مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2558
  • بازدید دیروز : 2385
  • بازدید کل : 13087696

شغل آتش نشانی


شغل آتش نشانی

مقدمه :

از جمله مشاغل دشوار و پر استرس در دنيا شغل آتش نشان مي باشدو از احترام و منزلت خاصي برخوردارند چون كه هميشه در حال آماده باش به سر برده وهنگامي كه همه در حادثه مي گريزند آتش نشانان به دل حادثه مي زنند و با اتفاقات وموفقيت هاي غير منتظره روبرو مي شوند و در اين مواقع همه چيز از حالت كنترل خارجگرديده است و به همين دليل هر ساله تعداد زيادي از اين پرسنل در سراسر دنيا جان خودرا از دست مي دهند.

 

آتش نشاني صنعتي

ويژگي هاي شخصيتي

اگر نخواهیم ویژگی های شخصیتی و جسمی اینشغل را برای شما شرح دهیم مطمئنیم که خود شما این توانایی را دارید که این نکته رادرک کنید که این شغل بسیار پر خطر و مسئولیت آور است.

احساس مسئولیت، ریسک وخطرپذیری بالا، توانایی های کامل و آمادگی بالای جسمانی، آموزش های مستمر و ابتکارو خلاقیت در کنار احتیاط و عقلانیت بخشی از این شغل مهم است.

این شغل اعصابراحت و دقت بالایی را می خواهد تا فرد بتواند در مقابل خسارت های وارده، حجم زیانها را کاهش یا از وقوع خسارت های احتمالی جلوگیری نماید.

شرايط ارتقاء شغل

دقت، سرعت، تجربه و رعایت نکات ایمنی وحفاظتی از مهمترین مسائلی هستند که برای ارتقاء شغلی یک آتش نشان صنعتی نیاز است

 

 

ابزار و وسايل

1- وسایل کمک آموزشی

2 - وسایل پیامرسانی

3 - جعبه کمک های اولیه

4 - کلاه ایمنی

5 - لباس

6 - دستکش

7 - عینک

8 - کفش ایمنی

9 - مواد اطفاء حریق

آمادگي آتش نشانان

همچنين حفظ و آماده به كاريتجهيزات اطفاء حريق كارگاه ها، شامل كپسول ها و جعبه هايf و عدم استفاده ي غير مجازاز آن ها كمك بزرگي در حفظ تجهيزات كارگاه و ايمني پرسنل مي باشد.

ـ پرسنل آتش نشاني در شرايط عادي با برنامه هاي موجود مانند ورزش ، آموزش و مانور هميشه به حالتآماده باش جهت عمليات هاي مختلف اطفاء حريق به سر مي برند و نيز شركت در برنامه هايتعميراتي و كارهاي گرم به صورت پيشگيري از جمله فعاليت هاي موثردر پيشگري و كنترلحريق مي باشد.

آشنايي با يکي از مراکزي که بيشترين نياز را به شغل آتش نشان دارد

واحد آتش نشاني پالايشگاه نفت پارس از آغاز تاكنون

آتش نشان ها، نيروهاي هميشه آماده براي مقابله با سوانح

واحد آتش نشاني پالايشگاه نفت پارس يكي از قديمي ترين واحدهاي اين مجموعه است. از ابتداي تاسيس شركت، واحد آتش نشاني در يك اتاق كوچك و در كنار كولينگ تاور فعليواحد تفكيك تاسيس شد و تعداد كپسول هاي اطفاء حريق آن از تعداد انگشتان دست تجاوزنمي كرد. در آن زمان تنها يك نفر مسئوليت واحد آتش نشاني را برعهده داشت كه در نوبتروز، به كار اشتغال داشت. در اين گزارش با تشكيلات جديد واحد آتش نشاني نفت پارس وهمكاران فعال آن آشنا مي شويم.

آتش نشاني يكي از بخش هاي حساس و با اهميت است كه در چارچوب واحد حفاظت و ايمني پالايشگاه نفت پارس فعاليت مي كند. پس از احداث ساختمان فعلي آتش نشاني در سال1354، تعداد همكاران بخش آتش نشاني از يك نفر به5 نفر ارتقا يافت و اين بخش در چهار نوبت به طور شبانه روزي كار خود را آغاز كرد.

در گذشته فعاليت اين بخش محدود بود، ليكن پس از ايجاد واحد حفاظت و ايمني، تشكيلات و سازماندهي جديدي به وجود آمد و در اين تشكيلات دستورالعمل ها و وظايف سنگين تري بر عهده بخش آتش نشاني گذاشته شد. هم چنين تعداد نيروهاي آتش نشاني به20 نفر ارتقا يافت و اكنون در هر نوبت5 نفر به طور منظم در اين بخش انجام وظيفه مي كنند.

تجهيزات و امكانات

طي دو سال گذشته و با توجه به تجديد سازمان و تشكيلات واحد حفاظت و ايمني، بخش آتش نشاني پالايشگاه از تجهيزات متناسبي برخوردار است كه در نوع خود از وضعيت مطلوبي برخوردار بوده و نيازهاي كنوني را مرتفع مي كند. بخشي از اين تجهيزات عبارتند از540 سيلندر اطفاء حريق، يك دستگاه نيسان پيشرو آتش نشاني، همراه با تجهيزات تعبيه شده در آن، يك دستگاه كاميون ولوُ f-12 ، جعبه هاي آتش نشاني، دستگاه هاي كف ساز، مانيتورها و ساير تجهيزات مورد نيازي كه پرسنل در هنگام عمليات از آن استفاده مي كنند.

تهيه يك دستگاه سيلندر12 كيلويي پودر گاز به منظور تكميل امكانات سخت افزاري، تهيه20 دستگاه سيلندر هواي فشرده، تهيه10 دستگاه بي سيم دستي براي برقراري ارتباط بيشتر و سريع تر ميان پرسنل ايمني و آتش نشاني از ديگر تجهيزات بخش آتش نشاني است.

احداث و تجهيز ساختمان جديد آتش نشاني در غرب پالايشگاه شامل مكان استقرار وسايط نقليه آتش نشاني، اتاق هاي اداري، ورزش، آموزش، رختكن و اتاق افسر شيفت از ديگر تغييرات مهمي بوده كه طي دو سال اخير به انجام رسيده و بخش آتش نشاني را براي مقابله با حوادث، سوانح آتش سوزي احتمالي آماده و مجهز كرده است.

آموزش و دستورالعمل ها

آموزش در بخش آتش نشاني از اقدامات حائز اهميت و مهمي است كه به طور پيوسته به اجرا در مي آيد و كليه پرسنل آتش نشاني طي دوره هاي متعدد با آخرين دستور العمل هاي مربوط به وظايف خود آشنا مي شوند.

علاوه بر اين، بخش آتش نشاني، آموزش كليه پرسنل پالايشگاه را بر عهده دارد و هر دو هفته يكبار تعدادي از همكاران واحدهاي مختلف پالايشگاه به طور عملي تحت آموزش قرار مي گيرند.

هم چنين همكاران آتش نشاني در كلاس ها و دوره هاي آتش نشاني خارج از پالايشگاه حضور يافته و با تجربيات ساير آتش نشان ها درساير واحدهاي بزرگ، نظير پالايشگاه تهران آشنا مي شوند.

تبادل اطلاعات، تجربيات و همكاري هاي آموزشي متقابل است و بر اساس برنامه هاي تدوين شده، آتش نشان هاي ساير مراكز نيز در پالايشگاه حضور يافته و از تجربيات بخش آتش نشاني نفت پارس آگاه مي شوند.

كليه پرسنل واحد آتش نشاني در سال82 در دوره اطفاء حريق پيشرفته- كه در پالايشگاه تهران به مدت يك هفته برگزار شد- شركت كرده اند. هم چنين افسران آتش نشاني شركت موفق به گذراندن دوره آموزشي سرپرستي شده اند كه توسط واحد آموزش پالايشگاه تشكيل شده است.

در سال جاري نيز تعدادي از همكاران منتخب بخش آتش نشاني براي گذراندن دوره فرماندهي اطفاء حريق به مراكز آموزشي خارج از شركت اعزام خواهند شد.

 

وظايف آتش نشان

در سراسر پالايشگاه و در هر ساعت از شبانه روز كليه كارهاي تعميراتي اعم از گرم، سرد، و حفرگودال با حضور مستمر پرسنل واحد آتش نشاني انجام مي شود.
افراد آتش نشاني علاوه بر نظارت مستمر بر كارها، وظيفه برزنت كشي، نوار كشي و شستشوي محوطه انجام كار را نيز بر عهده دارند. طبق تعريف، وظيفه يك آتش نشان، آماده نگه داشتن كليه تجهيزات اطفاء حريق مستقر در سطح پالايشگاه، حفظ آمادگي جسماني خود جهت مقابله با حريق و آماده باش در تمام ساعات شبانه روز مي باشد. آماده باش مستلزم آن است كه اين افراد از ساير كارها فراغت داشته تا به محض شنيده شدن صداي آژير، سوار بر خودروهاي آتش نشاني به محل اعزام شوند. متاسفانه وجود اين وضعيت در واحد آتش نشاني موجب گرديده در برخي همكاران اين ذهنيت پديد آيد كه افراد اين واحد كاري جز نشستن ندارند! در صورتي كه از اين نكته غافلند كه آتش نشاني همانند ارتش است كه در زمان صلح مشغول تمرين و برگزاري مانور جهت حفظ آمادگي خود براي مقابله با دشمن است تا در زمان جنگ كارايي مناسبي ارائه دهد.
در فرآيند ارزيابي ريسك مشاغل كه از الزامات OHSAS 18001 مي باشد يكي از معدود مشاغلي كه خطر «مرگ» براي آن در نظر گرفته شده، شغل «آتش نشان» مي باشد. اما متاسفانه در بررسي هاي كارشناسان كميته طبقه بندي مشاغل به دليل عدم آگاهي از ماهيت سرويس ها و خطرات عمليات اطفاء حريق، گروه شغلي و سازماني اين واحد نسبت به ساير واحد ها پايين تر ارزيابي شده و انتظار مي رود اين مسئله مورد توجه قرار گيرد و آتش نشان ها از مزاياي مناسب شغل پرمخاطره خود برخوردارشوند.

مطابق تعريف، در هر ساعت از شبانه روز حضور افسر آتش نشان، راننده كاميون آتش نشاني و يك نفر آتش نشان در واحد ضرورت دارد. با در نظر گرفتن اين مساله، اين واحد جهت كنترل كامل كليه كارهاي اجرايي و تعميراتي روزمره (كه با توجه به اجراي پروژه هاي مختلف توسط پيمانكاران، بسيار گسترده است) درحال حاضر دو نفر پرسنل در اختيار دارد. از آنجا كه معمولاً در اجرا نشدن كارهاي تعميراتي يا اجرايي به دليل كمبود نيرو، واحد آتش نشاني مقصر شناخته مي شود در اين زمينه نيز اقدام موثري مورد نياز است.

ماموريت هاي داخلي و خارجي

طي سال هاي اخير با توجه با افزايش امكانات و تجهيزات بخش آتش نشاني و آموزش هاي ادواري و پيوسته، نيروهاي آتش نشاني پالايشگاه نفت پارس در عمليات اجرايي متفاوتي (هنگام وقوع حادثه) در داخل يا خارج از پالايشگاه حضور يافته و ماموريت خود را به نحو مطلوب به انجام رسانده اند.

برجسته ترين اين ماموريت ها عبارتند از: اطفاء حريق كارخانه چوب بري واقع در شهر قدس، اطفاء حريق كارخانه رنگ واقع در شهر قدس، اطفاء حريق كارخانه كفش مهپوش، اطفاء حريق كارخانه پتو بافي و اطفاء حريق كانال واقع در محل پاركينگ خودروهاي شخصي.

هم چنين از مهم ترين ماموريت هاي داخلي مي توان به اقداماتي مانند اطفاء حريق مخزن روغن واحد گريس سازي و انبار ظروف، اطفاء حريق واحد تفكيك در چندين نوبت (فيلترها، مخازن و ...)، اطفاء حريق دستگاه رنگ واحد بشكه سازي، اطفاء حريق سيلندر استيلن واقع در كارگاه نوسازي، اطفاء حريق كارگاه عايق كاري شركت پيمانكاري سپهرگام واقع در نزديكي تانكفارم فاز4، اطفاء حريق خط گازوئيل بين تانك هاي998 و999 تانكفارم بويلر و اطفاء حريق ساختمان جديدالاحداث اداري (خوابگاه كارگران ساختماني) اشاره كرد.

  انتشار : ۴ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1508

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما