مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 252
  • بازدید دیروز : 2258
  • بازدید کل : 13138101

بلوغ اجتماعی ـ اقتصادی


بلوغ اجتماعی ـ اقتصادی

بلوغ اجتماعی و اقتصادی بعد از بلوغ جنسی، جسمی در شخص ظاهر می‌شود و خانواده اولین نهاد اجتماعی است که نوجوان مراحل بلوغ اجتماعی را در آن سپری می‌کند، تعارضات مختصری میان نوجوان و فامیل وجود دارد بطور نمونه:

یک نوجوان بیتشر به آینده خود فکر می کند ولی والدین یا فاميل درگیر مسایل و مشکلات جاری خود می باشند.

تحولات چشمگیر فرهنگی، اجتماعی و صنعتی نوجوانان را بیشتر آزادی خواه کرده ولی اصول فکری والدین که سرد و گرم دنیا را در زمانی دیگر چشیده اند با این خواهشهای نوجوانان محتاطانه تر برخورد می کنند، به این تعارض شکاف نسل نیز گفته می شود.

با وجود این تعارضات، شباهتهای زیادی بین والدین و نوجوانان در عرصه تفکرات و ارزشها وجود دارد و کاربرد اصطلاح «شکاف نسل» مبالغه آمیز است.

جر و بحثهای خانوادگی مثال: تعارض بین دختران نوجوان و مادران در دوران بلوغ بر سر مسایل، سرپیچی از مقررات خانواده و یا بی اعتنایی به کارهای خانگی مکتب و کارهای روزمره، پدیده عادی است و جای تشویش ندارد و این را نمی‎شود (شکاف نسل) گفت. این تعارضات و کشمکشها لازمه رشد و تحول و سرانجام کسب استقلال است.

خانواده در مقابل خواسته های نوجوانان، توضیحات قانع کننده با رابطه صمیمی و در عین حال حمایت کننده ارایه دهند و حد وسط را در این اعطاء امتیازات یا شخصیت دهی رعایت کنند زیرا در سخت گیری بیش از حد یا سهل گیری، احتمال عصیان نوجوانان بیشتر است که بهترین کارها میانه روی است. بعد از خانواده معاشرت با دوستان از ارکان بلوغ اجتماعی است که این معاشرت و دوستی در میان دختران در دوران بلوغ زودتر و عمیق تر از پسران شکل می گیرد.

معمولاً دختران بصورت گروپهای 2 تا 3 نفری و پسران در گروپهای وسیع تری دوست می شوند. عوامل مؤثر در دوستیها عبارتند از: نوع خانواده ـ اندام ـ زیبایی ـ ترتیب تولد ـ هوش.

دوستان نزدیک افکار و احساسات و اسرار زندگی خود را با یکدیگر در میان می گذارند و گاهی شیفته یکدیگر می شوند. غالباً میان دختران در دوران بلوغ وابستگی های شدید، احساس مالکیت و حتی حس حسادت اوج گرفته و با کوچکترین علامتی حاکی از عدم وفاداری نسبت به یکدیگر به خشم می‎آیند و با گذشت عمر، در دوستی‌های خود تنش کمتری پیدا می کنند و به تفاوتهای میان یکدیگر درک بهتری پیدا می‌کنند.

در مجموع دگرگونی رفتار اجتماعی دختران را چه در خانواده و محیط به مراحل ذیل تقسیم بندی کرده اند:

1ـ مرحله اطاعت:

این دوره پیش از بلوغ آغاز و تا اوایل آن ادامه می‎یابد و مشخصات اساسی آن بدین قرار است که دختران تابع نظرات بزرگان و کلانهای فامیل است و می خواهند با نشان دادن رفتار توأم با حیاء و تظاهر به خجالتی و کم رویی، افراد خانواده و والدین خود را خشنود سازند.

 

2ـ مرحله اضطراب و تشویش:

این مرحله از اوایل نوجوانی تا تقریباً 15 سالگی ادامه می یابد و با اضطراب هیجانی و اختلال تعادل مشخص می‌شود. بدین معنا که دختر نوجوان در واکنش به انگیزه های ساده، زیاده روی می کند.

چنانچه نسبت به امور بسیار ساده و بی اهمیت گاهی قهقهه می زند و گاهی به شدت عصبانی می شود و سپس یک نوع حالت یأس و غمگینی به خود می‎گیرد و یا در توجه و پرداختن به خود و ظاهر آرایی افراط می کند و سپس بتدریج به همان سیرت اولیه اش بر می‌‌گردد.

 

3ـ مرحله تقلید از پسران:

این مرحله بعد از پانزده سالگی آغاز و تا شانزده یا هفده سالگی ادامه می یابد. دختران در این مرحله از حیث رفتار و روش گفتگو از پسران تقلید می کنند.

 

4ـ مرحله تعادل اجتماعی:

این مرحله در اواخر نوجوانی ظاهر می شود و دختران رفتار صحیح زنانه پیدا می کنند و در گفتار و کردار خود حالت زنانه دارند.

رایحه بلوغ اقتصادی توأم با بلوغ اجتماعی است زیرا در بلوغ اجتماعی فرد به منافع خود می اندیشد و از مکانهای ضرر اجتناب می کند که این درک منفعت و پرهیز از ضرر از اصول بلوغ اقتصادی می باشد.

  انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 204

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما