رساله پایاننامه ارشد معماری «طراحی باغ موزهی هنرهای بومی با رویکرد ارتقاء سرزندگی با نگاه به احیای مفاهیم باغ ایرانی» (فایل word قابل ویرایش)
رساله پایاننامه ارشد معماری طراحی باغ موزهی هنرهای بومی با رویکرد ارتقاء سرزندگی با نگاه به احیای مفاهیم باغ ایرانی (فایل word قابل ويرايش)
این رساله توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 183 صفحه تنظمیم شده و دارای 122 منبع است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه رساله کارشناسی ارشد معماری مناسب میباشد. فایل قابل ویرایش رساله به صورت word با فهرست کامل مطالب، جداول، تصاویر، نقشهها و نمودارها ارائه شده است. همچنین فرضیات با روشهای علمی بررسی شده است.
میتوانید اطلاعات تکمیلی راجع به این رساله را از طریق فایل رایگان زیر دریافت نمایید:
چکیده: مفهوم فرهنگ و طبيعت كه جداي از يكديگرتفسير ميشوند به گونه ای مکمل یکدیگر و در رابطه با هم عمل ميكنند.هويت فرهنگي افراد تحت تأثير محيط پيرامون آنها شكل ميگيرد و خيلي اوقات آثار و آفريدههاي زيباي دست ساز بشر موجب دلپذير شدن محيط ميشود و از اين طريق طبيعت تحت تاثير فرهنگ قرار ميگيرد. یکی از شاخه های مهم رشد فرهنگي هر سرزمینی رشد و اعتلای معماری آن سرزمین و نمایش و معرفی هنرهای بومی آنجا به دیگر سرزمین ها می باشد.توجه به حفظ آثاربومی و بررسی آنان نه تنها نیازی فرهنگی است بلکه پاسخگوی نیازها و راه حلی در جهت تداوم آن آثاراست. هدف از پژوهش حاضرآن است تا با بررسی و شناسایی ساختار باغها، و باز آفرینی آنها و همچنین ایجاد تعامل فرهنگی و اجتماعی در فضایی چون موزه به نوعی بتواند راهی برای برقراری ارتباط از دست رفته بین انسان، هنرهای بومی، طبیعت و فرهنگ پیشنهاد دهد تا در این شهر انسانها بتوانند آرامش از دست رفته را بازیابند.بر این اساس، هدف نخستین طرح حاضر را بایستی بازخوانی باغهای ایران برای رسیدن به الگوهایی به شمار آورد تا با استفاده از آن به دیگر هدف تحقیق که دستیابی به سرزندگی و تعاملات انسانی است؛ دست پیدا کرد. در همین راستا یافتههای تحقیق مبین آن است که میتوان با یادگیری از تجارب ارزنده گذشتگان در گرهگشایی ازمشکلات و حل بحرانها بهره گرفت حائز اهمیت است، بازخوانی مصادیق و الگوهای معماری گذشته و مفاهیم و راهکارهای سنتی راهی است که میتوان از آنها جهت پیشرفت علمی و فنی، خلق معماری بافرهنگ و هویت ایرانی در دوره معاصر بهرهمند شد از سویی دیگر بایستی تمامی نیازها و فعالیتها مورد نظر قرار گرفته و برای تمامی آنها برنامهریزی صورت پذیرد. در واقع میتوان گفت باغ ایرانی و موزه هنرهای بومی هر دو میتوانند پدید آورنده فضایی باشند برای رسیدن به آرامش و لمس رویاها و امنیت و پرورش استعدادها و احساس انسانها. پژوهش حاضر از جمله تحقیقات کاربردی است، که با مطالعه توصیفی «تطبیقی-تحلیلی» به موضوع میپردازد. شایان ذکراست، متغیرها از نوع کیفی و روش گردآوری دادهها میدانی و کتابخانهای است.
واژگان کلیدی: باغ ایرانی، موزه، هنرهای بومی، باز آفرینی
فهرست مطالب:
فصل یک: کلیات تحقیق 1 1-1- مقدمه 2 1-2- بیان مسأله 3 1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق 3 1-4- ا هداف تحقيق 5 1-5- سؤالات تحقیق 6 1-6- فرضيههاي تحقیق7 1-7- پیشینه تحقیق 8 1-8- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی 11 فصل دو: مبانی نظری 13 2-1- مقدمه 14 2-2- باغ ایرانی 15 2-2-1- واژه شناسی 15 2-2-1-1- باغ 15 2-2-1-2- باغ ایرانی 16 2-2-1-3- مفهوم باغ ایرانی از نظر فرهنگ لغات 16 2-2-2- مفهوم باغ ایرانی از نظر محققان 17 2-2-3- مفهوم باغ و جلوه آن در فرهنگ ایران 19 2-2-4- بازتاب باغ ایرانی درقرآن، سفرنامه ها و آثار جهانگران و نویسندگان ایرانی 21 2-2-4-1- قرآن21 2-2-4-2- مورخان و نویسندگان ایرانی 22 2-2-4-3- دیدگاه جهانگردان درباره باغهای ایرانی23 2-2-5- سیر تاریخی باغسازی در ایران 24 2-2-5-1- قبل از اسلام24 2-2-5-2- دوره ی اسلامی 28 2-2-6- علل پیدایش باغهای تاریخی در ایران 32 2-2-7-2- باغ در مقیاس میانی 39 2-2-7-3- باغ در مقیاس شهری40 2-2-8- نظام ساختاری باغ ایرانی 42 2-2-8-1- الگوی جامع باغ ایرانی 42 2-2-9- نظامهای باغ ایرانی 44 2-2-9-1- نظام گیاه 44 2-2-9-1- نظام آب 53 2-2-9-3- نظام هندسی58 2-2-9-4- نظام ساخت(نظام استقرار ابنیه) 64 2-2-10- رابطه عناصر در ارتباط با ابنیه در باغ ایرانی و نماد شناسی 71 2-2-10-1- نظام سایه، منظر و آوا 72 2-2-11- ویژگی های مشترک باغهای ایرانی 73 2-2-12- باغ ایرانی در معماری معاصر 75 2-3- موزه 76 2-3-1- تعریف موزه 76 2-3-2- تاریخچه ی موزه در ایران 77 2-3-3- طبقهبندی موزهها 79 2-3-3-1- موزههای تاریخی 79 2-3-3-2-موزههای هنری 80 2-3-3-3-موزههای علمی 81 2-3-4- اهداف موزهها 81 2-3-5- عملکرد موزهها 82 2-3-6- ساختار موزهها 83 2-4- سرزندگی و تعاملات اجتماعی در معماری 89 2-4-1- مولفههای موثر در تعاملات اجتماعی 92 2-4-2- عوامل رواني مؤثر در تعامل اجتماعي 94 2-4-3- ايجاد عرصه عمومي به عنوان بستر روابط اجتماعي 95 2-4-4- کیفیات و اجتماعپذیری محیط 98 2-4-5- طبیعت و معماری اجتماع پذیر 102 فصل سه: نمونه های مشابه و روش شناسی پژوهش 107 3-1- مقدمه 108 3-2- روش شناسی تحقیق 108 3-2-1- روش تحقیق 108 3-2-3- روش گردآوری دادهها 110 3-2-4- حجم نمونه 111 3-2-5- روش تحلیل دادهها 112 3-2-5-1- ضریب اطمینان در پژوهش 112 3-2-6- پرسشنامه 113 3-2-6-1- بررسی معیارهای موثر طبیعی116 3-2-6-2- معرفی معیارهای موثر در تحلیل فرضیات 117 3-2-6-3- شاخصها و سوالات پرسشنامه 119 3-2-6-4- پرسشنامه 120 3-3- نمونههای مشابه 122 3-3-1- موزه 122 3-3-1-1- موزه هنرهای معاصر(تهران سال 1356) اثر کامران دیبا 122 3-3-1-2- موزه هنرهای(آتلانتا، جورجیا سال 1980-1983) اثر ریچارد میر 125 3-3-1-3- فرهنگسرای نیاوران 129 فصل چهار: برنامه فیزیکی و دادههای پژوهش 133 4-1- مقدمه 134 4-2- توصیف دادهها 135 4-3- برنامه فیزیکی 141 4-3-1- برنامه فیزیکی باغ 141 4-3-2- برنامه فیزیکی موزه 142 4-3-3- دیاگرام ارتباطی عرصه ها 145 4-3-3-1- دیاگرام ارتباطی باغ 145 4-3-3-2- دیاگرام ارتباطی موزه146 4-4- جمعبندی147 فصل پنج: نتیجه گیری 149 5- 1- مقدمه 150 5-2- بحث و جمع بندی150 5-2-1- نظریه معماری موزهها 150 5-2-2- زیبایی شناسی فرم و پیچیدگی عملکرد در طراحی 151 5-3- بررسی فرضیات و تبیین نتایج 155 5-3-1- ضریب اطمینان در پژوهش 155 5-3-2- بررسی وضعیت تعاملات اجتماعی زیرفاکتورهای آن 156 5-4- نتیاج عملی طراحی 162 منابع 165
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |