رساله پایاننامه ارشد معماری با عنوان «طراحی خانه موسیقی با نگاه به روانشناسی محیطی و با هدف ارتقاء حس تعلق شهروندان» (فایل word قابل ویرایش)
رساله پایاننامه ارشد معماری با عنوان «طراحی خانه موسیقی با نگاه به روانشناسی محیطی و با هدف ارتقاء حس تعلق شهروندان»
این رساله توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 162 صفحه تنظمیم شده و دارای 92 منبع است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه رساله کارشناسی ارشد معماری مناسب میباشد.
فایل قابل ویرایش رساله به صورت word با فهرست کامل مطالب، جداول، تصاویر، نقشهها و نمودارها ارائه شده است.
میتوانید اطلاعات تکمیلی راجع به این رساله را از طریق فایل رایگان زیر دریافت نمایید:
چکیده: معماري و موسيقي به عنوان تجلي بخشهايي از روحِ آدمي، داراي جلوههاي مشابهي هستند. هر چند موسيقي با شنوايي و معماري با بينايي بيشتر نمود مييابد ولي هر دو هنر از وجوه مشابه فراواني بهره بردهاند. امروزه دیدگاههای نوینی در تفسیر پدیدههای هنری وجود دارد که میان دنیای عینی و ذهنی خط و مرز قطعی نمیکشد و کمیتها را بدون کیفیتها در نظر نمیگیرد. با استفاده از این نگرش، معماری و موسیقی از لحاظ خاستگاههای اولیه، بنیانهای نظری، مفاهیم و... دارای مشابهتهای بسیاری هستند. هدف این پژوهش طراحی مجموعهای که به علاوه بر پیوند مفاهیم موسیقی و معماری محله منجر به ارتقاءو انسجام اجتماعی شهروندان و تقویت حس تعلق ایشان شود. دستیابی به این هدف با شناساییِ وجوه تشابه معماری و موسیقی در مبانی نظری، سپس تحلیل این وجوه با مطالعهای تاریخی صورت گرفته است. در زمینه شناسایی عوامل موثر در حس تعلق به مکان . پرسشنامه میان ساکنین محله توزیع و نتایج آن استخراج شد. نهایتاً مدلی از تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای T Student و Pearson استخراج شد که بیانگر آن است که میان میزان حس تعلق محلهای و "مدت اقامت"، "علاقهمندی به تنوع عملکردی" و "عناصر طبیعی" رابطه همبستگی برقرار است. در انتها با شناخت اهمیت ملاحظات محیطی و نتایج به دست آمده از پژوهش نظری، اسناد معماری و نقشههای لازم ارائه شده است. در این طرح تلاش شده تا فضاهای اصلی و جانبی با الهام از الگوهای کالبدی و هندسی درخور در کلیتی یکپارچه، انگارهای معمارانه از مفاهیم مورد مطالعه را ارائه دهند.
فهرست مطالب:
فصل یک: کلیات پژوهش1 1-1- مقدمه 2 1-2- بیان مسئله 3 1-3- اهمیت موضوع 4 1-4- اهداف پژوهش 6 1-5- پرسشهای پژوهش 6 1-6- فرضیات پژوهش 6 1-7- روش پژوهش و کلیات طراحی 7 1-8- متغیرهای پژوهش 9 1-9- پیشینه پژوهش 9
فصل دو: مبـانی نظـری 13 2-1- مقدمه 14 2-2- چیستی موسیقی 15 2-2-1- انواع موسیقی 16 2-2-2- واژه موسیقی 17 2-3- مشخصههای صوت از نظر موسیقیایی 19 2-3-1- الفبای موسیقی 19 2-3-2- اصول موسیقی 19 2-3-2-1- ملودی 19 2-3-2-2- ریتم19 2-3-2-3-هارمونی 20 2-4- مفاهیم عمومی موسیقی 21 2-5- موسیقی ایرانی 25 2-5-1- تاریخ موسیقی ایران 25 2-6- موسیقی و رفتار 29 2-6-1- روانشناسی موسیقی 29 2-6-2- موسیقی درمانی30 2-6-3- جامعه شناسی موسیقی 33 2-7- رفتارشناسی و روانشناسی محیطی 36 2-7-1- تاریخچه اجمالی رفتارشناسی 38 2-7-2- روابط میان رفتار انسانی و محیط ساخته شده 39 2-7-2- 1- رویکرد جبری 39 2-7-2- 2- رویکرد امکانگرا 40 2-7-2- 3- رویکرد احتمالگرا 40 2-8- حس تعلق به مکان 42 2-8-1- ابعاد مختلف حس تعلق 43 2-8-2- عوامل موثر در دلبستگی به مکان 43 2-9- ارتباط دوسویه موسیقی و معماری 46 2-8-1- مفاهیم مشترک موسیقی و معماری 47 2-10- پیوند میان فضای موسیقی و معماریِ غرب49 2-10-1- مفهوم "فضای معماری" در دوران پیش از مدرن و پس از مدرن 52 2-10-1-1- تعریف "فضای معماری" 52 2-10-1-2- سیر تحول مفهوم "فضای معماری" از پیش از مدرن تا پس از مدرن 53 2-10-2- مفهوم "فضای موسیقی" در دوران پیش از مدرن و پساز مدرن 58 2-10-2-1- تعریف "فضای موسیقی" 58 2-10-2-2- سیر تحول مفهوم "فضای موسیقی" از پیش از مدرن تا پس ا ز مدرن 58 2-10-3- رابطۀ فضای موسیقی و معماری در غرب 61 2-10-4- دلایل ایجاد تغییر در ساختار مفهوم مشترک فضای موسیقی و معماری در دوران پس از مدرن 63 2-11- جمع بندی 65
فصل سـه: نمونههای مشابه 66 3-1- مقدمه 67 3-1- مقدمه 68 3-2 تحلیل چهار اثر موسیقیِ برنامهای با موضوع معماری 69 3-2-1- پیشدرآمد 69 3-2-2- خرابههای آتن؛ اثر لودويک وان بتهوون 70 3-2-3- سوئيت مناظر قفقاز(توصيف مسجد قفقازی)؛ اثرايوليتف ايوانف 72 3-2-4- شبی در با غهای اسپانيا اثر مانوئل دفايا 72 3-2-5- پردههای نگارخانه(بخش پايانی: تابلوی دروازه كيف) اثر موسورگسكی 74 3-3- بررسی نمونههای مشابه معماری 77 3-3-1- خانه موسیقی Casa da Mu’sica- پورتو، پرتغال 77 3-3-2- سالن کنسرت والت دیسنی 81 3-3-3- سالن کنسرت فیلارمونیک برلین87 3-3-4- خانه اپرای اسلو، نروژ 91 3-3-5- موزه آلات موسيقي، فونيكس- ايالت متحده امريكا 95 3-3-6- موزه تجربه موسيقي سياتل، كاليفرنيا 99 3-3-7- مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان 102
فصل چهار: استانداردهای طراحی و برنامه فیزیکی 104 4-1- مقدمه 105 4-2- استاندارها و ضوابط طراحی معماری106 4-2-1- سالن نمایش و اجتماعات 106 4-2-2- سالن كنفرانس 108 4-2-2-1- فضاها و عناصر ارتباطي 109 4-2-8- سالن نمايشگاه 109 4-2-9- عرصه نگهداري و مرمت111 4-2-10- فضاهاي آموزشي 112 4-2-10- 1- كلاسهاي درس 112 4-2-11- اتاقهاي انفرادي 113 4-2-12-پــاركينگها 113 4-2-13-استوديوي ضبط 114 4-2-13-1- كنترل نور و صدا 115 4-3- برنامهریزی فیزیکی طرح 116 4-3-1- فضاهای اداری، آموزشی116 4-3-2- فضاهای فنی و پشتیبانی119 4-3-2- فضاهای عمومی121
فصل پنج: جمع بندی و نتایج پژوهـش 126 5-1- مقدمه 127 5-2- مطالعات میدانی 127 5-2-1- پرسشنامه 127 5-2-2- جامعه آماری 128 5-2-3- روش تحلیل دادهها 129 5-2-3-1- ضریب اطمینان در پژوهش 129 5-3- دادههای توصیفی پژوهش 131 5-4- نتایج پژوهش و احکام طراحی 136 5-4-1- نتایج تحقیق 136 5-3-1- ضریب اطمینان در پژوهش 136 5-4-2- بررسی وضعیت حستعلق اجتماعی زیرفاکتورهای آن 137 5-4-3- پیشنهادات تحقیق 141 منابع 145
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |