مرکز دانلود خلاصه کتاب و جزوات دانشگاهی

مرکز دانلود تحقیق رايگان دانش آموزان و فروش آنلاين انواع مقالات، پروژه های دانشجويی،جزوات دانشگاهی، خلاصه کتاب، كارورزی و کارآموزی، طرح لایه باز کارت ویزیت، تراکت مشاغل و...(توجه: اگر شما نویسنده یا پدیدآورنده اثر هستید در صورت عدم رضایت از نمایش اثر خود به منظور حذف اثر از سایت به پشتیبانی پیام دهید)

نمونه سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات کارشناسی دانشگاه پیام نور (سوالات تخصصی)

نمونه سوالات دانشگاه پيام نور (سوالات عمومی)

کارآموزی و کارورزی

مقالات رشته حسابداری و اقتصاد

مقالات علوم اجتماعی و جامعه شناسی

مقالات روانشناسی و علوم تربیتی

مقالات فقهی و حقوق

مقالات تاریخ- جغرافی

مقالات دینی و مذهبی

مقالات علوم سیاسی

مقالات مدیریت و سازمان

مقالات پزشکی - مامایی- میکروبیولوژی

مقالات صنعت- معماری- کشاورزی-برق

مقالات ریاضی- فیزیک- شیمی

مقالات کامپیوتر و شبکه

مقالات ادبیات- هنر - گرافیک

اقدام پژوهی و گزارش تخصصی معلمان

پاورپوئینت و بروشورر آماده

طرح توجیهی کارآفرینی

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 726
  • بازدید دیروز : 3600
  • بازدید کل : 13089464

توليد ملي حمايت از کار و سرمايه ايراني


توليد ملي حمايت از کار و سرمايه ايراني

 مقدمه

يک سال قبل سال جهاد اقتصادي نام گرفت. سالي که هوشمندانه و مدبرانه نام گذاري شد و در پايان سال علت نام گذاري به جهاد اقتصادي براي ما روشن تر شد. چنان که سقوط حکومت هاي ديکتاتور منطقه و بيداري اسلامي، التهاب سياسي و ورشکستگي اقتصادي در دنيا و حضور مردمي 44 درصدي در ميدان انتقاد و اعتراض به رؤساي آمريکا و طغيان و سرشکستگي بيدادگران اقتصادي در دنيا، تزلزل مديريتي در بحرين، عربستان، انگليس، فرانسه و... مي تواند علت اين نام گذاري را براي ما روشن کند. در ادامه ضعف و زبوني روز افزون آمريکا و اسرائيل از يک طرف و پيشرفت هاي مادي و معنوي و ثبات داخلي ايران اسلامي و الگو شدن براي ملت ها و کشورهاي منطقه در مبارزه با ظلم و استکبار و بهره مندي از اقتصادي قوي، پويا، با ثبات و آسيب ناپذير و رشد چشم گير علم و فن آوري در بخش هاي مهم، از طرفي ديگر زمينه ساز نام گذاري اين سال به توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني شد.

نام گذاري سال 1390 به جهاد اقتصادي به يک باره تمام توطئه هاي خطرناک دشمن در زمينه تحريم همه جانبه اقتصادي را که در طول سال هاي پر التهاب ايران اسلامي شکل گرفته بود، نقش بر آب کرد. دشمن، گيج و مبهوت دست به ترور دانشمندان هسته اي زد و هواپيماي جاسوسي پهباد را گرفتار تکنيک و پيشرفت فن آوري جوانان مومن و پرشور ايران اسلامي نمود. امسال، سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني، يکي از ارکان مهم و ارزشمند جهاد اقتصادي است که اين نام گذاري با عملي کردن ملت، دولت و مجلس، قدرت اقتصادي و سرمايه اي سوسياليستي دشمن را به ضعف و سستي خواهد کشاند و در نتيجه دشمن بايد در سوگ و عزاي ورشکستگي بانک ها، تعطيلي کارخانجات و توليدات سرمايه اي خود باشد. توجه عميق و نگاه ظريف رهبري معظم انقلاب به مسايل اقتصادي تا کنون حاکي از مبارزه جدي با دشمن در بعد اقتصادي و توليدات است، زيرا که دشمن سهمي در جنگ نرم اقتصادي با ما داشته است و با تحريم و صدور قطعنامه مي خواست حکومت اسلامي را به سقوط بکشاند. ايجاد يأس و نااميدي، اخلال در سيستم اقتصادي، صادرات روز افزون کالاهاي ارزان براي جايگزيني با توليدات ملي، تبليغات رسانه اي )ماهواره اي( و تشويق مردم به مصرف زدگي و روي آوردن به کالاهاي خارجي، ايجاد حس غرور کاذب در بهره گيري از مدل هاي خارجي در پوشاک، خوراک و مسکن، تهديدهاي جدي نسبت به فن آوري صلح آميز هسته اي، تلاش مستمر در قطع ارتباط کشورهاي ديگر با ايران در بعد تجاري و ده ها طرح براندازي نرم ديگر از جمله تحريم انتخابات مجلس و همه گوياي يک حقيقت زنده و روشن است که دشمن به ويژه در بعد اقتصادي با ما در مبارزه است.

معنا و مفهوم توليد ملي

توليد: از )و ل د( به معناي ازدياد است. وَلَدَتِ الارضُ البناتَ. يعني -زمين گياه را سبز کرد. مَواليد: فرزندان. تَوالَدَ القوم: عده قوم زياد شد. )آن قوم زياد شدند.( وَلَدَ: بچه، فرزند و هر چيزي که از چيزي ديگر به وجود آمده است. والِد: زاينده والِدان: پدر و مادر وَلُود: بسيار زاينده

ميلاد: زمان ولادت المولَّد: توليد شده، به وجود آمده المولِّد: توليد کننده، به وجود آورنده المولِّد الکهربائي: دستگاه مولد برق توليد: ايجاد شده. اينکه مي گوييم توليد بشود، يعني به وجود آيد. 0 ملي: به معناي ملت است. ملل: ملت ها، مردم دنيا ملت به معناي آئين و روش و مذهب نيز مي باشد. منظور از توليد ملي در اينجا يعني مردم، خود توليد کننده نيازهايشان باشند. توليد ملي، همان توليد مردمي است. يعني خود مردم در توليدات نقش داشته باشند. حال چه توليد کننده باشند و چه مصرف کننده.

المنجد حرف الواو

از دسترنج خود بخوريم

انسان دوست دارد از دسترنج خود بهره ببرد و زيبايي آن را در ذائقه خود بچشد. شايد چيزي لذت بخش تر از آن نباشد که انسان از توليدات خود، ارتزاق نمايد. دوست دارد زندگي اش بر کاکل تلاشش بگردد و دست نياز به سوي کس ديگري دراز نکند. آنهايي که زمين دارند، کارخانه دارند، هنري دارند و توانايي کار دارند، تلاش مي کنند از زحمت و رنج خود بهره ببرند و خود را نيازمند کس ديگري ندانند. آنهايي که دل در گرو کار دارند و با دستان خود به کار و تلاش مشغولند، مي دانند که سود حاصله از رنج و زحمت چه زيبا و شيرين است. اگرچه انسان در حال کار، عرق مي ريزد و خسته مي شود، اما نگاهي که به سرانجام آن مي اندازد، در مي يابد که خستگي و رنج در برابر لذت سود و سرمايه اي که به دست مي آورد،

امام کاظم عليه السلام کار مي کرد و از دسترنج خود بهره مي برد و از کارگران و افرادي که حاضر بودند تا به جاي او کار کنند سوء استفاده نمي کرد. امام کاظم عليه السلام در انجام کارها عرق مي ريخت و افتخار مي کرد که کار مي کند و از دسترنج خود ارتزاق مي نمايد. علاوه بر اينکه زحمت و کارش را نوعي سنت و روش بزرگان مي دانست و مي فرمود: رسول خدا و اميرالمومنين و پدران بزرگوارش عليهم السلام، کار مي کردند.امام کاظم عليه السلام هيچ وقت به دلسوزي هاي نا به جاي افراد توجه نداشت. اگر کسي فکر مي کرد، بيل زدن و کار کردن در مزرعه در شأن امام نيست، آن را با استدلال نفي مي کرد.

رسول خدا فرمود: خداوند دوست دارد بنده اش را در به دست آوردن روزي حلال در سختي و تعب ببيند.

سعي در توليد و نيازمندي ها

يکي از مهم ترين وظايف امت اسلام اين است که نيازمندي هاي خود را، خود تأمين نمايند نه اينکه با وابستگي، چشم به توليدات ديگران داشته باشند. به ويژه حکومت ديني و اسلامي بايد به آن اندازه از رشد و پويايي برسد که ديگر هيچ نيازي به بيگانگان نداشته باشد. قرآن مجيد همگان را از افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران اين است که سعي در استقلال و بيرون آمدن از وابستگي ها دارد و يکي از مهم ترين شعارهاي ملت در براندازي حکومت خودکامه پهلوي، استقلال بود.

سرمايه ملي در چرخه کار

ايران اسلامي ما غني تر از ديروز، سرمايه هاي فراواني در اختيار دارد که بايد در چرخه کار قرار گيرد. روي آوردن به کالاهاي خارجي و فرار از بهره مندي از توليدات داخلي، مضرات بي شماري به دنبال دارد که از جمله آنها مي توان به زنگ زدگي توليدات داخلي، بي کاري، وابستگي به خارج و هدر رفتن سرمايه هاي داخلي اشاره کرد. همان گونه که اهل بيت معصومين عليهم السلام از دوست داران خود خواستند که تن به کار دهند و از تن پروري پرهيز نمايند.

امام صادق عليه السلام: خداوند عزوجل خواب بسيار و بي کاري را دشمن مي دارد.

قرآن مجيد هم همين را بازگو مي فرمايد: خداوند سرنوشت هيچ قومي )و ملتي( را تغيير نمي دهد مگر آنکه آنان

آنچه را در )وجود( خودشان است تغيير دهند.

امام صادق عليه السلام در جمله نوراني خود فرمود که محروم واقعي کسي است که هنر داشته باشد ولي از هنرش بهره نبرد و بخواهد از هنر ديگران استفاده کند.

با اين بيان نتيجه مي گيريم: بايد سرمايه ملي را در چرخه کار قرار داد تا برکت آن افزون گردد و استعدادها شکوفا گردد و توليد کنندگان با دلگرمي به کار و توليد تن دهند.

از توليد به مصرف

از جمله شعارهاي معروف فروشندگان که مشتريان فراواني را جذب مي نمايند و به صورت يک ضرب المثل در آمده است: از توليد به مصرف است. اين جمله اگرچه مي گويد: دست واسطه ها قطع است و در نتيجه کالا با قيمت مناسب به دست مشتري مي رسد، ولي اين واقعيت در ذهن انسان تداعي مي کند که اين جنس از دسترنج خودمان است و سزاوار است خودمان در مصرف آن کوشا باشيم. رسول مکرم اسلام تأکيد کرد، فرمود: از دسترنج خود بخوريد.

گام هاي اول در توليد ملي

ملت ستم ديده ايران پس از وابستگي محض به آمريکا و انگلستان و ديگر حکام مستبد، در صدد استقلال و قطع وابستگي برآمد. از روز پيروزي تا کنون همچنان درگير استقلال و عدم وابستگي اقتصادي است.

گرچه به برکت نفس هاي پاک و قدسي امام راحل، ملت عزيز ايران قدم هاي استقلال را در شعار و عمل برداشتند و با سختي هاي فراوان، چه در طول 2 سال دفاع مقدس و چه انواع تهديدهاي دشمن، دست و پنجه نرم کردند، اما وابستگي ها در ابعاد مختلف آن قدر زياد بود که گسستن از آن، هم نياز به زمان و هم نياز به آسايش و امنيت رواني و سياسي کشور داشت. متأسفانه دشمنان قسم خورده، تهديدات همه جانبه اي عليه ملت عزيز ايران داشته اند و اين سبب شده تا در تهيه مقدمات قطع وابستگي متحمل ناگواري هاي زيادي بشود.

به برکت سکان داري رهبر معظم انقلاب قدم هاي بزرگي در بعد علمي، اقتصادي و ساخت زير بناهاي اقتصادي برداشته شد، اما همچنان بايد به اين مهم توجه شود. يکي از بزرگ ترين قدم ها در رسيدن به استقلال اقتصادي و سياسي و فرهنگي، جهاد اقتصادي بود که البته امسال نيز ملت شريف ايران قدم بسيار مهم ديگري را در ادامه جهاد اقتصادي برخواهد داشت و آن توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني است. البته اين قدم بزرگ در سايه اراده و تصميم درست، مصرف صحيح همراه با بهينه سازي توليد، همت همه جانبه و نظارت و حمايت دولت دلسوز محقق خواهد شد. براي رسيدن به هر خواسته بزرگ بايد قدم هاي بزرگ و همراه با تدبر و تعقل برداشت و احتياط را از دست نداد. آنهايي که به ارزش هاي ديني، اخلاقي و سرمايه هاي ملي رسيدند از گام ها و قدم هاي محکم و استوار است و آنهايي که به انحطاط و بدبختي تن دادند، باز هم از قدم هايي است که برداشتند. يعني قدم اول، دوم و سوم و در نتيجه به ضلالت و گمراهي افتادند. شيطان قدم به قدم انسان را بگوئيم در قدم هاي بعدي گرفتار » نه « مي فريبد که اگر در قدم اول به او وسوسه او نمي شويم. خداوند منان به مومنان همين نکته را يادآور مي شود و چنين مي فرمايد: يا ايُّها الَّذين لا تتبِعُوا خُطُواتِ الشيطانِ وَ مَن يَتَّبِعَ خُطُواتِ الشيطانِ فاِنَّهُ يَأمُرُ بِالفَحشاءِ و المنکر. اي آنان که ايمان آورده ايد از قدم هاي شيطان پيروي نکنيد )پا جاي پاي شيطان نگذاريد( هر کس پيرو شيطان شود، او به فحشاء و منکر فرمان مي دهد

فرهنگ سازي

منظور از فرهنگ سازي توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني آن است که هدف ها و حقايق بيش از اين آشکار و تبيين گردد. مي دانيم که انسان ها بر اساس ديدگاه، ايدئولوژي و فرهنگ در تلاشند و از خود همت نشان مي دهند. انسان ها مي توانند داراي فرهنگ هاي مختلف و حتي متضاد باشند. مهم اين است که فرهنگ ها و ديدگاه ها بر اساس معيارها و شاخص هاي درست منطبق باشد. اگر آداب و معاشرت ها، در خريد و فروش ها، در ارتباطات و حشر و نشرها، همه و همه بر اساس شاخص و معيار پسنديده باشد، وحدت رويه حاصل مي گردد و تعامل بيشتر خواهد شد و رشد و شکوفايي در مسير زندگي انسان محقق خواهد شد. اما اگر فرهنگ ها متضاد يا متخالف باشند اگرچه ممکن است فوايدي براي آن ترسيم گردد، اما فوايد مورد نظر را ندارد. بنابراين بايد قبل از هر چيز به دنبال شاخص و معيار باشيم تا فرهنگ ها و ديدگاه ها بر اساس آن پي ريزي گردد. مهم ترين و برترين شاخص و معيار در ديدگاه ما، اسلام و دستورات اسلامي است. اسلام هرگز اجازه نمي دهد که انساني زير سلطه و خشم و غضب انساني ديگر قرار گيرد. اسلام اجازه نمي دهد که ملت و حکومتي تحت سلطه حاکم يا حاکمان مستبد باشد. اسلام هيچ گونه ذلت و وابستگي را که شکسته شدن حريم اوست، اجازه نمي دهد. خداوند منان براي رهايي از سلطه و ظلم حاکمان مستبد، فرهنگ استقلال طلبي و آزادي را تا سر حد جنگ و قتال دستورمي دهد و مي فرمايد: وَ ما لَکُم لا تقاتِلون في سبيلِ اللهِ وَ المستَضعَفينَ مِنَ الرِجالِ و النِّساء وَ الوِلدانِ الذين يقولونَ رَبَّنا اَخرِجنا مِن هذه القَريَۀِ الظالِمِ اَهلُها وَ اجعَل لَذا مِن لَدُنکَ نصيراً. چرا در راه خدا جهاد نمي کنيد در صورتي که جمعي ناتوان از مرد و زن و کودک شما اسير ظلم کفارند، آنان دائم مي گويند: بار خدايا ما را از اينشهري که مردمش ستم کارند بيرون آور و از جانب خود براي ما بيچارگان نگهدار و ياوري بفرست. )تا از شر ستم گران آسوده شويم(

نهضت توليد و حمايت از کار و سرمايه ايراني

در انجام کارهاي بسيار مهم و رسيدن به هدف خاصي که سرنوشت ساز است بايد نهضت و در حقيقت انقلاب کرد. مثل نهضت سوادآموزي، چنان که حکومت پهلوي سال هاي سال مردم را در فقر و بي سوادي نگهداشت و دشمن سرگرم چپاول سرمايه هاي ملت و حکومت هم به دنبال عياشي و زد و بندهاي ضد اخلاقي خود بود. انقلاب شکوهمند اسلامي تمام تار و پودهاي چند ده ساله آنان را پاره کرد و در همان ابتداي پيروزي انقلاب در صدد نهضتي فراگير برآمد تا لااقل سواد خواندن و نوشتن را در بين مردم رايج و شايع نمايد. نهضت سوادآموزي براي ريشه کن کردن بي سوادي به دستور امام راحل شکل گرفت که امروز شاهد ثمره پويايي علم و فن آوري هستيم. به نظر مي رسد با توجه به تبليغات مسموم به جا مانده از حکومت طاغوت که سبب تمايل و رغبت بسياري ازمردم در روي آوردن به کالاهاي خارجي شد، چاره اي جز قيام همگاني و نهضت توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني نيست. متأسفانه در بسياري از خانواده ها مشاهده مي شود که دلبستگي خاصي به کالاهاي خارجي دارند و تا جايي که بتوانند زيبائي هاي منزل و اتاق را پر از زرق و برق کالاي خارجي مينمايند. گرفتاري و نگراني ما آنجا است که مد لباس و شکل، رفت و آمدها و حتي حرف زدن عده اي رنگ و لعاب خارجي و تبليغات ماهواره اي دارد. بچه هاي ما امروزه به شدت سرگرم بازي هاي رايانه اي خارجي هستند و ميل و رغبتي به توليدات داخلي نشان نمي دهند. حضور غير محسوس دشمن در صحنه کار و توليد که بازارهاي ما را قبضه کرده، زنگ خطري است که بايد هوشيارانه با آن مبارزه کرد. اينکه رهبري معظم انقلاب واژه توليد ملي را براي رسيدن به خودکفائي و بهره مندي از دسترنج ملت، شعار سال قرار داد براي اين است که همگان بايد قيام کنند و همگان در اين کار بسيار بزرگ و اثرگذار شريک باشند. توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني چيزي نيست که عده اي بخواهند خود را متقاعد کنند، اما عده زيادي يله و رها به دليل داشتن سرمايه و پول به توليدات داخلي پشت پا بزنند و تمام و کمال به توليدات خارجي روي آورند. اگر ملتي بخواهد خود را از وابستگي رهايي ببخشد و به عزت و کمال و استقلال برسد چاره اي ندارد جز اينکه که دست در دست هم دهند و يار و مددکار يکديگر باشند. قرآن مجيد در مبارزه با طاغوت، فرمان نهضت و قيام همگاني مي دهد و مي فرمايد: وَ قاتِلُوا المشرکينَ کافَّۀً کَما يُقاتِلونَکُم کافَّۀً وَ اعلَمُوا اَنَّ اللهَ مَعَ المتَّقين. با همه مشرکان پيکار کنيد، همان گونه که آنها با همه شما پيکار مي کنند و بدانند که خداوند با پرهيزگاران است. نهضت همگاني و قيام ملي يعني همين. وقتي تمام معاندين دست به دست هم دادند تا ايران اسلامي را تحريم نفتي کنند، ملت و دولت ايران حق دارد جلو صادرات نفت را به همه کشورهايي که ما را تحريم کردند، بگيرد، تا به خود آيند و يک بار ديگر شاهد قدرت نمايي ملت ايران باشند. بايد همگان سلاح خود اتکائي را به دست بگيرند و با همت و کار مضاعف در صدد توليدات ملي برآيند و از کار و سرمايه ملي حمايت کنند تا نهضت توليد به معناي واقعي آن محقق گردد.توبه، 13

سرعت و شتاب در توليد ملي

سرعت و شتاب در توليدات جهت رفع نيازمندي هاي ملت از مهم ترين مباحث اقتصادي به شمار مي آيد که سال 1390 به همين دليل سال نام گرفت. » جهاد اقتصادي « از آنجايي که مردم در رسيدن به خود کفايي، نيازهاي زير بنايي و زير ساختي دارند، بايد تلاش نمود تا به اين هدف رسيد. در صورتي که شتاب لازم در چرخه توليد صورت نگيرد، مشکلات همچنان باقي مي ماند و چاره اي جز دست نياز دراز کردن به سوي کشورهاي ديگر نيست. امروز کارخانه هاي ما به شدت نيازمند به مواد اوليه اند و در صورتي که شتاب لازم در تهيه و تأمين آن نباشد، کار سخت مي شود. اقدام به موقع و سرعت در توليدات و تلاش در جهت تهيه مقدمات، زمينه ساز رشد و شکوفايي است که قطعاً دولت و مجلس شوراي اسلامي به اين مهم توجه خواهند کرد. اسلام عزيز سعي و تلاش را يکي از مهم ترين کارها در راه خدمت رساني به مردم مي داند و بر آن تاکيد دارد.

سرمايه گذاري دولت

دولت در بخش سرمايه گذاري و زير ساخت هاي توليدي نقش بسيار مهم و ارزنده اي دارد که اگر در اين بخش کوتاهي کند، روند توليد بسيار کند و درد سرساز خواهد شد. گرچه همه دولت مردان از روز پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي ايران تا کنون با توجه به توصيه هاي اکيد حضرت امام رحمة الله عليه و مقام معظم رهبر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مد ظله، با عنايت به اصل 11قانون اساسي، همکاري داشته اند و دولت آقاي احمدي نژاد تلاش و همت بيشتري از خود نشان داد، اما با توجه به تحريم دشمنان و نام گذاري اين سال، ضرورت دارد که دولت و مجلس محترم گام هاي موثرتري بردارند و چون موتور محرکه بتوانند کمک کننده به توليدات داخلي باشند. جا دارد دولت و مجلس وام هاي کلان با درصد متناسب با توليد و همراه با درايت و ضوابط در اختيار صاحبان توليد، اعم از توليدات خرد و کلان قرار دهند تا جهش و شتاب توليدات بالا رود و نيازمندي هاي ملت مرتفع گردد. همان گونه که انتظار مي رفت، دولت و مجلس تلاش قابل قبولي در جهت هدفمند کردن يارانه ها و اتمام بسياري از پروژه هاي نيمه تمام و تصويب و اجراي پروژه هاي مختلف در سفرهاي استاني داشته اند. همچنين سهميه بندي سوخت و جلوگيري از قاچاق آن، ساخت مسکن مهر وپرداخت وام هاي مسکن و ده ها و بلکه صدها خدمات ديگر به برکت سال تلاش و جهاد اقتصادي بود، محقق شد.

استاندارد کالا

با کيفيت بودن کالاي توليدي در نزد مردم امر مهمي به شمار مي آيد و داراي فوايد زيادي است. از جمله سبب رونق کارخانه و خوش نام شدن آن مي شود.

1 سبب جلب اعتماد مشتري و در نتيجه جذب مشتري بيشتر مي شود.

2 کالاي توليدي به موقع مصرف مي شود و از انبار شدن آن جلوگيري مي شود.

3 باعث ادامه يافتن چرخه توليد و عدم تعطيلي آن مي شود.

4کالاي توليدي با کيفيت قابليت صدور به کشورهاي ديگر را پيداخواهند کرد.

5 کالاهاي تقلبي و بي کيفيت به دليل بي ميلي مردم به خريد آن و ميل و رغبت به خريد کالاي با کيفيت و مرغوب در بازار کم مي شود و پس از چندي از رونق مي افتد. با اين حال جاي بسي تأسف است که کالاها و توليدات غير استاندارد و بي کيفيت در کشور توليد مي شوند و بي توجهي بعضي خريداران به موضوع کيفيت کالا، امکان خيانت را به بعضي از توليد کنندگان مي دهد؛ ولي انتظار از دولت و مردم انقلابي اين است که هر چه بيشتر بر توليدات نظارت شود تا هر گونه سوء استفاده از توليد کنندگان منع گردد. جا به جايي مارک هاي کيفيت کالا و خدعه و نيرنگ در مهر تاييد استاندارد کالا از سوي سوء استفاده گران، فروش گوشت حيوان حرام گوشت به جاي حلال گوشت به صورت کالباس و سوسيس و فروش کنسروهاي مانده و از تاريخ گذشته و ده ها تخلف ديگري که شايسته نيست ذکر گردد، همه و همه از مهمات بحث توليد و استاندارد است.

انديشه توليد ملي

به فکر توليد بودن و مشغله فکري در توليد داشتن، خود مهم ترين مقدمه در رسيدن به هدف است. فرد يا گروهي که به فکر توليد نيست نمي تواند به خود اتکائي برسد. چه خوب شد که دشمن در همان دهه اول انقلاب اسلامي، ملت را تحريم کرد. اين تهديد براي ما فرصتي بود تا به خود آئيم و در انديشه خود کفايي برآئيم. بله، ما مي توانيم و بايد که از هر فرصتي بهره گيريم تا نان از کف خود خوريم. مردي نزد علي عليه السلام هسته خرمايي ديد، سوال کرد: يا علي مقصود از جمع کردن اين همه هسته خرما چيست؟ حضرت فرمود: همه اين ها به اذن الهي، درخت خرما خواهد شد. راوي مي گويد: امام عليه السلام آن هسته ها را کاشت و نخلستاني پديد آمد و سپس آن را وقف نمود.

کسي که زمين دارد و آب و هواي مناسبي هم براي کشاورزي فراهم است، چرا از اين همه برکت استفاده نکند و خود را وابسته ببيند؟ به جاست که با وجود نعمت هاي بي شماري که در اختيار ملت شريف ايران است و برکات زيادي که خداوند مقرر فرموده است، از اين نعمت ها بهره گرفت و راه هاي رسيدن به خود کفايي را در پيش گرفت و انديشه توليد را همگاني و ملي نمود. جوانان و نوجوانان، با استعداد بسيار بالايي که دارند مي توانند با کمکو پشتيباني دولت به سمت توليد ملي پيش بروند. علي عليه السلام به حفر چاه و قنات همت داشت و در انديشه آباداني بود و بسياري از زمين هاي باير را داير کرد و آباد نمود.

حمايت از کار و سرمايه

کار و کارگر و نيز سرمايه در اسلام جايگاهي بسيار والا و بالا دارد که اگر بخواهيم بخشي از آن را قلم بزنيم مثنوي هفتاد من کاغذ شود. نهج البلاغه، خطبه 037

حمايت از کار و سرمايه هم در وظيفه دولت است و هم از وظايف مهم مجلس شوراي اسلامي و نيز از وظايف عامه مردم است که اگر حمايت ها چه در گفتار و چه در عمل نباشد قطعاً شعار توليد ملي محقق نخواهد شد. بوسيدن دست کارگر، حمايت هاي اخلاقي و سرمايه اي از کار و تن به کار دادن همه و همه در مسير حمايت از کار و سرمايه است. ائمه دين عليه السلام خود تن به کار مي دادند و در زمين و مزارعشان کار مي کردند و به همه توصيه داشتند تا از دسترنج خود بخورند و بهره گيرند. ابن عباس مي گويد: براي جنگ جمل احتياج به جمع آوري نيرو اردو زديم. يک روز صبح به خيمه » ذي قار « داشتيم و در منطقه اميرالمومنين علي عليه السلام رفتم و ديدم که: و هو يَخصُِف نَعلَهُ، نعلين خود را مي دوزد آن حضرت به کار و توليد و خودکفايي اهميت فراواني مي داد و نيازهاي خود را با دست خود بر طرف مي کرد و همسران و فرزندانش را به کار و توليد و سازندگي تشويق مي کرد. ابو مخنف لوط بن يحيي مي گويد: پس از جنگ جمل علي عليه السلام سخنراني کرد و در يکي از سخنراني ها فرمود: سوگند به خدا اين دو لباس مرا که مي بينيد از بافته هاي اهل خانه ام مي باشد. وَ اللهِ اِنَّهُما لِمَن غَزلِ اَهلي. 35 آن بزرگوار در کار منزل کمک مي کرد و امور شخصي خود را انجام مي داد. نعلين خود را با دست مبارک وصله مي زد و رخت و لباس خود را با دست مبارکش مي شست و از انجام کارهاي سخت و سبک پرهيز نداشت .

ايران در خط علم و توليد

از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون، تحريم وجود داشته و مانند چاشني غذا در کنار ديگر برنامه هاي معاندانه غرب عليه جمهوري اسلامي ايران اعم از جنگ، ترور، کودتا، بمب گذاري و ده ها فتنه ديگر بوده است. طي ساليان اخير مقامات غربي، مانور بيشتري بر تحريم عليه ايران داده اند و تلاش خود را براي گسترس دايره تحريم به کار گرفته اند. رسانه هاي غربي با تمام توان براي القاء کارآمدي تحريم ها تلاش کردند و هر از چند گاهي از تصميمات نا به جا و خصمانه و نيز بي نتيجه خود ابراز پشيماني داشته اند. اين سوال مطرح است که به راستي پشت پرده اين همه جنجال و سر و صداي تبليغاتي چه چيز نهفته است و آيا اين تحريم ها فايده اي داشته است و به نفع يا ضرر چه کسي بوده است؟ روزي در جنگ با ايران پس از احساس شکست عراق دم از صلح زدند و ايران اسلامي را به تحريم تهديد کردند، در حالي که توانايي نظامي اگرچه يکي از شاخص هاي عيني قدرت به حساب مي آيد اما به تنهايي معرف ميزان واقعي قدرت نيست که اگر در جنگ پشرفت نداشتيم، آنان با تحريم بتوانند ما را از پاي درآورند. آنچه که زير بناي بنيادين توانايي نظامي و ديگر شاخصه هاي قدرت است، علم و دانش است. علم مانند پي و زميني است که ديگر شاخص ها و مولفه هاي قدرت بر روي آن استوار است.

اين علم و انديشه و تفکر است که مي تواند سازنده اقتصادي نوين و پيشرفت هاي چشم گير باشد. بيش از هر چيز، وجود دانشمندان عرصه علمي و اقتصادي و فن آوري، دشمن را رنج مي داد. آمريکا از تفکر ناب و انديشه نو و دانش بنيان مردم ايران رنج مي برد. چرا که با دست خالي جنگ را اداره کرد و در مصاف با دشمن بعثي به پيروزي رسيد. ملت هوشمند و بصير ايران توانست با رويکرد علمي خود در برابر انواع تهاجم خصمانه دشمن ايستادگي کند و به همين دليل بر خلاف وجدانبيدار جهاني، دشمن چهار دانشمند هسته اي ايران را در دو سال اخير به شهادت رساند. مي بينيم که رشد علمي کشور چند برابر سريع تر از متوسط جهاني و سريع تر از هر کشور ديگري در دنيا بوده است. يک شرکت تحليلي اطلاعاتي در کانادا گزارش کامل و جزئي درباره تغيير جغرافياي سياسي در توليد علم مي نويسد: آسيا با سرعتي بيش از حد تصور رشد کرده و اروپا بيش از انتظار ديگران موقعيت خود را نگه مي دارد و خاورميانه منطقه اي است براي تماشا. وي اشاره کرد: انتشارات ايران حول موضوعات شيمي معدني و هسته اي، فيزيک ذرات و مهندسي هسته اي بوده و انتشار مقالات ايراني در موضوعات مهندسي شيمي با سرعتي معادل 121 برابر بزرگ تر از متوسط جهاني رشد کرده است.

در گزارش مرکز تحقيقات مقايسه عملکرد کشورهاي جهان در تجارت، نوآوري و مهارت آمده است: ايران از جمله کشورهايي است که رشد جهشي در توليد مقالات علمي در زمينه هاي علوم پزشکي، علوم طبيعي، مهندسي و... داشته است. در علوم کلينيکي رشد ايران به بيش از 11 درصد رسيد. تحقيقات زيست شناختي ايران دو برابر شده است.

تقيد در مصرف توليدات داخلي

ايران اسلامي، خيلي سال ها پيش وارد عرصه توليد شده و توليدات داخلي روز به روز رونق داشته است. به ويژه مشابه سازي نيازمندي ها، کارخانه جات، توليدات کشاورزي حتي صدور بعضي از اقلام توليد شده به خارج، از فعاليت هاي مهم کارگران، کار فرمايان و زحمت کشان بود. نکته اي که بايد مورد توجه قرار گيرد و يکي از مهمات نام گذاري سال به شمار مي آيد، تقيد به خريد کالاهاي توليدي ايران است.

بازار ما پر است از کالاهاي خارجي و اين خود نوعي کند کردن چرخه خريد کالاهاي ايراني است. لذا ورود کالاهاي خارجي بايد تحت مراقبت ويژه قرار گيرد. خانواده هاي محترم مقيد شوند که از توليدات داخلي

استفاده کنند و انتظار مي رود که توليدات داخلي از استاندارد جهاني برخوردار باشد. خدا را شاکريم که خيلي از دلسوزان به مملکت و علاقه مند به خود اتکائي، مقيد به خريد کالاهاي ايراني هستند، ولي بايد درصد آن نسبت به

خريداران کالاهاي خارجي بيشتر باشد. در داستان حضرت يوسف عليه السلام، خوابي که پادشاه مصر راجع به

قحطي هفت ساله ديده است آمده: وَ قالَ المَلِکُ اِنّي اَري سَبعَ بَقَراتٍ سِمانِ يَاکُلُهُنَّ سَبعٌ عِجافٌ و سَبعَ سُنبُلاتٍ خُضرٍ وَ اُخَرَ يابِساتٍ. پادشاه گفت: من در خواب ديدم هفت گاو چاق را که هفت گاو لاغر آنها را مي خورند و هفت خوشه خشکيده که و هفت خوشه سبز را از بين بردند يوسف عليه السلام در تعبير خواب پادشاه فرمود: بايد هفت سال زراعت کنيد و به ميزان نياز از آن بخوريد و مازاد را انبان کنيد تا هفت سال ديگر که قحطي آمد از آن استفاده کنيد. تاکيد يوسف عليه السلام بر اين بود تا همه کشاورزان مقيد به توليد انبوه شوند تا در هفت سال قحطي )محروم شدن از کشت و کار و توليد( از دسترنج خود بخورند.

گفت: هفت سال پي در پي زراعت مي کنيد و آنچه را درو کرديد جز کمي که مي خوريد در خوشه هاي خود باقي بگذاريد پس از آن هفت سال سخت )قحطي و خشکسالي( مي آيد که آنچه را براي آن سال ها اندوخته ايد، مي خوريد جز کمي که )براي بذر( ذخيره خواهيد کرد، سپس سالي فرا مي رسد که باران فراوان نصيب مردم مي شود و در آن سال مردم عصاره (ميوه ها را( مي گيرند.

چند نکته مهم در آيه شريفه حائز اهميت است:

نکته اول: نه بايد در زماني که نعمت فراوان است اسراف و تبذير در نعمت داشت و نه در زماني که خشکسالي و قحطي آمد نا اميد شد. نکته دوم: زماني که قحطي مي شود بايد همگان از دسترنج خود استفاده کنند و مقيد به توليدات داخلي شوند تا از مخمصه و مشکلات قحطي نجات يابند. درسي که اين نکته مي دهد اين است که ملتي که در شرايط تحريم هستند براي فرار از مخمصه و مشکلات تحريم دست به توليد و خود اتکايي بزنند و خود را از وابستگي نجات بخشند. نکته سوم: هر ملتي با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و تلاش و همت زياد و مقيد شدن در توليدات داخلي، به زودي بر مشکلات فائق خواهد آمد و به آسايش و راحتي خواهد رسيد.

با سختي و رنج، آساني و راحتي است.

بايد در توليدات داخلي، همت و تلاش کنيم تا از اجانب بي نياز شويم و مقيد باشيم تا از دسترنج خود بخوريم. علي عليه السلام در تشويق به کار و مقيد شدن در مصرف دسترنج خود فرمود: تَعَرَّضوا التِّجارۀِ فَاِنَّ لَکم فيها

غَنِي عَمّا في اَيدي الناس. تجارت کنيد و به کار و توليد روي بياوريد که از آنچه در دست ديگران است بي نياز مي شويد .

نظارت بر توليدات و مصرف

يکي از مهم ترين مباحث توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه بحث نظارت است. حقيقتاً مسئوليت در اين بخش سنگين است. هم بايد نظارت بر توليد باشد و هم نظارت در مصرف و نيز نظارت بر ورود و خروج کالا و ارز.

دو چيز بايد قابل توجه باشد:

1. نظارت مردمي

2. نظارت دولتي

هر يک از اين دو مکمل يکديگرند تا توليد به نحو احسن انجام گيرد و هدفي که رهبري معظم انقلاب روحي له الفدا داشته است محقق گردد. اگرچه نظارت دولت نقش بزرگي در ساماندهي توليد و مصرف دارد ولي نظارت مردمي نيز دولت را وادار به کار نظارتي خواهد کرد. انسان در زندگي اجتماعي همواره به نظم گرايي معتقد بوده و هرج و مرج را که ضررهاي اقتصادي، رواني، امنيتي و اخلاقي دارد، نمي پذيرد. براي اينکه انسان به حقوق حقه خود برسد و حق کسي را ضايع نکند، براي اينکه جان، مال و ناموس انسان در امنيت باشند، براي اينکه زندگي براي همگان شيرين و زيبا باشد و مدينه فاضله اي بشود، براي اينکه ريشه ظلم و حق کشي و غارت سرمايه ها خشکيده شود و براي اينکه دست ظالم و خائن و متجاوز قطع گردد و عدالت در همه شئونات آن حاکم باشد،چاره اي جز اعمال قانون و نظارت مردمي و دولتي نيست. تمام گرفتاري هاي ملت ايران در دوران حکومت پهلوي، زير سايه وابستگي ملت ايران در نيازمندي هايشان بود و مردم هيچ گونه دخالت و نظارتي بر کار نداشتند. از وقتي که انقلاب شد، نظارت مردم بر سرنوشت خود شروع شد و آرام آرام توانستند خود را از وابستگي ها برهانند. اگرچه هنوز هم پس لرزه هاي حکومت طاغوت را که از هر جهت حتي در فرهنگ ما را وابسته کرده اند، بايد تحمل کنيم، ولي ملت بيدار و بصير در تلاش است که همه بندهاي وابستگي را پاره کند و به استقلال برسد. بنابراين نظارت عموم مردم بر سرنوشت خود از جمله توليدات داخلي و حمايت از کار و سرمايه امري مهم و ارزشمند است.

 

اشباع بازار

مي دانيم که نيازمندي هاي مردم گوناگون است. بخشي به خوراک، بخشي به پوشاک، بخشي به مسکن و بخشي به هر چيزي که باعث رفاه زندگي مي شود، تقسيم مي شود. نکته اينجاست که توليدات داخلي به حدي باشد که بازار اشباع شود. يعني توازن بين عرضه و تقاضا برقرار باشد. اگر تقاضا زياد باشد و عرضه کم، نتيجه آن گراني و تورم است و اگر عرضه زياد باشد و تقاضا کم سبب رکود توليد و ماندن اجناس در انبارها مي شود. اگر توازن بين عرضه و تقاضا برقرار گردد اوضاع خريد و فروش، هم به نفع فروشنده و هم به نفع خريدار است. نکته ديگري که بايد قابل توجه باشد، تامين نيازمندي هاي اساسي مردم است يعني ابتدا بايد اقلامي که بيش ترين نياز مردم است در بازارها يافت شود و سپس در صورت اشباع بازار از اقلام ضروري به توليد و عرضه کالاهاي تجملاتي و غير ضروري توجه شود.

اميرالمومنين علي عليه السلام در زندگي پربار و حکومت نمونه اش سعي داشت که در عمران و آبادي و توليد و سازندگي توجه کند و نيازمندي هاي مردم را در بازار اشباع نمايد. اميرالمومنين عليه السلام سعي داشت هسته هاي خرما را جمع آوريکند تا غذاي مورد نياز مردم را )خرما( تأمين کند و کسي در حکومت وي گرسنه نماند. بارها شد که غذايش را به ضعفا داد تا آنها به دليل عدم قدرت خريد و يا کمبود اجناس در بازار در زحمت و سختي قرار نگيرند. باغ هاي زيادي را احداث کرد و درآمدهاي آن را به بازار عرضه مي کرد تا کمبود غذا نباشد و حتي با افرادي که احتکار مي کردند به شدت برخورد مي کرد. حضرت علي عليه السلام کار و تلاش زيادي در تأسيس بستان و حفر چاه داشت به گونه اي که دستان مبارکش پينه مي بست و آبله مي آورد.

اميرالمومنين عليه السلام وقتي مي ديد مردم کمبود آب دارند و آب مورد نيازشان کم است، خود دست به کار مي شد و چاه حفر مي کرد تا نياز مهم زندگي شان تامين گردد. به عنوان مثال در جنگ صفين که ذخيره آب لشکريان تمام شد و در اثر گرماي هوا افراد و حيوانات دچار تشنگي شديد شدند حضرت علي عليه السلام در آن صحراي لم يزرع و خشک دستور دادند تا نقطه اي از زمين را بکنند و آب مورد نياز لشکريان را تأمين کنند. سربازان مقدار کمي زمين را کندند و به تخته سنگ بزرگي برخوردند و نتوانستند آن سنگ را کنار بزنند تا به آب برسند. اميرالمومنين خود شخصا دست به کار شد شروع به کندن کرد و همچنان زير لب زمزمه اي داشت. به ناگاه ديدند آن حضرت سنگ بزرگ را کنار زد و آب خنک و گوارا فوران کرد و لشکريان و اسبان جنگي از آن آب خوردند و مقداري که مي توانستند ذخيره کردند و سپس حرکت کردند.

فوايد توليد ملي

در انجام هر کار خوبي برکات و فوائدي هست که غالباً به خاطر آن انسان سختي ها را تحمل مي کند و با ميل و رغبت در انجام آن مي کوشد. کارگري که کار مي کند و خود را در زحمت مي اندازد به دليل رسيدن به پاداش و مزدي است که سبب شور و نشاط و انگيزه براي کار است. بنده اي که خدا را عبادت مي کند به نتيجه و ثمره عبادت مي انديشد و عبادت را با ميل و رغبت انجام مي دهد و خسته نمي شود. کسي که به فقير و نيازمندي کمک بلاعوض مي کند آن هم به دليل برکات و فوائدي است که براي کمک کننده به فقير در روايات بيان شده است، لذا از خيري که انجام داده نه تنها پشيمان نمي شود بلکه با ميل و علاقه آن را انجام مي دهد.

هر کس کار نيکي به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد / بقره

اگر به خدا قرض الحسنه )در راه او انفاق کنيد( دهيد، آن را براي شما مضاعف مي سازد و شما را مي بخشد و خداوند قدردان و داراي حلم است بدون شک، کار و تلاش براي اداره زندگي و تأمين نيازمندي ها از مهم ترين دستورات دين است که اگر کسي با کار و توليد بخواهد زندگي خود و خانواده اش را سامان دهد، بسيار نيکوست و عبادت به شمار مي آيد.

سهم هر ايراني در توليد ملي

همه مردم ايران از با سواد و بي سواد، شهري و روستايي، کارمند و کارگر، توليد کننده و مصرف کننده، پير و جوان، زن و مرد، همه و همه در توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني سهم دارند. يکي به عنوان کارفرما، ديگري کارگر، و شخصي مصرف کننده و دسته اي تشويق کننده و تاييد کننده اند. کسي که همتش را جزم کند تا از توليدات داخلي استفاده کند مصداق روشن حامي کار و سرمايه ايراني است. کشاورزي که با داشتن زمين و آب و هواي مناسب سعي در توليد نيازمندي هاي خود و مردم دارد، در توليد ملي مقش ايفا مي کند. آنکه در تأمين نيازمندي هاي خانگي از توليدات داخلي، بهره مي گيرد سهم مهمي در توليد ملي دارد. ملت عزيز ايران با اعتماد به نفسي که دارد مي تواند همه نيازمندي هاي خود را توليد کند. مهم اراده و تصميم و اعتماد به نفس است که با اعتماد به نفس و توکل بر خدا مي توان به خواسته هاي مشروع خود رسيد. ما اطمينان داريم که ملت ما و جوانان دانشمند ما کمتر از ملت هاي ديگر نيستند و مي توانند به چيزهايي دست يابند که دشمن باورش نشود و انگشت حيرت به دندان بگزد.

مقام معظم رهبري در سال جديد در مشهد مقدس فرمودند: خصوصيت سومي که من در اينها )جوانان( ديدم، اعتماد به نفس بالا «است. بعضي از بخش هاي صنعت نفت هست که صرفاً در انحصار سه چهار تا کشور در دنيا است. اجازه نمي دهند کس ديگري در حريم اين صنايع و فناوري وارد شود. کشور ما هم در طول اين سال هاي طولاني در زمينه اين گونه کارهاي پيچيده و مهم هميشه از آنها خواسته، از آنها گرفته، به آنها پول پرداخته، من ديدم که اين ها )جوانان علمي( همت گماشته اند و مي گويند ما مي توانيم، خودمان مي سازيم. اين اعتماد به نفس براي يک ملت، براي دانشمندان يک ملت، براي جوانان يک ملت. خيلي با ارزش است.

شيوه و نقش اميرالمومنين در توليد ملي

علي عليه السلام همواره نصيحت مي کرد و به مردم مي فرمود که هر کسي در توليد غذاي خود همت کند و هر خانواده اي درخت خرمايي بکارند و زمين هاي خالي را با درختان نخل آباد کنند و در حفر چاه تلاش نمايند تا زندگي خود را از توليدات خود تامين کنند و پيش ببرند. آن بزرگوار دستور مي داد تا به موقع چاه هاي آب را ترميم کنند و در اصلاح نهرها بکوشند. به فرمانداران دستور داد: هر خانواده اي که بخواهد زميني را آباد کند، همراهي کنند و مزد او را روزانه از بيت المال بپردازند تا همگان در آباداني و توليدات داخلي سهيم باشند. 24 خود در ابتداي امر تلاش فراواني در حفر چاه در مدينه و اطراف آن و در سرزمين يَنبُع )سر راه کوفه و مکه( کرد و اغلب چاه هايي که حفر مي کرد به آب مي رسيد. آن بزرگوار از مردم مي خواست که زمين را براي کشت گندم آماده کنند و خود نيز آنان را ياري مي داد تا جايي که مردم مي توانستند در توليد گندم موفق شوند و نان سفره خود را آماده کنند. روزي کشاورزي از نامرغوب بودن گندم خدمت حضرت شکايت کرد. حضرت علي عليه السلام آن کشاورز را راهنمايي کرد و به او فرمود: به ايران برويد و از آنجا گندم بياوريد و از گندم ايران براي زراعت بهره بگيريد، زيرا که در آنجا گندم هاي مرغوبي وجود دارد مردم در آرد کردن گندم در زحمت بودند، علي عليه السلام راه ساخت آسياب آبي را آموزش داد و از آن پس مردم در آرد کردن گندم مشکلي نداشتند. آن بزرگوار براي مردم کلاس آموزش حفر چاه مي گذاشت و به آنها آموزش مي داد که چگونه چاهي را حفر کنند. در کلاس خود لايروبي نهرها را آموزش مي داد. حضرت به جمعي که از خشک شدن نهر و پر شدن آن شکايت داشتند دستور داد که مردم اهل محل از آنجا کوچ نکنند و به جاي کوچ کردن، نهرها را لايروبي کنند تا آب در آن به جريان بيفتد.

حضرت به فرماندار آنجا نوشت: مرداني از اهل ذمه از حوزه فرمانداري تو گفته اند که در زمين هايشان نهري داشته اند که خشک و پر شده است، پس در مشکلات اقتصادي آنان مطالعه کن و آنجا را آباد نما. به جانم سوگند، اگر آباداني شود و مردم تأمين گردند بهتر از آن است که از آنجا کوچ کنند و ناتوان گردند و از انجام کارهائي که به صلاح مملکت است باز مانند .

وظايف دولت

اگر ملت بخواهد در توليد تلاش کند و شرکت هاي خصوصي بخواهند سرمايه گذاري کنند، بدون حمايت و نظارت دولت کار رشد نمي کند و نميتوان به اهداف مورد نظر رسيد. به ويژه آنجايي که مردم در قدم هاي اول بخواهند کارهاي بزرگي انجام دهند.

دولت موظف است از صنعت گران، کار فرمايان، شرکت هاي خصوصي، فن آوران، مکتشفين و مخترعين، علم و فن آوري و... حمايت و پشتيباني کند. دادن وام براي زير ساخت ها، ارتباط تجاري و معاملاتي با خارج از مرزها، کنترل بازار و گمرکات، همه و همه در توليد ملي سهم دارند و نقش ايفاء مي کنند. البته دولت هم به تنهايي نمي تواند دين خود را اداء کند، مگر اينکه مجلس شوراي اسلامي پشتيباني کند. مردم نيز سهم بزرگي در توليد و به ويژه مصرف کالاي داخلي دارند. عمده مردمند که با خريد کالاي ايراني سبب دلگرمي توليد کنندگان و حمايت هاي دولت و مجلس مي شوند.

مقام معظم رهبري در بيانات ارزشمند خود در مشهد مقدس فرمودند:

عمده مردمند. شما بايد کالاي ايراني بخواهيد. اين افتخار نيست. اين تفاخر غلطي است که مارک هاي خارجي را در پوشاکمان، در وسايل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره مان، در خوراکي هامان ترجيح بدهيم به مارک

هاي داخلي، در حالي که توليد داخلي در خيلي از موارد بسيار بهتر است. علي عليه السلام به عنوان رئيس حکومت از صنعت کشاورزي حمايت مي کرد، از بيت المال هزينه مي کرد تا باغات مدينه تشنه نباشند. راه حفر چاه را به مردم مي آموخت و حتي زمينه را فراهم مي کرد تا از طائف و ايران بذرهاي مرغوب تهيه کنند و در عربستان آن را کشت کنند تا کشاورزي و توليد گندم رونق بگيرد. حضرت بازاريان را براي توليد بهتر و بيشتر تشويق مي کرد و مي فرمود: اتَّجِروا بارَکَ اللهُ لَکُم. تجارت کنيد، خدا به کارتان برکت بدهد آن بزرگوار بر مرکب رسول خدا به نام شهبا سوار مي شد و در بازار مسلمين به همه بخش هاي تجاري سرکشي مي کرد و آنها را در توليد و

کار حمايت مي نمود. به بازار گوشت فروشان مي رفت و آنها را به وظايفشان راهنمايي مي کرد، به بازار خرما فروشان مي رفت و از بازار ماهي فروشان سرکشي مي کرد. به محله کناسه کوفه مي رفت و بازرگانان را در خريد و فروش فرش ها و حصيرها راهنمايي مي کرد. به محله خياطان مي رفت و آنان را در دوخت و دوز سفارش مي کرد. فروشندگان گندم را از احتکار و گران فروشي برحذر مي داشت. حتي به قسمت گم شدگان و برده فروشان مي رفت تا برده فروشي را کاري غير ضروري بدانند. به زندان مي رفت و مأموران را در نگهداري و برخورد با زندانيان سفارش مي کرد. به نخلستان ها سرکشي مي کرد تا باغبان ها بتوانند خوب باغ داري کنند. به دکۀ القضاء قضات مي رفت و قضات را راهنمايي و سفارش مي کرد. نامه هاي هدايت و ارشاد و سفارش به استانداران و فرمانداران مي نوشت و آنان را از تجمل گرائي و حق کشي بر حذر مي داشت . تاجران را به آموختن وظايف تجارت و کسب و کار سفارش مي کرد. دزدان را هشدار مي داد. به فقرا و ضعفا رسيدگي مي کرد و نماز جمعه را بر پا مي داشت. اهل عبادت و ذکر بود .

نقش بانک ها در توليد ملي

بانک هاي هر کشور نماد رونق يا عدم رونق اقتصادي آن کشور است. مردم معمولا پول و سرمايه خود را به بانک ها مي سپارند تا امنيت مالي شان حفظ شود و در صورت داشتن شرايط بتواند وام بگيرند و به نيازهاي زندگيشان برسند. امروزه بانک ها در بسياري از توليدات و زير ساخت ها به شکل هاي مختلفي دخيل هستند و نقش موثري دارند. وام هاي کلان در خريد مسکن، توليدات، ساخت کارخانجات، مبادلات داخلي و خارجي از جمله فعاليت هاي بانک ها است. علي عليه السلام سرمايه خاصي در اختيار داشت و به افراد نيازمند مي سپرد تا زندگي کنند. سالانه چهل هزار دينار درآمد باغات حضرت بود که آن را به مستمندان مي بخشيد تا براي ازدواج جوانان يا تهيه مسکن و نيازهاي اساسي ديگر براي نيازمندان استفاده شود. آن روزها انبارهايي بود که بيت المال در آن ذخيره مي شد، برخلاف امروز که بانک ها خود را مسئول نگهداري اموال و سرمايه ملي مردم مي دانند. سرمايه هاي ملي با نام بيت المال در انبارها نگهداري مي شد و براي آن نگهباناني بود که بايد بيت المال را حفظ مي کردند.

علي عليه السلام بيت المال را مساوي بين افراد تقسيم مي کرد و اگر کسي نيازمند بود از سرمايه ديگري استفاده مي کرد و به شخص نيازمند کمک مي کرد . ايشان به دليل نيازي که بعضي از مردم داشتند، دستور مي داد تا از بيت المال بدهند تا نيازها برطرف گردد.

واردات و صادرات

واردات و صادرات نقش مهمي در رونق توليدات ملي يا رکود و ضربه به توليدات ملي دارند. در صورتي که واردات و صادرات کنترل نشود و عرضه و تقاضا متناسب نباشد، شکست در توليد ايجاد مي شود. دولت موظف است توازني در توليد و مصرف و نيز صادرات و واردات ايجاد کند و اين نياز به کار کارشناسي دارد تا مبادا تصميمي بر خلاف مصلحت عمومي کشور و جامعه گرفته شود. اگر واردات بي رويه باشد توليدات داخلي از بين مي رود و توليدکنندگان احساس سرشکستگي مي کنند و دچار ورشکستگي مي شوند و از طرف ديگر اگر نياز جامعه به واردات برطرف نشود باز هم مردم در زحمت قرار خواهند گرفت. در صورتي که ورود بعضي از کالاها، خوراکي ها و اجناس از خارج مرز کنترل نشود، ضربه جدي به توليدات داخلي وارد مي شود.

 

 

مقاله نقش رسانه ها در حمایت از تولید ملی و کالای ایرا

  انتشار : ۲ فروردین ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1456

دیدگاه های کاربران (0)

دفتر فنی دانشجو

توجه: چنانچه هرگونه مشكلي در دانلود فايل هاي خريداري شده و يا هر سوال و راهنمایی نیاز داشتيد لطفا جهت ارتباط سریعتر ازطريق شماره تلفن و ايميل اعلام شده ارتباط برقرار نماييد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما