایت http://www.tinn.ir/cao

سازمان هواپيمائي كشوري، اساسنامه شوراي CNS/ATM ،خرداد ماه سال1385

سایت http://www.tabnak.ir/fa/news/132062

 

 

 

- مشابه

  انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1224

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما