مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 186
  • بازدید دیروز : 3966
  • بازدید کل : 13110268

صفات ثانویه در جانوران


صفات ثانویه در حیوانات

 این صفات در حیوانات هم شامل تغییراتی در شکل و ظاهر می شود مثلا در حیوانات نر بوجود آمدن یال در شیر یا تاج در خروس یا دم در قرقاول و شاخ در گوزن مثال زد.

 

يكي از مزاياي صفات ثانويه جنسي در جانوران نر،خودنمايي براي جنس مخالف يا زهره چشمي به همجنس هاي خود جهت انتخاب جفت مناسب مي باشد.اين صفات را مي توان به فراواني در طبيعت مشاهده كرد همانند شاخ در گوزن يا شاخك در سوسك.

در نوعي خرچنگ با نام خرچنگ نقب زن(نقب به معني گودال يا حفره) اين صفت ثانويه طوري ديگر جلوه گر مي شود. در جنس نر دو نوع چنگال متفاوت ديده مي شود.يكي بزرگ(اصلي) و ديگري كوچك. چنگال بزرگ تقريبا نيمي از وزن بدن جانور را تشكيل مي دهد.

 

به طور کلی بلوغ جنسی حیوانات ماده چون سگها و گربه ها معمولا زودتر از بلوغ جسمی آنها اتفاق می افتد. بلوغ جسمی تقریبا در سن ۱۲ ماهگی بوده و در این زمان رشد استخوان ها. مفاصل و عضلا ت کامل می گردد.

 

 

 

صفات ثانویه در جانوران :

 

رشد : انسان در طول زندگي خود مراحل مختلفي را از جنين تا پيري مي گذراند بر خلاف گياهان كه در تمامي عمر خود رشد مي كنند، فقط در محدوده زماني خاص اين توانايي را دارد.رشد به معني افزايش تعداد سلول ها يا افزايش غيرقابل برگشت ابعاد آن هاست. آهنگ رشد انسان درابتداي دوران جنين بسيار سريع است ولي بتدريج كاهش مي يابد. اين كاهش در سال هاي نوزادي و كودكي ادامه مي يابد ولي در دوران بلوغ مجدداً شدت مي گيرد و سپس در جواني پايان مي پذيرد. البته تكثير برخي سول ها به منظور ترميم و جايگزيني سلول هاي از دست رفته ، همواره ادامه خواهد داشت.

 

بلوغ : بلوغ يك واژه عمومي است كه در موارد مختلفي كاربرد دارد اما به عنوان رويداد مهمي كه در مراحل رشد انسان پيش مي آيد. به صورت هاي مختلفي تعبير شده است. معمولاً مجموعه ي تغييرات بدني و رواني كه بين دوران هاي كودكي ونوجواني پيش مي آيد و گاه تا دوران جواني ادامه مي يابد، بلوغ ناميده مي شود. دوران نوجواني حدفاصل كودكي و جواني است و دوره ي انتقال به بزرگسالي محسوب مي شود . در اين دوره به دليل رخ دادن بلوغ، تغيير و تحولات سريعي در شما پديد مي آيد. رشد در دوران نوجواني ،‌با رشد سريع جسمي كه در دخترها زودتر از پسر ها اتفاق مي افتد. آغاز مي شود و تا زماني كه جهات ديگر رشد تكميل شود، ادامه مي يابد. در حقيقت نوجواني دوراني است كه زندگي آينده ي شما شكل جديدتري مي گيرد و پي ريزي مي شود. بنابراين هر قدر دانش و آگاهي شما درباره بلوغ و نوجواني بيشتر باشد. نگرانيها و مشكلات كمتري در اين دوره خواهيد داشت.

 

تغييرات جنسي : در دوران بلوغ بدليل ترشح هورمون هاي جنسي صفات ثانويه جنسي بوجود مي آيد كه باعث تفاوت دو جنس محسوب مي شوند.

 

 

sefat-sanaviye-janevaran

 

 

هورمون هاي جنسي از غده هاي جنسي شامل بيضه در پسرها و تخمدان در دخترها ترشح مي شود. هورمونهاي جنسي مسؤول بروز علايم اصلي بلوغ جنسي يعني ايجاد صفات ثانويه جنسي و نيز توليد گامت هاي نر وماده اند.

 

هورمون بيضه ها تستوسترون نام دارد كه باعث افزايش رشد ماهيچه ها و استخوان ها مي گردد. به همين دليل بلوغ جنسي همراه با افزايش قد و وزن و قدرت عمومي بدن صورت مي گيرد. بم شدن صدا، رويش موي بدن صورت از جمله صفات ثانويه جنسي در پسرها است. تخمدان ها دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون توليد مي كنند. اين هورمون ها باعث افزايش رشد استخوان لگن، رشد سينه ها و رويش موي بدن مي شوند كه از جمله صفات ثانويه جنسي در دخترها هستند.

 

 

تغييرات عاطفي

 

در دوران بلوغ، انسان از لحاظ رواني نيز داراي نيازهاي ويژه اي است كه بايد آن را برطرف كنيد تا بتوانيد از ايمني خاطر برخوردار شديد. از جمله :

 

الف – نياز به قابل ارزش بودن
ب – نياز به تصميم گيري

 

در حال حاضر بر خلاف دوران كودكي خودتان بايد دوباره ي بسياري از كارها تصميم گيري كنيد و به اصطلاح مستقل باشيد اما در مواردي مي بينيد كه خانواده چنين اجازه اي را به شما نمي دهد.

 

در تصميم گيري مهم تر از هر چيز شناخت دقيق قابليت ها و توانايي هاي خود است اما اعتماد به نفس داشتن شما را در اين زمينه كمك مي كند. فراموش نكنيد خانواده بهتر از ديگران مي تواند در تصميم گيري و ارزشيابي تصميمتان به شما كمك كند.

 

عواطف و رفتارها : در سنين بلوغ ،‌دچار شدن به احساسات شديد،‌امري طبيعي است. گاهي به شدت خوش گاه به شدت افسرده، ‌قسمتي از اين تغييرات محصول ترشحات نامتوازن هورمون هاست كه بعد از مدتي،‌خود به خود تنظيم خواهند شد، اما گاهي همه افكار ناراحت كننده اي به سراغ شما مي آيند كه نمي توانيد يا نمي خواهيد درباره ي آن ها با ديگران صحبت كنيد. بعضي از افراد، با استفاده از روش هايي به نام واكنش هاي دفاعي با چنان افكاري مقابله كنند. برخي از اين واكنشها مفيد و بعضي ….اما به ياد داشته باشيد كه واكنش دفاعي به منزله زرهي است كه تشخيص فاقد ايمني خاطر، براي پوشاندن ضعف خود در برابر شرايط محيطي،‌يا براي جبران محروميت ها، آن را به كار مي برد. افراد قوي و داراي اعتماد به نفس كمتر به اين واكنش ها نياز دارند.

 

برخي از واكنش هاي دفاعي عبارتند از :

جايگزيني : جانشين سازي يك هدف با احتمال موفقيت زياد به جاي هدف غيرقابل دسترس
خيالبافي : فرورفتن در عالم رؤيا و فكر كردن درباره وقايعي كه مايل بودم اتفاق بيفتد.
دليل تراشي : ارائه دليل به ظاهر قانع كننده براي عمل بدي كه انجام داده ايم.
جبران نقص :‌نسبت دادن صفاتي به خود كه در واقع فاقد آنها هستيم
انكار : پوشاندن مسئله يا واقعيت ناخوشايندي كه مي خواهيم براي ديگران آشكار شود.

منبع: daneshjooqom.ir

  انتشار : ۵ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 467

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما