مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 157
  • بازدید دیروز : 3594
  • بازدید کل : 13135748

نقش بهداشت محیط در سلامت انسانها


نقش بهداشت محیط در سلامت انسانها

 

انسان انرژی مورد نیاز خود را از طریق سوزاندن مواد آلی موجود در غذا با کمک آب و اکسیژن هوا کسب می نماید ، که حاصل آن انرژی و یک سری مواد زاید می باشد .آنچه مسلم است این فعل انفعال به صورت ساده صورت نگرفته ، بلکه مستلزم یک سری مکانیزم های پیچیده است که در بدن صورت می گیرد ، لذا اولین ارتباط و تماس انسان با محیط خود از طریق هوا ، غذا و آب می باشد .

 

هوا لازم ترین ماده برای ادامه حیات است ، زندگی انسان و ابسته به این ماده می باشد انسان در هر دقیقه 12-20 مرتبه هوا را به درون ریه های خود وارد می کند و در یک شبانه روز تقریبا 15 کیلوگرم هوا را تنفس می کند ، لذا به سهولت به اهمیت حیاتی و بهداشتی آن می توان پی برد .

 

هوای سالم نقش بسیار مهمی در سلامت انسان دارد و جلوگیری از آلودگی آن باید از سطح منزل مسکونی تا مراکز شهرهای بزرگ صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

 

در محل سکونت گاز زغال ، دود سیگار ، سوخت ناقص وسایل گرمازا ،گرد و خاک موجب الودگی می گردد که باید توسط ساکنین منزل از آلودگی آن جلوگیری شود .

 

پس از ها انسان به آب بیش از هر ماده دیگر نیازمند است ، آب در اعمال فیزیولوژیکی بدن انسان نقش اصلی و اساسی دارد ، زندگی بدون آب برای هیچ موجود زنده ای از جمله انسان امکان پذیر نیست . بدن انسان روازنه به طور متوسط 2.2 لیتر آب برای اعمال فیزیولوژیکی خود نیاز دارد . با توجه به نقش بیماریهایی که توسط آب به انسان منتقل می شود باید به کیفیت آب مورد مصرف توجه خاصی مبذول داشت و مشخصات آن می باید با استانداردهای توصیه شده مطابقت داشته باشد ، باید دانست که تصور داشتن محیطی سالم بدون داشتن آب سالم غیر ممکن است ، ولی لازم است بدانیم که آب یا محیط بهداشتی بیماری را طرد نمی کند ، بلکه استفاده آگاهانه مردم از این تسهیلات است که می تواند بهبود بهداشت را موجب شده ، اثرات دیگر تلاشها را در حفظ جان و رشد انسانها تقویت کند .

 

منبع تولید انرژی برای فعالیت انسان غذا می باشد ، آلودگی غذا می تواند مشکلات عظیم و غیر قابل جبرانی را برای بشر فراهم کند ، به همین دلیل است که ایجاد شرایط محیط بهداشتی و کنترل های لازم روی کیفیت مود غذایی در کلیه مراحل تولید ، نگهداری ، توزیع و فروش مواد غذایی به منظور جلوگیری ار برابر تاثیر عوامل خارجی مورد نظر است .

 

در این فعل و انفعالات مواد زایدی بصورت مدفوع و زباله بوجود می آید که می تواند بزرگترین کانون برای انتشار عوامل بیماریزا در محیط گردد و موجبات آلودگی آبهای زیرزمینی، سطحی و هم چنین آلودگی خاک شده ، زمینه مناسبی برای تخم گذاری ، رشد ، نمو ، انتقال بیماریها ، آلودگی توسط حشرات و ناقلین را فراهم نماید .بناربراین جمع آوری و دفع صحیح و بهداشتی مواد زاید و کنترل ناقلین یکی از فعالیت های اصلی بهداشت محیط است .

 

انسان برای محافظت خود از شرایط آب و هوای نامساعد نیازمند به مسکن است که خود از نظر شرایط محیطی از قبیل نور ، حرارت و تهویه و غیره باید دارای شرایط و خصوصیاتی باشدکه سلامت او را تامین و حفظ نماید .

 

با تغییرات سریع تکنولوژی ، صنعت ، تنوع محصولات گوناگون صنعتی و کشاورزی انسان در محیط کار خود بطور مستقیم و غیر مستقیم با عوامل شیمیایی - فیزیکی و بیولوژیکی خطرناک روبرو است که اگر تدابیر فنی بهداشتی بکار گرفته نشود به راحتی سلامت او را تحت الشعاع قرار خواهند داد و پس از مدتی کار بجای شادی و نشاط ، بیماری را برای او به ارمغن خواهد آورد . کاربرد مواد رادیواکتیو و پرتوزا در صنعت - کشاورزی و پزشکی و جلوگیری از عواقب وخیم آن از لحاظ استفاده از دیگر فعالیت های بهداشت محیط است که باید بدان توجه خاصی مبذول نمود .

 

ايمني و بهداشت محيط مدارس

كنترل محيط، بهسازي آن و ايجاد شرايط مناسب در محيط مهمترين عاملي است كه سلامت دانش آموزان را تضمين مي كند. ايجاد محيط بهداشتي مناسب و آموزش استفاده صحيح و نگهداري از فضاها و تسهيلات در اختياردو اصل اساسي در حفظ و بهبود محيط بهداشتي مدارس هستند. تعيين معيارهاي ساخت و ساز و مديريت بهره برداري و بهسازي مي تواند مشكلات موجودرا مرتفع سازد. براساس گزارش منتشره از سوي دفتر بهداشت مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در سال تحصيلي 78ـ1377 از كل 05/107 مدرسه موجود در كشور كه تحت پوشش خدمات بهداشت مدارس قرار گرفته اندنشان مي دهد كه:

 

* 81/77 درصد از مدارس بازديد شده از آب آشاميدني سالم برخورداربوده اند كه شهرستان سبزوار با 6/45 درصد كمترين و گناباد 8/97 درصدبيشترين درصد مدارس داراي آب آشاميدني سالم را داشتند.

 

* 6/66 درصد از مدارس بازديد شده كشور داراي سيستم دفع بهداشتي فاضلاب بودند كه كمترين ميزان مربوط به سبزوار (1/22 درصد) و سمنان با 3/99 درصد بهترين وضعيت را دارد.

 

* از كل 252140 مستراح بازديد شده، 2/27 درصد نيازمند بهسازي بودند.

 

* 5/4 درصد از كل مدارس بازديد شده داراي بوفه بهداشتي بودند.

 

* چنانكه ملاحظه مي شود بسياري از مدارس به علت قديمي بودن و يااستيجاري بودن اغلب با ساختمان هاي غيربهداشتي مشكلات فراواني رابوجود مي آورند كه نداشتن معيارهاي مشخص براي امكانات و تسهيلات بهداشتي و فضاها و تجهيزات بر اين مشكلات مي افزود. از سال 1377 باتشكيل كميته هاي هماهنگي بهداشت محيط و مواد غذايي مدرسه كه با مشاركت ادارات و بخش هاي ذيربط از وزارت بهداشت و آموزش و پرورش كه در دفتربهداشت مدارس شكل گرفت تحولي، در روند رويكرد بهداشت محيط رخ داد.

 

  انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 202

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما