مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 301
  • بازدید دیروز : 2258
  • بازدید کل : 13138150

بهداشت رواني دوران بلوغ پسران


بهداشت رواني دوران بلوغ پسران

عدم اطلاع و كوتاهي والدين در شناخت اثرات رواني دوران بلوغ ، لطمه جبران ناپذيري بر نوجوانان وارد مي سازد. پس چه بايد كرد ؟

در ابتدا ، بايد فاصله دو نسل ( والدين و نوجوانان ) كه از تجارب بسياري بدست آمده است درك شود . اين فاصله تفاوتهايي را كه در ارتباط با تجارب و واقعيات و تصورات رويدادهاي زندگي است نشان مي دهد .

والدين كودكان بالغ كه معمولاً ميانسال هستند بايستي ضمن مراقبت از كار و زندگي خود و حفظ روابط زناشويي و خانوادگي ، مواظب فرزندان خود هم باشند . علاوه بر آن بايد با سردرگمي هاي دوران بلوغ فرزندان خود نيز سرو كله بزنند و با آنها كنار بيايند .

نوجوانان با مشكلات فراواني روبرو هستند . يكي از مهم ترين آنها حس استقلال طلبي و زندگي مستقل از خانه و خانواده است . حركتي كه براي والدين دلهره آور است . آنها نمي خواهند اين اجازه را به فرزندان خود بدهند و مي خواهند روي آنها كنترل داشته باشند . والدين ممكن است نتوانند رفتارهاي نوجوانان را كنترل و هوسهاي پنهاني آنها را دريابند . در نتيجه ، مجموعه اين حركات ممكن است فاصله دو نسل را زيادتر كند . تمايلات و تظاهرات دوران بلوغ جنسي هم كه در مواردي غيرقابل كنترل است مي تواند والدين را عصباني و يا نگران كند .

تمايلات و عشق برخي از والدين به فرزند دختر و يا پسر ( پدر به دختر و مادر به پسر ) ، ممكن است سوء رفتارهايي را سبب شود كه نتيجه اش نگرانيهاي بعدي را در نوجوانان بوجود آورد .

علي رغم اين اتفاقات ، والدين افراد بالغ بر اساس شواهد موجود همراهي ها و هماهنگي هاي لازم را با كودكان خود دارند . قسمت اعظم نوجوانان با برقراري يك پل ارتباطي ، با موفقيت اين فاصله را پشت سر گذاشته اند .

بايد بدانيم كه اگر امكان پر شدن اين فاصله نباشد ، ممكن است نابساماني ها و آشفتگي هاي روحي در نوجوانان ، والدين و يا در هر دو بروز كند . حدود ۲۰ درصد بالغين دچار آشفتگي هاي شناخته شده روحي هستند كه شايعترين آنها اضطراب و افسردگي است . اين ناراحتي ها غالباً همراه با ناهنجاري رفتاري ، سركشي و ياغيگري ، شكست و يا ترك تحصيل هستند كه جملگي سبب ناسازگاري فاميلي مي شوند . بنابراين والدين وظيفه دارند اطلاعات لازم را در خصوص تغييرات بلوغ جنسي به نوجوانان منتقل كنند . اين اطلاعات نوجوان را در مقابل تصورات غلط محافظت مي كند . مربيان و معلمين هم مانند والدين نقش تعيين كننده دارند .

 

مهمترين نكات قابل توجه در اين زمينه عبارتند از :

والدين بايستي آگاهي لازم را در مورد تغييرات جسمي دوران بلوغ داشته باشند و بايستي قبل از بلوغ، تغييرات جسمي و رواني دوران بلوغ را به نوجوانان آموزش دهند .

نوجوانان تحمل شنيدن نصيحت را ندارند چون در دوره اي هستند كه اعمال خود را بي نقص مي دانند . والدين بهتر است آنها را به طور غيرمستقيم در جريان اشتباهاتشان بگذارند و سعي كنند خودشان الگويي مناسب براي آنها باشند .

بايد به نوجوانان آزادي عمل داده شود ، اجازه دادن به نوجوان براي تجربه راههاي جديد ، تا حدي كه مشكل آفرين نباشد ، آنها را آبديده مي كند .

بايد به نوجوان اجازه داد طعم برخي سختيها را چشيده و در زندگي مقاوم بار آيد . بهمان شكل كه والدين تجربه كرده اند و موفقيت و شكست داشته اند .

نوجوان مي خواهد صحبت كند ، اعتراض كند ، اظهار نظر كند ، بايد با كمال دقت به آنها گوش داد و امكان يك ارتباط درست را فراهم ساخت .

بايد سعي كرد با تشويق نوجوانان به انجام ورزشهاي مختلف ، شركت در فعاليتهاي اجتماعي و الگوسازي براي آنان ، كاري كرد كه آنها ، انرژي فراوان خود را تخليه كنند . مهمترين بخش اين انرژي در غريزه جنسي نهفته است كه اگر هدايت نشود بصورت استمناء ( خودارضايي ) تخليه مي شود .

توجه به تأثير مشكلات اجتماعي حائز اهميت است . بايد با مداخلات مؤثر والدين ، تأثير اين تغييرات به حداقل برسد . غير از خانه و مدرسه ، در جامعه نيز نوجوان با مشكلاتي مواجه مي شود كه كمك و راهنمايي والدين و مربيان كارساز و گره گشا خواهد بود .

بايد وضعيت تحصيلي نوجوانان را پيگيري كرد . بي علاقگي به درس ، پرداختن به وضع لباس و آرايش موها و يا افراط در ورزش كردن در اين مرحله در بعضي از نوجوانان مشاهده مي شود . بايد به آنها آموخت كه بياموزند حداكثر استفاده را از وقتشان بكنند . در صورت لزوم بايد مسأله را با اولياء و مربيان مدرسه در ميان گذاشت و از مشورت آنان استفاده كرد .

نوجوانان در مرحله گذر از بلوغ تحت تأثير تغييرات جسمي و رواني اين دوره ممكن است دچار سردرگمي شوند و رفتاري بزرگتر از سن خود و يا رفتاري كودكانه از خود بروز دهند . بايد در اين زمينه آموزشهاي لازم را بدون تحكم و يا تمسخر به آنان داد و تجارب خود را عملاً به او منتقل كرد .

افسردگي و اضطراب نوجوانان به دلايل تغييرات جسماني و رواني بايد مورد توجه قرار گيرد . بايد با رفتار دوستانه و صميمانه به آنها فهماند كه سعي در حل مشكل آنها داريم . به نوجوانان اميد و آرزو بدهيد و باعث شكوفائي و شادابي آنها شويد .

استقلال طلبي از خصوصيات بارز اين دوره است . او مي خواهد از قيد و بندهاي خانوادگي خلاص شود ، ضمن اينكه به شدت به خانواده خود وابسته است و اين تعارض و نوسان بين استقلال و وابستگي مشكل آفرين است . بنابراين بايد هر نوع آزادي كه متناسب سن آنها و با نظارت والدين باشد ، به آنها داده شود و در صورت سوء‌استفاده ضمن تذكر ، دامنه اين آزادي را محدود كرد .

 

  انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 190

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما