مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1513
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13111595

ماليات


 

 

1- چه اشخاصی مشمول پرداخت مالیات می باشند؟(ماده 1)

1- كليه مالكين اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي نسبت به اموال يا املاك خود واقع در ايران طبق مقررات باب دوم .
2- هر شخص حقيقي ايراني مقيم ايران نسبت به كليه درآمدهايي كه درايران يا خارج از ايران تحصيل مي نمايد .
3- هر شخص حقيقي ايراني مقيم خارج از ايران نسبت به كليه درآمدهايي كه ايران تحصيل مي كند .
4- هر شخص حقوقي ايراني نسبت به كليه درآمدهايي كه درايران يا خارج از ايران تحصيل مي نمايد .
5- هر شخص غير ايراني ( اعم از حقيقي يا حقوقي ) نسبت به درآمدهايي كه در ايران تحصيل مي كند و همچنين نسبت به درآمدهايي كه بابت واگذاري امتيازات يا ساير حقوق خود و يا دادن تعليمات و كمك هاي فني و يا واگذاري فيلم هاي سينمائي ( كه به عنوان بها يا حق نمايش يا هر عنوان ديگر عايد آنها مي گردد ) از ايران تحصيل مي كند .

2- چه اشخاصی ملزم به پرداخت مالیات نمی باشند؟(ماده2)

1- وزارتخانه ها و موسسات دولتي
2- دستگاههايي كه بودجه آنها وسيله دولت تامين مي شود .
3- شهرداريها

3- چه درآمدهایی مشمول مالیات خواهند بود؟( تبصره 2 ماده 2)

درآمدهای حاصل از فعالیت­های اقتصادی از قبیل فعالیت­های صنعتی، معارنی، تجارتی، خدماتی و سایر فعالیت­های تولیدی براساس موضوع این ماده که به نحوی غیر از محریف شرکت نیز تحصیل می­شود.

4- معافیت­های مالیاتی ماده 2 بر چه اساسی است؟( تبصره 3 ماده 2)

معافیت مالیاتی این ماده برای مواردی که از طرف حضرت امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز باشد براساس نظر مقام معظم رهبری.

5- اموالی که از متوفی بماند و متوفی یا وراث هر دو ایرانی مقیم ایران باشندچگونه مشمول مالیات میشوند؟(ماده 17)

نسبت به سهم الارث هر یک از وراث از اموال مشمول مالیات بر ارث موضوع ماده 19 این قانون واقع در ایران یا خارج از ایران پس از کسب مالیات بر ارثی که بابت آن قسمتی از اموال واقع در خارج از ایران به دولت محلی که مال در آن واقع گردیده پرداخت شد به نرخ مذکور که در ماده 2 این قانون .

6-اموالی که از متوفی باقی بماند و متوفی و وراث هر دو ایرانی مقیم خارجباشند چگونه مشمول مالیات میشوند؟( ماده 17)

سهم الارث هر یک از وراث از اموال و حقوق مالی متوفی که در ایران موجود است به نرخ مذکور در ماده 20 این قانون و نسبت به آن قسمت که در خارج از ایران وجود دارد پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع حال پرداخت شده است به نرخ 25%.

7- طبقه بندی وراث طبق قانون به چند دسته تقسیم می شوند؟(ماده 18)

1- وراث طبقه اول كه عبارتند از : پدر , مادر , زن , شوهر , اولاد و اولاد اولاد
2- وراث طبقه دوم كه عبارتند از : اجداد, برادر , خواهر و اولاد آنها
3- وراث طبقه سوم كه عبارتنداز : عمو, عمه , دائي , خاله و اولاد آنها

8- چه اموالی مشمول مالیات بر ارث می باشد؟(ماده 19)

اموال مشمول ماليات بر ارث عبارت است از كليه ماترك متوفي واقع در ايران و يا خارج از ايران اعم از منقول و غير منقول و مطالبات قابل وصول وحقوق مالي پس از كسر هزينه كفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالي و عبادي در حدود قواعد شرعي و ديون محقق متوفي .

9- بدهی که متوفی به وراث خود دارد در چه صورت قابل کسر از ماترک خواهدبود؟(ماده 19)

بدهی که متوفی به وراث خود دارد در صورتی که مستند به مدارک قانونی بوده و اصالت آن مورد تایید هیات حل اختلاف مالیاتی قرار گیرد قابل کسر از ماترک خواهد بود.

10-نرخ مالیات بر ارث نسبت به سهم الارث طبقات چگونه است توضیح دهید؟(ماده20)

از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ 3000000 ریال به معافیت مذکور برای هر یک از وراث طبقه اول که کمتر از 20 سال سن داشته یا محجور یا معلول از کار افتاده باشند مبلغ 50000000 ریال خواهد بود.

عنوان معافیت کسر و مازاد به نرخهای مذکور مشمول مالیات میباشد.

11- اموالی کهجزء ما ترک متوفی باشد تا چه مدت باید قطعیت صادر شود؟(ماده 21)

تا یک سال پساز قطعیت مالیات و غیر قابل رسیدگی بودن پرونده امور در مواجع مالیاتی طبق قوانین یا احکام خاص.

12- ایا مطالبات متوفي که به موجب راي هيئت حل اختلاف مالياتي لاوصول تشخيص داده شود جزء ماترك محسوب مي شود واگروصول شود مشمول مالیات است؟(ماده 22)

در صورتي كه به موجب راي هيئت حل اختلاف مالياتي مطالبات متوفي غير قابل وصول تشخيص داده شود , مطالبات مذكور جزء ماترك منظور نمي شود و اگر ماليات آن قبلا وصول شده باشد مسترد خواهد شد و در صورت وصول احتمالي اين گونه مطالبات ورثه ملزم به پرداخت ماليات متعلق خواهند بود . در هر صورت وزارت امور اقتصادي و دارائي از نظر تامين ماليات متعلق مي تواند به عنوان ثالث در دعوي مربوط شركت و يا راسا اقامه دعوي نمايد .

13- چه اموالی مشمول مالیات بر ارث نمی باشد؟(ماده 24)

1- وجوه بازنشستگي و وظيفه و پس انداز خدمت و مزاياي پايان خدمت , مطالبات مربوط به خسارت اخراج, بازخريد خدمت و مرخصي استحقاقي استفاده نشده و بيمه هاي اجتماعي و نيز وجوه پرداختي توسط موسسات بيمه يا بيمه گذاري و يا كارفرما از قبيل بيمه عمر, خسارت فوت و همچنين ديه و مانند آنها حسب مورد كه يك جا و يابطور مستمر به ورثه متوفي پرداخت مي گردد .
2- اموال منقول متعلق به مشمولين بند 4 ماده 39 قرارداد وين مورخ فروردين 1340 و ماده (51) قرارداد وين مورخ ارديبهشت ماده 1342 و بند(4) ماده (38) قرارداد وين مورخ اسفند ماه 1353 با رعايت شرايط مقرر در قرارداد مزبور با شرط معامله متقابل .
3- اموالي كه براي سازمانها و موسسه هاي مذكور در ماده (2) اين قانون مورد وقف يا نذر يا حبس واقع گردد به شرط تائيد سازمانها و موسسه هاي مذكور .
4- هشتا د درصد اوراق مشاركت و سپرده هاي متوفي نزد بانك هاي ايراني وشعب آنها در خارج از كشور و موسسه هاي اعتباري غير بانكي مجاز , همچنين پنجاه درصد ارزش سهام متوفي در شركتهايي كه سهام آنها طبق قانون مزبور در بورس پذيرفته شده باشد و چهل درصد ارزش سهام الشركه متوفي در ساير شركتها و نيز چهل درصد ارزش خالص دارائي متوفي در واحدهاي توليدي , صنعتي , معدني و كشاورزي .

14- ایا وراث طبقه اول و دوم نسبت به اموال شهداي انقلا ب اسلامي مشمول ماليات بر ارث خواهند بود؟ احراز شهادت براي استفاده از مقررات اين ماده منوط به تائيد کدام سازمان ها می باشد. (ماده 25)

وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهداي انقلا ب اسلامي مشمول ماليات بر ارث موضوع اين فصل نخواهند بود . احراز شهادت براي استفاده از مقررات اين ماده منوط به تائيد يكي از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و يا بنياد شهيدانقلاب اسلامي حسب مورد مي باشد

15-وراث یا ولی یا امین یا نماینده قانونی آنها مکلفند ظرف چند ماه اظهار نامه را تهیه کنند و این اظهار نامه حاوی چه مطالبی میباشد؟(ماده26)

وراث و غیره مکلفند ظرف 6 ماه از تاریخ فوت متوفی اظهار نامه ای روی نمونه ی مخصوصی که از طرف وزارت امور اقتصادو دارایی تهیه میشود حاوی کلیه اقلام ماترک با تعیین بهای زمان فوت و تصریح مطالبات و بدهی هایی که طبق مقررات قابل احتساب هستند و به ضمیمه ی مدارک به حوزه ی مالیاتی صلاحیت دار تسلیم و رسید دریافت کنند.

16-حوزه مالیاتی صلاحیت دار در مورد ارث چگونه حوزه ای است؟(ماده27)

حوزه ای است که آخرین اقامت گاه قانونی متوفی در محدوده ی آن واقع بوده و اگر متوفی در ایران مقیم نبوده حوزه مربوط در تهران خواهد بود.

17- اشخاص مشمول مالیات بر ارث باید ظرف چند ماه و چگونه مالیات را بپردازند؟( ماده 28)

مشمولين ماليات بر ارث مكلف اند ماليات متعلق را براساس اظهارنامه تا سه ماه پس از انقضاي مهلت تسليم اظهار نامه به رسم علي الحساب پرداخت و رسيد دريافت دارند .

18-وزارت امور واقتصاد و دارایی مکلف است دفتر مرکزی ارث را در کجا تشکیل داده و به چه دلیل توضیح دهید؟(ماده29)

وزارت امور و اقتصاد ودارایی مکلف است به منظور اجرای صحیح مقررات مالیات بر ارث دفتر مرکزی ارث را در تهران تشکیل دهد.

19-حوزه های مالیاتی مکلفند ظرف چه مدت اظهارنامه های دریافتی را به دفتر مرکزی ارث ارسال نمایند واقدامات این دفتر در مورد موضوع چگونه است؟(ماده29)

حوزه های مالیاتی مکلفند اظهارنامه ها را ظرف مدت یک هفته پس از دریافت به دفتر ارسال نمایند.دفتر ارث اظهارنامه های واصله را ثبت و ممهور و ظرف یک ماه جهت اقدامات قانونی بعدی به حوزه ی مربوطه اعاده خواهد نمود.

20- اداره امور مالياتي مربوط مكلف است اظهارنامه موديان را طبق مقررات اين فصل رسيدگي و ارزش اموال را تشخيص و به شرح زير عمل كند(ماده 30)

الف: درصورتي كه جمع ارزش اموال مشمول ماليات اظهار شده در اظهار نامه با ارزش تعيين شده همان اموال توسط اداره امور مالياتي بيش از 15 درصد اختلاف نداشته باشد, اظهار نامه را قطعي تلقي و مراتب را ظرف شش ماه به مؤدي ابلاغ نمايد . ب: درصورتي كه اختلاف بيش از 15 درصد باشد و همچنين در مواردي كه وراث يا نماينده قانوني آنها و ساير كساني كه طبق مقررات اين قانون مكلف به دادن اظهار نامه هستند از تسليم اظهار نامه خودداري كنند يا در اظهار نامه قسمتي از اموال را ذكر ننمايند ماليات متعلق را بر طبق مقررات اين قانون تشخيص و به مؤدي ابلاغ كند .

21- غیر مالیاتی مکلف است پس از تسلیم اظهار نامه چه عملی را انجام دهد؟(ماده 31)

طرف وراث یا نماینده قانونی آنها در صورت درخواست کتبی ظرف یک هفته گواهی نامه متضمن رونوشت مصدق ریز ما ترک را که در اظهار­نامه نوشته شده صادر و به موردی تسلیم نماید این مودی فقط یا گواهی نامه فقط از نظر صدور برگ حصر وارثت معتبر است.

22-ماخذ ارزیابی املاک اعم از عرصه یا اعیان ارزش معاملاتی ملک و سایر اموال در چه زمانی است؟(ماده32)

با رعایت تبصره(1)ماده(59)این قانون در زمان فوت بوده و در مورد سایر اموال وحقوق مالی متوفی ارزش انها در تاریخ فوت خواهد بود.

23-ساختمان هایی که با توجه به نوع مصالح یا طرز معماری فوق العاده هستند ارزش معاملات اعیانی ملاک است یا خیر و وظیفه اداره امور مالیاتی در این مورد چیست؟(ماده32-تبصره2)

ارزش معاملات اعیانی ملاک نبوده و اداره امور مالیاتی مکلف است در این مورد و همچنین در ارزیابی جواهر و اشیای نفیس از نظر کارشناسان و متخصصین ذیربط استفاده کند.

24- ماموران كنسولي ايران در خارج از كشورظرف چه مدت مراتب رابه وزارت اموراقتصادی ودارایی اعلام نمایند؟(ماده 33)

ماموران كنسولي ايران در خارج از كشور موظف اند ظرف مدت سه ماه از تاريخ اطلاع از وقوع فوت اتباع ايراني مراتب را ضمن ارسال كليه اطلاعات در مورد ماترك آنان اعم از منقول يا غير منقول وا قع در كشور محل ماموريت خود , با تعيين مشخصات و ارزش آنها , از طريق وزارت امور خارجه به وزارت امور اقتصادي و دارائي اعلام نمايند .

25-بانک ها و شرکتها و موسسات و اشخاصی که اموالی از متوفی نزد خود دارند ظرف چند ماه باید به حوزه ی مالیاتی تسلیم کنند و چه وظایفی دارند؟(ماده34)

مکلفند ظرف یک ماه از تاریخ اطلاع از فوت صورت آن اموال اعم از وجه نقد یا سفته و نیز مقدار سهام و...متوفی را تنظیم و به حوزه مالیاتی محل تسلیم نمایند.همچنین موظفند در صورت مراجعه مامورین تشخیص دفاتر و اسناد مورد نیاز را برای رسیدگی در اختیار انها بگذارند.

26-ادارات ثبت اسناد و املاک چه موقع میتوانند مال غیر منقول را به اسم وراث ثبت نمایند و همچنین کلیه دفاتر اسناد رسمی چه موقع میتوانند تقسیم نامه یا هر نوع معامله وراث راجع به ماترک را ثبت نمایند؟(ماده35)

زمانی که گواهی نامه حوزه مالیاتی صلاحیت دار را مبنی بر عدم مشمول مالیات یا اینکه مالیات متعلق کلا پرداخت شده است مطالبه نماید و قبل از ارایه این گواهی نامه مجاز به ثبت نیستند.

27- بانک­ها و موسسات و اشخاص که وجوه نقد یا سفته و ... را از متوفی دارند در چه مجاز به ثبت خواهند بود؟(ماده 36)

در صورتی که گواهی­نامه موضوع مالیاتی صلاحیتداد را مبنی به عدم مشمول مالیات کلاً پرداخت یا ترتیب لازم را برای پرداخت آن ارائه کرده باشند.

28- اگر به موجب حکم دادگاه مالی به ورثه برسد مديران دفتر دادگاهها چه وظیفه ای دارند؟ اگر پس از قطعيت ماليات اسناد تازه اي مربوط به بدهي متوفي ارائه گردد چگونه عمل می شود. (ماده 37)

درصورتي كه به موجب احكام دادگاهها براساس حقوق مالي متوفي مالي به ورثه برسد , مديران دفتر دادگاهها مكلف اند رونوشت حكم را به اداره امور مالياتي مربوط ارسال دارند تا درصورتي كه قبلا ماليات آن وصول نشده باشد اقدام به مطالبه ماليات گردد. اين حكم در مواردي كه اسناد و مدارك تازه اي مربوط به دارائي متوفي بدست آيد جاري خواهد بود . در صورتي كه پس از قطعيت ماليات اسناد و مدارك تازه اي مربوط به بدهي متوفي يا عدم تعلق دارائي به وي ارائه گردد و در محاسبه ماليات موثر باشد پرونده امر جهت صدور راي مقتضي به هيئت حل اختلاف مالياتي ارسال و طبق راي هيئت اقدام خواهد شد .

29- در مورد وقفه یا حبس یا نذر یا وصیت اموالی که مستقل می­شد توضیح دهید؟(. ماده 38)

در مورد وقف یا حبس منافع مال هر سال مشمول مالیات به نرخ مقرر این قانون خواهد بود.

دو نلاوم وصیت در صورتی که عین مال موردند و وصیت باشد طبق مقررات این فعل تعیین و مشمول مالیات خواهد بود.

30- در مورد وقف به متولی و مورد حبس و نذر ، حبس و نذر کننده در مورد وصیت وصی پدر وظیفه­ی به عهده دارد؟(ماده 39)

مکلف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ وقوحی عقد یا فوت موصی حسب مورد اظهارنامه ال روی نمونه­ای که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می­شود حاوی مشخصات و ارزش مال مورد وقف یا وصیت به انضمام اسناد مربوطه به حوزه مالیاتی صلاحیتدار تسلیم و رسید دریافت نماید.

31-در صورتی که مشمولان مالیات بر ارث قادر به پرداخت تمام یا قسمتی از مالیات خود نباشند وزارت امور واقتصادی و دارایی چه عملی انجام میدهد؟(ماده40)

با اخذ تضمین معتبر قرار تقسیط آن را تا مدت 3 سال از تاریخ قطعی شدن مالیات متعلق بدهد در صورتی که تضمین یا تقسیط مقدور نباشد میتوانند طبق ماده 41 این قانون عمل کنند.

32-در صورتی که ماترک وجوه نقد موجود نباشد وزارت امور اقتصادی و دارایی میتواند چه عملی انجام دهد؟(ماده41)

میتواند به تقاضای کتبی وراث معادل مالیات متعلق مالی را اعم از منقول یا غیر منقول از ماترک با توافق وراث انتخاب و به قیمتی که مبنای محاسبه مالیات بر ارث قرار گرفته است به جای مالیات قبول کند.

33-در صورتی که جز ماترک متوفی کارخانه یا کارگاه تولیدی یا واحد های کشاورزی باشد و ارزش سایر اموال متوفی تکافوی مالیات ارث متعلق به ماترک را نکند وظیفه امور مالیاتی چیست؟(ماده42)

مکلف است در صورت تقاضای وراث با تسقیط مالیات در مدت مناسبی موافقت نمایید.

34- جریمه تخلف از اجراي مواد 34 و 36 توسط اشخاصي كه مالي از متوفي نزد خود دارند چگونه محاسبه می شود؟(ماده 43)

درصورتي كه بانكها و شركتها و موسسات و اشخاصي كه مالي از متوفي نزد خود دارند از اجراي مواد 34 و 36 اين قانون تخلف نمايند , علاوه براين كه تا معادل ارزش مالي كه نزد آنها بوده , با وراث نسبت به پرداخت ماليات و جرائم متعلق مسئوليت تضامني دارند , مشمول جريمه اي معادل پنج درصد قيمت مال نيز خواهند بود . در مورد بانكها و شركتهاي دولتي و موسسات دولتي , مختلف و شركا و معا ونان وي در تخلف نيز مسئوليت تضامني خواهند داشت .

35- از هر برگ چك كه از طرف بانكها چاپ مي شود چه میزان حق تمبر اخذ مي شود؟(ماده 44)

از هر برگ چك كه از طرف بانكها چاپ مي شود در موقع چاپ دويست ريال حق تمبر اخذ مي شود .

36- چند مورد از اوراقی که نسبت به مبلغ آنها معادل سه در هزار حق بلند اخذ می­شود رانام ببرید؟(ماده 45)

1- برات 2- فته طلب (سفته) 3- نظایر آنها.

37- وظیفه موسسات حمل ونقل چیست؟(ماده46)

مسیول تنظیم دقیق بار نامه ها هستند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوط را در آن درج نماییند ونسخ کامل اوراق مذکور را تا 5 سال از تاریخ صدور نگهداری کنند.

38- آیا از کارت معافیت هر یک از مشمولان که به انحای مختلف از انجام دادن خدمت وظیفه معاف میشوند حق تمبر اخذ مینمایند و بابت چه و مبلغ آن چه چقدر است؟(ماده 46-تبصره)

بابت صدور کارت معافیت مذکور و مبلغ 10000 ریال اخذ میشود.

39- چند مورد قرار دادها و اسناد مشابه که بین بانک ها ومشتریان انها مبادله تعهد می­شود را نام ببرید؟(ماده 47)

برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری.

قرار داد وام و اعطای تسهیلات از هر نوع که باشد.

قرار دادهای انواع سپرده­های سرمایه گذاری.

وکالتنامه های بانکی که در دفتر بانک تنظیم می­شود.

قرار دادهای و گیری که بین بانک ها و مشتریان منعقد می­گردد.

ضمانت­نامه های صادره از طرف بانکها.

تقاضای صدور ضمانتنامه.

تقاضای گشایش اعتبار اسنادی برای داخله ایران یا بران کشورهای خارج در صورتی که تقاضا از طرف بانک قبول شده باشد.

40- ازسهام و سهم الشركه شرکتها به جز چه شرکتی وبه چه میزان حق تمبر اخذ می شود؟(ماده 48)

سهام و سهم الشركه كليه شركتهاي ايراني موضوع قانون تجارت به استثناي شركت هاي تعاوني براساس ارزش اسمي سهام يا سهم الشركه به قرار دو در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود.كسورصد ريال هم صد ريال محسوب ميشود.

41- درصورتي كه اسناد مشمول حق تمبر درايران ونیز درخارج ازكشورصادرشده باشد صادرکنندگان ان چه وظیفه دارند؟(ماده 49)

درصورتي كه اسناد مشمول حق تمبر موضوع مواد 47,46,45و48 اين قانون درايران صادرشده باشد صادر كنندگان بايد تمبر مقرر را برروي آنها الصاق و ابطال نمايند و هر گاه اسناد مذكور در خارج از كشور صادرشده باشد اولين شخصي كه اسناد مزبور را متصرف مي شود بايد قبل از هر نوع امضا اعم از ظهر نويسي يا معامله يا قبولي يا پرداخت به ترتيب فوق عمل نمايد ودر هر صورت يا تاديه مي نمايند متضامنا مشئول پرداخت حقوق مقرر خواهند بود.

42- وزارت امور اقتصادي و دارائي چه وظیفه ای دارد؟(ماده 50)

 

وزارت امور اقتصادي و دارائي مجاز است سفته و برات و بارنامه و اوراق ديگر مشمول حق تمبر را چاپ و دردسترس متقاضيان بگذارد . وزارت امور اقتصادي و دارائي مي تواند در مواردي كه مقتضي بداند به جاي الصاق و ابطال تمبر به دريافت حق تمبر در قبال صدور قبض ماليات اكتفا نمايد .

43- در صورت تخلف از مقررات حق تمبر جریمه متخلف چه چیزی خواهد بود؟(ماده51)

علاوه بر اصل حق تمبر معادل 2 برابر آن جریمه خواهد شد.

44- درآمد شخص حقیقی یا حقوقی چه موقع مشمول مالیات بر در آمد املاک میباشد؟(ماده52)

در آمد ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون.

45- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد چیست توضیح دهید؟(ماده53)

عبارت است از کل مال الاجاره اعم از نقدی یا غیر نقدی پس از کسر 25% بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

46-هرگاه موجر مالک نباشد درآمد مشمول مالیات وی چیست؟(ماده53)

عبارت است از مابه التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره.

47- در صورتی که چند واحد مسکونی محل سکونت مالک و یا افراد مثل همسریا فرزند یا اجداد باشد چگونه مالیات تعلق میگیرد؟(ماده53-تبصره1)

یک واحد برای سکونت مالک و یک واحد مسکونی برای هر یک از افراد مذکور به انتخاب مالک از مشمول مالیات خارج و بقیه مشمول مالیات میشوند.

48- آیا درآمد ناشی از واگذاری املاک با اثاثه یا ماشین آلات به اجاره مشمول مالیات میشود؟(ماده53-تبصره4)

بله-چون جز درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات نیز میشود.

49- مخارجی که به موجب قرارداد انجام آن از طرف مستاجر تقبل شده و در صورتی که عرفا بر عهده مالک باشد چگونه تخصیص می یابد؟(ماده53-تبصره6)

به بهای روز انجام هزینه تقویم و به عنوان مال الاجاره غیر نقدی به جمع اجاره بهای سال انجام هزینه اضافه میشود.

50- وزارتخانه ها موسسات و شرکتهای دولتی و دستگاه هایی که تمام یا قسمتی از بودجه انها را دولت تامین میکند وظیفشان در قبال مالیات بر درآمد املاک چگونه است؟(ماده53-تبصره9)

مکلفند مالیات را از مال الاجاره هایی که پرداخت میکنند کسر و ظرف 10روز به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر بدهند.

51- مال الاجاره از روي کدام سند تعیین می شودو درچه صورتي اجاره بها براساس املاک مشابه تعيين می شود؟(ماده 54)

مال الاجاره از روي سند رسمي تعيين مي شود و در صورتي كه اجاره نامه رسمي وجود نداشته باشد يا از تسليم سند يا رونوشت آن خودداري گردد و يا موجر علاوه بر اجاره بها وجهي به عنوان وديعه يا هر عنوان ديگر از مستأجر دريافت نموده باشد , ميزان اجاره بها براساس املاك مشابه تعيين خواهد شد . چنانچه بعدا اسناد و مدارك مثبته به دست آيد كه معلوم شود اجارة ملك بيش از مبلغي است كه مأخذ تشخيص درآمد مشمول ماليات قرار گرفته , ماليات مابه التفاوت طبق مقررات اين قانون قابل مطالبه خواهد بود .

52- در صورتی که مالک آپارتمان مسکونی را به اجاره دهد و خود در جای­دیگری سکونت نماید محکم این مورد چیست؟(ماده55)

در اتساب درآمد مشمول این فصل میزان حال ابعاده­ای که به موجب سند رسمی یا قررا داد می­پردازد یا توسط کار فرما از حقوق وی کسر می­شود از کل مالیات الجاره دریافتی وی کسر خواهد شد

53- در مورد شخص حققی که هیچ گونه درآمدی ندارد آیا مالیاتی دهد توضیح دهید؟(ماده 57)

مشمولان این ماده باید اظهار نامه مخصوص طبق نمونه­ی که از طرف وزارت امور اقتصادی تهیه می­شود به اداره امور مالیاتی تسلیم و اعلام می­نماید که هیچ گونه درآمدی دیگر ندارد.

54- در صورتی که سایر درآمدهای مشمول مالیات ماهانه کمتر از مذکور باشد چگونه عمل می­شود؟(ماده 57)

آن مقدار از درآمد مشمول مالیات اجاره املاک که با سیر درآمدهای موردی بمالغ بر مبلغ فوق باشد معاف و مازار طبق مقررات این فصل مشمول مالیات است.

55- نقل و انتقال قطعي املاك و نيز انتقال حق واگذاري محل به چه نرخی مشمول مالیات است؟(ماده 59)

نقل و انتقال قطعي املاك به مأخذ ارزش معاملاتي و به نرخ پنج درصد(5%) و همچنين انتقال حق واگذاري محل به مأخذ وجوه دريافتي مالك يا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاريخ انتقال از طرف مالكان عين يا صاحبان حق مشمول ماليات مي باشد .

56- به طور کلی برای املاکی که ارزش معاملاتی آنها تعین نشده چه چیزی قابل اعتباراست؟(ماده61)

ارزش معاملاتی نزدیک ترین محل مشابه مناط اعتبار میباشد.

57- ایا نقل و انتقال قطعي املاك كه به صورتي غيرازعقد بيع انجام مي شود مشمول پرداخت ماليات است؟ چنانچه عوضين هر دو ملك باشند چطور؟(ماده63)

نقل و انتقال قطعي املاكي كه به صورتي غير از عقد بيع انجام مي شود به استثناي نقل و انتقال بلاعوض كه طبق مقررات مربوط مشمول ماليات است مشمول ماليات نقل و انتقال قطعي املاك برابر مقررات اين فصل خواهد بود و چنانچه عوضين , هر دو ملك باشند هر يك از متعاملين به ترتيب فوق ماليات نقل و انتقال قطعي مربوط به ملك واگذاري خود را پرداخت خواهند نمود

58- تعین ارزش معاملاتی املاک بر عهده چه ارکانی است و از چند عضو تشکیل شده است؟(ماده64)

بر عهده کمیسیون تقویم املاک متشکل از7 عضو میباشد.

59- کمیسیون تقویم املاک در کجا و به دعوت چه ارکانی تشکیل میشود؟(ماده64)

در تهران و به دعوت اداره امور مالیاتی و در شهرستانها به دعوت مدیر کل یا ریس امور اقتصادی و دارایی در محل سازمان مذبور تشکیل میشود.

60-جلسات کمیسیون تقویم املاک با حضور حداقل چند نفر وتصمیمات متخذه با رای چند نفر معتبر است؟(ماده64)

جلسات کمیسیون با حضور 5 نفر که 3 نفر آنها عضو دولت باشند رسمیت می یابد و تصمیمات با رای موافق 4 نفر معتبر است.

61- ارزش معاملاتی تعین شده پس چند ماه لازم الاجرا است وتا چه مدت معتبر است؟(ماده64)

پس از یک ماه از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک لازم الاجرا است و تا تعین ارزش معاملاتی جدید معتبر است.

62- در چه صورتی واحدهای مسکونی از طرف شرکت تعاونی مسکن مشمول مالیات نخواهند شد؟(ماده 65)

در صورت نقل و انتقال قطعی املاک که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به عمل آمده یا خواهد آمد0

63- در صورتی که انتقال گیرنده دولت یا شهرداری ها باشد چه گونه است؟(ماده 66)

 

چنانچه برای مذکور در سند کمتر از ارزش معاملاتی باشد در محاسبه معالیات بمای مذکور در سند به جای ازش معاملاتی هنگام انتقال حسب مورد املاک عمل خواهد گرفت.

64- فسخ معاملات قطعی املاک چه حکمی دارد؟(ماده 67)

حکم مراجع قضائی به طور کلی و اقامه پاسخ معاملات تا شش ماه بعد از انجام معامله مشمول مالیات این فصل نخواهد بود.

65- چه املاکی از پرداخت ماليات نقل و انتقال قطعي معاف است؟(ماده 68)

املاكي كه در اجراي ماده 34 قانون ثبت مصوب مرداد ماه 1320 و اصلاحات بعدي آن به دولت تمليك مي شود از پرداخت ماليات نقل و انتقال قطعي معاف است .

66- انتقال قطعی واحد­های مسکونی از آن و متوسط قیمت که ظرف مدت 10 سال از تاریخ از طیف قانونی است مالیات آنها چگونه است؟(ماده 69)

احداث و حداکثر در مدت یکسال از تاریخ انتقال مهلت اجرای برنامه احداث که حسب مورد توسط وزارت مسکن تعیین می­شود معاف هستند از پرداخت مالیات معاف هستند.

67- املاکی که طبق قوانین مربوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا میرسد در صورت انتقال به سازمان میراث فرهنگی چگونه مشمول مالیات میشود؟(ماده70)

نسبت به کل مالیات نقل وانتقال قطعی متعلق و در سایر موارد که مالکیت در دست اشخاص باقی میماند نسبت به50%مالیات مربوط به درآمد موضوع مالیات بر درآمد از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد.

68- نقل و انتقال زمینهایی که از طریق سند عادی معامله می گردند را توضیح دهید؟(ماده 71)

زمين هايي كه از طريق اسناد عادي معامله گرديده است در موقع تنظيم سند رسمي به نام خريدار قيمت اعياني احداث شده وسيله نقليه خريدار در محاسبه منظور نخواهد شد مشروط بر اين كه موضوع مورد تأئيد مراجع ذيصلاح دولتي يا محاكم قضايي يا شهرداري محل كه ملك در محدودة آن واقع است حسب مورد قرار گرفته باشد .

69- در مواردی که پس از پرداخت مالیات از طرف مودی معامله انجام نشود وظیفه حوزه مالیاتی چیست؟(ماده72)

مکلف است بنا به درخواست مودی و تایید دفتر اسناد رسمی مربوط مبنی بر عدم ثبت معامله ظرف 15 روز از تاریخ اعلام دفتر اسناد رسمی مالیات وصول شده متعلق به معامله انجام نشده را از محل وصولی جاری طبق مقررات این قانون مسترد کند

70- در مورد املاک با عنوان دستداری چنانچه متصرف تمامی حقوق خود نسبت به مکلف را به دیگری مستقل نماید چگونه است(ماده 74)

انتقال مزبور مشمول مالیات نقل و انتقال قطعی املاک برابر مقررات این فعل می­باشد.

71- آیا از نظر مالیاتی مستاجرین املاک اوقافی اعم از این که اعیان مستحدثه در آن دانسته یا ندانسته باشند نسبت به عرصه مشمول مقررات این فصل خواهند بود یا نه و در محاسبه مالیات این گونه مودیان تاریخ اجاره به جای چه تاریخی منظور خواهد شد؟(ماده75-تبصره1)

بله خواهند بود-به جای تاریخ تملک منظور میشود.

72- در چه مواردی وجه دیگری بابت ماليات بردرآمد نقل و انتقال مطالبه نخواهد شد؟(ماده 76)

در مواردي كه نقل و انتقال موضوع ماده 52 اين قانون طبق مقررات اين فصل مشمول ماليات به شرح ماده 59 اين قانون باشد , وجه ديگري بابت ماليات بردرآمد نقل و انتقال مزبور مطالبه نخواهد شد .

73- اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان های نوساز اعم از مسکونی وغیره که بیش از 2سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آنها نگذشته باشد چگونه مشمول مالیات میشود؟(ماده77)

علاوه بر مالیات نقل وانتقال قطعی مشمول مالیات مقطوع به نرخ 10% به ماخذ ارزش معاملاتی اعیانی مورد انتقال خواهند بود.

74- در چه مواردی دريافتي مالك به نرخ هاي مذكور در ماده 59 مأخذ محاسبه ماليات قرار خواهد گرفت ؟(ماده 78)

در مورد واگذاري هر يك از حقوق مذكور در ماده 52 اين قانون از طرف مالك عين غير از مواردي كه ضمن مواد 53 تا 77 اين قانون ذكر شده است دريافتي مالك به نرخ هاي مذكور در ماده 59 مأخذ محاسبه ماليات قرار خواهد گرفت .

75- مودیان موضوع مالیات بردرآمد املاک مکلفند اظهارنامه مالیاتی طی چه مدت به حوزه مالیاتی محل وقوع تسلیم کنند؟(ماده80)

تا30روز پس از انجام معامله و در سایر موارد تا آخر تیر ماه سال بعد به انضمام مدارک مربوط تسلیم و مالیات متعلق را طبق مقررات پرداخت نماید.

76- در مواردی که معاملات موضوع ماده(52)این قانون به موجب اسناد رسمی انجام میگیرد وظیفه مودی چیست؟(ماده80-تبصره1)

مکلف است قبل از انجام معامله میزان دریافتی و یا درآمد موضوع هر یک از مالیاتهای مندرج در ماده(87)این قانون را به تفکیک به حوزه مالیاتی زیر اعلام دارد.

77- در مواردی که معاملات موضوع مالیات بر درآمد املاک به موجب اسناد رسمی انجام نگیرد در این مورد وظیفه انتقال گیرنده چیست؟(ماده80-تبصره2)

مکلف است مراتب را طی 30روز از تاریخ انجام معامله کتبا به حوزه مالیاتی محل وقوع ملک اطلاع دهد.

78- درآمد حاصل ازچه فعالیتهایی از پرداخت ماليات بر در امد کشاورزی معاف مي باشد؟(ماده 81)

درآمد حاصل از كليه فعاليت هاي كشاورزي , دامپروري , دامداري , پرورش ماهي و زنبور عسل و پرورش طيور , صيادي و ماهيگيري , نوغان داري , احياي مراتع و جنگلها , باغات اشجار از هر قبيل و نخيلات از پرداخت ماليات معاف مي باشد .

79- درآمدي كه شخص حقيقي در خدمت شخص ديگر تحصيل مي كند چگونه مشمول ماليات بردرآمد حقوق است؟(ماده 82)

درآمدي كه شخص حقيقي در خدمت شخص ديگر (اعم از حقيقي يا حقوقي ) در قبال تسليم نيروي كار خود بابت اشتغال در ايران برحسب مدت يا كار انجام يافته به طور نقدياغيرنقد تحصيل مي كند مشمول ماليات بردرآمد حقوق است

80- درامد مشمول مالیات حقوق را تعریف کنید؟(ماده 83)

درآمد مشمول ماليات حقوق عبارت است از حقوق ( مقرري يا مزد , يا حقوق اصلي ) و مزاياي مربوط به شغل اعم از مستمر و يا غير مستمر قبل از وضع كسور و پس از كسر معافيت هاي مقرر در اين قانون .

81- تا چه میزانی از حداقل حقوق از پرداخت مالیات معاف هستند؟(ماده 84)

تا میزان یکصدوپنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه­ی حقوق بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار از پرداخت مالیات معاف می­باشد.

82- نرخ مالیات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ و در مورد سایر حقوق بگیران چگونه است؟(ماده85)

در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پس از کسر معافیت ها به نرخ مقطوع 10% سایر حقوق بگیران تا 42000000ریال به نرخ 10% ونسبت به مازاد آن نرخ های مقرر در ماده (131)این قانون خواهد بود.

83- پرداخت کنندگان حقوق هنگام پرداخت چه وظیفه ای دارند؟(ماده86)

مکلفند مالیات را محاسبه و کسروظرف 30روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام ونشانی دریافت کنندگان حقوق به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند

84- پرداخت هایی که از طرف غیر از پرداخت کنندگان مقرری مزد وحقوق صورت میگیرد پرداخت کنندگان چه وظیفه ای دارند؟(ماده86-تبصره1)

مکلفند مالیات را بدون رعایت معافیت موضوع ماده(84)و به نرخ های مقرر در ماده(85)محاسبه و ظرف 30روز پرداخت کنند.

85-اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق طبق مقررات این قانون مسترد میشود مشروط به چه میباشد توضیح دهید؟(ماده87)

مشروط به اینکه بعد از انقضای تیرماه سال بعد تا آخر آن سال با در خواست کتبی حقوق بگیراز حوزه مالیاتی محل سکونت مورد مطالبه قرار بگیرد.

86- حوزه مالیاتی در هنگام تسلیم درخواست مودی چه وظیفه ای دارد؟(ماده87)

رسیدگی کند ودر صورت احراز اضافه پرداختی و نداشتن بدهی قطعی دیگر در آن حوزه نیست به استراد اضافه پرداختی از محل وصولی های جاری اقدام کند.

87- در صورتی که مودی اضافه پرداختی داشته باشدو بدهی قطعی مالیاتی داشته باشد چه اقدامی صورت میگیرد؟(ماده87)

اضافه پرداختی به حساب بدهی مذبور منظور و مازاد مسترد خواهد شد.

88- اگر از افراد مقیم خارج که در ایران شعبه یا نمایندگی ندارند حقوق دریافت شود در این باره وظیفه دریافت کنندگان حقوق چیست؟(ماده88)

ظرف 30روز از تاریخ دریافت حقوق مالیات متعلق را طبق مقررات به حوزه مالیاتی محل سکونت خود پرداخت کنند.

89- دریافت کنندگان حقوق از اشخاص مقیم خارج که در ایران شعبه یا نمایندگی ندارند اظهارنامه مالیاتی خود را تا چه مدت باید تسلیم کنند؟(ماده88)

تا آخر تیرماه سال بعد اظهارنامه مالیاتی مربوط به حقوق دریافتی خود را به حوزه مالیاتی مزبور تسلیم نمایند

90- صدور پروانه خروج از كشور يا تمديد پروانه اقامت و يا اشتغال براي اتباع خارجه چگونه می باشد؟(ماده 89)

: صدور پروانه خروج از كشور يا تمديد پروانه اقامت و يا اشتغال براي اتباع خارجه به استثناي كساني كه طبق مقررات اين قانون از پرداخت ماليات معاف مي باشند موكول به ارائه مفاصا حساب مالياتي يا تعهد كتبي كارفرماي اشخاص حقوقي ايراني طرف قرارداد با كارفرماي اتباع خارجي يا اشخاص حقوقي ثالث ايراني است

91- در مواردی که پرداخت کنندگان حقوق مالیات متعلق را در موعد مقرر نپردازند یا کمتر از میزان واقعی پرداخت نمایند وظیفه اداره مالیاتی چیست؟(ماده90)

اداره امور مالیاتی محل پرداخت کننده حقوق مکلف است مالیات متعلق را به انضمام جرایم موضوع این قانون محاسبه و پرداخت کنندگان حقوق که در حکم مودی میباشند در مهلت مقرر این قانون مطالبه کند.

92- موارد معافیت درامدهای حقوق را نام ببرید؟( ماده 91)

1- روسا و اعضاي مأموريت هاي سياسي خارجي در ايران و رؤسا و اعضاي هيأت هاي نمايندگي فوق العاده دول خارجي نسبت به درآمد حقوق دريافتي از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل و همچنين روسا و اعضاي هيأت هاي نمايندگي سازمان ملل متحد و موسسات تخصصي آن در ايران نسبت به درآمد حقوق دريافتي از سازمان و موسسات مزبور در صورتي كه تابع دولت جمهوري اسلامي ايران نباشند .
2- روسا و اعضاي مأموريت هاي كنسولي خارجي در ايران و همچنين كارمندان موسسات فرهنگي دول خارجي نسبت به درآمد حقوق دريافتي از دول متبوع خود به شرط معامله متقابل
3- كارشناسان خارجي كه با موافقت دولت جمهوري اسلامي ايران از محل كمك هاي بلاعوض فني و اقتصادي و علمي و فرهنگي دول خارجي و يا موسسات بين المللي به ايران اعزام مي شوند نسبت به حقوق دريافتي آنان از دول متبوع يا موسسات بين المللي مذكور
4- كارمندان محلي سفارتخانه ها و كنسولگريها و نمايندگي هاي دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج نسبت به درآمد حقوق دريافتي از دولت جمهوري اسلامي ايران در صورتي كه داراي تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران نباشند به شرط معامله متقابل .
5- حقوق بازنشستگي و وظيفه و مستمري و پايان خدمت و خسارت اخراج و بازخريد خدمت و وظيفه يا مستمري پرداختي به وراث و حق سنوات و حقوق ايام مرخصي استفاده نشده كه در موقع بازنشستگي يا از كارافتادگي به حقوق بگير پرداخت مي شود .
6- هزينه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل .
7- مسكن واگذاري در محل كارگاه يا كارخانه جهت استفاده كارگران و خانه هاي ارزان قيمت سازماني در خارج از محل كارگران يا كارخانه كه مورد استفاده كارگران قرار مي گيرد .
8- وجوه حاصل از بيمه بابت جبران خسارت بدني و معالجه و امثال آن .
9- عيدي سالانه يا پاداش آخر سال جمعا معادل يك دوازدهم ميزان معافيت مالياتي موضوع ماده (84) اين قانون .
10- خانه هاي سازماني كه با اجازه قانوني يا به موجب آيين نامه هاي خاص در اختيار مأموران كشوري گذارده مي شود .
11- وجوهي كه كارفرما بابت هزينه معالجه كاركنان خود يا افراد تحت تكفل آنها مستقيما به وسيله حقوق بگير به پزشك يا بيمارستان به استناد اسناد و مدارك مثبته پرداخت كند .
12- مزاياي غيرنقدي پرداختي به كاركنان حداكثر معادل دو دوازدهم معافيت موضوع ماده (84) اين قانون .
13- درآمد حقوق پرسنل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اعم از نظامي و انتظامي , مشمولان قانون استخدامي وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و آزادگان .

93- چه میزان از ماليات حقوق كاركنان در مناطق کم توسعه بخشیده می شود؟(ماده 92)

پنجاه درصد ماليات حقوق كاركنان شاغل در مناطق كمتر توسعه يافته طبق فهرست سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بخشوده مي شود .

94- مالیات بر دآمد مشاغل را توضیح دهید؟(ماده93)

درآمد شرکت های مدنی (اعم از اختیاری یا قهری)او همچنین درآمد های ناشی از فعالیت های مضاربه در صورتی که عامل (مضارب)یا صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد تابع مقررات این مالیات میباشد.

95- درآمد مشمول مالیات برمشاغل را بنویسید؟ (ماده94)

عبارت است از فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآمد های آنان که مشمول مالیات فصول دیگر شناخته نشده پس از کسر هزینه ها و استهلاکات مربوطه.

96- صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به چند گروه تقسیم میشوند نام ببرید؟(ماده95)

الف:صاحبان مشاغلی که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند.

ب:صاحبان مشاغلی که بر حسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه میباشد.

ج:صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بند های (الف و ب)فوق نیستند مکلفند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را نگهداری کنند.

97- صاحبان مشاغلی که مكلف به ثبت فعاليت های شغلي خود در دفاتر روزنامه و كل میباشند را نام ببرید؟ (ماده 96)

 

صاحبان مشاغل موضوع بند (الف)ماده 95:

1- دارندگان كارت بازرگاني و كليه وارد كنندگان و صادركنندگان
2- صاحبان كارخانه ها و واحدهاي توليدي كه براي آنها جواز تأسيس و پروانه بهره برداري از وزارتخانه ذيربط صادر شده يا مي شود .
3- بهره برداران معادن .
4- صاحبان موسسات حسابرسي , حسابداري و دفترداري , خدمات مالي و ارائه دهندگان خدمات مديريتي , مشاوره اي , انفورماتيك , رايانه اي اعم از سخت افزاري و نرم افزاري و طراحي سيستم .
5- صاحبان مراكز آموزشي و پرورشي , آموزشگاه هاي آزاد , مدارس غيرانتفاعي , دانشگاهها و مراكز آموزش عالي .
6- صاحبان بيمارستانها , زايشگاهها , آسايشگاهها , درمانگاهها و خانه هاي سالمندان .
7- صاحبان هتلها و هتل هاي سه ستاره و بالاتر .
8- بنكداران , عمده فروشها , فروشگاه هاي بزرگ , واسطه هاي مالي , نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها .
9- نمايندگان موسسه هاي تجاري و صنعتي , اعم از داخلي و خارجي .
10- صاحبان موسسات حمل و نقل موتوري , زميني , دريايي و هوايي اعم از مسافري يا باربري .
11- صاحبان موسسات مهندسي و مهندسي مشاور .
12- صاحبان موسسات تبليغاتي و بازاريابي .

98- صاحبان مشاغلی که مكلف به ثبت فعاليت های شغلي خود در دفاتردرامد وهزینه میباشند را نام ببرید؟(ماده 96)

صاحبان مشاغل موضوع بند ( ب ) ماده 95:

1- صاحبان كارگاه هاي صنعتي
2- صاحبان مشاغل ساختماني , تأسيسات فني و صنعتي , نقشه كشي , نقشه برداري , محاسبات فني و نظارت .
3- چاپخانه داران,ليتوگرافها,صحافها , ارائه دهندگان خدمات چاپ وگرافيستها.
4- صاحبان مراكز ارتباطات رايانه اي
5- وكلا ,كارشناسان ,مترجمان رسمي دادگستري,مشاوران حقوقي , حسابداران رسمي و اعضاي سازمان هاي نظام مهندسي .
6- محققان , پژوهش گران و كارشناسان آزادكه به تهيه و ارائه طرح هاي تحقيقاتي اشتغال دارند .
7- دلالان , حق العمل كاران و كارگزاران .
8- صاحبان مراكز فرهنگي , هنري , فرهنگسراها , كانون هاي حرفه اي و انجمن هاي صنفي و تخصصي .
9- صاحبان سينماها , تماشاخانه ها و مكان هاي تفريحي و ورزشي .
10- صاحبان مشاغل فيلم برداري , دوبلاژ , مونتاژ و ساير خدمات سينمائي .
11- پزشكان و دندانپزشكان كه داراي مطب هستند و دامپزشكان كه به حرفه دامپزشكي اشتغال دارند .
12- صاحبان آزمايشگاهها , راديولوژي ها , فيزيوتراپي ها , سونوگرافي ها , الكتروانسفالوگرافي ها , سي تي اسكن ها , سالن هاي زيبايي و ديگر ارائه دهندگان خدمات بهداشتي و طبي و غيرطبي .
13- صاحبان ميهمان سراها , ميهمان پذيرها و مسافرخانه ها .
14- صاحبان تالارهاي پذيرايي , رستوران ها , تهيه كنندگان غذاهاي آماده , ارائه دهندگان خدمات پذيرائي و كرايه دهندگان ظروف .
15- صاحبان دفاتر اسناد رسمي .
16- صاحبان تعميرگاه هاي مجاز و اتو سرويسها .
17- صاحبان نمايشگاه ها و فروشگاه هاي اتومبيل و بنگاه هاي معاملات املاك و آژانس هاي كرايه اتومبيل .
18- سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر .
19- عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات.

99- در چه مواردی درآمد مشمول مالیات مودی از طریق علی راس تشخیص خواهد شد توضیح دهید؟(ماده97)

1-در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه تسلیم نشده باشد.

2-در صورتی که مودی به درخواست اداره امور مالیاتی از ارایه دفاتر و مدارک حساب در محل کار خود خوداری نماید.

3-درصورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد به نظر اداره امور مالیاتی غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود.

100- قرارداد های پیمانکاری موضوع ماده76مصوب اسفند ماه 1345 آیا مشمول مالیات میباشد؟(ماده99)

از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات و نیز پرداخت 4%مالیات مقطوع کماکان مشمول مقررات خواهد بود.

101- مودیان موضوع مالیات بر درآمد مشاغل مکلفند تا چه مدتی اظهارنامه مالیاتی را تسلیم نمایند؟(ماده100)


مکلفند تا آخر تیر ماه سال بعد اظهارنامه مالیاتی را به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالي

آموزشکده فنی شهید رجایی کاشان

 

 

 

 

قانون مالیاتهای مستقیم

 

استاد:

آقای زارع مقدم

 

تهیه کننده:

عباس تقی بابائی

 

 

زمستان 86

  انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1066

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما