مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2632
  • بازدید دیروز : 3251
  • بازدید کل : 13129184

على بن بابویه قمى


على بن بابویه قمى

خلاصه :

 

على بن بابویه قمى , حدودا در سال 220 هـ.ق در قم چشم به جهان گشود. در زمینه علوم دینی به تحصیل پرداخت و از محضر علمای بزرگ زمان استفاده های فراوان برد. ابن ندیم , کتابشناس و مورخ معروف در فهرست خود مى نویسد: "ابـن بـابـویـه , عـلى بن موسى قمى , یکى از فقها و یکى از موثقین شیعه مى باشد و تـعـداد کتابهاى وى حدود 200 جلد مى باشد." همچنین او از جمله فقها ومحدثینی بود که شیعیان در امور دینى به او مراجعاتى نموده و فتوایش نافذ و محترم می شمردند. عـلـى بـن بـابـویـه در سـال 329 .هـ ق درگذشت.

علوم اسلامی والدین و انساب : خاندان على بن بابویه قمى را با عنوان ابـوالـحـسـن على بن الحسین بن موسى بن بابویه می شناسند.

اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : على بن بابویه قمى , در حدود سال 220 هـ.ق در قم و خاندان روحانى و اصیل متولد شده است.

تحصیلات رسمی و حرفه ای : علی بن بابویه قمی در زمینه علوم دینی به تحصیل پرداخت. او از محضر علمای بزرگ زمان استفاده های فراوان برد.

استادان و مربیان : استادان و مشایخ على بن بابویه قمى تقریبا همان مشایخ کلینى یعنى محمد بن یحیى العطار و على بن ابراهیم قمى و احمد بن ادریس اشعرى و حسین ابن محمد بن العطار و عبدالله بن حسن مؤدب و محمد بن احمد ابن هشام و ابو خلف عجلى مى باشند .

وقایع میانسالی : نـجـاشـى از اصـحاب خود نقل کرده است, که مجمعى از اصحاب شنیده اند که : پـیـش ابوالحسن على بن محمد سمرى (ره ), یکى از نواب چهارگانه امام عصر (عج ) بودیم که او گفت : خداوند رحمت کند على بن حسین بن بابویه را به او گفته شده که او زنده است در پاسخ گفت : نه , او امروز به رحمت ایزدى پیوست تاریخ آن را یادداشت کردند و خبر رسید که او همان روز از دنیا رفته است. چنانکه آورده اند بابویه مورد عنایت خاصه حضرت امام زمان (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف)بوده است است و نامه اى از سـوى آن بـزرگوار توسط حسین بن روح نوبختى به اورسیده است که متن آن در رجال نجاشى این گونه آمده است : ابـوالحسن على بن حسین بن موسى بن بابویه قمى , شیخ بزرگ و پیشواى قمى ها در روزگار خـویـش , فقیه و مورد وثوق آنان , او به عراق آمد و با ابوالقاسم حسین بن روح (رحمه اللّه ) ملاقات نـمود و از او مسائلى را پرسید سپس با او مکاتبه نمود و این مکاتبات توسط على بن جعفر بن اسود انـجـام مـى پذیرفت در یکى از این مکاتبات از او مى طلبد که نامه اى را به محضر صاحب امر (عج ) بـرسـاند که در آن نامه درخواست دعائى درباره فرزند صورت گرفته بود, پس در پاسخ او چنین آمـد که ما ازخداوند متعال درخواست نمودیم که فرزندى به تو عنایت فرماید و به زودى دوفرزند ذکور نیکوکار و خیر نصیب تو خواهد شد . پـس از آن مـکاتبه بود که ابوجعفر و ابوعبداللّه از یک همسر ام ولدى متولدگردیدند از ابوعبداللّه حـسـین بن عبیداللّه آمده است که مى گفت : از اباجعفر مى شنیدم که بارها مى گفت : من با دعاى صاحب امر و امام زمان (عج ) به دنیا آمده ام و به این عنایت افتخار مى نمود.

زمان و علت فوت : عـلـى بـن بـابـویـه در سـال 329 .هـ ق درگذشت و در قم , نزدیک صحن مطهر حضرت معصومه (س ) مدفون گردید و مزارش معروف , و هم اکنون مورد زیارت و عنایت مردم می باشد.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : على بن بابویه قمى از جمله علمای اسلامی است که آثار متعددی را به رشته تحریر درآورده است. ابن ندیم , کتابشناس و مورخ معروف در فهرست خود مى نویسد: ابـن بـابـویـه , عـلى بن موسى قمى , یکى از فقها و یکى از موثقین شیعه مى باشد و تـعـداد کتابهاى وى حدود 200 جلد مى باشد.

همچنین بابویه از جمله فقها ومحدثینی بود که شیعیان در امور دینى به او مراجعاتى نموده و فتوایش نافذ و محترم می شمردند. شاگردان : معروفترین شاگردان علی بن بابویه قمی غیر از دو فرزندش ابو جعفر صدوق و ابو عبدالله الحسین ، عباس بن عمر کلوازانى و تلعکبرى و احمد بن داوود قمى و سلامة بن محمد بودند.آرا و گرایشهای خاص : ابـوالـحـسـن على بن الحسین بن موسى بن بابویه , یکى از فقهاى نامدار و یکى ازاصحاب فتوى و اجـتـهـاد, و در عصر خویش رئیس فقها و محدثین و پیشواى مردم قم بوده است. در بـیـان عـظـمت علمى و منزلت قدس و تقواى او, همین بس است که فقهاى مادر مواردى که حـدیـثى از اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) نرسیده باشد و از او فتوایى در آن زمینه وجود داشته بـاشـد, فـتاواى او را به علت نزدیک بودن به عهد امامت وعصر معصوم (ع ), به منزله حدیث تلقى مـى کـردنـد و فـتواى او را نشانى از وجودحدیث در آن زمینه قلمداد مى نمودند چنانکه شهید اول در کتاب ذکرى با این تعبیربیان فرموده اند:. اصـحـاب مـا, دستورالعمل خود را از رساله على بن بابویه مى گرفتند, هنگامى که دسترسى به نص روایت نداشتند, چون اعتماد و اطمینان کاملى به او داشتند .

 

  انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 178

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما